Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Symptomer slitt kardang-lager

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 4 av 4]

76 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 14:37

Palma skrev:
KliffArne skrev:
Palma skrev:Yttre ringen var slitt "fint" i midten, noe som tyder på ok shimming, jeg skar av ytterringen etter demontering for å se på banene :)

Har funnet frem brillene,og studert litt mere på bildet ditt. Vil det være kverrulerende av meg å påstå at slitasjen ligger litt til sides for midten?

Åhh du asså... Optisk illusjon... det står "fint" i midten..
Joda litt til siden, Shimmene er i intarvaller på 0,05mm så det er nok derfor. Brydde meg ikke om å dreie ned en shimms 0,003 mm No

Nå var jeg ikke ute etter å finpirke i ordlyden,men synes dette emnet er såpass interessant at man bør se på alle muligheter.

Jeg setter 10 kroner på at det lageret har vært feilshimsa Suspect

Husker/vet du hvilken vei det lageret stod i dekslet?

77 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 19:32

Jeg laget et hakk med fila i begge skålene og nå husker jeg ikke om det var på ut eller innersiden. Men er nok litt enig med deg hvis shimmsen hadde vært tynnere evt tykkere (dvs riktig hadde slitasjen kommet mer i midten, men den hadde kommet like forbasket og så jeg er ikke sikker på om havariet skyldes shimmingen, eller.. er i tvil.
Slenger opp noen flere bilder :

https://lh4.googleusercontent.com/-URGk4thntXs/VDVyHigCcPI/AAAAAAAABTc/S3jXnZi3MRs/w312-h553-no/IMAG0253.jpg

Vis Medlemmets Profil

78 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 20:24

Kjekt med bilder Very Happy

Sjekka du klaringa før du smokka sammen med den shimsen som lå der Suspect

I mitt tilfelle,som denne tråden startet av,så havarerte hele driten pga,fint slipestøv i olja. Det store lageret var bare 30tusen km gammelt,og faktisk det eneste lageret som jeg tror var iorden. Kunne ikke se eller "føle" noe galt med det. Men det koniske hadde utslitte ruller. Jeg mistenkte da at det hadde vært for hardt press på dette.

Og etter at det ble fart i denne tråden igjen,så fikk jeg ånden over meg og gikk ut i garasjen i ettermiddag for å sjekke hvor mye/lite pre-load det var. Nå gjorde jeg en "tabbe" da dette skjedde,og demonterte hele klokka uten å sjekke dette,så måtte sette på de gamle lagrene igjen. Men regner med de kom sånn ca på plass igjen,det kan jo ikke endre seg spesiellt.

Og bare for å gjøre det enklere,så spanderte jeg en runde i dreibenken med det gamle lageret,og sneiet av både ytre og inner-ringen,slik at det sklir med håndamakt ned på akslingen og inn i dekselet.

Monterte så det hele sammen og sjekket klaringa. Jeg kommer frem til at den er ca 37 hundredeler,legger jeg godviljen til så kan jeg strekke meg til 40. Bak lageret mitt lå det 2 shims, 0,5 + 0,15.
Det vil si at mitt lager har hatt en pre-load på 0,25 affraid

BMW spesifiserer 0,05 til 0,10...

79 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 20:26

jeg synes det ser ut som for dårlig smørefilm på det lagret..hvilke type smøring er det der? olje? i så fall-er det hypoidolje/GL5 eller "vanlig" gear olje GL4? eventuellt type/merke..

Edit: det ser ut som det har hatt problemer med å rotere kulene også..-mulig noe trangt også..

tror den "pre-load" greia er pga oppvarming under bruk av alu-huset og dette "sveller" mer enn stålet så dette skal hindre "slark".

Vis Medlemmets Profil

80 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 21:01

mekkern skrev:jeg synes det ser ut som for dårlig smørefilm på det lagret..hvilke type smøring er det der? olje? i så fall-er det hypoidolje/GL5 eller "vanlig" gear olje GL4? eventuellt type/merke..

Edit: det ser ut som det har hatt problemer med å rotere kulene også..-mulig noe trangt også..

tror den "pre-load" greia er pga oppvarming under bruk av alu-huset og dette "sveller" mer enn stålet så dette skal hindre "slark".
Veldig interessant at du nevner det med olje, jeg hadde på ny olje i vår, hypogear fra felleskjøpet, API GL-5, det sto hvertfall det på kanna.. hehe. men dette med hypo osv er jo i forhold til pinjong/kronhjul og belastningene der, et vanlig fuckings kulelager hadde klart seg med en knust banan eller vanlig olje..

I forhold til noe måling så hadde jeg ikke utstyr til å spenne opp greiene så jeg tikk målt det ordentlig, men i og med at jeg vurderte slitebanene og shimmsing så smacket jeg det sammen. men jeg syns det virket trangt på akslingen. jeg var som nevnt litt pinglete med varmingen av lageret og da

Vis Medlemmets Profil

81 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Ons 8 Okt 2014 - 21:08

KliffArne skrev:Kjekt med bilder Very Happy

I mitt tilfelle,som denne tråden startet av,så havarerte hele driten pga,fint slipestøv i olja. Det store lageret var bare 30tusen km gammelt,og faktisk det eneste lageret som jeg tror var iorden. Kunne ikke se eller "føle" noe galt med det. Men det koniske hadde utslitte ruller. Jeg mistenkte da at det hadde vært for hardt press på dette.

Og etter at det ble fart i denne tråden igjen,så fikk jeg ånden over meg og gikk ut i garasjen i ettermiddag for å sjekke hvor mye/lite pre-load det var. Nå gjorde jeg en "tabbe" da dette skjedde,og demonterte hele klokka uten å sjekke dette,så måtte sette på de gamle lagrene igjen. Men regner med de kom sånn ca på plass igjen,det kan jo ikke endre seg spesiellt.

Og bare for å gjøre det enklere,så spanderte jeg en runde i dreibenken med det gamle lageret,og sneiet av både ytre og inner-ringen,slik at det sklir med håndamakt ned på akslingen og inn i dekselet.

Monterte så det hele sammen og sjekket klaringa. Jeg kommer frem til at den er ca 37 hundredeler,legger jeg godviljen til så kan jeg strekke meg til 40. Bak lageret mitt lå det 2 shims, 0,5 + 0,15.

Jeg og vil ha dreibenk....
Er enig med dreiing av inerring, men ytterringen som sitter i aluminium kan fort få dreiing mot gods. Alu utvider seg mer en stål, Så ut som ytterringen min hadde tatt en runde eller to i godset, men ikke noe mer. Nå skal det jo sitte da grunnet press osv, og kulene skal jo rulle og ha god olje hehe

Vis Medlemmets Profil

82 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 8:27

Palma skrev:
KliffArne skrev:Kjekt med bilder Very Happy

Jeg og vil ha dreibenk....
Er enig med dreiing av inerring, men ytterringen som sitter i aluminium kan fort få dreiing mot gods. Alu utvider seg mer en stål, Så ut som ytterringen min hadde tatt en runde eller to i godset, men ikke noe mer. Nå skal det jo sitte da grunnet press osv, og kulene skal jo rulle og ha god olje hehe
ser ut for meg som han har dreia for å montere sammen og kontrollmåle uten å måtte presse. kliffern har nok ikke tenkt å kjøre med et lager med neddreide baner :)

Vis Medlemmets Profil

83 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 10:15

Espen skrev:
ser ut for meg som han har dreia for å montere sammen og kontrollmåle uten å måtte presse. kliffern har nok ikke tenkt å kjøre med et lager med neddreide baner :)

Hehe, nei jeg skjønte nok det. Men tanken var god :)

Vis Medlemmets Profil

84 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 11:11

KliffArne skrev:BMW spesifiserer 0,05 til 0,10...

Er du sikker på det? I gamle dager (R80/100) var det 0,07-0,16 og det sammes står i boka jeg fant for R1100GS på nettet.

Sist endret av AliBaba den Tor 9 Okt 2014 - 12:03, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

85 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 11:47

AliBaba skrev:
KliffArne skrev:BMW spesifiserer 0,05 til 0,10...

Er du sikker på det? I gamle dager (R80/100) var det 0,02-0,16 og det sammes står i boka jeg fant for R1100GS på nettet.

Boka mi sier 0,05-0,10mm

Vis Medlemmets Profil

86 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 12:09

Palma skrev:Boka mi sier 0,05-0,10mm

Sorry, sjekka feil tall! No
Stemmer at det er 0,05-0,10mm på R80/100/1100/1150.

Vis Medlemmets Profil

87 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 13:37

Har selvfølgelig ikke tenkt å dreie av lageret som skal brukes,dette gjorde jeg for å lettere måle klaringer uten å presse lager,som Espen sier.
Og kommer nok også til å bruke dette lageret til å bestemme klaring når klokka skal settes sammen med nye deler.Bare kontrollmåle/sammenligne lagertykkelse mellom dette og nytt lager. Tror det er lettere å gjøre gode målinger på denne måten.

Men hva tror ekspertisen om pre-loaden på 0,25+ som jeg finner ut den har hatt, er det det som har knust det koniske lageret i bunn og laget hele elendigheita??

88 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 13:59

KliffArne skrev:Men hva tror ekspertisen om pre-loaden på 0,25+ som jeg finner ut den har hatt, er det det som har knust det koniske lageret i bunn og laget hele elendigheita??

Blir interessant å se hva ekspertisen sier, imens kan jo jeg tenke litt med tastene...
Hvis du har hatt så stort trykk så det koniske har gått føyken da faller de teoriene om shimmsing som årsak til at kulelageret går. For da vil det vel ha vært rimelig stort sideveis trykk på kulene i det kulelageret... Eller er jeg helt p feil jorde nå. Preloaden på 0,25 er altså den klaringa som er som man presser lokket innover med ? DVS det er 0,25mm før alt sitter helt tight?? Bare vil sjekke at jeg har skjønt riktig :)
Hvis det stemmer så burde jo det kulelageret ha gått føyken. ( Jeg tror kulelageret tåler noe aksialt press, men at smøremidler og passning (presspassning++)på  aksel og i lokket har mye å si) Question Question

Edit: Jeg svarte jo ikke på spørsmålet... Jeg syns det er rart at ditt koniske har gått pga preloaden(hvis det er det jeg mener det er) Et konisk rullelager er jo laget for å ta opp nettopp slike krefter.. Hva med fremmedlegemer. Magnetpluggen, var den bustete? Har du mye backlash kronhjul/pinjong? Slitasje med masse spon derfra ???

Vis Medlemmets Profil

89 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 21:42

Palma skrev:Edit: Jeg svarte jo ikke på spørsmålet... Jeg syns det er rart at ditt koniske har gått pga preloaden(hvis det er det jeg mener det er) Et konisk rullelager er jo laget for å ta opp nettopp slike krefter...

Det har sine grenser.
Dette koniske lageret som jeg postet tidligere i tråden har hatt for mye krefter mot seg,det ble fastslått da vi åpnet og fikk kontrollmålt et par brystninger som hadde feil dimensjon. Dette ble gjort av proffer.:

90 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 21:46

KliffArne skrev:
Palma skrev:Edit: Jeg svarte jo ikke på spørsmålet... Jeg syns det er rart at ditt koniske har gått pga preloaden(hvis det er det jeg mener det er) Et konisk rullelager er jo laget for å ta opp nettopp slike krefter...

Det har sine grenser.
Dette koniske lageret som jeg postet tidligere i tråden har hatt for mye krefter mot seg,det ble fastslått da vi åpnet og fikk kontrollmålt et par brystninger som hadde feil dimensjon. Dette ble gjort av proffer.:

Bøyer meg ydmykt i støvet jeg for hva proffene sier.. Men sa proffene noe om hvorfor ikke kulelageret var merket av presset ?

Vis Medlemmets Profil

91 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 21:59

Palma skrev:Bøyer meg ydmykt i støvet jeg for hva proffene sier.. Men sa proffene noe om hvorfor ikke kulelageret var merket av presset ?

Nå må vi ikke mikse dette bildet inn i kardangklokka mi,det har ingen sammenheng.Bare for å vise hva for mye press kan gjøre.

Når det gjelder kulelageret som står/stod i den havarerte klokka mi,så hadde det bare 30'km da det skjedde. Jeg har ikke splittet det,men det virket ganske ok da jeg demonterte. Men rullene på det koniske hadde tydelige "porer". Skal se om jeg får tatt et bilde,kan jo være greit å se det her. Jeg mistenkte tidlig i tråden at dette kom av for mye press,og igår målte jeg meg frem til at det hadde ihvertfall 0,25mm press,noe som er 0,15-0,20 for mye.

Så i mitt tilfelle tror jeg de godeste mekanikerne hos .........har hatt en dårlig dag på jobben da de shimset denne klokka rabbit

92 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 22:04

KliffArne skrev:
Så i mitt tilfelle tror jeg de godeste mekanikerne hos .........har hatt en dårlig dag på jobben da de shimset denne klokka rabbit

Tror dette er helt vanlig når klokka blir shimsa opp med eksisterende shims...

Vis Medlemmets Profil

93 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Tor 9 Okt 2014 - 23:26

AliBaba skrev:
KliffArne skrev:

Tror dette er helt vanlig når klokka blir shimsa opp med eksisterende shims...

Når man leser BMWs prosedyre for å sjekke shimsingen kan man jo skjønne at det er lett å falle for fristelsen til å benytte eksisterende shims.
Et annet moment ved en tidkrevende prosedyre er jo at det driver opp prisen for kunden. Således kan kanskje jakten på lavest pris for en jobb muligens være en faktor som slår tilbake på en selv. (også for de som ikke henger over disken og pruter på alt)

Leste i et annet (ikke-norsk) forum at en person brukte å måle shimsingen ved hjelp av loddetinn.
Etter at nytt lager er montert erstattes shimsene med en bit loddetinn. Deretter monteres hele røkla for deretter å åpnes igjen. Tykkelsen på loddetinnet angir behovet for shims, og så legger man til presset på 0,05mm.

Har ikke prøvd det selv, men det høres jo unektelig enkelt og greit ut.

Vis Medlemmets Profil

94 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Fre 10 Okt 2014 - 0:33

knutk skrev:Leste i et annet (ikke-norsk) forum at en person brukte å måle shimsingen ved hjelp av loddetinn.
Etter at nytt lager er montert erstattes shimsene med en bit loddetinn. Deretter monteres hele røkla for deretter å åpnes igjen. Tykkelsen på loddetinnet angir behovet for shims, og så legger man til presset på 0,05mm.

Metoden med loddetinn var helt vanlig for å måle klaring mellom stempel og topp i 250-Racer: Montere med loddetinn på stemplene, turne motor, demontere og måle tykkelse på loddetinn. Da var det greit å finne riktig sylinderfotspakning i forhold til den som stod i når man målte.

Vis Medlemmets Profil

95 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Fre 10 Okt 2014 - 10:37

KnutR

Admin
pelsen skrev:
knutk skrev:Leste i et annet (ikke-norsk) forum at en person brukte å måle shimsingen ved hjelp av loddetinn.

Metoden med loddetinn var helt vanlig for å måle klaring mellom stempel og topp i 250-Racer: Montere med loddetinn på stemplene, turne motor, demontere og måle tykkelse på loddetinn. Da var det greit å finne riktig sylinderfotspakning i forhold til den som stod i når man målte.

En plukker opp nye ting til stadighet her! Jeg har faktisk lurt litt på akkurat det med å måle klaring mellom topp og stempel på RD'n min. Den har blitt "småjustert" litt, så alle målene er ikke nødvendigvis der de engang var. Takk for tips Very Happy

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

96 Re: Symptomer slitt kardang-lager on Lør 11 Okt 2014 - 10:31

Slik så lagrene ut på havarerte klokka mi:

Når det gjelder å smekke sammen med samme shims som står i:
Jeg kontrollmålte mitt gamle lager mot et helt nytt,og de var nøyaktig samme bredde.Så hvis det er korrekt i utgangspunktet,så er sjansen til stede at det kan gå bra.
Ville nok uansett ha sjekka.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 4 av 4]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4