Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

"Frislipp" av snescootere

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 "Frislipp" av snescootere on Tor 5 Des 2013 - 12:37

Dette er jo et spørsmål som har skapt litt temperatur rundt omkring ... men her inne som det bare finnes oktan-troll er det vel ganske stor enighet ... eller?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10148465

Vis Medlemmets Profil

2 Re: "Frislipp" av snescootere on Tor 5 Des 2013 - 17:02

"Men det er et bredt folkelig opprør mot liberaliseringen."

"Han mener forlystelseskjøring med snøscooter vil føre til kaos i fjellet.

- Da skal jeg love deg at det blir både tut og kjør og kaos, om de skal slippe snøscooterne løs i over 100 kommuner. Dette skal jeg kjempe hardt imot, sier den 78-årige Ap-veteranen til VG."

Altså.. Det er et bredt folkelig opprør mot å løse opp reglene.. Og det fryktes kaos på fjellet.
Rekner med de som er imot forstår at det ikke er snakk om å innføre et påbud om å kjøre snøscooter på fjellet, men heller å fjerne et forbud mot det? ALLE trenger ikke å komme seg på scooteren og kjøre bajas på fjellet! Om man er imot de foreslåtte reglene, rekner jeg med man holder seg unna snøscooter selv om det blir lovlig. Og når folk flest ikke kjører scooter, men bare et lite mindretall gjør, så blir det vel neppe kaos? Har disse idiotene vert opp på et fjell før? Har de sett hvor mye natur vi har?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: "Frislipp" av snescootere on Tor 5 Des 2013 - 17:04

For å være helt ærlig så veit jeg ikke, det kommer ann på så mye. Syns mildt sagt det er pussig at prøveordninga evt skal omfatte så mange steder.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: "Frislipp" av snescootere on Tor 5 Des 2013 - 17:58

Jeg kjører mye scooter i skogen. Til nå har jeg møtt NULL personer der jeg kjører, og har fått NULL klager. Jeg har fått noen takkemeldinger fra lokalbefolkningen som får spor å gå på ski i, og hjulpet noen hundekjørere med å kjøre opp spor for dem. Er man 150 meter unna en lyddempet snøscooter i skogen, så hører du den ikke. Dette er et ikke-problem, dette er caffelatte-miljøvernere som roper opp om saker dem ikke har greie på.

Fantastisk bra om fler kommer seg ut i skog og mark. Om det er snøscooter som skal til for å få ungdommen vekk fra pc-skjermen, så er dette bare flott!

Støtter dette MER enn 100%! What a Face 

Vis Medlemmets Profil

5 Re: "Frislipp" av snescootere on Tor 5 Des 2013 - 18:12

Tenker ltt i samme baner som AliBaba. Til tross for at jeg bor i et område hvor snescootere er meget utbredt, og kjører selv.
Denne diskusjonen har pågått i årevis, og jeg har et bestemt inntrykk av at scooter-forkjemperne er de mest usaklige ... med god margin
Et problem er at løypene har ofte en tendens til å bli lagt der folk tradisjonelt har brukt beina og ski for å komme seg til fjells pga terrenget.
De som setter pris på litt stillhet opplever gjerne å bli passert av 10-20-30-40 scootere på en 4-5 km tur i den traseen de og deres forfedre har benyttet i århundre.
En annen ting er at ei løype sies å være 15m? brei, men man kan kjøre 300m fra løypa for å  campe. I praksis er da løypa 600m brei.
I tillegg til dette kjenner jeg ingen som følger lovene, folk kjører som de vil siden de vet at sjansene for å bli tatt er små.
Men som sagt ... jeg kjører selv, og koser meg med det.

Trollerud, jeg har hytte ca 300m fra løypa, med skog i mellom. 40-50m fra E6, uten noe skog i den retningen. Gjett hva som støyer mest.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: "Frislipp" av snescootere on Tor 5 Des 2013 - 19:16

Jeg skjønner godt at "friluftsfolket" protesterer.

En kan bare tenke seg til støynivået det blir rundt 5millionersstillheten de har handla på Norges tak.
De må da få lov til å kjøre SUV-ene sine opp den vinterbrøyta veien og parkere foran 300m2 hytta med varmekabler i oppkjørselen og nyte drikke ute i oppvarmet boblebad uten at disse miljøsvina besudler området med både støy og eksos.

Dessuten skal de ha seg frabedt at noen passerer de når de er ute å "nyter" stillheten når de fremstår som symbolet på den eplesunne norske folksesjela.

"Nikkers, Kvikk-lunsj og røde kinn i endeløse silkespor mens blåswixen tilbyr spikerfeste på veg mot en hvit fjelltopp badet i sol."

Gjerne med en to tre fire settere som gjør fra seg i skisporet slik at innen påske er det så fullt av drit i løypa at det ser ut som som brøyta skogsbilveg på et flyfoto.

Under "årets" skipar har de selvsagt lagt lag på lag det siste av kjemikalier, det er så mye kjemi uti hytteboden at den fremstår som en Breaking Bad Methlab.
Nei treninga til årets birkebeiner, Vasa eller Marcia Longa har de krav på å få gjennomføre i "stillhet".

Ikke faen om en smilende familie med scooter og slede skal føkke opp den idyllen.

Beklager at jeg skrev SUV, jeg mente selvfølgelig Tesla. Tesla er jo den "nye vinen" bland kvasimiljøbevisste egoister.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: "Frislipp" av snescootere on Tor 5 Des 2013 - 19:53

Voodoodoo skrev:

... mens blåswixen tilbyr spikerfeste ...

...Ikke faen om en smilende familie med scooter og slede skal føkke opp den idyllen.
Jeg er ikke så inne på dette med skismørning, men har alltid trodd at blåswix skulle motvirke spikerfeste.
Ang. smilende familie, så er det vel poden på 10-12 år som smiler bredest ... han vet jo at når de kommer til det vannet de har sikta seg inn på, blir det frikjøring sammen med en del andre unger ... mens foreldrene ansvarsfullt sitter noen hundre meter oppe i lia og gnager grillbein og følger med. Helst med ryggen til.
Men de fleste scooterne har ikke en smilende familie med seg, kun en lettkledd og bakfull 16-17 åring som gjerne har bestillt sin scooter gjennom en bekjent av en bekjent ... og ender til slutt opp hos en betjent
For å minske luftmotstanden har de ofte filt ned ujevnheter som rammenr ol.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 0:03

jhn skrev:
Voodoodoo skrev:

...Ikke faen om en smilende familie med scooter og slede skal føkke opp den idyllen.
Jeg er ikke så inne på dette med skismørning,  men har alltid trodd at blåswix skulle motvirke spikerfeste.
Ang. smilende familie, så er det vel poden på 10-12 år som smiler bredest ... han vet jo at når de kommer til det vannet de har sikta seg inn på, blir det frikjøring sammen med en del andre unger ... mens foreldrene ansvarsfullt sitter noen hundre meter oppe i lia og gnager grillbein og følger med. Helst med ryggen til.
Men de fleste scooterne har ikke en smilende familie med seg, kun en lettkledd og bakfull 16-17 åring som gjerne har bestillt sin scooter gjennom en bekjent av en bekjent ... og ender til slutt opp hos en betjent
Så du mener at gutta som filer rammenummer og kjører i fylla bryr seg om kjøreløyve?? De folka der er ute og kjører helt uavhengig om det blir lov å følge skuterløyper for oss andre...

Vis Medlemmets Profil

9 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 2:45

Voodoodoo skrev:
jhn skrev:
Voodoodoo skrev:

Jeg er ikke så inne på dette med skismørning,  men har alltid trodd at blåswix skulle motvirke spikerfeste.
Så du mener at gutta som filer rammenummer og kjører i fylla bryr seg om kjøreløyve?? De folka der er ute og kjører helt uavhengig om det blir lov å følge skuterløyper for oss andre...
Eeh ...nei. Det har jeg vel ikke sagt. Men der det ikke finnes løyper er det ganske lett å spore opp noen som leker seg på en stjålet scooter.
Snescooter er vel mest sannsynlig det mest stjålne kjøretøy i landet, og det skulle forundre meg mye om det finnes noe kjøretøy som det foregår mere fyllekjøring på enn snescootere.
Snescooter er pr def Norges farligste kjøretøy, med den dårligste opplæringen
Men hele innlegget mitt var jo en smule spisset ... akkurat som ditt.
Jeg må kanskje presisere at jeg ønsker løyper ... men ikke nødvendigvis på bekostning av trivselen til de som ønsker seg en stille og rolig skitur.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 6:14

jhn skrev:Tenker ltt i samme baner som AliBaba. Til tross for at jeg bor i et område hvor snescootere er meget utbredt, og kjører selv.
Denne diskusjonen har pågått i årevis, og jeg har et bestemt inntrykk av at scooter-forkjemperne er de mest usaklige ... med god margin
Et problem er at løypene har ofte en tendens til å bli lagt der folk tradisjonelt har brukt beina og ski for å komme seg til fjells pga terrenget.
De som setter pris på litt stillhet opplever gjerne å bli passert av 10-20-30-40 scootere på en 4-5 km tur i den traseen de og deres forfedre har benyttet i århundre.
En annen ting er at ei løype sies å være 15m? brei, men man kan kjøre 300m fra løypa for å  campe. I praksis er da løypa 600m brei.
I tillegg til dette kjenner jeg ingen som følger lovene, folk kjører som de vil siden de vet at sjansene for å bli tatt er små.

Trollerud, jeg har hytte ca 300m fra løypa, med skog i mellom. 40-50m fra E6, uten noe skog i den retningen. Gjett hva som støyer mest.
La meg bare spørre:

Er den støyen du opplever for høy pris å betale for at ungdommen skal få praktisere en, i mine øyne, sunn interresse, fremfor å bli tvunget til et liv foran World of Warcraft-skjermen, slik Osloungdommen har det?

Jeg er SÅ for at folk skal bruke naturen, og gi opp en slik ordning før den er prøvd er noe jeg liker dårlig.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 7:20

Trollerud skrev:
jhn skrev:Tenker ltt i samme baner som AliBaba. Til tross for at jeg bor i et område hvor snescootere er meget utbredt, og kjører selv.

La meg bare spørre:

Er den støyen du opplever for høy pris å betale for at ungdommen skal få praktisere en, i mine øyne, sunn interresse, fremfor å bli tvunget til et liv foran World of Warcraft-skjermen, slik Osloungdommen har det?

Jeg er SÅ for at folk skal bruke naturen, og gi opp en slik ordning før den er prøvd er noe jeg liker dårlig.
Neida, støyen plager ikke meg nevneverdig, men du sa at 150 m unna er ikke scootern hørbar ... de scooterne som passerer 300m unna hytta er meget hørbare.
Men du må lese alt. Jeg sa også at jeg kjører snescooter selv, og koser meg med det ... og jeg sa også at jeg ønsker løyper.
Det har i mange år hvert en ganske heftig diskusjon mellom motstandere og forkjempere, og etter mitt syn har den hvert ganske lite saklig, spesielt fra forkjempernes side. Om de (forkjemperne) hadde vist bare litt større forståelse for at folk har forskjellig syn på dette, så hadde de ikke møtt så stor motstand.
Man oppnår ikke så mye med slike innlegg som f.eks woodoodoo hadde oppi her. Hans innlegg er et ganske godt eksempel på hvordan mange argumenterer.
Du sier: "og gi opp en slik ordning før den er prøvd er noe jeg liker dårlig"
Kan man da forstå det sånn at du åpner muligheten for å gi opp ordingen?
Hva er i såfall en god grunn til å avslutte?

Vis Medlemmets Profil

12 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 7:42

Voodooododododod … har jo et morsomt innspill og noen gode poenger - men seff tar feil når han sier disse kjører Tesla - det gjør de neppe til hytta da er det SUV.

Yngve linka meg til den kampanjen som er satt som motild dvs stille på sjøen - forby motorisert ferdsel - men det er jo akkurat det en seiler vil - la de jævla diesel og bensinslukende uhyrene ligge til kai - så vi kan finseile på fjorden uten at hekkbølger forstyrrer trimmen i lettvind.

Ellers er det vel Bare Alibaba og Jhn som har sånn noenlunde vettige kommentarer her…

Nå innrømmer jeg at jeg ikke har gått mye på ski de siste åra …. men det er svært demotiverende å traske avgårde på ski på fjellet når en stadig blir frest forbi av scootere….

Vis Medlemmets Profil

13 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 8:01

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10126041

Enda mer frislipp! Det blir KAOS!

Vis Medlemmets Profil

14 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 19:48

flonoen skrev:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10126041

Enda mer frislipp! Det blir KAOS!
Sykkelistene redd for kaos i sykkelfeltet? Sykkelistene bruker jo ikke sykkelfeltet?!

Vis Medlemmets Profil

15 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 20:45

Jeg syns Segway må bli tillatt i kollektivfeltet clown 

Når det gjelder snescooter,så mener jeg at vilmarken er stor nok til at det skal være plass til dem også. Er jo kjempegreier hvis man skal på skitur,hvis man kan følge et tråkka spor.

16 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 22:00

KliffArne skrev:Jeg syns Segway må bli tillatt i kollektivfeltet clown 

Når det gjelder snescooter,så mener jeg at vilmarken er stor nok til at det skal være plass til dem også. Er jo kjempegreier hvis man skal på skitur,hvis man kan følge et tråkka spor.
Kan du ikke bare la kjærringa gå foran? Gjerne et par tre turer frem og tilbake, da skulle det vel bli fine løyper.
Men du har jo forsåvidt et poeng ... uten å være klar over det kanskje.
Løypa er et trygt sted å ferdes.
Så en rapport elns for ei tid tilbake. Noen hadde sett på de siste 60-70 uhellene på scooter, bare 3 av de hadde skjedd i løypa ... eller, egentlig bare 2, den 3. skjedde i det føreren (med scooter) forlot løypa for en liten avstikker opp i lia.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 22:21

Eg er veldig for at folk skal få lov til å utsette seg for fare uten at noen, spesielt staten, skal si det er forbudt. F.eks basehopping er vel ikke veldig trygt, men om folk vil utsette seg for det, så for all del kjør på. Dumt at fellesskapet tar regningen når det går galt, men det er vel en forsvinnende liten kostnad uansett. Det er garantert tryggere å forby mc enn å tillate det, enn så lenge folk omkommer på mc i trafikken. Men hver enkelt får heldigvis ta den risikovurderingen selv, og staten bare legger litt begrensinger på fart, alder, edruelighet osv. Det må en kunne leve med.

Så håper virkelig ikke ulykker og tryggheten i scooterkjøring skal legge føring for om det blir tillatt eller ei. Vil man unngå å havne i en scooterulykke kan man la være å kjøre scooter, på og den avgjørelsen må man forvente at folk kan ta på individuelt plan.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: "Frislipp" av snescootere on Fre 6 Des 2013 - 23:39

Ikke helt uenig i det, men at man utsetter seg selv for fare er vel ikke det hyppigste argumentet mot løyper. Det er vel mere det at man kan være til sjenanse for andre.
Et vektig moment er vel, i alle lignende saker, om man utsetter bare seg selv, eller noen tilfeldige forbipasserende for fare.
Miljøhensyn er vel kanskje det aller mest brukte argumentet ... men det skal ikke jeg bruke ... jeg skal vente et par tre grader med det

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]

Similar topics

-

» chevellen's snescootere