Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Symptomer slitt kardang-lager

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 4]

51 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 18 Sep 2014 - 23:05

Jeg er ikke bastant på at dette er årsaken.

Men et vanlig enspora kulelager er ikke laget for å ta opp aksial thrust,noe dette får pga måten det shimses på. Skal det koniske lageret få press,så må indreringen på kulelageret få tilsvarende.
Jeg har lest om GS-eiere som har fått forvarsel på lagerhavari ved at nagler i kuleholderen var sprengt løs. Så noe skjer der.

52 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Fre 19 Sep 2014 - 20:02

AliBaba skrev:
Nja.....
Dette begynte ikke å ryke før på 1100GS og samme lagerløsning var da brukt i veldig mange år uten noen problemer i det hele tatt. Mitt hus (før 1100GS) har passert 250.000 km uten antydning til slark.

Samme lager ble brukt fra 1981-2005 på R80G/S, R80/100GS, R1100GS, R1150GS. Men det gikk ikke galt før på R1100GS. Har dog ikke sjekka om shimsinga er forskjellig, tror alikevel det skyldes andre ting :-)

Det er noe menneskelig over det hele. Det fleste går rundt og har det bra. Men når rompa blir for stor (+ resten av kroppen) begynner man å få hofte/kne problem...

Slik er det med BMWs sykler og. De første GS modellene var lette sykler med moderate krefter. Ved introduksjon av R1100 ble man tilbudt litt flere hester, men mange flere kilo sykkel. Utover 90-tallet ble syklene feitere og feitere, noen dorske slasker (relativt)...Helt frem til introduksjonen av R1200 og ny K-serie.

Designet som sådan var det samme som tidligere, men ved introduksjon av mye tyngre sykler ble ikke dimensjoneringen fulgt opp. Hjelpte jo heller ikke at de større syklene med all sin komfort inviterte til å laste opp med passasjer og bagasje...

Vis Medlemmets Profil

53 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Fre 19 Sep 2014 - 21:32

..og dem som kjører dem ble ikke noe lettere med årene, dem heller?

Vis Medlemmets Profil

54 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Fre 19 Sep 2014 - 21:50

Trollerud skrev:..og dem som kjører dem ble ikke noe lettere med årene, dem heller?
.....ehemm...

Vis Medlemmets Profil

55 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Fre 19 Sep 2014 - 22:28

At man blir feitere og feitere er vel ingen vits i å nekte på,men har man først sett dette kulelageret så er det vanskelig å tro at ikke dette i seg selv skulle takle det.

Konstruksjonen er ikke ideell Suspect

56 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Lør 20 Sep 2014 - 0:46

KliffArne skrev:At man blir feitere og feitere er vel ingen vits i å nekte på,men har man først sett dette kulelageret så er det vanskelig å tro at ikke dette i seg selv skulle takle det.

Konstruksjonen er ikke ideell Suspect

Sier Amen til begge uttalelsene.

Problemstillingen forsterkes ved at man bruker en mono-svingarm. Ønsket om å la lageret ligge i oljebad gjør at lageret ikke kan ligge i senter for rotasjonen, og der foreligger behov for stabilisering aksialt. En overdimensjonering av lageret ville kompensere for den ekstra belastningen, og er vel derfor det holder på de eldre og lettere modellene.

På R1200 og senere K-modeller har de lagt lageret på utsiden av oljebadet, og lageret ligger i senter plan for hjulets rotasjon. Men nå har man ofret værbestandigheten i form av oljebad (ikke spør meg om hvorfor jeg vet :-)).

Her er BMW ofret litt robusthet for en mer smekker karadangklokke, og for alle som kjører vesentlig i tørt vær er det ikke et problem. Men det relativt åpne lageret, kun tettet ved at lageret er lukket, er ikke en ideell løsning.
Dette burde BMW gjort bedre.

Like fullt er de nyere, lettere syklene så praktfulle å kjøre at man velger å leve med ufullkommenheten. Et lagersett koster samme som en kjede, og tar like lang tid å skifte som et drevsett på en kjedesykkel.

Blir litt som å gå på horehus, da driter man i hvem som er flinkest å strikke og koke .... (har lest i en bok)

Vis Medlemmets Profil

57 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 21 Sep 2014 - 0:10

knutk skrev:
AliBaba skrev:
Nja.....
Dette begynte ikke å ryke før på 1100GS og samme lagerløsning var da brukt i veldig mange år uten noen problemer i det hele tatt. Mitt hus (før 1100GS) har passert 250.000 km uten antydning til slark.

Samme lager ble brukt fra 1981-2005 på R80G/S, R80/100GS, R1100GS, R1150GS. Men det gikk ikke galt før på R1100GS. Har dog ikke sjekka om shimsinga er forskjellig, tror alikevel det skyldes andre ting :-)

Det er noe menneskelig over det hele. Det fleste går rundt og har det bra. Men når rompa blir for stor (+ resten av kroppen) begynner man å få hofte/kne problem...

Slik er det med BMWs sykler og. De første GS modellene var lette sykler med moderate krefter. Ved introduksjon av R1100 ble man tilbudt litt flere hester, men mange flere kilo sykkel.  Utover 90-tallet ble syklene feitere og feitere, noen dorske slasker (relativt)...Helt frem til introduksjonen av R1200 og ny K-serie.

Designet som sådan var det samme som tidligere, men ved introduksjon av mye tyngre sykler ble ikke dimensjoneringen fulgt opp. Hjelpte jo heller ikke at de større syklene med all sin komfort inviterte til å laste opp med passasjer og bagasje...

Nuvel, eiere av R80/100GS som har konvertert til klokke fra R850/1100/1150GS har de samme problemene som 1100GS-gjengen så den forklaringen har jeg ytterst lite tro på..

Vis Medlemmets Profil

58 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 21 Sep 2014 - 0:22

KliffArne skrev:Jeg er ikke bastant på at dette er årsaken.

Men et vanlig enspora kulelager er ikke laget for å ta opp aksial thrust,noe dette får pga måten det shimses på. Skal det koniske lageret få press,så må indreringen på kulelageret få tilsvarende.
Jeg har lest om GS-eiere som har fått forvarsel på lagerhavari ved at nagler i kuleholderen var sprengt løs. Så noe skjer der.

Du kan jo skifte lager til en type som tåler sideveis belastning, som dette: http://www.nsk.com/products/ballbearing/angularcontact/

Vis Medlemmets Profil

59 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 21 Sep 2014 - 9:18

AliBaba skrev:
knutk skrev:
AliBaba skrev:
Nja.....

Slik er det med BMWs sykler og. De første GS modellene var lette sykler med moderate krefter. Ved introduksjon av R1100 ble man tilbudt litt flere hester, men mange flere kilo sykkel.  Utover 90-tallet ble syklene feitere og feitere, noen dorske slasker (relativt)...Helt frem til introduksjonen av R1200 og ny K-serie.

Nuvel, eiere av R80/100GS som har konvertert til klokke fra R850/1100/1150GS har de samme problemene som 1100GS-gjengen så den forklaringen har jeg ytterst lite tro på..

Hm....

Og jeg som hadde tenkt å antyde overfor kjerringa at lagrene røyk fordi hun veide for mye.... Da er det vel best at jeg legger den død.

Vis Medlemmets Profil

60 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 21 Sep 2014 - 9:43

Skal man legge skylda på ei feit kjærring,så må ho være jævlig feit,tror jeg. Det er jo ikke et bittelite lager vi snakker om her.

Har diskutert denne problematikken,ja lagerhavari,ikke smellfeite kjærringer,med noen karer som driver og overhaler gear og andre roterende maskineri. Litt større skala enn prøyser-kardangen,men likevel. De er enige i at det høres rart ut med et vanlig kulelager der,og spurte om jeg var sikker på at det ikke stod et vinkelretta lager der,et sånn som AliBaba linker til.

Nå leser jeg i den linken at sånne vinkeretta lagere skal monteres minst parvis,og vil tro at det er nettopp for å motvirke aksial-kraften. Jeg tror at et sånt lager i kombinasjon med det koniske som står i originalt vil være en bedre løsning enn opprinnelig.

61 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 21 Sep 2014 - 18:21

KliffArne skrev:Skal man legge skylda på ei feit kjærring,så må ho være jævlig feit,tror jeg. Det er jo ikke et bittelite lager vi snakker om her.

Har diskutert denne problematikken,ja lagerhavari,ikke smellfeite kjærringer,med noen karer som driver og overhaler gear og andre roterende maskineri. Litt større skala enn prøyser-kardangen,men likevel. De er enige i at det høres rart ut med et vanlig kulelager der,og spurte om jeg var sikker på at det ikke stod et vinkelretta lager der,et sånn som AliBaba linker til.

Nå leser jeg i den linken at sånne vinkeretta lagere skal monteres minst parvis,og vil tro at det er nettopp for å motvirke aksial-kraften. Jeg tror at et sånt lager i kombinasjon med det koniske som står i originalt vil være en bedre løsning enn opprinnelig.

Høres fornuftigt ut. Men man må jo undre seg hvorfor samme design var problemfri på de tidligste K-modellene, også mono-arm, og etter hvert para-lever.

Vis Medlemmets Profil

62 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Lør 4 Okt 2014 - 21:13

Skifta lager på min R1150GS i sommer etter havari på Nord-Møre. Lageret var slitt i midten av kulebanene og ikke på sidene som ville ha tydet på stort aksialt press. Forvarsel... Det begynte å hyle! Jeg tok fly hjem fra Molde og hentet sykkelen på henger med bil... Sad

Vis Medlemmets Profil

63 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 5 Okt 2014 - 0:02

Ikke så lett å bli klok på de "greiene".

På min K1300 har hovedlageret takket for seg 3 gange, (jepp tre!!), og den er kjørt 75K.
Hadde en K1200 tidligere, og den har nå rullet kanskje 90K (ikke lenger i min eige, men kjenner neste eier), og ingen antydning til problem. Har og en kompis med identisk K1300 og kjørt nesten like langt, han har aldri hatt lager problem.

Jeg har fundert mye hvorfor lageret ikke holder på den ene sykkelen, uten at jeg har kommet til entydig svar.
Nærmeste jeg har kommet i min spekulasjon er om lageret, som er presset inn i kardangklokkens baklokk, sitter for stramt.
Om jeg har rett vil lageret ryke på nytt i løpet av et par år, og da tenkte jeg å prøve et lager med C3 toleranser.

Tyskerne er veldig glade i presspasninger, og jeg innbiller meg at de setter lagrene litt strammere enn mange andre (uten at jeg har for store erfaringer med "andre". Baserer min tro på observasjon av hvor lett de kan få et lager ut i forhold til prøysermopedene). I så fall er man jo mer utsatt for problem om stramt blir til "litt for stramt".
Eller er jeg på jordet nå? Question

Vis Medlemmets Profil

64 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Søn 5 Okt 2014 - 22:12

Palma skrev:Skifta lager på min R1150GS i sommer etter havari på Nord-Møre. Lageret var slitt i midten av kulebanene og ikke på sidene som ville ha tydet på stort aksialt press. Forvarsel... Det begynte å hyle! Jeg tok fly hjem fra Molde og hentet sykkelen på henger med bil... Sad

Hvordan så kuleholderen ut,hadde noen av naglene løsna?

65 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tir 7 Okt 2014 - 23:30

KliffArne skrev:
Palma skrev:Skifta lager på min R1150GS i sommer etter havari på Nord-Møre. Lageret var slitt i midten av kulebanene og ikke på sidene som ville ha tydet på stort aksialt press. Forvarsel... Det begynte å hyle! Jeg tok fly hjem fra Molde og hentet sykkelen på henger med bil... Sad

Hvordan så kuleholderen ut,hadde noen av naglene løsna?

Så ikke verst ut. Kuleholderen var hel, fikk vel stoppet i grevens tid tror jeg.
Yttre ringen var slitt "fint" i midten, noe som tyder på ok shimming, jeg skar av ytterringen etter demontering for å se på banene :)

Så derfor fulgte jeg rådet til MC-Oslo og satte inn samme dim shims igjen.

Vis Medlemmets Profil

66 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tir 7 Okt 2014 - 23:40

knutk skrev:Ikke så lett å bli klok på de "greiene".

På min K1300 har hovedlageret takket for seg 3 gange, (jepp tre!!),  og den er kjørt 75K.
Hadde en K1200 tidligere, og den har nå rullet kanskje 90K (ikke lenger i min eige, men kjenner neste eier), og ingen antydning til problem. Har og en kompis med identisk K1300 og kjørt nesten like langt, han har aldri hatt lager problem.

Jeg har fundert mye hvorfor lageret ikke holder på den ene sykkelen, uten at jeg har kommet til entydig svar.
Nærmeste jeg har kommet i min spekulasjon er om lageret, som er presset inn i kardangklokkens baklokk, sitter for stramt.
Om jeg har rett vil lageret ryke på nytt i løpet av et par år, og da tenkte jeg å prøve et lager med C3 toleranser.

Tyskerne er veldig glade i presspasninger, og jeg innbiller meg at de setter lagrene litt strammere enn mange andre (uten at jeg har for store erfaringer med "andre". Baserer min tro på observasjon av hvor lett de kan få et lager ut i forhold til prøysermopedene). I så fall er man jo mer utsatt for problem om stramt blir til "litt for stramt".
Eller er jeg på jordet nå? Question

Spørs hvor du mener det er for stramt ? Mener du det er for stramt på akslingen eller at huset til ytterringen er for stram? Huset til ytterringen er alu, den utvider seg mer ved varme enn lager og aksling, tror det er lite trolig at den er for stram, merket at lageret var rimelig trangt å få nedpå akslingen, var nok for pinglete med varmingen av lageret, hadde aksel/kronhjul fryseren (for kort tid) eller for "varmt".. Kan være med på tanken om et lager hvor det er slakkere rundt akslingen..

Vis Medlemmets Profil

67 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tir 7 Okt 2014 - 23:52

Palma skrev:

Hmm.så ikke bra ut. Ser jo nesten ut som det har vært et fremmedlegeme der  Suspect  Hvordan så det koniske lageret ut? Og var det spon på oljepluggmagneten?

Hvor lang tid tok det fra du merket "hylingen" til du parkerte?

68 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 0:03

KliffArne skrev:
Palma skrev:

Hmm.så ikke bra ut. Ser jo nesten ut som det har vært et fremmedlegeme der  Suspect  Hvordan så det koniske lageret ut?  Og var det spon på oljepluggmagneten?

Hvor lang tid tok det fra du merket "hylingen" til du parkerte?

Tja, vet ikke riktig, men kjørte fra Torvikbukt og ut til Bud, med en avstikker utover atlanterhavsvegen, litt usikker på når det begynte å hyle osv, er jo så mye lyder i disse tyske jerna lol! og jeg hører ikke spes bra. Har vel fundert på dekkstøy en stund, kunne vært dette.. >Men umulig å si egentlig..
Men har sett værre havari av dette lageret hvor olja har rent av og kuler krøsta osv, (Døv fører ??) Men med ørepropper som noen bruker blir det stille..

Vis Medlemmets Profil

69 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 9:44

knutk skrev:

Nå har vel alle sykler etter 1150 en annen lagerløsning om jeg ikke tar helt feil (lager som ikke går i oljebad og det er brukt et annet lager). Men det ser ut som problemet har fortsatt.

Det at en del sykler klarer seg og at andre ikke klarer seg er litt interessant. Det tyder på at selve prinsippet som har blitt valgt kan funke. Mange har ment at forskjellen på de som funker og ikke er shimsing. Jeg tror ikke det er riktig (selv om et feilshimset lager har dårlige odds). Jeg tror at om en sykkel har tatt et lager så vil det ofte ta et til....

Ser man på det som skjedde mellom R80/100 og R1100 (når det begynte å gå galt) så er det et par ting som er interessante:
1) Den delen av huset som lageret monteres i har gått drastisk ned i vekt
2) Det nye huset tåler mindre juling (kan sprekke ved crash)
3) Toleranser på R1100 er mye dårligere enn på R80/100. F.eks har over halvparten av kardangboltene på R1100 slark mot lagere når boltene er nye. På R80/100 skjedde ikke dette. (Av ombygningsgrunner bruker jeg R1100 bolter på R80/100).

Spesielt punkt 3 tror jeg er viktig. Toleranseproblemer  (urund/skjev utsparring til lager) kan forklare at noen holder og andre ikke.
At huset i seg selv har blitt lettere (og kan sprekke) kan kanskje muligens bety at det kan deformeres..

Palma skrev:Så derfor fulgte jeg rådet til MC-Oslo og satte inn samme dim shims igjen.
Nå skal ikke jeg si så mye om hva jeg syns om MC-oslo, men:
Dette mener jeg er feil. Man shimser for å nulle ut toleranser på lager OG hus. Lageret har også produksjonstoleranser. Men bevares, det kan gå bra..

Vis Medlemmets Profil

70 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 10:50

Nå er jo shimsingen der for å justere aksialt slik at akslingen blir presset nok inn i det koniske rullelageret på utsiden, noe som etter min fornuft er litt sprø måte å gjøre det på. Men det funker tusenvis av ml på noen og på andre ikke. Det kan jo ha noe med akslingen å gjøre, er de forskjellige mtp toleranser ? Nå er ikke tyskerne kjent for å lage ting på "halvtommen" men allikevel, det er små marginer. Det er mange krefter i sving baki der i forskjellige retninger som vil virke litt her og der. Men på mitt lager har det tydeligvis ikke vært for store aksiale krefter da banen var slitt midt i. På lageret til kompisen på en K1100, var det slitt på motstående sider på yttre og indre ring, dvs for mye shims og for stort aksialt trykk.
Men det er en såpass enkel operasjon så å legge det inn som vintervedlikehold hver 2.vinter ser jeg ikke som det store problemet heller. For sykkelen ellers er jo 110% perfekt haha.

Vis Medlemmets Profil

71 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 11:30

Palma skrev:
Spørs hvor du mener det er for stramt ? Mener du det er for stramt på akslingen eller at huset til ytterringen er for stram? Huset til ytterringen er alu, den utvider seg mer ved varme enn lager og aksling, tror det er lite trolig at den er for stram, merket at lageret var rimelig trangt å få nedpå akslingen, var nok for pinglete med varmingen av lageret, hadde aksel/kronhjul  fryseren (for kort tid) eller for "varmt".. Kan være med på tanken om et lager hvor det er slakkere rundt akslingen..

Lagerets ytterring er presset inn i et hull i kardangklokkens baklokk.
Tanken var at om hullet i baklokket har en diameter som er noen tusendelers mm for trang vil lokket ved avkjøling klemme rundt lagerets ytterring slk at denne krymper noen tusendeler. Dette igjen betyr at avstanden mellom lagerets ytterring og indre ring blir litt for trang for kulene, som derved fortere blir slitt ned. I så måte har c3 standard romligere toleranse slik at lageret i større grad vil tåe denne mekanikse krympingen.

Dette er kun en teori fra min side, og jeg vet ikke om det er riktig. Men det vet jeg om et par år....

Vis Medlemmets Profil

72 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 11:51

knutk skrev:
Palma skrev:
Spørs hvor du mener det er for stramt ? Mener du det er for stramt på akslingen eller at huset til ytterringen er for stram? Huset til ytterringen er alu, den utvider seg mer ved varme enn lager og aksling, tror det er lite trolig at den er for stram, merket at lageret var rimelig trangt å få nedpå akslingen, var nok for pinglete med varmingen av lageret, hadde aksel/kronhjul  fryseren (for kort tid) eller for "varmt".. Kan være med på tanken om et lager hvor det er slakkere rundt akslingen..

Lagerets ytterring er presset inn i et hull i kardangklokkens baklokk.
Tanken var at om hullet i baklokket har en diameter som er noen tusendelers mm for trang vil lokket ved avkjøling klemme rundt lagerets ytterring slk at denne krymper noen tusendeler. Dette igjen betyr at avstanden mellom lagerets ytterring og indre ring blir litt for trang for kulene, som derved fortere blir slitt ned. I så måte har c3 standard romligere toleranse slik at lageret i større grad vil tåe denne mekanikse krympingen.

Dette er kun en teori fra min side, og jeg vet ikke om det er riktig. Men det vet jeg om et par år....
Da er jeg med på tanken din, og den kan jeg være med på. Det jeg tenker har igrunnen samme effekt, men andre veien, at akselen er x tusendel for stor og vil vide ut innerringen og presset kommer derfra, Jeg tenker at akslingen har større masse, mer kompakt og vil kunne legge mer press på, ytterlokket er jo som du sier tynt og lett, og alu er jo forholdsvis mykt og utvides båre lettere og raskere ved varme. Men som du sier det ser vi om et par år hehe. Begge teoriene stemmer jo i forhold til min lagerslitasje spørs bare hvor egget kom fra, høna eller.... nei faan det ble feil... lol!

Men jeg må si at det var en behagelig opplevelse å diskutere på dette forumet, er på et annet forum uten å nevne navn... men begynner på M....... lol! der er har det gått konkurranse i sarkasme, ironi og det å ha ALLE løsninger, samtidig få prentet inn i alle andre at de ikke vet noe om noe.... og i tillegg har en møkkasykkel...
Men kulturer er forskjellige også på forum, det må vi vel leve med, og ta med det beste fra alle :)

Vis Medlemmets Profil

73 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 12:20

Interessant teori om at lageret står i for trangt hull evt at aksling er litt stor.

Bildet av innerbanen til Palma's lager minner om et større lager jeg nettopp har sett,som beviselig hadde stått for trangt. Men det var et konisk rullelager,som hadde for mye aksialt press.Men likevel,teorien er interessant study

edit: her er et bilde av det lageret jeg snakker om:

74 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 12:40

Palma skrev:Yttre ringen var slitt "fint" i midten, noe som tyder på ok shimming, jeg skar av ytterringen etter demontering for å se på banene :)

Har funnet frem brillene,og studert litt mere på bildet ditt. Vil det være kverrulerende av meg å påstå at slitasjen ligger litt til sides for midten?

75 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 13:09

KliffArne skrev:
Palma skrev:Yttre ringen var slitt "fint" i midten, noe som tyder på ok shimming, jeg skar av ytterringen etter demontering for å se på banene :)

Har funnet frem brillene,og studert litt mere på bildet ditt. Vil det være kverrulerende av meg å påstå at slitasjen ligger litt til sides for midten?

Åhh du asså... Optisk illusjon... det står "fint" i midten..
Joda litt til siden, Shimmene er i intarvaller på 0,05mm så det er nok derfor. Brydde meg ikke om å dreie ned en shimms 0,003 mm No

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 4]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next