Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Norton 961, erfaringer?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Norton 961, erfaringer? on Tir 15 Okt 2013 - 12:40

I de forne dager da vekta + moms holdt et tosifret tall var japsesykler fortsatt betraktet som skrot, og engelske sykler (i deres øyner) var konge på haugen.

Det råeste man kunne få tak i var Norton Commando. Når den ble startet opp på ferga var trykket fra pottene nok til å løfte skjørtet på damene, og lyden hørtes lenge før man såg sykkelen. Den dag i dag gir den rå lyden fra dens rå paralell-twin frysninger på ryggen.

Etterhvert viste jo tiden at japse skrot faktisk ikke var skrot, og da undertegnede ble gammel nok til å handle sykkel falt valget på en BMW. Man kan vel si at ønsket om trygghet gjorde at valget falt på MorTheresa i stedet for Syndige Lisa.

Men Syndige Lisa, som verken handterer huslige sysler eller stort annet som tåler dagens lys (og utstyrt med lys fra Lucas), har beholdt sin facinasjon.

Nå kan man kjøpe en brukt Commando til hinsides fornuftig pris (regner med at tidens tann har bidratt lite for pålitligheten), eller man kan få det beste av gammelt og nytt ved å gå for Norton 961.

Eller kan man det?
Er 961 med sin gammeldagse ramme design og fancy enkeltkomponent (Øhlins, Brembo, etc) et alternativ om man ønsker en leken dagstur sykkel for kjøring på solskinsdager?

Noen her som har erfaring med eller kjenner til sykkelen?
Tenker da på hvordan den er å kjøre og eige, dvs tilgang på servicedeler, organisasjon bak om en har problem etc. Mao om 961 er kommet for å bli eller om det blir en døgnflue utsprungen fra en rik mans våte drøm-

Shoot..

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Norton 961, erfaringer? on Tir 15 Okt 2013 - 13:36

har bare sett 961 på bilder..de er tøffe.
For å få noen erfaringer må du nok spørre han som har sykkelen.
Mulig jeg tar feil, men jeg tror det kom bare en hit til landet.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Norton 961, erfaringer? on Lør 30 Nov 2013 - 20:46

http://www.nortonmotorcycles.com/

De har nå ei internett side iaffal, hvor du kan "register your interest". Så spørs det om man får noen sykkel etterhvert da.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Norton 961, erfaringer? on Lør 30 Nov 2013 - 21:25

ArcticTiger skrev:http://www.nortonmotorcycles.com/

De har nå ei internett side iaffal, hvor du kan "register your interest". Så spørs det om man får noen sykkel etterhvert da.
Har trålet diverse forum.
Uten å overdrive kan vi vel konstatere at der har vært diverse startproblem.

Enkelte har også hatt store problem med syklene sine.
Noen er godt fornøyd med hjelpen de har mottatt i så måte, andre har ikke vært så fornøyde.

Men uansett, jeg synes sykkelen ser stilig ut, og tror nok den kunne ta seg fint ut i min garasje som en enslig engelskmann blant alle krautene...
Men er ikke motivert til å hoste opp flere hundre laken.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Norton 961, erfaringer? on Lør 30 Nov 2013 - 21:42

Ja at det er utrolig flotte og klassiske sykkler designmessig er ingen overdrivelse!
Med en pris på £ 16.000  kommer den på vel Nkr 260.000 her hjemme iflg kalkulatorn på toll.no
Største problemet er kanskje tilgjengelighet og pålitelighet, det høres ikke fristende ut å punge ut såpass mye, vente lenge, og få en sykkel som har mye "nedetid".
Kanskje blir den mer pålitelig når de har sortert ut barnesykdommene? (og det har de vel holdt på med siden 1969 eller noe sånt Rolling Eyes  )

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Norton 961, erfaringer? on Lør 30 Nov 2013 - 22:02

det er nok bedre å kjøpe en gammel 750 Commando istedet, de er jo helt greie sykler når de får riktig stell Cool 
Det er litt synd at de ikke har fått det til med de nye syklene, 961 er jo mye finere enn hinkley-triumph sine retrogreier. Norton er jo bygget av gode komponenter, hinkley har bygget retrosyklene sine av billiggreier Laughing

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Norton 961, erfaringer? on Søn 1 Des 2013 - 0:27

Har lest tester, og - med forbehold - kortversjonen er at på den ene siden har de benyttet mange kvalitetskomponent, Øhlins, Brembo etc. Samtidig har bestrebelsen etter retro-utseende gjort at ramma ikke holder mål i forhold til resten.

Tror dog ikke man skal henge seg for mye opp i det. Tipper de fleste som velger denne sykkelen fremfor en moderne roadster gjør det fordi de ønsker en helt spesiell sykkel, og dens histore er vesentlig i valget. Motoren er ikke spesielt kraftig, men igjen, det er ikke vesentlig.
Man ønsker å kjøre seg en kosetur når sola skinner, og man skal bare tøffe avgårde i bedaglig tempo, vel vitende om at man kjører noe av det stilgste som finnes blandt roadstere.

Men en del av historien man ikke ønsker å bringe videre er orginalens notoriske dårlige kvalitet.
Norton Commando var noe av det tøffeste som ble bygget i den perioden, men representerte alt man assosierte med Engelsk industri..

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Norton 961, erfaringer? on Søn 1 Des 2013 - 0:59

knutk skrev:Men en del av historien man ikke ønsker å bringe videre er orginalens notoriske dårlige kvalitet.
Norton Commando var noe av det tøffeste som ble bygget i den perioden, men representerte alt man assosierte med Engelsk industri..
ja- men du må ikke se bort fra 40 år med erfaringer for å drifte en sykkel for å kjøre en 750 Commando idag Very Happy 
Jeg kjører ikke Commando, men en annen britisk sak som heter Triumph Bonneville, min er en 62 modell. Den ser nok original ut, men har vesentlige oppgraderinger mhp elektriks, bremser, motor, gearkasse osv. Sånne gamle sykler funker når man har gjordt de rette oppgraderingene king

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Norton 961, erfaringer? on Søn 1 Des 2013 - 1:23

Oppgraderinger hjelper nok en god del. Engelske sykler var vel også ok til frem på midten av -60 tallet, elendigheten tok vel ikke til før slutten av -60 tallet.
En kompis kjører en Bonnevil. Han bruker ca 2t i garasjen for hver time på vegen, men da går det også greit.

Når det gjelder Norton Commando vil jeg tro at man kan forbedre alt av elektrisk, pakninger og lager samt tungt bruk av Locktight.

Men i bunnen ligger der en motor hvor legeringene var helt elendig, omtrent som Stratos. Motorens vibrasjoner er også ødleggende for komponentene som sitter fast i den, kombinert med råttent metall som gjør at skruer løsner så det nesten spruter rundt ørene.

Så ja, den kan forbedres i forhold til orginalen, men jeg ville aldri turt å dra langt av sted med en gammel Commando, i motsetning til min gamle BMW....

- men Norton Commando er stilig, det skal den ha, selv om den kvalitetsmessig må være noe av det værste om er produsert i den vestlige verden -

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]