Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Symptomer slitt kardang-lager

Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 4]

1 Symptomer slitt kardang-lager on Man 28 Okt 2013 - 19:55

Nå renner jo forumet over av kardang-sykkel eiere,så da må det vel være noen som har erfaring med hvordan man merker at det er på tide å se på/skifte lager i kardang-klokka?

Får man noe slags forvarsel på måten moppen oppfører seg,eller bare smeller det?

Hadde en litt merkelig oppførsel på Rudolf da jeg var på vei hjem igår,forståss.

2 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 28 Okt 2013 - 19:58

Bør ikke være noe særlig slakk i alle fall. Antydning til slakk kan man ofte kjenne, men ikke slakk. Rister stadig i bakhjulet på Røder, men den antydningen til slakk jeg kjente i fjor har ikke endret seg på 12-14000. Men følger med. Blir jo litt paranoid...

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 28 Okt 2013 - 20:00

Så noen bilder av et ålljette bakdekk mm som en ihuga vin-kjenner fra Tromsø som nå er i Ittalja med sølvfarga beeemer hadde lagt ut en gang (eller var det 3?) Det virka som han merka det ganske godt når det skjedde Shocked 
Så har du ikke merka så mye, så er det sikkert ok Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 28 Okt 2013 - 20:10

ArcticTiger skrev:S Det virka som han merka det ganske godt når det skjedde Shocked 
Så har du ikke merka så mye, så er det sikkert ok Rolling Eyes
Tviler ikke på at man merker det hvis det går skikkelig kaputt,men lurte helst på om man får noen slags forvarsel.På feks måten moppen oppfører seg på Suspect 

5 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 28 Okt 2013 - 20:16

KliffArne skrev:
Hadde en litt merkelig oppførsel på Rudolf da jeg var på vei hjem igår,forståss.
Prøv en tur i edru tilstand? Sikkert bare fylenerver...

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 28 Okt 2013 - 22:42

Da lageret røyk på min GT hørte jeg det på lyden lenge før det kunne merkes som slark på bakhjulet (men det er en annen type kardang, så er ikke sikker på om det oppfører seg likt på din sykkel)
Ser i andre forum at enkelte hevder at de ikke merket noe som helst før lageret plutslig ble kaputt.
Kan ikke si noe om hva andre opplever, men hva jeg har erfart med både bil og mc så har de alle hatt til felles at man kan høre den karakteristiske lyden fra lageret og deretter kjøre flere tusen km før man greier å måle slark
Når det er sagt, kanskje ikke alle som kjenner igjen lyden og oppfatter at lageret synger på siste verset.
Men det skal en ganske markant slark til før du begynner å merke det på kjøringen.
Dersom du ikke greier å registrere slark i hjulet eller noen av de andre lagerene i hjulopphenget bak så ville jeg kikket på andre kilder.
Ville begynne med å sjekke lufttrykk, deretter ville jeg sett på dekket om det har begynt å bli flatt i midtsporet.
Om dekket blir flatslitt i midtsporet får du en skarp kant som sykkel vi ligge å ri på (men dette om dekk regner jeg med du vet, skrev det bare for å opplyse eventuelt andre som også leser tråden)

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 28 Okt 2013 - 22:59

Trudde poenget med disse kardanggreiene var at det var vedlikeholdsfritt? Ved hvilken km-stand er det snakk om disse problemene?

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 28 Okt 2013 - 23:57

Ingenting er vedlikeholdsfritt rabbit 

Jeg mistenker nært forestående lagerhavari på inngående drev/pinjong. Tappet olja av kardang-klokka ikveld,og der er fint metallstøv i olja + på magnet på tappeplugg.
Hjulet klarer jeg ikke å kjenne noe slakke i,så forhåpentligvis er kronhjulslageret ok.Dette var skiftet for 30k km siden.
Ved å sette et skrujern mot klokka og legge øret mot andre enden og lytte mens jeg lot den gå på førstegearet,så liker jeg ikke helt lyden.

Jippi!! En unnskyldning for å plukke den i biter for å se hvordan den ser ut inni cheers 

9 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tir 29 Okt 2013 - 5:49

flonoen skrev:Trudde poenget med disse kardanggreiene var at det var vedlikeholdsfritt? Ved hvilken km-stand er det snakk om disse problemene?
Kardangen er vedlikeholdsfri i forhold til kjede med hensyn til at en slipper å tenke på smøring/stramming av kjede mens man er på tur.
Men der er vedlikehold på en kardangsykkel også.
Man må skifte olje og smøre splines ved gitte intervall. Men totalt sett oppleves den typen vedlikehold som mindre problematisk i forhold til kjede fordi man kan gjøre det når det passer sånn, og gjerne på slutten av sesongen.

Denne posten dreier seg om lager og slitasje.
På Kliff's sykkel er lagrene til kronhjulet (dvs det store lageret som i praksis fungerer som bakhjulslager) konet rullelager som ligger i oljebad.
I utgangspunktet burde dette være en skuddsikker kombinasjon. Men felles for alle konede lager er at de skal påføre liitegrann trykk.
På en bil sine hjullager strammet man i gamle dager opp lageret til hjulspindel begynte å snurre litt tregt, deretter 1/16 turn tilbake.
På bmws sykler må man finne avstanden mellom lager og kardnghus. slarken blir fylt opp med shims. I tillegg legges på litt ekstra shims (tror det dreier seg om 0,05 mm) for å gi lageret nødvendig trykk for å forbli stabilt.
Shimsingen er en tidkrevende petimeter jobb, og det ble nok litt slurvet med shimsingen.
Av den grunn kunne de fleste erfare at lagrene holdt sykkelens levetid, mens noen ganske få har opplevd havari kanskje allerede etter 50k km.
BMW gikk bort fra denne måten å gjøre det på ved introduksjon av R1200, og på disse, samt senere modeller, er lageret et konvensjonelt kulelager.

Undertegnede har selv slik en konstruksjon på min K1300. Der måtte lageret skiftes etter 20K km.
Dette er et latterlig lavt tall. Kjenner til et par andre tilfeller med tilsvarende problem.
Personlig inbiller jeg meg at sistnevnte havari skyldes et dårlig lager, noe som kan skje i all masseproduksjon Uansett, BMW tok regniga, og i disse tider passere sykke 60k km, uten antydning til lager problem. Og det skulle bare mangle. Lageret er dimensjonert til å kvalifisere som lastebil størrelse.
Forventer således ikke noe mere problem derifra..

For å runde av før dette er en hel avhandling (kanskje for seint allerede).
Lagrene bør holde sykkelens levetid, og det er erfaringen for det fleste BMW kjørere.
Men BMWs sykler er masseproduserte, og da kan der oppstå serier med små feil, uten at noen ,ønsker det.

Som en kuriositet til slutt kan nevnes at mitt lagerbytte ble fakturert til ca 3 500, med andre ord mindre enn man må betale for å skifte et drevsett m/kjede. på tisvarende størrelses sykkel

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tir 29 Okt 2013 - 18:08

Trollerud skrev:
KliffArne skrev:
Det var det jeg håpte på selv,også rabbit 

Fikk vibrasjoner i moppen da jeg nærmet meg Kongsberg,det var såpass merkbart at jeg fant det mest fornuftig å stoppe i veikanten for å å se om jeg kunne se noe. Satte den på midtstøtta og sjekket hjul både fram og bak,så godt det lot seg gjøre,selvfølgelig.Kunne ikke avsløre noe der og da,men vibrasjon fortsatte,så istedenfor å ta veien om Skollenborg for å unngå Kongsberg så fortsatte jeg mot Kongsberg for om nødvendig ha en sivilisert plass å stoppe. Var seriøst i tvil om at jeg ville komme meg hjem. Men vibben ble gradvis borte,og etter Notodden var den helt vekk.Og hjem kom jeg cheers 

Idag har jeg demontert kardangklokka,og det er som jeg mistenkte. Inngående pinion-lager + nålelageret i enden på pinion er gåen. Spon fra dette har nok også tatt knekken på kronhjuls-lageret,så her snakker vi total overhaling.

BMW suger Suspect 

11 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tir 29 Okt 2013 - 19:39

Det koster å kjøre som de Store Gutta vet du santa 

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tir 29 Okt 2013 - 21:30

KliffArne skrev:
Trollerud skrev:
KliffArne skrev:
Det var det jeg håpte på selv,også rabbit   

Fikk vibrasjoner i moppen da jeg nærmet meg Kongsberg,det var såpass merkbart at jeg fant det mest fornuftig å stoppe i veikanten for å å se om jeg kunne se noe. Satte den på midtstøtta og sjekket hjul både fram og bak,så godt det lot seg gjøre,selvfølgelig.Kunne ikke avsløre noe der og da,men vibrasjon fortsatte,så istedenfor å ta veien om Skollenborg for å unngå Kongsberg så fortsatte jeg mot Kongsberg for om nødvendig ha en sivilisert plass å stoppe. Var seriøst i tvil om at jeg ville komme meg hjem. Men vibben ble gradvis borte,og etter Notodden var den helt vekk.Og hjem kom jeg cheers 

Idag har jeg demontert kardangklokka,og det er som jeg mistenkte. Inngående pinion-lager + nålelageret i enden på pinion er gåen. Spon fra dette har nok også tatt knekken på kronhjuls-lageret,så her snakker vi total overhaling.

BMW suger Suspect 

Ja- la merke til at du hadde en litt merkelig oppførsel før avgang. Jeg trudde det var vemodet ved å reise fra oss og littt reisefeber. rabbit 

Enda godt du kjørte innom Notodden. pig  Var nok det som fikk både deg å Rudolf trygt hjem. sunny

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 30 Okt 2013 - 15:39

Det er jo ektstra surt når man får problemet så kort tid etter man har kjøpt sykkelen..

Om det er av interesse så har jeg en kompis i Stavanger som har vært gjennom samme jobben, og han har gjort det selv. Delekostnadene er ikke avskrekkende, med mindre du må skifte kronhjulet. Da tror jeg du kommer bedre utav det ved å få tak en brukt kardangklokke.
Motorworks og MotoBins i England er to seriøse firma som kan hjelpe deg i så måte.

Om ønskelig kan jeg alltids formidle kontakt med karen i Stavanger så får du nødvendige tips underveis. Ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 30 Okt 2013 - 18:09

knutk skrev:Det er jo ektstra surt når man får problemet så kort tid etter man har kjøpt sykkelen..
Ja,er jo litt kjipt.Men jeg står han av rabbit   Har jo tross alt rullet 7-8 tusen km med den.  

Det jeg er mest overgitt over,er at dette skjer ganske nøyaktig 30tusen km etter lagerbytte hos et anerkjent verksted. Når jeg etter å ha plukket det hele i biter ser hvordan det er oppbygd,så kan jeg ikke la være å tenke at de har gjort en dårlig jobb med shimsinga. Tror det store kulelageret er ok,mens det koniske rullelageret "kjennes" litt tvilsomt ut. Begge lagrene på inngående aksling/pinion er gåen,om dette er følgeskader av et dårlig shimset kronhjulslager blir som å finne ut av hva som kom først av høna eller egget Suspect 

knutk skrev: Delekostnadene er ikke avskrekkende, med mindre du må skifte kronhjulet. Da tror jeg du kommer bedre utav det ved å få tak en brukt kardangklokke.
Har allerede los på ei brukt klokke,som etter sigende skal være kjørt ca 25k, den blir billigere enn delekostnadene til min egen.Men har jo litt lyst å sette den istand,selv. Har fått pris på 4500 på nødvendige deler,fra samme plassen som skiftet lager sist.Dette er uaktuellt,men skal prøve å prute litt.Er vel lov å forsiktig antyde at de gjorde dårlig jobb sist??

knutk skrev:Om ønskelig kan jeg alltids formidle kontakt med karen i Stavanger så får du nødvendige tips underveis. Ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt.
Har lest meg litt opp på dette,og tror jeg skal få det til. Får komme tilbake på det hvis det går i stå rabbit

15 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 30 Okt 2013 - 21:09

Det går ikke an å bygge den om til noe som funker? (nyere modell) på meg virker det som den løsningen fritz har brukt på  biken din ikke er hva det burde være.
I og med at de har endret på nyere modeller har nok fritz også oppdaget at det ikke er hva man skulle kunne forvente.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 30 Okt 2013 - 21:53

custom 95 skrev:Det går ikke an å bygge den om til noe som funker? (nyere modell) på meg virker det som den løsningen fritz har brukt på  biken din ikke er hva det burde være.
I og med at de har endret på nyere modeller har nok fritz også oppdaget at det ikke er hva man skulle kunne forvente.
Har ikke finstudert på det,men tanken om at et vanlig kulelager istedet for dette koniske lageret hadde vært bedre,streifet meg. Men vet ikke om det er plass study 

17 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 30 Okt 2013 - 21:55

Noen som vet hvilke årsmodeller klokker som går om hverandre når det gjelder R1150GS uten abs? Men abs-klokke går vel også,er vel bare å blende hullet til sensoren?

18 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 31 Okt 2013 - 7:57

KliffArne skrev:Noen som vet hvilke årsmodeller klokker som går om hverandre når det gjelder R1150GS uten abs?  Men abs-klokke går vel også,er vel bare å blende hullet til sensoren?
Kanskje de som ovhalte dritten for 30 k siden kan gi svar, det er det minste de kan når arbeidet deres ikke holder lenger

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 31 Okt 2013 - 14:10

custom 95 skrev:Kanskje de som ovhalte dritten for 30 k siden kan gi svar, det er det minste de kan når arbeidet deres ikke holder lenger
Har latt dem vite at det var dem som skiftet lager for litt siden,men ikke "brukt" det mot dem.Ennå clown Klarer nok aldri å bevise eller sannsynliggjøre at dette skyldes dårlig arbeid fra deres side,så det får bare gå på "shit happens"-kontoen.

La forøvrig inn et skambud på denne igårkveld,selger påstår den er rullet i underkant av 15k miles:

http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-R1150GS-Adventure-2001-2004-Final-Drive-Differential-Gearbox-R-1150-GS-/261176572317?ssPageName=ADME%3AL%3AOC%3AUS%3A1120&nma=true&si=Iy61PotTQT03X5vZUUuuijaVYx8%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

Og idag ser jeg at det står "best offer accepted" santa

Så nå kan jeg hive eller overhale min egen

20 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 31 Okt 2013 - 14:35

Siden lageret bak er skiftet for 30K siden er det min høyst uvitenskaplige spådom at selv om kronhjullageret isolert sett ikke skal påvirke pinjonglageret, så vil en lagerskade forårsake partikler i oljen som så har bidratt til å gi pinjonglageret "senskader".

En seriøs reperatør vil nok foreslå for en kunde at når en først har fått spon i olja bør alle lagrene skiftes.
Dog er det et kostnadsspørsmål, og man vet ikke for sikkert om det har vært foreslått, og forrige eiger synes det ble for kostbart og valgte å gamble på å la det være.

Angående hva som kan brukes så er alle kardangklokkene for denne serien sykler like, dvs man kan i teorien hekte på klokke fra en R850RT og kunne kjøre avgårde.
I praksis vil man ikke seg selv så vondt. Selv om husene er like er giringen forskjellig.
Dette vil i praksis si at utvalget koker ned til klokker fra alle R1100GS og alle R1150GS og GS Adventure.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 31 Okt 2013 - 15:19

knutk skrev:Siden lageret bak er skiftet for 30K siden er det min høyst uvitenskaplige spådom at selv om kronhjullageret isolert sett ikke skal påvirke pinjonglageret, så vil en lagerskade forårsake partikler i oljen som så har bidratt til å gi pinjonglageret "senskader".
Det er også min teoeri.

knutk skrev:En seriøs reperatør vil nok foreslå for en kunde at når en først har fått spon i olja bør alle lagrene skiftes.
Dog er det et kostnadsspørsmål, og man vet ikke for sikkert om det har vært foreslått, og forrige eiger synes det ble for kostbart og valgte å gamble på å la det være.
En helt fullgod teori.
Nå har jeg på en fin og forsiktig måte antydet overfor verksted at de kanskje ikke var helt heldig med reparasjonen sist,og i så måte bør gi meg god pris på delene.Regner med de har en del å gå på. Så får jeg se om de kommer tilbake med noe,en rett høyre eller forklaring at de hadde advart forrige eier el.l.
Nå kan det også nevnes at jeg sjekka olja på klokka,visuellt,etter at jeg hentet moppen hjem.Og fargen var veldig klar og fin. Så enten har dette skjedd de siste 7 tusen kilometer som jeg selv har kjørt,eller så har selger skiftet olja rett før jeg kjøpte. Det blir isåfall en sak for konspirasjonstråden rabbit

Har uansett handlet meg en brukt klokke idag,så får vi se om jeg overhaler min egen.

22 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 31 Okt 2013 - 16:14

KliffArne skrev: Har uansett handlet meg en brukt klokke idag,så får vi se om jeg overhaler min egen.
Eller overhale klokka som kommer i posten rabbit 
En jeg kjenner godt har kjøpt noen brukte deler på ebay, så jeg vet det kan være et alternativ når sekken åpnes og katta slipper ut...

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 31 Okt 2013 - 18:06

Da John F Kennedey holdt talen hvor han annonserte at USA skulle sette en man på månen avsluttet han med noe ala (Fritt oversatt):
"Vi gjør det ikke fordi vi må, vi gjør det ikke fordi det er enkelt, vi gjør det fordi det er vanskelig".

Slik har enkelta av oss det med MC og. Det er morro å kjøre, men den lange vintersesongen kortes ned med mekking. Således blir for en del av oss mekkingen en del av hobbyen. Ikke dermed sagt at man skal ødelegge komponenter bare fordi det er morro å fikse dem.
Det er vel heller at når man får problem som virker utfordrende så går der en liten jævel i oss. (jeg drister meg til å bruke ordet, i visshet om at moderator ikke kaster meg ut på første forsøk Twisted Evil )
Det er morro å finne alternative løsninger for å kompensere for alt spesialverktøy man ikke har, og det kan være morro og prøve å knipe toleranser ned til minimum.
Å fikse opp en kardangklokke er for de fleste av oss en utfordring som er fullt gjennomførbar om man tar det med ro og jobber systematisk.
Og så vokser man litt ekstra når man sitter med gutta og tar en kald en, og kompisene spør "Hva har du gjort i helga da?", og man kan si: "Neeeei, ikke stort. Jeg skifta alle lagera i kardangklokka og shimsa opp kronhjulet".

Da er det greit å ha en fungerende klokke slik at man holde sykkelen i drift mens man "bare fikser kardangklokka".

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 3 Nov 2013 - 16:50

knutk skrev:Da John F Kennedey holdt talen hvor han annonserte at USA skulle sette en man på månen avsluttet han med noe ala (Fritt oversatt):
"Vi gjør det ikke fordi vi må, vi gjør det ikke fordi det er enkelt, vi gjør det fordi det er vanskelig".
Kloke ord.

Får bare håpe at jeg er heldigere med kardang-overhalinga enn yanki'en med å sette folk på månen clown 

25 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 7 Nov 2013 - 18:49

Da var klokka fra UK ankommet,levert på døra 6 døgn etter at selger godtok skambudet mitt.21 euro i frakt,ikke dårlig rabbit  Sånn at man lurer på hvorfor det skal koste 20-30 kroner å sende et halvstort brev i Posten,8-10 kilometer Suspect 

Den snurrer fint,ingen odde lyder. Kan ikke kjenne slakke noen steder heller.Ser veldig fin ut utvendig. Nå lurer jeg på om jeg skal åpne den for å se på pinion og kronhjul,samt det koniske lageret. Eller om jeg bare skal montere og fylle olje.

Hvilken olje bruker proffene her inne? Og hvilken grease på akslingen?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 4]

Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next