Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Geobiking..?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 2:41

Hallojs godtfolk bounce 

Er det noen her som strekker simultankapasiteten dithen at dere drar på baikertur med formål Geocaching? Eller skal vi kalle det "Geobiking"?

Altså, man har en konto på Geocaching (gratis), logger geocacher og bruker moppe som transportmiddel mellom cachene?
De som driver caching, vet hva jeg snakker om, dere andre er pr.def "møgglere" (for å bruke cache-lingo) og kan søke opp geocaching.com Very Happy 
Selv kombinerer jeg dette med hell og logget "to land / to cacher / én motorsykkel / åtte timer" nå i sommer som var. cheers 

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 11:17

Dette ble jeg nyskjerrig på.

Har ingen erfaring eller kunnskap om emnet.
Ville være fint med en "Geocaching for idiots". confused 

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 11:41

Hmm, det hørtes litt spennende ut.. Alt som er en god unnskyldning til å hive seg på sykkelen er jo gjevt! Skjønner det er litt tiltenkt gående osv på den sida, er det sånn at det er noen cacher som er plassert hensiktsmessig for syklister? Så man slipper å hoppe av sykkelen og traske 400 meter opp en fjellside i skinndress for å finne skatten?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 11:49

knutk skrev:Ville være fint med en "Geocaching for idiots". confused 
Tar deg på ordet der..Laughing 

Amazon.co.uk har etpar bøker i sjangeren du henviser til:
The complete idiot's guide to geocaching
og
Geocaching for dummies

Men, det er jo billigere å frese innom en norsk side om emnet, nemlig GCInfo
Her finnes forum og også en god del artikler "for den vanlige mann" og "nu på geocaching" osv..
(Nei, jeg er ikke økonomisk tilknyttet gcinfo, men det er den beste (eneste) norske siden) :)

Selv har jeg samme nick, både på geocaching.com og gcinfo som her, ja og til og med "på den andre siden" har jeg nicket mitt. Ergo skulle jeg være lett å finne i de forskjellige fora.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 17:31

flonoen skrev:Hmm, det hørtes litt spennende ut.. Alt som er en god unnskyldning til å hive seg på sykkelen er jo gjevt! Skjønner det er litt tiltenkt gående osv på den sida, er det sånn at det er noen cacher som er plassert hensiktsmessig for syklister? Så man slipper å hoppe av sykkelen og traske 400 meter opp en fjellside i skinndress for å finne skatten?
Har en tendens til ikke å finne steder mindre enn en middels by, og finner jeg frem er det også stort sett litt etter planen det og.
Men jeg er evig optimist, så dette er noe jeg kunne tenke meg å prøve.

Så var spørsmålet hva er en "geomc" om det heter det. Bør man ha sånn dærre adventsykkel ? Eller kan man bruke en årntlig MC alien

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 17:37

Det er vel ingen ting i veien for å plassere posten på en rasteplass eller annet sted egnet for å parkere MC.
Systemet har jo potensiale til å lede en inn på veger spesielt egnet for MC.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 18:23

@flonoen: 400m?? Du mener vel 4.000+ meter? Laughing 
Kan love deg, at når du er "gira" på pilretningen mot cachen, vil du ikke merke 400m i det hele tatt. (Selv var jeg på en "powertrail" på over 50 cacher, spaserte 27km på 5 timer, riktignok la jeg igjen skinnjakka og jeg har kevlar-bukse, så den er ikke dreperen varm).

@dag-zzr: Mnjææ, det bestemmer du sjøl. Skal du absolutt "geobaike" den på toppen av Galdhøpiggen er vel en plastikk-ælg å foretrekke, men finnes plenty cacher langs veistrekker og ellers gangbar avstand fra sådanne at ordentlige mopper såsom zzr, fjr og vfr kan benyttes med fordel. (Har jo selv FJR som GeoBike, og den er til og med sporbar Very Happy )

@knutk: Rasteplasscacher finnes anmass. Regelen eller retningslinjene fra GC (cacing-lingo-forkortelse på http://www.geocaching.com) er at det ikke er tillatt å poste/legge cacher direkte på trafikkinstallasjoner slik som autovern, skilt, trafikklys osv. mens det er fullt ut lovlig å klistre fast på en rasteplassbenk (og ja, jeg har funnet 10-20 av de også).

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 20:13

Denne geo-kasjhingen vet jeg at ganske vanlige folk kan bli sjikkelig hekta på, så siden jeg har så mye annet jeg er hekta på, så holder jeg meg klokelig unna No 

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 21:22

Men i korte trekk, ka e cluet? Skal man finne noke fysisk på desse plassene? Eller er det slik at man skal være i nærheten med mobilen og tagge seg på plassen, så er man i mål? Korleis merker ein cacher, er det noke kvalitetssikring på det? Blir det ikkje vel overfylt med cacher overalt om det ikkje er det?

Ser på den sida det blei linka til at noken cacher har attributes som tilgjengelig for motorsykkel. Må være premiumbruker for å kunne søke på attributes, må man betale for det?

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 22:12

er ikke det her en samlegreie, at man samler på funn?
Det må da være en fin måte å dra til steder man ellers ikke ville dratt til, og se steder man ellers aldri ville ha sett.
Har kikket litt på kartet i linken og ser at jeg har to stk i 5. min gangavstand herfra. Nei, jeg tar ikke på meg treskoa og går ut og leter ikveld affraid

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 22:41

@flonoen:
"I korte trekk", så finnes det i dag 5 "offisielle" cachetyper;
1 - Traditional cache --> Dette er en fysisk boks av varierende størrelser, fra lillefingernegl (nano) til folkevognboble (large) og alt i mellom. Her *må* du finne boksen og du *må* signere loggboken eller strimmelen for å ha "lov" til å logge på nett. Ergo, denne må fysisk finnes.
2 - Multi cache --> Dette er flere bokser i sammenheng, gjerne laget som en rute. Da får man oppgitt koordinatene til den første boksen og denne må finnes for å få tak i koordinatene til neste boks. En multi er minst to bokser, men kan godt være 100. Sisteboksen inneholder loggboken som *må* signeres for å kunne logges gyldig på nett.
3 - Mystery cache --> Dette kan være en traditional eller multi men koordinatene som en finner på nett er fake. Man må løse en oppgave for å finne de riktige koordinatene og finne boksen(e) og igjen logge fysisk og deretter logge på nett.
4 - Earthcache --> Dette er en "virtuell" cache. Det finnes ingen fysisk boks på koordinatene, men det er knyttet oppgaver til stedet for de oppgitte koordinatene. Disse oppgavene må besvares korrekt og sendes til CO (Cache Owner) som da vil gi deg godkjenning til å logge på nett.
5 - Event cache --> Denne finnes det flere varianter av. Her går det ut på å møte andre cachere på oppgitte koordinater til en bestemt dato og tid, og utføre "ett eller annet". Alt fra å børne bakdekk, stille opp på fotosession, blåse opp ballonger eller ganske enkelt drikke seg dritings ilag Very Happy  Det vil her bli lagt ut en loggbok for signering og deretter (når hangoveren er blitt kurert) logger en på nett.

Så har vi tilleggsgreiene da, "trackables", det er "travelbugs", "geocoins", "geopatches" og slike ting. De er ment å bli tatt med til de forskjellige cacher men man skal ikke beholde dem, de skal reise rundt omkring. (Har min egen "travelpatch" som jeg logger "visited" i alle cacher jeg besøker, og har pr nå noe over 70.000km "på ræva").

"Premium member" gir noen ekstra fordeler og koster USD30,- pr år. Er ikke nødvendig for caching generelt, men er kjekt å ha. Noen få cacher blir lagt ut som "premium only", men det er kun promiller av de over 2.000.000 cachene som finnes i verden. (Har mitt premium membership på 10. året).

@pelsen: Jepp, man "samler" på funn. Og når du får på deg treskoene og "plukker" de to du har i nærområdet, så er du såpass hekta at må-ha-mer-viruset sitter permanent i kroppen..

--

Ja, så har man de som alltid skal ødelegge da. Alt fra "sofa-cachere" som iløpet av en sju minutts tid har rukket å finne 1.117 cacher mellom Mandal og Kirkenes. Slike logger skjer av og til, dessverre, men når de blir oppdaget og verifisert som fake, så blir sofa-cacherens konto sperret. Evt premium membership blir ikke refundert.
Andre cache-vandaler lager seg gratis konto for å finne cacher ene og alene for å stjele eller ødelegge de. Dessverre ikke lett å få gjort noe med dem, men en og annen har fått smake balltre-mot-kne.
Ja, og så har vi "møgglere", eller Muggles som det heter. Røska ufint direkte utifra Harry Potter filmene og er ment å betegne en ikke-cacher. "Muggle" skal ikke oppfattes negativt, siden en Muggle er en potensielt fremtidig cacher. Samtidig skal en cacher opptre slik at "Muggles" ikke ser eller forstår hva vi holder på med, derfor er urbane cacher (inne i bykjerner) gjerne attributtert med "stealth required" eller "muggle area". Very Happy  (Det er egentlig utrolig hvor usynlig man er med oransje selvlysende kjeledress når man er ute på lysstolpeinspeksjon) bounce 

Er det da noe jeg har glemt? Sikkert, men da får jeg fylle på i neste svar.
Happy Caching folks..

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 23:13

Eg spør meir eg, sidan eg er både nysgjerrig og dum av natur cyclops 

Fysiske gjenstander ja, av varierende størrelser? Er det naturlige ting, eller noe folk har satt ut i den hensikt å være en cache? Og signere loggbok skriver du, får det være i fred da? Du nevnte vel at du hadde funnet en cache under en benk på en rasteplass, var det loggbok der da? Alle cachene er noen som har "eierskap" til da, og godkjenner deg som finner i noen tilfeller avhengig av type cache? Når du skal finne en slik cache, er det kart og kompass, gps, magefølelsen eller en beskrivelse du går etter?

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 23:41

vi fant ved en tilfeldighet en cache i et skyteskår fra ww2 ved Sponvikaskansen utenfor Svinesund i høst. Den ble åpnet og pent lagt tilbake.
Cachene i nabolaget kan ligge der for min del, men jeg ser det ligger cacher på steder som er litt mer interessante. ser det ligger en ved hulen til Tomte-Elias øst for Halden. En hule som ble brukt som gjemmested for en ettersøkt morder.
For 30 år siden fant vi ikke hulen selv om vi lette. Det er et relativt utilgjengelig sted, endel timer å gå fra nærmeste vei man kan kjøre på. Stedet er jo markert nå, med løype fram og stige opp. For 30 år siden var det ingenting, og det var nettopp det vi fant santa

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 23:50

Kikka litt rundt på den norske siden og fant ut at det var noen i nærmiljøet, men av de 3 jeg så på var 2 av dem kun for premium members Suspect Suspect

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Geobiking..? on Lør 30 Nov 2013 - 23:59

flonoen skrev:Eg spør meir eg, sidan eg er både nysgjerrig og dum av natur cyclops 
Bærre spørr.. Hæppi tu ænswer Very Happy 

flonoen skrev:
Fysiske gjenstander ja, av varierende størrelser? Er det naturlige ting, eller noe folk har satt ut i den hensikt å være en cache?
Enklest å svare på det ved å henvise til en cache-shop: http://shop.geocaching.com/
Ja, du kan bruke omtrent hva spom helst, men boksen/tuben/røret/kassen/posen bør være vær-tett.

flonoen skrev:
Og signere loggbok skriver du, får det være i fred da?
Som oftest, ja. Se punktet om cache-vandaler i forrige post. Men, joda, de får somregel være i fred.

flonoen skrev:
Du nevnte vel at du hadde funnet en cache under en benk på en rasteplass, var det loggbok der da?
Ja. Til og med den midt i bysentrum i Buenos Aires. Cool 

flonoen skrev:
Alle cachene er noen som har "eierskap" til da, og godkjenner deg som finner i noen tilfeller avhengig av type cache?
Når man legger ut en cache, så må man sende inn alle detaljer rundt denne til en "reviewer". Dette er lenket til på GC sine sider. Du trenger ikke være premium member for å gjøre dette, alle kan gjøre det. Basert på at du har gjort alt riktig, blir cachen godkjent og "released" innen en uke, men ofte etter bare én dag. Regelen for cachetetthet er at det skal være minst 161m mellom to (fysiske) cacher, eller, siden det er USAisk, null komma én mile mellom cachene.

flonoen skrev:
Når du skal finne en slik cache, er det kart og kompass, gps, magefølelsen eller en beskrivelse du går etter?
Ja, ja, ja, ja og ja clown 
"Vitsen" med geocaching er at du skal bruke en GPS. Vidreutviklingen er jo selvfølgelig GPS-smart-telefoner med geocache-apper som kan brukes. Den aller første cachen jeg fant (23.05.2003), da brukte jeg en GPS uten kartfunksjon og hadde med meg et 1:50.000 turkart i papir for "finletingen". Nuvel, finleting trengte jeg ikke da cachebeholderen var en 50-liters plastkasse.
Tja.. hva og hvordan jeg planlegger..? Jeg ser meg ut et område og ser i beskrivelsen på de cachene som befinner seg der. Er det noe spennende i innholdsbeskrivelsen eller kanskje et utfordrende terreng, så blir jo den prioritert fremfor en "kjedelig" statistikk-fyll-nano" bak et takrennenedløp på en bygning i Storgata.

Cachene kommer i forskjellige vanskelighetsgrader fra 1 til 5 i hver av kategoriene "Difficulty" og "Terrain", dette oppgis i en brøk hvor D/T 1/1 er enklest og 5/5 er på det nærmeste umulig. De fleste cacher ligger på 1,5/1,5.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Geobiking..? on Lør 7 Des 2013 - 21:25

http://www.dagbladet.no/2013/12/07/nyheter/turgaere/fjellet/redningsaksjon/30722814/

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Geobiking..? on Lør 7 Des 2013 - 21:35

ArcticTiger skrev:http://www.dagbladet.no/2013/12/07/nyheter/turgaere/fjellet/redningsaksjon/30722814/
Hypotetisk sett kan det jo tenkes at enkelte poster egner seg best for sommerføre...

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Geobiking..? on Søn 8 Des 2013 - 14:07

Men så visste de iallefall nøyaktig hvor de var da de gikk seg bort.. ;-)

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Geobiking..? on Søn 8 Des 2013 - 15:17

Først nå synes jeg denne geocoachingen begynner å virke spennende; Sitter det et par jomfruer i nød og venter ved hver post, da kanskje jeg kan finne motivasjon til å begynne og lete, jeg også!

pig

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Geobiking..? on Søn 8 Des 2013 - 17:09

Trollerud skrev:Først nå synes jeg denne geocoachingen begynner å virke spennende; Sitter det et par jomfruer i nød og venter ved hver post, da kanskje jeg kan finne motivasjon til å begynne og lete, jeg også!

pig
Blir ikke noe "raped by Trollerud the ripper" cacher håper jeg? affraid

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Geobiking..? on Søn 8 Des 2013 - 20:32

Trollerud skrev:Først nå synes jeg denne geocoachingen begynner å virke spennende; Sitter det et par jomfruer i nød og venter ved hver post, da kanskje jeg kan finne motivasjon til å begynne og lete, jeg også!

pig

Sånn e det, så det e bare å gå i gang....

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]