Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bare et rør-spørsmål

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Bare et rør-spørsmål on Fre 1 Nov 2013 - 15:01

Skal samle overflate-vann og sende det videre ned i en kumme,lurer på hvor store/små rør det er vits å legge i bakken.

Kummen vannet skal droppes i har 6" betongrør ut til havs,ca 150 meter fra kummen.

10 meter unna denne kummen står det en annen kumme som jeg tenker å legge rør fra.Ca midtveis mellom de to skal jeg tilknytte ytterligere en oppsamlingskumme. Hadde tenkt å legge 4"rør i bakken,men selvfølgelig er det noen som mener jeg bør legge 6" for å være sikker.

Så til forumets rør-folk,hva sier dere? Hvor mange liter/minuttet svelger et 4"rør unna,hvis det har fall på 3-4 cm/m? Og bør det ikke holde med 4"?

2 Re: Bare et rør-spørsmål on Fre 1 Nov 2013 - 15:25

Jeg har lagt noen meter dreneringsrør rundt grunnmurer ol. ... det har alltid vært 4" ... uten at jeg har sett at det har foregått noen dype funderinger rundt problemet

Det her må vel være et spm til Trollerud ... trur du ikke?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Bare et rør-spørsmål on Fre 1 Nov 2013 - 15:27

hvor stor oppsamlingsflate er det snakk om da?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Bare et rør-spørsmål on Fre 1 Nov 2013 - 15:34

jhn skrev:Det her må vel være et spm til Trollerud ... trur du ikke?
Både han og et par andre bør være kompetent til å gi et godt svar. Hvor var forresten du sist Lørdag Suspect Suspect 

mekkern skrev:hvor stor oppsamlingsflate er det snakk om da?
Har en 70-80 meter lang asfaltert bakke som ender rett i innkjørselen min,når det regner mye så hender det at det blir rimelig vått inne på gårdsplassen min.

Spørsmålet her er egentlig om det er vits å legge mere enn 4", kummen det til slutt havner i skal jo også svelge unna

5 Re: Bare et rør-spørsmål on Fre 1 Nov 2013 - 17:32

ved "vanlig regnvær" funker 4" helt ok men ved disse styrtregna vi får fra tid til annen er det nok bedre med 6"- forutsatt at det ikke kommer annet vann i kummen mot sjøen.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Bare et rør-spørsmål on Fre 1 Nov 2013 - 17:47

Her har du litt å kikke på.
Ha ei god helg.

Avrenningsmengde - Den rasjonelle metode:
Q = C * i * A
Q = dimensjonerende vannmengde (l/sek.)
C = avrenningkoeffisient.
i = regnintensitet (l/sek pr. ha)
A = areal (ha)

1 dekar = 1000 m2 - 1 hektar = 10.000 m2

Avrenningskoeffisienter, C
Tette flater (tak, betong-/ asfaltdekker) 0,9 – 1,0
Sentrums- og tettbebygde områder 0,7 - 0,9
Rekkehus-/leilighetsområder 0,6 - 0,8
Eneboligområder 0,5 - 0,7
Grusveier og plasser 0,5 - 0,7
Plen, dyrka mark, parkområder 0,2 - 0,4
Skogsmark med vegetasjon 0,1 - 0,3
Fjellområde uten lyng og skog 0,5 - 0,8
Tela mark?

Erfaringstall?
0,3 l/sek pr da til 1,0 l/sek pr. da
(3 l/sek pr. ha til 10 l/sek pr.ha)                                      

Nedslagsfelt  - 25 da
Dimensjonerende flomvannføring (0,5 l/sek pr. da): 13 l/sek
Plast, Ø = 150 med 0,2 % fall har kapasitet: 10 l/sek
Plast, Ø = 200 med 0,1 % fall har kapasitet: 10 l/sek
Plast, Ø = 200 med 0,2 % fall har kapasitet: 15 l/sek
Plast, Ø = 250 med 0,1 % fall har kapasitet: 18 l/sek

Eehh .. forresten ... sist lørdag va æ hjemme, kom hjem på torsdag
Vurderte sterkt den derre festen, men æ hadde hjemlengsel

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Bare et rør-spørsmål on Fre 1 Nov 2013 - 19:59

Her snakker vi vestlandet og prognoser for større skybrudd = 6" Når vi beregner tak last og vind belastninger på overgrunns depot tanker, er det nå på gang med endringer i bergningsfaktor pga av endret vær. Det er lettere legge rør med litt overkill nå, en å måtte  gjøre samme jobben engang til. Og for en gangs skyld fleiper jeg ikke :shock:men det er ikke mye feil i bergningene til jhn bortsett fra at rørene hans er i mm og du snakker tommer

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Bare et rør-spørsmål on Fre 1 Nov 2013 - 20:45

Overlat det til Hazen Williams:

http://www.engineeringtoolbox.com/hazen-williams-water-d_797.html

Men dimmensjonerende nedbørsmegde, og tett flate må du finne ut selv... study 

Vis Medlemmets Profil

9 Mere rør, eller større om du vil? on Lør 2 Nov 2013 - 0:25

Nå har det seg slik at jeg er rørlegger, så dette skal jeg forsøke å røre til Laughing 
1. Det er viktig å vite om det er medstrøms- eller motstrøms rør du skal legge.
2. Husk å merke lange rør med skiltet "Lange rør". (gjelder kun for rør lengre enn 200 meter.) Dette så ingen tar feil av korte og lange rør.
3. Påse at det er hull i hele rørets lengde. Ikke bare i endene Suspect 
4. Husk å kjøpe riktige høyre og venstre bend til røret. Kan være greit å merke dem med Mot- eller medurssvinger, sett fra undersiden What a Face
5. Husk å legge rørene med fall i fra deg (uavhengig i hvilken retning du ser) da du ikke vil ha vannet til å gå mot deg. Kan være vanskelig å svelge unna tongue 
6. Les det jhn skrev, det ligner fælt på fasiten Twisted Evil 

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Bare et rør-spørsmål on Lør 2 Nov 2013 - 9:21

Hm. 160 mm er ikke mye dim på en overvannsledning. Er det bare en kort ledning så bør du legge en 160mm. Den er ikke så mye dyrere og når den ligger i bakken så blir den ikke byttet. ... Er det et langt strekk skal du absolutt legge 160 mm siden du da får mye motstand i en 110... Husk endelig å lage til stakepunkter...

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Bare et rør-spørsmål on Lør 2 Nov 2013 - 18:24

Da fikk jeg omsider rotet frem mitt gamle Hazen Williams diagram:

110mm tar unna ca 3 liter pr sek på 4% fall, mens et 160mm tar unna ca 8 liter pr sek på samme fallet.

Dimmensjonerende nedbørsintensitet for en returperiode på 20 år for Karmøy - Brekkevann er i underkant av 150 liter pr sek pr hektar. Altså vil avrenningen fra 10.000 m2 tett flate gi 150 liter pr sekund, som vil kreve ett 700 mm rør.

Jeg vet ikke hvor stor flate som har avrenning til kummen det spørges om, men en respektabel herre med stinn bankkonto, har vel såpass som en hektar eller to i innkjøringen?

Si fra om vi skal ta en tur med en graver å få lagt ned noen rør somm monner.. Vi har en saltvannstilpasset Caterpillar ikke så ille langt unna der du residerer..

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Bare et rør-spørsmål on Lør 2 Nov 2013 - 20:38

Dette kan jo bli et prosjekt vi kan legge inn i vårturen--Very Happy   Da trenger ikke Kliff å gjøre mer enn å leie inn havcatten og en lastebil. Mad

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Bare et rør-spørsmål on Søn 3 Nov 2013 - 5:22

dag-zzr skrev:Dette kan jo bli et prosjekt vi kan legge inn i vårturen--Very Happy   Da trenger ikke Kliff å gjøre mer enn å leie inn havcatten og en lastebil. Mad
Minner mistenkelig mye om et forslag om en vennetjeneste?? Suspect 

Dette vil føre til unndragelser av skattekroner fra systemet, jeg overlater det til Haya å forklare hvor alvorlig forbrytelse DET er!

Hva blir det neste, lurer nå jeg på.. Greit at vi er anarkister, men dette er jo helt Vill Vest! Sånn kan vi ikke ha det... scratch 

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Bare et rør-spørsmål on Søn 3 Nov 2013 - 11:31

Trollerud skrev:
dag-zzr skrev:Dette kan jo bli et prosjekt vi kan legge inn i vårturen--Very Happy   Da trenger ikke Kliff å gjøre mer enn å leie inn havcatten og en lastebil. Mad
Minner mistenkelig mye om et forslag om en vennetjeneste??  Suspect 

Dette vil føre til unndragelser av skattekroner fra systemet, jeg overlater det til Haya å forklare hvor alvorlig forbrytelse DET er!

Hva blir det neste, lurer nå jeg på.. Greit at vi er anarkister, men dette er jo helt Vill Vest! Sånn kan vi ikke ha det...   scratch 
Må bare la oss ufaglærte kjøre så går så greit... Det blir gøy :)

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Bare et rør-spørsmål on Søn 3 Nov 2013 - 16:42

Trollerud skrev:Si fra om vi skal ta en tur med en graver å få lagt ned noen rør somm monner.. Vi har en saltvannstilpasset Caterpillar ikke så ille langt unna der du residerer..
Bare å henge på meiselen og komme,har mistanke om at jeg treffer fjell der grøfta skal gå. Et par flasker brennevin bør vel være passende betaling,så slipper vi sånne svarte penger?

16 Re: Bare et rør-spørsmål on Søn 3 Nov 2013 - 16:46

Forresten så skal jeg ta meg en tur ned på kommunehuset imorgen og høre om det egentlig ikke er deres jobb å holde vannet unna tomta mi,så slipper vi hele "svarte-penger" problematikken rabbit  Kanskje Haya får være med å spleise tongue 

17 Re: Bare et rør-spørsmål on Søn 3 Nov 2013 - 17:18

KliffArne skrev:
Trollerud skrev:Si fra om vi skal ta en tur med en graver å få lagt ned noen rør somm monner.. Vi har en saltvannstilpasset Caterpillar ikke så ille langt unna der du residerer..
Bare å henge på meiselen og komme,har mistanke om at jeg treffer fjell der grøfta skal gå. Et par flasker brennevin bør vel være passende betaling,så slipper vi sånne svarte penger?
Æ kjenne at æ e litt skeptisk ... Trollerud e vel tilhenger av alternative betalingsformer, så pass bare på å få alt nedskrevet ... bare for å være sikker på ka du egentlig skylder han

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]