Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Klossene henger på

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Klossene henger på on Tir 10 Des 2013 - 1:11

Har skiftet klosser foran på min YZ250F 09.
Etter det har jeg kjørt en crosstrening, men selv etter det, henger bremsene temmelig mye på..hva skal jeg gjøre med det? Tips?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Klossene henger på on Tir 10 Des 2013 - 2:24

Ikke så lett å stille diagnose usett, men jeg kan jo gjøre et forsøk.
I utgangspunktet finnes der to alternativ som gjør at klossene kniper:

- Hydraulisk
- Mekanisk

Hydraulisk:
Når man slipper bremsehendel skal den gå så langt tilbake at bremsevæske-trykket slippes helt. Om man feks fysisk presser klossene fra hverandre skal bremsevæskene fritt fylles tilbake i beholder, og i beholder skal der være plass til det.
Om bremsene funket problemfritt før klossebyttet ville jeg ikke begynt å lete der.

Mekanisk:
Korrosjon i kalipper kan gjøre at der blir en liten i grop i kalipper som gjør at når man bremser blir klossene presset inn i gropen og kantene på denne hindrer klossene i å returnere, og derved opprettholde trykket.
Vesentlig et bilproblem hvor korrosjonen er forårsaket av salt.

Om jeg skulle sette penger på en løsning: Here goes.

Stempelene skal skli fritt ut og inn i kalipper.
Ettersom bremseklossene blir slitt vil stempelet bli presset lenger og lenger ut.
Stempelet blir eksponert for fukt og dritt, og den glatte siden på stempelet er plutslig ikke så glatt lenger. Riktig nok har mange bremser en gummibelg som skal beskytte sidene på stempelet mot elementene ettersom de kommer ut, men belgen kan lett bli skadet.

Dersom dette var min sykkel ville jeg tatt av fremhjulet, demontert bremseklossene og presset stempelene et stykke ut, en om gangen, og gjort dem rene.

(I den korte beskrivelsen ligger der underforstått at stempelet ikke skal helt ut. Jeg regner med at du vet det, men dette leses også av andre. Har man to skiver tar man en kalipper om gangen, og man bruker treklosser som hindrer "den andre" kalipperen fra å skyte stempelene helt ut.)

Etter at stempelen er rengjort og du kjører dem ut og inn noen ganger tipper jeg at problemet er løst.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Klossene henger på on Tir 10 Des 2013 - 7:06

Takker for tipsene Knut!
Skal prøve rensetipset..håper de ikke spretter helt ut  What a Face

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Klossene henger på on Tir 10 Des 2013 - 8:24

ZZR-Erling skrev:Takker for tipsene Knut!
Skal prøve rensetipset..håper de ikke spretter helt ut  What a Face

Rens alt!
Ikke bare stempler men også pumpa, plukk den ned og blås den helt rein. Det er et lite høl i pumpa som skal slippe bremsevæske tilbake i beholderen, sørg for at det er åpent.
Eller har du rett og slett for mye bremsevæske etter du skifta klosser?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Klossene henger på on Tir 10 Des 2013 - 10:40

AliBaba skrev:Eller har du rett og slett for mye bremsevæske etter du skifta klosser?

har litt trua her...
en er ofte litt for flink til å etterfylle veske når klossene blir slitt.  Wink 

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Klossene henger på on Tir 10 Des 2013 - 23:03

mekkern skrev:
AliBaba skrev:Eller har du rett og slett for mye bremsevæske etter du skifta klosser?

har litt trua her...
en er ofte litt for flink til å etterfylle veske når klossene blir slitt.  Wink 

Dette var også mine første tanker  pirat 

7 Re: Klossene henger på on Lør 14 Des 2013 - 15:33

Har hatt "fremme" stemplene og rengjort de. De går lett inn og ut, før og etter.
Det var riktignok kanskje litt for mye væske, så tappa ut litt, men fortsatt ingen succe.
I går fant jeg problemet. Ene pinna som ene halvdelen av calipperen skal gli på, har satt seg dønn fast!

Løsning: bestilt en brukt 2013 calipper fra ebay, kr 700.- m frakt.

Når denne ankommer, skal de pinnene smøres opp!

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Klossene henger på on Lør 14 Des 2013 - 15:50

Fint at du fant løsningen, og takk for at du deler hva du fant, så kan vi andre lære litt også.

Betyr dette at kalipperen kun har stempel på den ene siden, ala som på de fleste biler? (finnes jo på enkelte mc også, da)

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Klossene henger på on Lør 14 Des 2013 - 15:57

Hei..Jepp, det betyr det. Er jo enkle greier disse crosserne.

http://www.yamahapart.com/oemparts/a/yam/5004753df8700209bc797f56/front-brake-caliper

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Klossene henger på on Lør 14 Des 2013 - 17:02

ZZR-Erling skrev:Har hatt "fremme" stemplene og rengjort de. De går lett inn og ut, før og etter.
Det var riktignok kanskje litt for mye væske, så tappa ut litt, men fortsatt ingen succe.
I går fant jeg problemet. Ene pinna som ene halvdelen av calipperen skal gli på, har satt seg dønn fast!

Løsning: bestilt en brukt 2013 calipper fra ebay, kr 700.- m frakt.

Når denne ankommer, skal de pinnene smøres opp!
Hadde akkurat samme problem på kaliperen på min YZ 490 fra 1987, dvs. jeg fikk ikke kaliperen løs fra glidepinnen som hadde rustet fast. Løsningen var brukt kaliper på e-bay, som ble overhalt med nytt stempel og tetteringer.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Klossene henger på on Lør 14 Des 2013 - 19:53

ZZR-Erling skrev:Hei..Jepp, det betyr det. Er jo enkle greier disse crosserne.

http://www.yamahapart.com/oemparts/a/yam/5004753df8700209bc797f56/front-brake-caliper

Joda, men er nok tilpasset til bruken. Sikkert enklere å dosere bremsene på løst underlag når de ikke knipper for kraftig.

Hver til sitt bruk...
Bakbremsa på K-modellene har også kun stempel på den ene siden...

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Klossene henger på on Tor 9 Jan 2014 - 20:20

"Summa sumarum":
byttet til en brukt 2013 caliper kjøpt på ebay for 700NOK m frakt, tollgebyr og moms.
Nå snurrer hjulet meget lett rundt :)

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Klossene henger på on Tor 9 Jan 2014 - 22:40

Takk for fin tråd!

Skal finne de beste caliperne i bruktbøtta til XT`en og gi dem full overhaling, får huske å sjekke at jeg har glidepinner i god shape  cheers 

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]