Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Progressive fjærer?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Progressive fjærer? on Man 4 Nov 2013 - 11:19

Jeg ser jo at mange bytter ut fjærene med progressive ... det anbefales liksom ... også på min sykkel,
Jeg har ikke så stort sammenligningsgrunlag, men synes jo at gaffelen funker helt greit.
Så, rent hypotetisk, hvordan ville jeg merket et eventuelt fjærbytte?

Hva er forskjellen på disse to f.eks?
Det var jo en ganske stor prisforskjell
http://www.ebay.co.uk/itm/PROGRESSIVE-Front-Fork-Springs-11-1144-SUZUKI-DL1000-DL-1000-V-STROM-2002-2008-/350727153959?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item51a8f7a927

http://www.ebay.co.uk/itm/Hyperpro-Progressive-Front-Fork-Spring-Kit-Suzuki-DL-1000-V-Strom-04-09-/181250291712?pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item2a335bf800

Vis Medlemmets Profil

2 Ty on Man 4 Nov 2013 - 18:33

Mener det var her inne jeg fikk opplyst at om man trengte progressive fjærer i gaffelen så hadde man en konstruksjonsfeil i gaffelen:alien: 

Om man setter seg litt inn i materien så er ikke dette helt feil..

Hvorfor/hva ønsker du å ev oppnå med en ny fjær?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Progressive fjærer? on Man 4 Nov 2013 - 19:13

Øyvind skrev:Mener det var her inne jeg fikk opplyst at om man trengte progressive fjærer i gaffelen så hadde man en konstruksjonsfeil i gaffelen:alien: 

Om man setter seg litt inn i materien så er ikke dette helt feil..

Hvorfor/hva ønsker du å ev oppnå med en ny fjær?
Har ikke store planer om dette, som sagt så merker ikke jeg noen svakheter originalt.
Jeg så bare en annonse, og begynte å fundere litt omkring dette.
Han som snakket om konstruksjonsfeil ... det trur æ kanskje blir litt for enkelt

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Progressive fjærer? on Man 4 Nov 2013 - 21:37

Vetta faan jeg, men når jeg satte på progressive i gaffelen, merket jeg hvor ræva dempere var bak
så man ryker lett på noen kroner What a Face 
å om noen lurer så er jeg tynn og rar

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Progressive fjærer? on Tir 5 Nov 2013 - 0:12

Jeg vet ikke helt hva jeg skal syntes. På jobben monterer jeg en god del progressive fjærer og dempere.. På en cruiser med relativt dårlige org deler så er dette en god og rimelig oppgradering.

På en sportssykkel så foretrekker jeg en linær fjæring.. Hvordan den skal oppføre seg i høy fart/lav farts- kompresjon syntes jeg demperen skal ta seg av, og ikke at fjæren plutselig skal være hardere.. Men, på f.eks en vanlig konvensjonell gaffel med relativt kort vandring er det vanskelig å få i både pose og sekk, så enten har man steinhard fjæring eller så blir det mer som en sofa.. Da kan en progressiv fjær være en grei og billig løsning..:-)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]

Similar topics

-

» Progressive fjærer?