Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Powercommander vs ECU-tuning

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Powercommander vs ECU-tuning on Tor 14 Nov 2013 - 0:35

Som mangeårig BMW eiger har jeg ikke hatt mye å utsette på motorgangen på sykklene jeg har eigd til nå.

Men på samme måte som med stereo-anlegg, dvs man er storlig fornøyd med eget anlegg helt til man får høre noe bedre fra andre, kanskje det er på tide å kikke litt videre?

Etter som klokka går settes der stadig strengere krav til utslipp, eller mangel på sådant.
Fabrikkene er pålagt å møte kravene, og det gjør de jo, men motorene blir pint til det ytterste for å få holde seg innenfor grensene. Antar de heller ikke kan tilby alternativ som ikke møter utslipskravene.

Som mc-kjører vil man merke at motorene i enkelte turtalsområde ikke trives. Det er kanskje greit nok, men så prøver man en eldre sykkel, og man blir minnet på hvordan en motor kan gå når den får tilstrekklig med bensin.

Til nå har det for BMW verden (+ en del andre merker) vært Powercommander som har vært løsningen.
Men i senere tid har der dukket opp firma som har knekket fabrikkens sperre og tilbyr reprogrammering av eksisterende ECU (eller som BMW kaller det BMS-K).
Hvor man med Powercommander måtte koble om dysene + divere andre styringer kan man nå kjøpe en liten controller og plugge den i sykkelens eksisterende plugg, og vips er sykkelens motorstyring reprogrammert. Og alt går nå så mye bedre---i følge reklamen--

Rexxer Tuning er et slikt firma, (men der finnes flere).

Noen som har erfaring med denne typen modifiseringer?
Det kan virke som om effekten blir marginalt forbedret, men for mange er den store gevinsten etter sigende forbedret motorkarakteristikk.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Powercommander vs ECU-tuning on Tor 14 Nov 2013 - 19:19

Jeg er ikke noe ekspert, men har en bekjent med xtz 1200 world crosser som fortok en ecu tuning på yamaha i Helsingborg. når jeg så forandringen etter at den var kjørt i dynobenken ble jeg forbauset over hvor flat og fin dreimomentkurve han hadde fått.
Nå tenker jeg får egen del som har ett ikke originalt eksos annlegg som er noe åpent og high performance luftfilter, da har jeg noe mer tro på powercommander og lignende produkter som du får mappet inn type eksosanlegg og type luftfilter.
I tillegg er de sistnevnte løsningene billigere en tuningen i Helsingborg.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Powercommander vs ECU-tuning on Fre 15 Nov 2013 - 0:31

Når jeg leser de ulike websidene sitter jeg igjen med følgende inntrykk.

Powercommander:
- Billigeste alternativ
- Kjent og innarbeidet.
- Krever en del monteringsarbeid.
- Enkelt å reprogrammere.
- Kan fjernes uten å etterlate spor.
- Tukler ikke med sykkelens orginale programvare.

ECU programmering:
- Koster mer enn PC.
- Ingen ettermontering.
- Prisgitt leverandør for levering av ulike mappinger.
- Tukler med sykkelens orginale programvare. Potensiale for konflikt.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]