Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bytte kjede, OG DEKK!

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Bytte kjede, OG DEKK! on Tor 31 Okt 2013 - 14:43

Heisann sveisan!

Skal bytte kjede nå, og ser at linken er slik som må klinkes (heter det det?) sammen, ikke en sånn klipsdings som var på mopeden i gamle dager. ZJ tror eg DID kaller det.

Det eg lurer på, må man ha spesialverktøy à la KM500 som DID anbefaler, som koster fort en tusing på ebayen, eller går det an å gjøre det skikkelig/godt nok på annet vis?

Ha med i betrakningen at eg har 1000 tommeltotter geek

Edit: Ser biltema har utstyr til 800.. Synd det er 10 mil til nærmeste biltema nå. Trur det er ein Vossing her inne, om du leser dette, har du slikt til låns?

Sist endret av flonoen den Lør 2 Nov 2013 - 22:09, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Tor 31 Okt 2013 - 15:03

Kjøp deg kardang-sykkel,så slipper du sånne problemer....

Har hørt om folk som klinker kjedelås med hammer og mothold,men tror ikke jeg selv ville vågd meg på det. Biltema-verktøyet funker bra det.

Hadde jeg hatt kjede på GS'en nå,så skulle jeg kjørt til Voss og lånt deg Biltema-klinker'n clown  

3 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Tor 31 Okt 2013 - 15:40

Verktøyet fra Biltema fungerer fint, jeg har det selv, og har brukt det en del ganger.

Her er en som selger dette brukt:
http://www.bike.no/forum/6160/s-kjedeverktoy-181709

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Tor 31 Okt 2013 - 16:04

jeg har et sånt bilremaverktøy jeg også. Og jeg har klart å ødelegge en tapp eller to Embarassed 
Før jeg kjøpte verktøyet har jeg klinket med hammer, dor og mothold.
Det går fint, men det er jo lurt å øve litt på et gammelt kjede først: Dele det og sette det sammen igjen for å lære teknikken.
Deler man det forsiktig kan man sette den delte lenken sammen igjen som øvelse. Mange forsøk har man også, det er mange lenker i et kjede Very Happy

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Tor 31 Okt 2013 - 18:36

KliffArne skrev:Kjøp deg kardang-sykkel,så slipper du sånne problemer....

Har hørt om folk som klinker kjedelås med hammer og mothold,men tror ikke jeg selv ville vågd meg på det. Biltema-verktøyet funker bra det.

Hadde jeg hatt kjede på GS'en nå,så skulle jeg kjørt til Voss og lånt deg Biltema-klinker'n clown  
Tja.. Har faktisk lest en sånn skrekkhistorie om kardang her inne nylig. Røk etter bare 30k km! Takke meg til forutsigbart vedlikehold på kjede da altså! What a Face 

Nå hadde gamlingen noe lignende utstyr, men for motorsagkjede. Får se litt nærmere på det, om det går an å bruke det.

Hammer og dor blir nevnt, hva med kulehammer? Og hvordan deler man gamle kjedet uten å "ødelegge" det, slik at man kan sette det sammen igjen?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Tor 31 Okt 2013 - 21:34

flonoen skrev:
KliffArne skrev:Kjøp deg kardang-sykkel,så slipper du sånne problemer....

Tja.. Har faktisk lest en sånn skrekkhistorie om kardang her inne nylig. Røk etter bare 30k km! Takke meg til forutsigbart vedlikehold på kjede da altså! What a Face 

Nå hadde gamlingen noe lignende utstyr, men for motorsagkjede. Får se litt nærmere på det, om det går an å bruke det.

Hammer og dor blir nevnt, hva med kulehammer? Og hvordan deler man gamle kjedet uten å "ødelegge" det, slik at man kan sette det sammen igjen?
Det er  helt greit med kardang sykkel, bare styr unna Bmw og andre lignende kina produkter clown

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Tor 31 Okt 2013 - 23:30

flonoen skrev:Hammer og dor blir nevnt, hva med kulehammer? Og hvordan deler man gamle kjedet uten å "ødelegge" det, slik at man kan sette det sammen igjen?
Dor bruker jeg for å treffe der jeg skal, med kulehammer treffer jeg også litt rundt der jeg skal. Andre er sikkert litt mer treffsikre med hammer enn meg.
Dele kjede kan man gjøre i skrustikke, lage et mothold med hull så pinnen går inn i, en passe stor mutter (M6) funker. Og så har man noe på andre siden som dytter på pinnen. Så er det bare å dra til og bruke kraften i skrustikka til å presse pinnen gjennom lenken. Gjør man dette med begge pinnene er snart lenken demontert.
Se på en kjedekutter så ser du prinsippet.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Fre 1 Nov 2013 - 19:00

Eg kaster inn håndkleet, måtte korte kjedet med noen lenker også, var noe skikkelig dritt å holde på med uten skikkelig verktøy Mad 

Så da får eg handle meg slikt biltemaverktøy, og et ekstra ledd så eg har muligheten til å fucke det til en gang, som vanlig. alien 

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Fre 1 Nov 2013 - 21:54

cyclops 
flonoen skrev:Eg kaster inn håndkleet, måtte korte kjedet med noen lenker også, var noe skikkelig dritt å holde på med uten skikkelig verktøy Mad 

Synd du ikke har kardangsykkel, for da hadde det holdt med en baufil cyclops 

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Lør 2 Nov 2013 - 15:41

Med skikkelig verktøy gikk det litt greiere :) når sjølv eg klarer å fikse det greiene der uten mye om og men (med rett verktøy), kanskje det er håp for kjededrift allikevel da?

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Lør 2 Nov 2013 - 16:10

flonoen skrev:Med skikkelig verktøy gikk det litt greiere :) når sjølv eg klarer å fikse det greiene der uten mye om og men (med rett verktøy), kanskje det er håp for kjededrift allikevel da?
Hm.. Nå blir det litt avsporing her, min sjitt au Evil or Very Mad 

Som innehaver av sykkel både med kjede og kardang vil jeg si at valg av sykkel ikke bør stå og falle med kardang vs kjede.
Begge deler har sine fordeler og ulemper. Hver til sitt bruk.

Enkelte maler fanden på veggen og forteller om alle problem man har med kardang. Må vel bare si at jeg fikk min første kardangsykkel i 1975. Pr dags dato har kardangdrift på mc for undertegnedes del vært relativt problemfritt.

Men det samme kan jeg si om kjedesykkel og.
Når året er omme har jeg nok brukt litt mere tid på vedlikehold på kjede enn på kardang, men forskjellen er ikke dramatisk.

Kostnadsmessig er vel kjede billigere i innkjøp men dyrere i drift.
Kjede og drev koster noen tusenlapper og må skiftes med jevne mellomrom. Kjedesparay bidrar også til kostnader.
På kardang går der 2 dl olje i året (skifter hyppigere en spesifisert). Om man skulle være så uheldig å måtte skifte lager så koster alle lager samlet kanskje det samme som et kjede/drevsett, beroende på hvilke sykler man sammenligner med.

Uansett hva man velger koster det penger, og uansett hva man velger er kostnaden + arbeidsinnsats overkommelig.

Jeg driver ikke med MC for å spare penger...

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Lør 2 Nov 2013 - 22:09

Det blir vel som du sier (eller som eg leser ut av innlegget iallefall:), at man finner en sykkel som passer til "behovet" man har, og så får det bli som det blir med det tekniske, om det er twin eller firer, kardang eller kjede.

Når man tenker på hvor mye morro man får for pengene med mc kontra bil, så kan man alltids bruke økonomien som et argument What a Face 

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Lør 2 Nov 2013 - 22:27

Omtenksom som eg er, enda eg bare tittelen på denne tråden i stedet for å lage en ny tråd med disse endeløse kjedelige spørsmåla mine.. Så blir det litt mindre å holde styr på, blant anna!

Men ja.. Eg trenge dekk. Det skal være av typen bakdekk, subkategori enduro/offroad, eller noe slags hybrid on-/offroad. Det som står på nå er 120/90-18, originalt skal det visstnok være 110/90-18. Regner med det går greit med 120/80 også da?

Bruk vil være sikkert 80% asfalt, 20% offroad, grusveier osv.
Noe sånt f.eks:
http://www.xlmoto.no/mc-dekk-michelin-sirac
Om det ikke er det råeste til offroadkjøring, så er ikke det så kjempefarlig trur eg.

Hvordan fungerer noe sånt på asfalt:
http://www.24mx.no/dunlop-geomax-enduro-fim
Slitt ut før man rekker å blinke ut i første kryss?

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Søn 3 Nov 2013 - 13:01

Hva med dette?
http://www.xlmoto.no/mc-dekk-michelin-t-63

Beskrives sånn:
"Offroad dekk for mellomstore Trail sykler

Michelin T63 forvandler din offroad til en enduro sykkel som på helgene enkelt klarer turer på humpede og leirete stier. Resten av uka er Michelin T63 et effektivt landeveisdekk."

Høres ut som noe for meg! Gode skussmål her også:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=675710
http://www.motorcycle-superstore.com/19852/pr/Michelin-T63-Dual-Sport-Rear-Tire

Får høre om med 24mx om de kan levere disse dekka siden xlmoto har de inne, rekner med det er samme lager de har.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Søn 3 Nov 2013 - 13:38

har kjørt et sett med T63 på xl 600 mest på asfalt og de har holdt brukbart(også grepet)-5000+km men nå er det slutt.
kjører et sett med  http://www.reifenwerk-heidenau.de/documents/downloads/PKbSiDFwmd.jpg

disse er nok mer gateorienterte..men håper disse ikke bråker like mye som T63 i 80-90kmh.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Søn 3 Nov 2013 - 13:48

Noe forskjell på det du linker til og dette?:

http://www.motorsykkeldekk.com/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Heidenau-K60-M_S-120_80-18-TT-62T-M_S-merking_-M_C_-Silica-SiO2&details=Ordern&typ=D-105206&cart_id=3859319.1129.1040&ranzahl=1&Breite=120&Quer=80&Felge=18&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&dsco=1129&m_s=1&rsmFahrzeugart=MO

Det er jo merket som vinterdekk..

Hva med et sånt her?:

http://www.xlmoto.no/mc-dekk-michelin-sirac

Men synst ikke de to over her ser så veldig offroad-orientert ut.. Men det funker kanskje greit uansett? Skal jo ikke kjøre i hengemyr heller, blir mest grusveier.. Er vel ikke lov å bevege seg utenom veien i Norge uansett omtrent, skader jo den delikate følsomme naturen vi har så alt for lite av.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Søn 3 Nov 2013 - 17:38

k60 silica er vinterdekk-fortere slitt

sirac er ok det også som 80/20 asfalt-grus

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Søn 3 Nov 2013 - 17:44

De med hel gummi langs midten skal være bedre på asfalt visstnok. Men går garantert ut over grusegenskapene mener jeg.
Hva slags sykkel skal du ha dekk til? Vekta har litt å si også.
Kjørt litt på TKC80 i høst, tenkte å prøve K60 Scout med tok ikke sjansen. Veldig fornøyd med TKCene, men de er ikke like bra på lette sykler sier ekspertisen.
600ccm og forholsvis høy andel offroad mye grus så er T63 av de bedre. Tyngre sykkel og 50/50 hadde jeg tatt TKC, vel vitende om å være forsiktig på vått gress og skikkelig gjørme.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Bytte kjede, OG DEKK! on Søn 3 Nov 2013 - 18:35

Xr650r, så rundt 130kg, og ikke verdens letteste fører, som nærmer seg stygt 0,1 tonn.

Har sendt en mail til 24mx om de kan levere T63. Blir sikkert de om det ordner seg.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]