Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

ABS? (The length of the title for this topic must be ranging between 10 and 255 characters)

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Æ har et spm tel.
Æ har aldri hatt et kjøretøy med ABS, og har aldri savna det ... før no.
Etter at æ har begynt å våge mæ litt ut på grusen merke æ behovet.
Æ har en litt vanskelig høyrefot som ikke alltid kan "vekkes" ...
det e av å tel litt i overkant spennanes når æ nærme mæ en sving og begynne å lure på om foten funke ... bare forbrems og ikke ABS i litt for stor fart inn i svingen e litt skummelt syns æ.
Så tel spørsmålet .. ka består et komplett system av? E det foreksempel de samme kaliperne? Samme festene, eller må gaffelbeina byttes?
Kan æ bare nappe det av en DL 650, og slettre det 1000 kubbikker¨n?

Forresten ... å flytte bakbremsa opp på venstrehanda, funker det? E det nån som har erfaring?

No forvente æ en premie ... æ har allerede, så snart etter oppstarten av ikkebike, stilt to mc-relaterte spm.

Vis Medlemmets Profil
jhn skrev:Æ har et spm tel.
Æ har aldri hatt et kjøretøy med ABS, og har aldri savna det ... før no.
Etter at æ har begynt å våge mæ litt ut på grusen merke æ behovet.
Æ har en litt vanskelig høyrefot som ikke alltid kan "vekkes" ...
det e av å tel litt i overkant spennanes når æ nærme mæ en sving og begynne å lure på om foten funke ... bare forbrems og ikke ABS i litt for stor fart inn i svingen e litt skummelt syns æ.
Så tel spørsmålet .. ka består et komplett system av? E det foreksempel de samme kaliperne? Samme festene, eller må gaffelbeina byttes?
Kan æ bare nappe det av en DL 650, og slettre det 1000 kubbikker¨n?

Forresten ... å flytte bakbremsa opp på venstrehanda, funker det? E det nån som har erfaring?

No forvente æ en premie ... æ har allerede, så snart etter oppstarten av ikkebike, stilt to mc-relaterte spm.
Har hverfall bygd om til bakbrems på styret på flere sykler, men da til stuntbruk, hvordan det er å kjøre med på grus aner jeg ikke :) Letteste er å bygge om original fotpumpe så du får inn en slange der reservoar er i dag, da kan du bruke begge, bare ikke samtidig.

Vis Medlemmets Profil
Har ingen erfaring med å bygge om fra fotbrems til handbrems, men har litt erfaring med ABS.
Alt jeg skriver referer til BMWs system, siden det er det eneste jeg kjenner til. Dog er nok prinsippet det samme for de fleste produsenter.
Et ABS system bruker samme mastersylinder og samme kalipper som et ikke ABS system.
Speedsensor er gjerne festet i fremgaffel fremme, og bak er innfestningen ulik fra sykkel til sykkel.
BMW benytter samme gaffel og svingarm på ABS som på ikke-ABS sykler. Men dette er nok mere individuelt fra produsent til produsent.

Grovt skisert består ABS systemet av speedsensorer på fremhjul og bakhjul, en ABS computer og en servoboks, hvor all mekanikken ligger.

Mens bremsetrykket ved bremsing av ikke ABS går direkte fra mastersylinder til calipper, vil trykket i ABS system blir ledet via servoboks og derifra til calipper. I utgangspunktet går bremsetrykket rett igjennom. Dvs når man bremser oppleves det på samme måte som ikke-ABS.
Hjulenes rotasjon blir overvåket av ABS computer, og i det øyeblikk der registreres blokkering vil ABS computer signalisere til servoboks at trykket fra mastersylinder skal blokkeres, (for å hindre at bremsehendel/pedal går i bånn. I tillegg dumpes en del av trykket til calipper slik at calipper lar hjulet rotere.
En servopumpe starter også opp og kjører litt bremseveske tilbake i systemet slik at bremsehendel ikke går i bunn.

Når hjulet atter roterer ledes på nytt trykk fra mastersylinder til calipper, og slik går no dagan..

I eldre system kunne man, som i gamle biler, merke pulsingen i bremsehendel/pedal.
På nyere system er frekvensen så mye raskere og der dumpes mindre bremseveske om gangen, således merker man knapt at ABS slår inn.

Kjøring på grusveier setter spesielle krav til ABS system.
På normalt greie grus-bilveier hvor underlaget er relativt fast funker ABS veldig fint.
Men kommer man inn på veier hvor det ligger løs grus eller rullesteiner på toppen funker ikke ABS. Løsgrus-veier krever en hviss låsing av hjulene for at dekket skal skjære gjennom løsgrusen og komme ned på et fastere underlag. Av den grunn bruker ABS på adventure sykler (dvs GS i BMW verden) å ha mulighet for å kunne skru av ABS. Ellers ville man på enkelte underlag ha store problem med å stoppe. Derfor har disse syklene en knapp på styret hvor man med enkelt handgrep kobler ABS ut eller inn, alt etter underlaget man kjører på.

Vis Medlemmets Profil
jhn skrev:æ har allerede, så snart etter oppstarten av ikkebike, stilt to mc-relaterte spm.
Kan ikke huske å ha sett det første?

Og, når jeg tenker meg om, så vil jeg si at det ikke er motorsykkelrelatert å ville ha en bakbrems på venstre hånd, det høres heller ut som et litt sykt ønske om å gjennomføre et meningsløst medisinsk eksperiment på seg selv?

study 

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:
jhn skrev:æ har allerede, så snart etter oppstarten av ikkebike, stilt to mc-relaterte spm.
Kan ikke huske å ha sett det første?

Og, når jeg tenker meg om, så vil jeg si at det ikke er motorsykkelrelatert å ville ha en bakbrems på venstre hånd, det høres heller ut som et litt sykt ønske om å gjennomføre et meningsløst medisinsk eksperiment på seg selv?

study 
Det første var i en annen tråd.
Men ellers tar du feil ... å ville ha en bakbrems på venstre hånd er mere en konsekvens av et medisinsk eksperiment

Vis Medlemmets Profil
Ikke så mye hjelp å få her Embarassed 

Du finner kansje noe fornuftig info hos Likevel MC.

Ellers synes jeg å erindre noen strenger på "den andre" siden hvor en ung mann bygde om sin Kawasaki til brems på venstre hand. Om du leter litt finner du dem nok. Fyren virka som både hyggelig og oppegående.
Kjøreskoler har jo også dobbelbrems på sine sykler. Kanskje firma som modifiserer disse har utstyret du trenger.

Vis Medlemmets Profil
Legg ut et bilde av hvordan bremsepumpa di bak ser ut så kan jeg lettere si hva du trenger. Er ikke en stor jobb å bygge om dette.

Vis Medlemmets Profil
et google søk på "thum brake " gir en grei oversikt over bakbrems på styret, venstre side.

Man finner dessverre ikke noe om brems montert på venstre hånd alien

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:Ikke så mye hjelp å få her Embarassed 

Du finner kansje noe fornuftig info hos Likevel MC.

Ellers synes jeg å erindre noen strenger på "den andre" siden hvor en ung mann bygde om sin Kawasaki til brems på venstre hand. Om du leter litt finner du dem nok. Fyren virka som både hyggelig og oppegående.
Kjøreskoler har jo også dobbelbrems på sine sykler. Kanskje firma som modifiserer disse har utstyret du trenger.
Jammen, "den andre siden"? ... Suspect 
Likevel Mc ja, de hadde jeg gjemt.
Jeg var å kikket litt der, og her er blandt annet hva se sier om bakbrems:
"En annen og mer "populær" mulighet er å flytte bremsepedalen til en håndbetjent hendel på styret. Den kan sa settes opp som en tvillinghendel sammen med forbremsen eller clutchen. Hendelen betjener da hovedsylinderen for bakbremsen. Ende mer "populær" metode er å sette bakbremsen opp som en hydraulisk tommelhendel på høyresiden eller venstresiden( som en gass på snøscooter). Harris Performance Engineering Kits tilbyr en slik løsning. Prisen er ca. £ 250-300 ( ca. 3 000 -4000NOK)."
Hva tror folket, en vanlig hendel eller en tommelbrems?

Johnny Airtime - flotte greier, bilder kommer etterhvert.

Vis Medlemmets Profil
pelsen skrev:
... Man finner dessverre ikke noe om brems montert på venstre hånd alien
Det var synd. Det hadde jo vært praktisk om man har flere sykler

Vis Medlemmets Profil
Det vesle jeg har fått med meg om dette tema er at der diskuteres mest tre varianter.

Jeg har sett de som kjører med 2 separate hendler på venster handtak, dvs clutch + brems.
Eller man kan kombinere clutch og brems i en hendel med to ledd, og tredje variant er tommelbrems.

Der finnes ingen fasit, det hele koker vel ned til personlig preferanse og hva som er praktisk mulig å gjennomføre.

Ved krypkjøring tipper jeg at tommelbrems er det mest interessante siden da clutchen krever det meste fra venstrehanda. Bremsing fra høy hastighet, hvor bakbrems krever mere kraft favoriserer jo de to første alternativene.

Vis Medlemmets Profil
Så gammel diskusjon at flere har kanskje dødd?
Men her er et bilde av sylinderen
[img][/img]
Så kom jeg over dette ... http://www.rekluse.com/brake.shtml ... det ser jo greit ut,
Bortsett fra at når holken ser sånn ot:
[img][/img]
... så er det vanskelig å se hvordan en ekstra hendel skal se ut for å passe.
Om noen har ei fullstendig shoppingliste blir jeg glad  bounce

Så kom jeg over dette fra Likevelmc:
"Dersom sykkelen har dobbel skivebrems foran er det ofte en god ide å koble en av sylindrene fremme til bakbremsesylinderen. Dette gjør det mindre nødvendig å bruke begge hendlene ved bruk av bremsekraft. En del sykler leveres i dag med et slikt system ( helt sikkert ikke bygget med tanke på ulike funksjonshemninger, men bra likevel…). Honda og BMW har lagt langt fremme i utviklingen her sammen med Moto Guzzi."

Anser ikke dette som veldig aktuelt for min del, men lurer litt likevel ... dette ser jo ut som en god å billig ting å gjøre. Såpass enkelt at det er rart det ikke er standard for lenge siden på alle sykler,
Så ... hva er det jeg ikke skjønner, eller overser?

Vis Medlemmets Profil
Det ser ut som bildene ble litt store, men med litt oppfinnsomhet får dere sett alt.

Vis Medlemmets Profil
jhn skrev:

Så kom jeg over dette fra Likevelmc:
"Dersom sykkelen har dobbel skivebrems foran er det ofte en god ide å koble en av sylindrene fremme til bakbremsesylinderen. Dette gjør det mindre nødvendig å bruke begge hendlene ved bruk av bremsekraft. En del sykler leveres i dag med et slikt system ( helt sikkert ikke bygget med tanke på ulike funksjonshemninger, men bra likevel…). Honda og BMW har lagt langt fremme i utviklingen her sammen med Moto Guzzi."

Anser ikke dette som veldig aktuelt for min del, men lurer litt likevel ... dette ser jo ut som en god å billig ting å gjøre. Såpass enkelt at det er rart det ikke er standard for lenge siden på alle sykler,
Så ... hva er det jeg ikke skjønner, eller overser?

Standard på alle sykler? Det er nok et spørsmål om kostnader, dvs om kunden er villig til å betale hva det koster ekstra...

Noen kommentarer til de ulike variantene.
Det nevnes system hvor bakbrems også påvirker frembrems.
Honda har feks. bruker et system hvor kalipper i frembrems har tre stempel.
De to ytterste stemplene aktiveres av frambrems, mens midtstempelet er koblet sammen med bakbrems.

Har aldri prøvd dette selv, men tipper det funker best for baktunge sykler hvor det har litt nytte å bruke bakbrems.
M-G sin løsning kjenner jeg ikke til.

En annen variant er BMWs integral brems. Her har de gjort det omvendt, dvs bakhjulet blir aktivert av frembrems, mens bakbremspedal kun påvirker bakbrems. De hadde en periode en variant hvor både bak og frembrems stoppa begge hjul, men dette har de droppa.

BMW bruker ABS servo til å aktivere bakbremsen.
Har dette systemet selv på min k1300GT, og det funker dritbra. Om man kjører litt inspirert kan man trekke bena helt bak på fothviler. Ved oppbremsing trenger man maks to fingre på bremsehendel og man doserer egentlig bare fremhjulet. ABS systemet legger på brems på bakhjulet etter behov. Dvs når bakhjulet er på vei opp trengs veldig lite bremsekraft bak, mens andre ganger hvor sykkel er lastet med kjærring og masse bagasje legges der på mer brems på bak.

Personlig anser jeg kobling hvor bakbrems aktiverer frembrems som en uting. Ved veldig sakte kjøring og krappe svinger i lav fart vil man iblant bruke kun bakbrems. ved store styreutslag vil brems fremme påvirke balansen i sykkel og gjør sykkelen vanskeligere å kjøre i krypfart.

Men tilbake til start.
Enkleste måte å få seg en bakbrems koblet til forbrems-hendel er å kjøpe seg en sykkel hvor dette er standard, feks BMWs 1200GS

Vis Medlemmets Profil
Du sier:
"Personlig anser jeg kobling hvor bakbrems aktiverer frembrems som en uting." ....
her er det vel mere forbrems som aktiverer bakbremsa?
Men drit i det ... det jeg lurte mest på var .... hvor finner jeg en hendel som passer her?
[img][/img]

Vis Medlemmets Profil
jhn skrev:Du sier:
"Personlig anser jeg kobling hvor bakbrems aktiverer frembrems som en uting." ....
her er det vel mere forbrems som aktiverer bakbremsa?

Utsagnet var ment som kommentar til Honda og MG sin kombibrems.

jhn skrev:
Men drit i det ... det jeg lurte mest på var .... hvor finner jeg en hendel som passer her?

På LikevelMC sin side finnes der linker til mange leverandører Link fra Likevel MC

Blandt annet et firma som leverer en ekstra hovedsylinder og handtak til bruk på venstre side.
Her er et eksempel Ekstra mastersylinder
Funker nok, men veldig klumpete (kan jeg si "veldig Amerikansk"?)

Problemet dukker selvsagt opp ved krypkjøring og når du ellers har behov for å bruke clutch-hendel.

Har du vurdert sentrifikalclutch? AutoClutch
Med en slik løsning trenger du sjelden å bruke clutch-hendel og frigjør venstrehanda til ekstra bremsehendel på venstre side.

Ved bruk av autoclutch kan det kanskje være mest elegant å bruke noe slikt Dual handle, (ikke sikkert du trenger autoclutch heller) Kanskje du greier å slure med clutch samtidig som   du bruker en finger eller to til brems.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]