Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hjulaksel sitter dønn!

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Hjulaksel sitter dønn! on Søn 10 Nov 2013 - 22:06

Korsen i gampræva skal æ få laus en fast hjulaksel foran på min YZ250F 09?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Hjulaksel sitter dønn! on Søn 10 Nov 2013 - 23:11

Hva sittern fast i da, lagera eller gaffern?
Universalmiddlene når noe sitter fast er ofte WD40 evt 5-56 som får trekke inn og virke en stund, så noe varme og lett vold.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Hjulaksel sitter dønn! on Søn 10 Nov 2013 - 23:12

ZZR-Erling skrev:Korsen i gampræva skal æ få laus en fast hjulaksel foran på min YZ250F 09?
Er det mulig?
På en fislete liten crosser? :)
Dette er vel ikke akkurat monsterdimensjoner som da det måtte 20tonn+ trykk til for å få ut halerorsboltene på en jumbojet (Discovery Channel) :)

Fast hjulaksel, som i at akslingen som går gjennom forhjul(nav) og klemmes fast i demperne ikke går å få ut?
Sitter fast i hjulnav?

Det eneste som funker sikkert når rå makt/slegge ikke nytter (og som fort ødelegger delene) er og blir hydrauliske presser.
Men det er jo litt upraktisk å ta med seg hele biken, eller ihvertfall dempere og forhjul.
:)

Har du kjøpt noe som har vært totalt vanskjøttet?
Vel.. når jeg tenker meg om satt vel nedre bolten til fjæra på den TLS'en jeg hadde sist omtrent like hardt.
Da ble det slegge som fikset det.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Hjulaksel sitter dønn! on Man 11 Nov 2013 - 17:15

Dælja på med sleggehammer idag. Etterhvert løsna ene lageret så da fikk jeg lirka ut akslingen! Den som sitter fast er mellomhylsa på ca 10cm. Har levert det og hjulet til mekaniker i Hof. Han skulle gyve på m varme og presse.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Hjulaksel sitter dønn! on Man 11 Nov 2013 - 17:17

Det er ikke gjort mye service før mæ nei, men den blir nok bra!
Er vek ikke alle som vet at olje skal byttes etter 3 timer, at alt med fett på smøres ett par ggr i sesongen, og at stempel skal byttes etter 40t...

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Hjulaksel sitter dønn! on Man 11 Nov 2013 - 17:48

ZZR-Erling skrev:Dælja på med sleggehammer idag. Etterhvert løsna ene lageret så da fikk jeg lirka ut akslingen! Den som sitter fast er mellomhylsa på ca 10cm. Har levert det og hjulet til mekaniker i Hof. Han skulle gyve på m varme og presse.
Ikke for å være uhøffelig her, men hvor mye koster ny aksel og hylse, og hvor mye koster en verkstedtime? 

Ikke billigere å bare kjøpe nytt?  monkey

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Hjulaksel sitter dønn! on Man 11 Nov 2013 - 19:19

Morten hos Spinnin Wheel er ikke dyr, og hadde det ikke lønte seg, hadde han ikke gjort det. Vi har ikke "flåverksted" her.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Hjulaksel sitter dønn! on Man 11 Nov 2013 - 20:53

ZZR-Erling skrev:Det er ikke gjort mye service før mæ nei, men den blir nok bra!
Er vek ikke alle som vet at olje skal byttes etter 3 timer, at alt med fett på smøres ett par ggr i sesongen, og at stempel skal byttes etter 40t...
hehe... da er det jo kjekt å være slik en som ikke kan la være å "fikse" (trimme/modde) det man har.
Ihvertfall det å skifte dekk er jo en gyllen anledning til å sjekke hjullagre.. rense/smøre.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Hjulaksel sitter dønn! on Tir 12 Nov 2013 - 20:47

Trollerud skrev:
ZZR-Erling skrev:Dælja på med sleggehammer idag. Etterhvert løsna ene lageret så da fikk jeg lirka ut akslingen! Den som sitter fast er mellomhylsa på ca 10cm. Har levert det og hjulet til mekaniker i Hof. Han skulle gyve på m varme og presse.
Ikke for å være uhøffelig her, men hvor mye koster ny aksel og hylse, og hvor mye koster en verkstedtime? 

Ikke billigere å bare kjøpe nytt?  monkey
Da ble det kr 500 for fiks av stikkaksel, samt nye lager og tetteringer montert :)

Spinnin Wheel i Hof, Morten Kvilhaug.

Han har foresten alltid grei pris på Motul.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Hjulaksel sitter dønn! on Tir 12 Nov 2013 - 21:30

Det var vel ingen u-pris.

Kvilhaug,det er jo et navn fra disse kanter.Er han fra Haugalandet?

11 Re: Hjulaksel sitter dønn! on Tir 12 Nov 2013 - 21:55

KliffArne skrev:Det var vel ingen u-pris.

Kvilhaug,det er jo et navn fra disse kanter.Er han fra Haugalandet?
Han har bodd her lenge, men veit ikke opphavet. Han har foresten en ca 30 år gammel Husquarna crosser, og en Harley sjøl, ++

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]