Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

STØY!!! Noen som har peil?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 STØY!!! Noen som har peil? on Ons 11 Des 2013 - 17:33

En gæærn nabo satte ned foten og krevde at jeg stoppet arbeidene idag, støyende arbeider krevde nabovarsel to døgn i forvegen, mente han, for han hadde snakket med Bydelsoverlegen om saken..

Vel, jeg kunne sagt mye om det som utspant seg så; telefonkontakt med Bydelsoverlegen etc, etc, men siden jeg alltid foretrekker å være kort og konsis, og holde meg til det som har relevans til saken, dropper jeg dette og går rett til spørsmålet:

Utstyret som skaper bråket er en pigghammer på en gravemaskin. Produsent oppgir at den lager 90 dB støy. Tror det er en A i parantes der, men vettafaen..

Regelverket sier at jeg kan bråke så mye at lyden målt 3m fra husvegg er 70 dB.

Fra pigg til hus er det 40 meter. Jeg pigger 3-4 meter nedenfor en loddrett skrent. Tipper huset hans sikkert ligger en 2-3 meter høyere opp enn topp skrent i tillegg. Han har støyskjerm med beplantning mellom seg og der jeg bråker. (Huset ligger på toppen av en skråning, 90 meter fra Ring 3)

Her kommer spørsmålet:
"Taper" lyden fra piggen seg med de påkrevde 20 dB på 40 meter, gjennom en hekk og en støyskjerm?

Hva tror besserwisserene her inne?

HÆ?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Ons 11 Des 2013 - 17:42

Last ned en lydmåler-app på telefonen, og mål ved maskinen og ved naboen. Du bør da få en idé om hvor mye det reduseres, og også om lydnivået. Jeg vet at hekk og beplantning betyr lite for lydreduksjon, men en støyskjerm bør jo fungere?

Ja, for du har vel en smarttelefon?  rabbit 

Vis Medlemmets Profil

3 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Ons 11 Des 2013 - 18:13

Trollerud skrev:En gæærn nabo satte ned foten og krevde at jeg stoppet arbeidene idag, støyende arbeider krevde nabovarsel to døgn i forvegen, mente han, for han hadde snakket med Bydelsoverlegen om saken..

Vel, jeg kunne sagt mye om det som utspant seg så; telefonkontakt med Bydelsoverlegen etc, etc, men siden jeg alltid foretrekker å være kort og konsis, og holde meg til det som har relevans til saken, dropper jeg dette og går rett til spørsmålet:

Utstyret som skaper bråket er en pigghammer på en gravemaskin. Produsent oppgir at den lager 90 dB støy. Tror det er en A i parantes der, men vettafaen..

Regelverket sier at jeg kan bråke så mye at lyden målt 3m fra husvegg er 70 dB.

Fra pigg til hus er det 40 meter. Jeg pigger 3-4 meter nedenfor en loddrett skrent. Tipper huset hans sikkert ligger en 2-3 meter høyere opp enn topp skrent i tillegg. Han har støyskjerm med beplantning mellom seg og der jeg bråker. (Huset ligger på toppen av en skråning, 90 meter fra Ring 3)

Her kommer spørsmålet:
"Taper" lyden fra piggen seg med de påkrevde 20 dB på 40 meter, gjennom en hekk og en støyskjerm?

HÆ?

Beklag så mye og si at dette varer kun ett par dager og begrens deg til dagtid. Støykravene i byggeforskrifter gjelder bare faste installasjoner og lovlige maskiner er - lovlige. Ha ett sett eller to med propper i lomma og gi ham...

Vis Medlemmets Profil

4 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Ons 11 Des 2013 - 19:14

Okda skrev:

Beklag så mye og si at dette varer kun ett par dager og begrens deg til dagtid. Støykravene i byggeforskrifter gjelder bare faste installasjoner og lovlige maskiner er - lovlige. Ha ett sett eller to med propper i lomma og gi ham...

Jeg forsøkte å være løsningsorientert. Mannen klarte ikke å være saklig, begynnte å bable om så mye svada at jeg nesten skulle tro han var arkitekt eller noe..

Han hadde rådført seg med Bydelsoverlegen før han kom og peste meg. Og for å vise at han hadde loven på sin side ringte han Bydelsoverlegen og lot meg snakke med henne. Hun var ikke så lite påstålig og ba meg om å gå hjem å lese Oslo kommunes Støyforskrift. Som jeg gjorde.
Da jeg hadde lest denne, og funnet ut at hun henviste til feil paragraf, beregnet for helt annet utstyr enn det jeg bruker, ringte jeg henne tilbake. Da nektet hun for at hun hadde snakket med meg, eller noen andre, om dette..
-Seriøsiteten ser ikke ut til å være noe de prioriterer høyt hos Bydelsoverlegen Ullern..

Vis Medlemmets Profil

5 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Ons 11 Des 2013 - 19:18

mortal skrev:Last ned en lydmåler-app på telefonen, og mål ved maskinen og ved naboen. Du bør da få en idé om hvor mye det reduseres, og også om lydnivået. Jeg vet at hekk og beplantning betyr lite for lydreduksjon, men en støyskjerm bør jo fungere?

Sjefen reiser på Clas Ohlson og kjøper en slik ikveld. Så får vi se.
-Men fyren lovte å ringe politiet om vi så mye som tok et lite pigg uten at han hadde fått nabovarsel.. (Rart han mener at han trenger varsel? -Fyren kan ikke være blandt de skarpeste..)

Det som er artig er at støytester skal utføres over 24 timer, etter hva jeg har klart å lese ikveld. Jeg trenger nok ikke pigge mer enn en 8 - 10 timer, tenker jeg. -Så jeg vil være færdig med jobben før en eventuell støytest er utført som den skal..

mortal skrev:
Ja, for du har vel en smarttelefon?  rabbit 
-Nå er du bare frekk....  Evil or Very Mad 

What a Face 

Vis Medlemmets Profil

6 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Ons 11 Des 2013 - 19:20

Disse offentlige legene har ikke peiling på annet enn offentlige utredninger -utført av konsulentselskaper..

det er de samme som bekymrer seg over litt bikkjemøkk og ikke svære hauger med hestemøkk i boligområder-eller svaner/canadagjess som driter verre enn bikkjene.  Suspect 

Vis Medlemmets Profil

7 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Ons 11 Des 2013 - 19:28

Trollerud skrev:

Her kommer spørsmålet:

HÆ?

Siden jeg ikke anser meg som besserwisser,så skal jeg la være å uttale meg om lyden taper seg tilstrekkelig eller ikke,men at produsenten har merket hammeren med 90db,betyr vel ikke at den ikke kan bråke enda mere når du setter den igang nedi fjellet.

Han hissigproppen har kanskje et poeng,at du burde gitt nabovarsel på forhånd. Står det ikke noe om "i rimelig tid på forhånd"?

Gi han et par timers varsel før du fortsetter imorgen,det burde holde. Mens du venter på at de to timene skal gå,kan du jo gå løs med storslegga.Vi har jo alle sett at måten du håndterer den,ikke bråker så veldig  clown

8 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Ons 11 Des 2013 - 20:13

Er det mindre forstyrrende om man får varsel? TOSK.
Eller kanskje han vil reise bort mens arbeidet står på ? GOD TUR.

Har pigga mange plasser, men aldri blitt pålagt forhandsvarsling. Har heller aldri registrert at andre har (må) varslet om pigging i nabolaget.

Han er nok bare en syk kverulant.  Twisted Evil  Be han pigge av eller dokumentere sin påstand.

PIGGING ER FOR MANNFOLK  Very Happy

Vis Medlemmets Profil

9 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Ons 11 Des 2013 - 20:41

Saken er jo at det BLIR pigging, han kan ikke nekte støyende arbeider, vi får dispensasjon til å bråke mer enn reglene sier, etter en to uker saksbehandlingstid hos Byrådsovelegen.
Så han har jo igrunn valget mellom pigging nå, eller pigging i romjulen.. Huset skal jo opp..

santa 

Vis Medlemmets Profil

10 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Tor 12 Des 2013 - 22:49

Be ham sende en klage til kommunen med kopi til deg så g
jør du ferdig jobben mens han skriver... Når kommunen så kommer på befaring er jobben klar og du skal aldri Gjøre dette igjen

Vis Medlemmets Profil

11 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Fre 13 Des 2013 - 8:38

Pokker Hollis - vet du ikke at å prøve å gjøre noe i Oslo straks vil føre til hendvendelse fra store advokatkontorer og med trusler om det meste innen 5 min….fersking.

Det er vel noen som har UTF for disse arbeidene og som skal kunne reglene. Bare å følge dem -man har ikke noe valg.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Fre 13 Des 2013 - 18:31

Haya99 skrev:
Det er vel noen som har UTF for disse arbeidene og som skal kunne reglene. Bare å følge dem -man har ikke noe valg.

Og vi fulgte reglene. Målte støyen til 58dB, grensen er 70. Tror han har blitt edru nå, for han har ikke vist seg igjen, og tør ikke svare telefonen heller..

Litt provoserende er det å tenke på at Bydelsoverlegen ikke kan sine egne regler, denne stoppen koster jo min arbeidsgiver penger, fristende å sende regning for tiden vi måtte stå stille til Bydelsoverlegen....  Evil or Very Mad 

Vis Medlemmets Profil

13 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Fre 13 Des 2013 - 18:59

"... Og for å vise at han hadde loven på sin side ringte han Bydelsoverlegen og lot meg snakke med henne. Hun var ikke så lite påstålig og ba meg om å gå hjem å lese Oslo kommunes Støyforskrift..."
"... ringte jeg henne tilbake. Da nektet hun for at hun hadde snakket med meg, eller noen andre, om dette.."
E du sikker på at den første kjærringa virkelig e bydelsoverlege, og ikke bare et tilfeldig kvinnfolk som gjorde naboen en tjeneste?
Litt merkelig at den siste nekta all kjennskap til saken.
Ellers så har jo æ ei bestemt mening om ka man kunne brukt meiselen til mtp naboen  Twisted Evil 

Vis Medlemmets Profil

14 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Fre 13 Des 2013 - 20:03

Dama på telefonen hadde en ganske særegen stemme, og en dialekt dem prater i deler av landet der sola holder seg vekke hele vinteren.
Samme særegne stemme og samme dialekt fikk jeg da jeg senere ringte tilbake til Bydelsoverlegen på Ullern. Tror det bare er en av dem, ett telefonnummer på kommunens nettside, vaffal..
-Dette var samme kvinnfolket, jeg er helt sikker i min sak...

Vis Medlemmets Profil

15 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Fre 13 Des 2013 - 20:12

Trollerud skrev:Dama på telefonen hadde en ganske særegen stemme, og en dialekt dem prater i deler av landet der sola holder seg vekke hele vinteren.
Samme særegne stemme og samme dialekt fikk jeg da jeg senere ringte tilbake til Bydelsoverlegen på Ullern. Tror det bare er en av dem, ett telefonnummer på kommunens nettside, vaffal..
-Dette var samme kvinnfolket, jeg er helt sikker i min sak...

Kortidshukommelse er et problem nordpå har eg hørt.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: STØY!!! Noen som har peil? on Fre 13 Des 2013 - 20:54

"... Og for å vise at han hadde loven på sin side ringte han Bydelsoverlegen og lot meg snakke med henne. Hun var ikke så lite påstålig og ba meg om å gå hjem å lese Oslo kommunes Støyforskrift..."
"... ringte jeg henne tilbake. Da nektet hun for at hun hadde snakket med meg, eller noen andre, om dette.."
E du sikker på at den første kjærringa virkelig e bydelsoverlege, og ikke bare et tilfeldig kvinnfolk som gjorde naboen en tjeneste?
Litt merkelig at den siste nekta all kjennskap til saken.
Ellers så har jo æ ei bestemt mening om ka man kunne brukt meiselen til mtp naboen

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]