Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Varebil til RR

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Varebil til RR on Tir 14 Jan 2014 - 18:22

Hei!

Jeg har planer om å begynne med roadracing til våren, men før jeg får kjøpt banesykkel må jeg ha en bil som jeg får en banesykkel inn i. Har sett en del rundt på nettet, hørt litt forskjellige rykter om mye, og er egentlig ikke helt klok. Budsjettet er i utgangspunktet 40 000 kr (til bilen), men jeg kan strekke det til maks 80 000 kr hvis det er mer hensiktsmessig. Har ikke lyst på diiiiger bil, så egentlig hadde det vært best med en så liten bil som mulig med plass til en banesykkel pluss det jeg trenger for å kunne kjøre trening eller løp.

Hvordan er det egentlig vanlig å overnatte? Bor man i telt eller i bilen ved banen, eller tar man inn på hotell eller overnatter med folk som bor i nærheten? Hva gjør man med mat? Er det primus og stormkjøkken som gjelder?

Er det plass til en banesykkel i en VW Caddy Maxi? I så fall, er dette en god bil?

Hva med før 2007 Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Fiat Scuda? Er standardutgaven av disse store nok? Så i en annonse at Jumpy'en har galvanisert karosseri. Gjelder det klonene også, og alle årsmodeller? Er det ellers ok biler? Hva med den modellen som kom i 2007 (eller 2008), er den vesentlig bedre? Den SER ihvertfall mye bedre ut...

Eller må jeg over på type Transit, Transporter, Hiace, H1 og sånn? Hva er i så fall en god bil i denne klassen, til helst rundt 40 lapper?

Jeg bor i Molde, så hvis jeg skal kjøre noe annet sted enn på den lokale gocartbanen så må jeg kjøre LANGT. Tilnærmet personbilcomfort og litt motor er derfor å foretrekke.

For å spørre på en annen måte: Hvordan får du banesykkelen til banen, og hvordan synes du det funker?

På forhånd takk :)

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Varebil til RR on Tir 14 Jan 2014 - 19:02

Caddy har eg hørt er gode på komfort. Har kjørt litt vivaro i jobbsammenheng, og synes de er veldig komfortable til å være en stor varebil. Men skikkelig triste inni! Kjører en For tourneo leiebil nå (samme som transit connect kanskje?), og det er iallefall solid drittbil å kjøre!

Tror du får plass til en sykkel og ok med deler/dekk baki en sånn stor pizzabil som caddy, peugeot partner osv.. Alt det andre kan eg ikkje hjelpe deg med :)

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Varebil til RR on Tir 14 Jan 2014 - 21:21

Aner ikke om peugot partner passer till det du skal ha med, men har en sånn på jobben 1.6 turbo diesel 90 hk, grei komfort, har fløtta bak veggen litt bakover, men kvaliteten er dritt, vil ikke anbefale den.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Varebil til RR on Tir 14 Jan 2014 - 21:26

Er ikkje peugeot partner, citroen berlingo og en eller annen fiat (dublo? Duplo? Ducato? Ducati?) samme greiene? Trodde det var ok kvalitet på det, at når tre produsenter av tvilsomme fartøy går sammen skal de klare å lage EN bil av ok kvalitet..

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Varebil til RR on Ons 15 Jan 2014 - 8:19

Om du skal kjøre langt ville jeg gått for en VW transporter. Overlegen komfort og god plass til verktøy og utstyr. Kjøp et sånt "trekkuttelt" på 3x3 meter som du setter ved siden av bilen og du har et prima depot.
Der har du også god plass til å sove om du må overnatte i bilen.
Alternativt kan du kjøpe en bra skaphenger du kan trekke med vanlig personbil. Da har du også lagringsplass til sykkel og utstyr hjemme

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Varebil til RR on Ons 15 Jan 2014 - 8:28

Transit har god plass, Ford er heller ikke så aller værst på kvalitet. Ligger en på auksjon her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46170231
Er oppe i 30' nå men fremdeles et ok kjøp.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Varebil til RR on Tor 16 Jan 2014 - 10:24

Det Bjornungen og jeg har kommet til er at det er kun to alternativer. Transporter og Vito.
Hi-ace har egentlig best kvalitet, men det bråker noe infernalsk i kupeen i den. Det går selvfølgelig å lydisolere kupeen, men det er mye jobb.

For 40 - 80 tusen så mener jeg Transporteren er det beste alternativet, da Vitoen er noe sketchi før 2007. Det bråker minst i Vitoen og den har mest komfort.

De fleste sover i bilen på banen så det lønner seg å ha en såpass stor bil som Vito/Transporter.

Vil tro at du får plass til en sykkel i Caddy Maxi. Sykkelen må stå på skrå og det er veldig lite å gå på takhøyden. Med en større bil får du også plass til en sykkel til og det blir jo billigere hvis en kan kompiskjøre til et stevne.
Fattern hadde en Caddy og jeg syntes det bråket for mye i den.

Alternativene med Citroen/Peugeot/Nissan/Fiat /Opel har problemer med drivverk/girkasse. Av de jeg har snakket med av håndverkere som har disse bilene ville ingen av de investert egne penger i noen av bilene.

Bjornungen har en Transporter med sugediesel med rundt 80 hk fra rundt 2000 tallet. Har kjørt den fra Oslo til Mo i Rana rimelig stappa med to sykler og utstyr til 3 uker på ACR. Var helt ødelagt i kroppen og hørte ikke godt på flere dager. Men den kosta bare 12 tusen så hva kan man forvente seg?

Lykke til med valget  affraid 

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Varebil til RR on Tor 16 Jan 2014 - 13:24

Tok jo øvelsen Larvik - ACR i sommer md Touran med henger og 1 sykkel - gjør det ikke en gang til…. virket som hengeren veide 10 tonn og hadde luftmotsand som en fjellvegg.

I 2010 leide vi en Transporter lang - og kjørte 2 sykler 2 pers uten problemer. Er nok den bilen med best allround egenskaper personbil/transporter og mulighet for overnatting.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Varebil til RR on Tor 16 Jan 2014 - 19:40

Tusen takk for tilbakemeldingene! Har ordnet med prøvekjøring av Caddy Maxi og kanskje Peugot Expert til helgen. Skal prøve å laste inn en av syklene mine og se hvordan det funker. Er ikke interessert i at det går akkurat på håret, må være slik at det går greit å trille sykkelen inn og ut. Regner tross alt med at det kommer til å bli en del inn og ut. Vil helst ha minst mulig bil siden jeg kommer til å måtte bruke den som transport til og fra jobb også. Er nye biler jeg skal prøve, men antar at lasterommet er likt, i hvert fall på Caddy Maxi og Peugot Expert fra 07(?) og nyere. Den eldre modellen av Expert (eller tilsvarende) er jeg også interessert i, men vet ikke om de er store nok. Så det var en på jobb som har en sånn, kanskje jeg skal ta en prat med han og sjekke...

Antar at Peugot Partner og gjengen blir for små.

Godt poeng med plass til to sykler, blir jo kjedelig å kjøre langt alene også. Er det forresten vanlig ha å med en mekaniker/altmuligmann hvis man ikke har en annen fører å dra sammen med?

Kommer med rapport på søndag!

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Varebil til RR on Tor 16 Jan 2014 - 21:15

inunf skrev:

Godt poeng med plass til to sykler, blir jo kjedelig å kjøre langt alene også. Er det forresten vanlig ha å med en mekaniker/altmuligmann hvis man ikke har en annen fører å dra sammen med?

Er ikke du mekaniker og altmuligmann selv? Hvis ikke så kan du vel slå deg på lag med Haya.

11 Re: Varebil til RR on Fre 17 Jan 2014 - 8:45

KliffArne skrev:
inunf skrev:

Er ikke du mekaniker og altmuligmann selv?  Hvis ikke så kan du vel slå deg på lag med Haya.

Tranporteren tar 3 i forsetet - så da har du to førere og 1 mekk…. dessuten finnes det endel annet utsyr som gjør bilen til en campingbil…
og den er svært sikker ved en event. kollisjon.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Varebil til RR on Lør 18 Jan 2014 - 7:49

kjørte hiace med to sykler baki og to på henger fra horten til mo i rana sist sommer. aldri noen problemer med hiace. har en på jobben også, den har gått lover 200k og kun vært på verksted en gang for regreimbytte, ellers har jeg tatt oljeskift osv selv. nå vet jeg også at regreimbytte tar en time på hiace så neste gang blir det også selv :) kjøper du hiace må du ha komfortvegg hvis du er over 1,50meter. lydisolert skilleveggen med sånne matter fra biltema med lim på ene sia og alufolie på andre sia og det ble bra det. ikke mest komfortabel, men mest driftsikker. var også god plass å bo baki. hadde madrass på 120x200 baki og fortsatt plass til bagen i fotenden :)

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Varebil til RR on Lør 18 Jan 2014 - 10:49

Kompis hadde en Hiace - problemet var utvekslingen på høyeste gir - den gikk med høyt turtall på motorvei - i motsetning til Touran og Transporteren som har 6 gir og går meget behagelig i høye hastigheter.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Varebil til RR on Lør 18 Jan 2014 - 13:37

en stund siden jeg kjørte, og Peugeot J5'en sitter vel i husvegger nå. Det var en grei bil, men Transporter har mer komfortabelt førermiljø.
J5'en var rigget med nedfellbar seng, veldig praktisk og ute av veien når det skulle pakkes.
Party-telt hektet på bilen som fortelt var enkelt depot - verksted og ly for regnet.
Siden det er strøm på banen må man ha med lang skjøteledning, ikke bare for lys og dekkvarmere, men også kaffetrakter, kjølebag, vifteovn ++.
Et RR-stevne består av jævlig mye venting og litt kjøring,  litt komfortabelt bør man ha det mens man venter.  Cool

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Varebil til RR on Lør 18 Jan 2014 - 17:09

Ex ambulanse på auksjon: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46212964

Vis Medlemmets Profil

16 Sprinter on Lør 18 Jan 2014 - 23:03

Vil man ha litt mere plass er Mercedes Sprinter det neste valget.
Har hatt en 2004 modell sprinter 313 lang i 5 år og har nå kjøpt inn en 2010 modell 316.

Denne blir innredet til campingbil for å få ekstra seter så familien også kan være med.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Varebil til RR on Søn 23 Feb 2014 - 12:16

Fant ut at Caddy Maxi er akkurat litt for kort og litt for lav. Boxer/Scuda/Jumpy av siste modell i lang utgave er nok den varebilen som passer best for meg, men mulig at den gamle i lang utgave er stor nok (den nye er litt lenger). Takk for hjelpen!

Vis Medlemmets Profil

18 Sprinter on Fre 23 Jan 2015 - 22:09

Og nå er 316 oppgradert til 319 med 5 seter :)

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Varebil til RR on Lør 24 Jan 2015 - 6:33

hehe du har mer penger i transportbil enn i de syklene som er inni....

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Varebil til RR on Ons 11 Feb 2015 - 16:36

Da har jeg endelig fått meg motorsykkeltransport også. Valget falt på en Opel Vivaro, kort og lav utgave som på bildet under, med 114 hk 2,0 turbodiesel. Dette er samme bil som Renault Trafic og Nissan Primastar. Synes den er grei å kjøre, og har en fin motor. Motoren har forresten registerkjede, så slipper reimbytte på den.  rabbit

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Varebil til RR on Ons 11 Feb 2015 - 20:02

Kjøpte du splitter ny bil??

Hvis ikke - pris mod kjørelengde?

Driver å lurer på bil - Transporter - Vito etc. Vil ha 4-hjulstrekk eller automat helt begge og da er Merc en mulighet.
Og så vil jeg ha gode skinnseter og bra interiør.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Varebil til RR on Ons 11 Feb 2015 - 20:36

mortal skrev:Da har jeg endelig fått meg motorsykkeltransport også. Valget falt på en Opel Vivaro, kort og lav utgave som på bildet under, med 114 hk 2,0 turbodiesel. Dette er samme bil som Renault Trafic og Nissan Primastar. Synes den er grei å kjøre, og har en fin motor. Motoren har forresten registerkjede, så slipper reimbytte på den.  rabbit

Jøss, må slike RR-sykler ha biltransport???? Skyldes det olja eller andre ting ???

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Varebil til RR on Ons 11 Feb 2015 - 21:28

Palma skrev:

Jøss, må slike RR-sykler ha biltransport???? Skyldes det olja eller andre ting ???

onkel blå er ikke begeistret for uregistrerte sykler etter veiene har jeg lagt merke til... lol!

EDIT:
er mulig å ikke quote bilder i hvert svar... What a Face

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Varebil til RR on Ons 11 Feb 2015 - 22:15

mekkern skrev:

onkel blå er ikke begeistret for uregistrerte sykler etter veiene har jeg lagt merke til... lol!

EDIT:

Skjønte det :) Men måtte ha med bildet av den gilde bilen mest mulig. Dritfin bil da. Har hatt en slik jeg og. Dog ikke pga Betty, hu er i en slik forfatning at jeg har fått regga hu lol!

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Varebil til RR on Ons 11 Feb 2015 - 22:36

Palma skrev:
mekkern skrev:

EDIT:

Skjønte det :) Men måtte ha med bildet av den gilde bilen mest mulig. Dritfin bil da. Har hatt en slik jeg og. Dog ikke pga Betty, hu er i en slik forfatning at jeg har fått regga hu lol!

er ikke så ofte jeg har behov for frakt av 2hjulinger at jeg har dedikert bil-men har kjøpt meg hestehenger for div transport-tett og fin rampe..god plass til 2 sykler og mulighet for en litt lett ekstra(heist opp i midten-210 takhøyde)eller 2 etasje for litt utstyr.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next