Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Symptomer slitt kardang-lager

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 4]

26 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 7 Nov 2013 - 19:02

?

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 7 Nov 2013 - 19:19

Transmisjonsolje SAE 80W/90 til kr 59,90 fra Biltema funker gull, hakke vært et spon korn i olja etter snart 100 k på Yamaha`n rabbit

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 7 Nov 2013 - 22:02

KliffArne skrev:
Hvilken olje bruker proffene her inne? Og hvilken grease på akslingen?
Manual sier:
Olje: SAE 90 GL5
Splines: Staburags NBU 30 PTM.
Sistnevnte er litt krøkkete å få tak i. Mange bruker Optimol Paste TA i stedet for.

Har du rep-manual?

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 7 Nov 2013 - 23:20

knutk skrev:
KliffArne skrev:
Hvilken olje bruker proffene her inne? Og hvilken grease på akslingen?
Manual sier:
Olje: SAE 90 GL5
Splines: Staburags NBU 30 PTM.
Sistnevnte er litt krøkkete å få tak i. Mange bruker Optimol Paste TA i stedet for.

Har du rep-manual?

Har lastet ned en rep-manual,og der fant jeg visst dette også.Latskap å spørre rabbit  Ser at Biltema olja som Custom 95 bruker har riktige spesifikasjoner,så da er den sikkert bankers.

Staburag'en ja,ser det selges på ebay. Har noe "high adhesive" lager-grease,mon tro om dèt kan brukes?

Ellers så åpnet jeg klokka ikveld,den så veldig bra ut inni. God tro på denne santa 

30 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 7 Nov 2013 - 23:40

KliffArne skrev:
Staburag'en ja,ser det selges på ebay.  Har noe "high adhesive" lager-grease,mon tro om dèt kan brukes? 
Tror nok der er flere produkt som duger.
I eldre manualer nevnes ofte Staburags produkter.
Til nyere sykler har pipa fått en annen låt, og Optimoly nevnes.
Tipper dette har å gjøre med bedriftsavtaler, og det ene er like bra som det andre.
Poenget er å få et smørremidel som ikke presses ut ved trykk og at det er korosjonshemmende og tåler fuktighet (kondens)
Tipper det båtgutta bruker for å smørre splines til bakdrev har lignende egenskaper.

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Lør 9 Nov 2013 - 10:50

Skift hele sykkelen Kliffy, helt tydelig at du har fått en skikkelig "mandagssykkel". Du spammer jo ned hele verkstedkategorien med tekniske feil på Beemer'n affraid 

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Lør 9 Nov 2013 - 12:59

Voodoodoo skrev:Skift hele sykkelen Kliffy, helt tydelig at du har fått en skikkelig "mandagssykkel".  

God idè.

Hadde jeg visst at disse syklene var befengt med så mye feil og mangler,så hadde jeg aldri kjøpt den.Trodde BMW stod for kvalitet når det gjaldt disse eventyr-syklene. Dessuten så var han en Kirkens mann,han jeg kjøpte av,så trodde moppen var velsignet og fritatt alle skavanker clown

33 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Lør 9 Nov 2013 - 19:41

KliffArne skrev:
Voodoodoo skrev:Skift hele sykkelen Kliffy, helt tydelig at du har fått en skikkelig "mandagssykkel".  
God idè.

Hadde jeg visst at disse syklene var befengt med så mye feil og mangler,så hadde jeg aldri kjøpt den.Trodde BMW stod for kvalitet når det gjaldt disse eventyr-syklene. Dessuten så var han en Kirkens mann,han jeg kjøpte av,så trodde moppen var velsignet og fritatt alle skavanker clown
Du er noe av den mest blåøyde perrson som jeg noensinne har hørt om Kliff Shocked 

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Lør 9 Nov 2013 - 22:26

ArcticTiger skrev:Du er noe av den mest blåøyde perrson som jeg noensinne har hørt om Kliff Shocked 
Ja,åggså blånn i tellægg drunken 

35 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 10 Nov 2013 - 14:08

Om lageret ryker etter 30kkm er det en rimelig sjans for at det ble feil shimset eller at det er noe annet fatalt galt.
BMW brukte et annet lager en stund, men det ble bare værre.

Scroller du langt ned her finner du bilder av en bekjent som bytter lager i veikanten; http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?175156-01-2009-Patagonia-amp-Chile

og en gang til: http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?223876-03-2010-Laos

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 10 Nov 2013 - 15:44

Du får ta deg en sånn siggarett som gutta i den nederste tråden over, så går nok kardangrepprasjon som en ......røyk cheers 

http://yhelteljel.ee/wp-content/uploads/2010/03/IMG_4618_s.jpg

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 10 Nov 2013 - 21:24

AliBaba skrev:Om lageret ryker etter 30kkm er det en rimelig sjans for at det ble feil shimset eller at det er noe annet fatalt galt.
BMW brukte et annet lager en stund, men det ble bare værre.
Etter å ha undersøkt lagrene i min kardangklokke,så kommer jeg frem til at det koniske kronhjulslageret har utslitte/"porete" ruller. Pinion'ens ende,den som står i et nålelager,likeså.
Min tro er at det er spon fra kronhjulslageret som har ødelagt resten,pga slurvete shimsing.Pinion-lagrene burde vel aldri bli utslitt,normalt.
Ved nærmere undersøkelse viser det seg at det var kun det store hjullageret som ble skiftet for 30k km siden,ingen av de andre.
Jeg fant 2 shims bak lageret,av to forskjellige tykkelser. Jeg ville trodd det var mere naturlig å bytte den som ligger der allerede med en tykkere,istedet for å legge en i tillegg?? Noen som vet hva som er normalt her?

AliBaba skrev:Scroller du langt ned her finner du bilder av en bekjent som bytter lager i veikanten; http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?175156-01-2009-Patagonia-amp-Chile

og en gang til: http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?223876-03-2010-Laos
Hehe,nød lærer naken kvinne å spinne.

Ser han begge ganger varmer huset for å få av dekselet med lageret/akslingen i. Dette er forsåvidt spesifisert i verkstedmanual,men jeg finner ut at det ikke er nødvendig. Dekslet henger ikke så veldig fast,jeg dunket det lett av med en liten gummiklubbe uten å varme.Det henger egentlig bare pga en o-ring som ligger rundt perifirien,uten den så går det nok av og på med vanlig håndamakt.

38 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 10 Nov 2013 - 22:14

2 shims vs 1:
uten at jeg vet tykkelsen i denne konkrete sak tipper jeg valget for å benytte 2 stk er en kombinasjon av å "ta hva man har" samt at det fleste shims tykkelsen finnes i 0,1 mm interval.
I tillegg finnes der noen ytters få dimensjoner som har feks tykkelse 0,15 mm, slik at om man trenger en dimenson med 0,05mm oppløsning så må det kombineres. (finnes feks ikke 0,45, da må man ta 0,3 + 0,15)

Oppvarming vs ikke:
Igjen, nå snakker jeg generelt, siden det virker som Kliff har full kotroll her.

Bare husk at det er ingen sak å dra lager ut kaldt samt sette det på plass igjen kaldt.

Catchen er at aluminium, i motsetning til stål, strekker seg veldig ugjerne. Det innebærer en risko for at man ved å bruke makt skaver bort litt aluminium i prosessen, særlig ved montering, og om huset ved senere anledning bli varmt pga belastning vil aluminiumen utvide seg litt (og mer enn stål), og plutslig sitter man i en situasjon hvor lagerskålen mister feste i huset og begynner å skli rundt.
Må man så må man, men da kan det kanskje være en tanke å benytte Loctite lagerlim for å sikre at lagerskålen ikke løsner senere ved hard belastning.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 11 Nov 2013 - 0:25

knutk skrev: 2 shims vs 1:
uten at jeg vet tykkelsen i denne konkrete sak tipper jeg valget  for å benytte 2 stk er en kombinasjon av å "ta hva man har" samt at det fleste shims tykkelsen finnes i 0,1 mm interval.
I tillegg finnes der noen ytters få dimensjoner som har feks tykkelse 0,15 mm, slik at om man trenger en dimenson med 0,05mm oppløsning så må det kombineres. (finnes feks ikke 0,45, da må man ta 0,3 + 0,15)
Det kan se ut som om du har rett.Ved å sjekke delekatalog,så finner jeg at det er kun 0.15 som leveres i tillegg til "alle" hele ti-deler,sånn at det må kombineres 2 stykk hvis man havner utenfor hele ti-deler.

knutk skrev:
Oppvarming vs ikke:
Igjen, nå snakker jeg generelt, siden det virker som  Kliff har full kotroll her.

Bare husk at det er ingen sak å dra lager ut kaldt samt sette det på plass igjen kaldt.

Catchen er at aluminium, i motsetning til stål, strekker seg veldig ugjerne. Det innebærer en risko for at man ved å bruke makt skaver bort litt aluminium i prosessen, særlig ved montering, og om huset ved senere anledning bli varmt pga belastning vil aluminiumen utvide seg litt (og mer enn stål), og plutslig sitter man i en situasjon hvor lagerskålen mister feste i huset og begynner å skli rundt.
Må man så må man, men da kan det kanskje være en tanke å benytte Loctite lagerlim for å sikre at lagerskålen ikke løsner senere ved hard belastning.
Her må vi skille mellom å skille dekselet fra kardang-huset,og å ta lageret ut av dekselet. Det første man vil er å få av dekselet fra huset,og der trengs ikke varme.Kun tregheten mellom huset og en o-ring som henger fast,tar man bort o-ringen så kan man legge deksel inn/ut av huset uten makt.Var ute og sjekket akkurat nå.

Det han i linken til AliBaba gjør,i den første linken,er igrunn ikke bare bortkastet.Det er også feil etter mitt hode. Han varmer/utvider dekselet som har o-ring i perifirien,dermed gjør han det trangere.Skal det varmes,så må man varme huset.

Kronhjul m lager(e) følger dekselet,og for å skille kronhjul fra deksel bør det varmes for at hjullager skal slippe deksel og følge kronhjul ut.
Og deksel bør nok varmes også ved sjekking/shimsing av klaring,da lageret må få sjanse å flytte seg under målingen,og det slipper nok ikke på kronhjulet.

40 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 11 Nov 2013 - 14:09

KliffArne skrev:Det han i linken til AliBaba gjør,i den første linken,er igrunn ikke bare bortkastet.Det er også feil etter mitt hode. Han varmer/utvider dekselet som har o-ring i perifirien,dermed gjør han det trangere.Skal det varmes,så må man varme huset.
Delvis enig. Får du delt det uten varme er det ikke behov for varme. Men alu-flater som er skrudd hardt sammen over tid kan sitte som f og slipper gjerne ved varme. Skal man bare ha det til å slippe så spiller det ingen rolle hvilken del man varmer, men om det virkelig er trangt er jeg helt enig i at huset bør varmes og ikke dekslet.

KliffArne skrev:Kronhjul m lager(e) følger dekselet,og for å skille kronhjul fra deksel bør det varmes for at hjullager skal slippe deksel og følge kronhjul ut.
Og deksel bør nok varmes også ved sjekking/shimsing av klaring,da lageret må få sjanse å flytte seg under målingen,og det slipper nok ikke på kronhjulet.
Jepp, men spørsmålet er jo egentlig hvorfor lageret ryker. Tidligere modeller kjørte problemfritt med samme lager i mange hundre tusen km. (Mitt har gått 250kkm).
Tror jeg hadde målt lagerbanen i huset nøye og brukt Loctite 648 i lagerbanen ved montering.

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 11 Nov 2013 - 20:42

"Delvis enig" ,ikke dårlig det. Kan vel ikke forlange mer clown 

I mitt tilfelle tror jeg det er feil-shimsing.At det koniske rullelageret enten har vært for løst eller for hardt presset. Rullene på dette ser ikke bra ut.

Og ser at han kompisen på tur som skifter 2 ganger,bare skifter det store. Han skal være glad for at han slapp å skifte det koniske,ikke bare bare å få ut lagerskålen på det.Sitter så innihællvette krøkkete til,og kommer ikke til med ters. Tror jeg må sveise fast et eller annet i skåla,for å få dratt den ut.

Det store kulelageret,det som shimses,og som er det som ble skiftet for 30k km siden,er "kanskje" iorden. Er ihvertfall ikke helt lett å avgjøre at det er gåent,som de andre.
Det er ingen tegn til at ytre lagerskål har rotert i deksel.

42 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 11 Nov 2013 - 20:59

Ytter-ringen på et lager som har havarert/som ikke skal brukes igjen er lett match å få ut: Bare ta å legg en sveiselarve rundt hele innvendig på lagerbanen, vent til det blir kaldt, og lager-ringen detter ut omtrent av seg sjæl.

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 11 Nov 2013 - 21:37

KliffArne skrev:

Og ser at han kompisen på tur som skifter 2 ganger,bare skifter det store. Han skal være glad for at han slapp å skifte det koniske,ikke bare bare å få ut lagerskålen på det.Sitter så innihællvette krøkkete til,og kommer ikke til med ters. Tror jeg må sveise fast et eller annet i skåla,for å få dratt den ut.
Nå tar jeg det for gitt at du snakker om lagerskåla som sitter igjen inne i bunnen av kardangklokka.
Skåla som sitter på kronhjulet tar du met ATs metode eller ters. Men det funker ikke for den utvendige skåla som sitter fast i kardangklokka (eller kanskje det funker der og? kanskje tilfører larven så mye varme at det er nok?).
Uansett, for lager som sitter i alumimium er det varme som gjelder.
Varm klokka fra utsiden. Den er lakkert, så det er best å bruke varmepistol. Når temperaturen på klokka er oppe i ca 100 grader vil lakken ikke ta skade og lagerskåla faller omtrent ut bare ved hjelp av tyngdekraften. Faktisk betyr det ikke så mye om lagerskåla blir varm også fordi utvidelseskofisienten er så ulik.
Og nytt lager monteres på samme måte. Varm opp og slipp lagerskåla ned i ved hjelp av tyngdekraften. Bare pass på at huset ligger vannrett til skåla har satt seg så den ikke legger seg skjevt.

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Man 11 Nov 2013 - 21:50

det er for å få ut ytter-ring som man sveiser slik AT beskriver.
Når sveiselarva størkner krymper den så mye at den drar sammen lager-ringen.

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tir 12 Nov 2013 - 15:54

knutk skrev:Skåla som sitter på kronhjulet tar du met ATs metode eller ters. Men det funker ikke for den utvendige skåla som sitter fast i kardangklokka (eller kanskje det funker der og? kanskje tilfører larven så mye varme at det er nok?).
Kulelageret på kronhjulet varmet jeg med varmepistol og dro av med ters,niema problema rabbit 

Varmet huset med varmepistol for om mulig å skremme den koniske lagerskåla ut,gav den noen gode rapp med gummiklubba også,men den ville ikke. Muligens var jeg for kjip med varmen. Får prøve igjen,en gang jeg får arbeidslyst. Sveiselarve rundt ville jo vært interessant å prøvd.
[/quote]

46 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tir 12 Nov 2013 - 18:51

KliffArne skrev: 
Varmet huset med varmepistol for om mulig å skremme den koniske lagerskåla ut,gav den noen gode rapp med gummiklubba også,men den ville ikke. Muligens var jeg for kjip med varmen. Får prøve igjen,en gang jeg får arbeidslyst. Sveiselarve rundt ville jo vært interessant å prøvd.
Trolig for lite varme.
Som referanse: Da jeg skifta lagera i girkassa på min 90S rigga jeg opp en varmepistol og lot den gå i ca 15 min før det ble varmt nok. Men mere gods i en girkasse...

På verksted bruker de tempmåler som måler hvor varmt huset er. Skal være minst 100 grader.

I mangel av termometer kan man skvette på noen dråper vann. De skal koke tvert...

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 13 Nov 2013 - 17:55

Investerte i en sånn en idag:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Infrarodt-termometer-15245/

Ble overrasket over hvor mye varme som skulle til for å passere 100 grader,og at selv om jeg varmet bare rundt der lageret sitter så ble hele klokka nesten like varm. Varmet til 110 grader,og da klarte jeg å vippe lagerskåla ut ved hjelp av en lang kjerrebolt som brekkstang,fikk et bittelite tak under skåla med hodet cheers 

Det er helt sikkert at jeg aldri har varmet noe så mye før,har bestandig vært redd for å varme alu for mye. God investering santa 

48 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 13 Nov 2013 - 22:41

KliffArne skrev:Investerte i en sånn en idag:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Infrarodt-termometer-15245/
.......
Det er helt sikkert at jeg aldri har varmet noe så mye før,har bestandig vært redd for å varme alu for mye. God investering santa 
Virker som en fornuftig invistering.

Husk at enhver tysk mekaniker med respekt for seg selv er utstyrt med mikrometer i alle format, varmesystem og nitrogenkjøling.

Uten at jeg kan bevise det sitter jeg igjen med inntrykk av at tyskerne er mere begeistrert for å feste lager ved hjelp av krymping enn de fleste andre produsenter. Det innebærer at man må i større grad benytte varme. På den andre side opplever man sjelden at lager spinner i innfestingen.
(Men dette er kun synsing fra min side, rett meg gjerne om jeg tar feil)

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 17 Sep 2014 - 22:00

Nå har jeg fintenkt på hvorfor det er et problem på disse kardangene at det store lageret svikter. Nå våger jeg ikke påstå at jeg har funnet grunnen,men jeg klarer ikke la være å tenke at det blir litt "feil" den måten det shimses på. Nå er det jo pga konstruksjonen ikke mulig å shimse på annen måte,og derfor mener jeg at det store kulelageret blir feil belastet.
Det shimses mellom lagerets ytterring og lagerhus,og det shimses for at det koniske lageret i andre enden skal få litt press. Dette presset blir så tilbakeført direkte på det store kulelagerets innerring,men i motsatt retning av hva shimsen gjør.
Dette kulelageret er ikke konstruert for å ta aksial-press,og hvis det skimses "hardt" vil det bli belastet på en måte det ikke skal.
Personlig kommer jeg til å legge shimsingen helt ned mot minimum.

Nå kommer vel Fritz og pryler meg Suspect

50 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 18 Sep 2014 - 21:57

Nja.....
Dette begynte ikke å ryke før på 1100GS og samme lagerløsning var da brukt i veldig mange år uten noen problemer i det hele tatt. Mitt hus (før 1100GS) har passert 250.000 km uten antydning til slark.

Samme lager ble brukt fra 1981-2005 på R80G/S, R80/100GS, R1100GS, R1150GS. Men det gikk ikke galt før på R1100GS. Har dog ikke sjekka om shimsinga er forskjellig, tror alikevel det skyldes andre ting :-)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 4]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next