Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Trimme Sportster?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Trimme Sportster? on Tor 16 Jan 2014 - 15:53

Ja da var det min tur å tre inn i menigheten.. Har fulgt med dere alle sammen inkognito, siden oppstarten av dette forumet.  Twisted Evil Har riktig nok også fulgt med på bike forumet i flere år, inkognito da jeg ikke har hatt så mye å bidra med foruten å sitte på sofaen og spise ostepop mens diskusjonene har gått i taket  affraid (er dette noe Trollerud kan "konspirere"?)  pig 

Uansett..

Jeg har en 03 Sportster 883 som er ombygd til 1200. Jeg har pratet med Mectec i Kalix, de vil så veldig gjerne sette inn større ventiler, porte toppene å bytte til andre kammer. Samt bytte tenningsboks å benkkjøre/justere. (veit at Harley ikke er det store her inne, men det driter jeg i Basketball )

Dette skal de faktisk ikke ha mer en 17 000,- svenske riksdaler for.

Spørsmålet er.. Siden jeg egentlig er bilmekaniker(Med erfaring kun fra amcar verksted, ironisk nok), er dette noe jeg kunne gjort selv. Foruten om topp arbeidet siden jeg ikke har utstyr? Kan jeg rive av toppene, sende de til søta bror, få gjort litt fiksfaks med de der. Montere dette selv som om det skulle være en liten moped? Delene blir da ca 11 000,- svenske, inkl. topp jobben. Å jeg slipper og kjøre 55 mil hver vei for å få gjort dette.

Noen som har erfaring med å skru på Harley? Har kun skrudd diverse japse, motard å trailsykler. Er de så simple som de ser ut? Er dette gjort over en kopp kaffe mens småkakene-smuler spruter?

Forresten, er det ikke på tide at det skaffes til veie noen " Bike Anarchy Norway" vester/skinnjakker? Slik at jeg kan dra rundt på den nytrimma sportstern min å spre galle, mens folk tror jeg er en ung, skummel badass?  confused 

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Trimme Sportster? on Tor 16 Jan 2014 - 16:12

Har gjort tilsvarende jobb på et par Buell XB9/12
Tror Sportster'en kom med samme toppene som Buell brukte fra ca 2004?
Disse skal ha noe bedre kanaler og forbrenningsrom.
I XB9'en ble det satt inn større sylindersats fra Axtell, Red Shift kammer og DelWest ventiler fjærer og titanretainers. Ganske dyr affære, så ville nesten vurdert tilbudet fra Sverige.
Flere firmaer som driver med Sportster trimming, bla Nalin er bra.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Trimme Sportster? on Tor 16 Jan 2014 - 17:21

Øyvind både skrur, kjører og trimmer HD, gjør han ikke?

Kanskje han har noen tips?

Sofa og ostepopp konspirasjoner? Har Ikea og CheezDoodles et pågående samarbeid for å få sofasliterene til å slite litt mer? Eller sliter dem mindre, kanskje?

-Jeg har ikke hørt om dette før, men jeg skal jaggu begynne å google fenomenet, husk at det aldri er røyk uten ild, det er sikkert noe halvsant i påstanden! (Og det er mer enn nok for meg!)

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Trimme Sportster? on Tor 16 Jan 2014 - 18:18

Dette høres ut som en jobb for CMC i Bergen. Der har de dyktige rørleggere og ingeniører som skrur det meste.  pirat 

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Trimme Sportster? on Tor 16 Jan 2014 - 18:53

S1000RR, er ikke sikker på hvordan topper de har. Men Mectec skulle i alle fall porte å sette inn større ventiler, slik at de tilsvarer, å faktisk blir hakket hvassere en originale 1200 topper..  Laughing  Jeg håper også at den blir litt finere justert, å slutter og spytte bensin ut i luftfilteret etter en sånn jobb. Greit nok at det er en Harley, å de gjerne "skal være sånn". Men jeg ser helst at den funker så optimalt som den kan, da jeg selv skvetter så jeg nesten ramler av når den finner det for godt å skyte en halvmeter stikkflamme under motorbrems, eller hyppige pådrag/brems  bounce 

Trollerud, jeg tror du har en sak der. Dette burde du følge opp..  afro 

flonoen, hadde det ikke vært så langt til Bergen så skulle jeg jaggu dratt bort dit å tatt en titt. Er nesten litt spent på hvordan den sjappa ser ut  Suspect 

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Trimme Sportster? on Tor 16 Jan 2014 - 21:09

Trimme en Harli?  Suspect  Jau jau,kaffør ittje..

7 Re: Trimme Sportster? on Tor 16 Jan 2014 - 21:18

1200 topper fra 04+ er så og si like Buell Thunderstorm toppene..

Både mectec og motospeed.se er gode på H-D topper.. motospeed tror jeg tar rundt 5000kr for porting/sveising av topper, men da er ventilene orginale.

Det er defintivt en jobb du kan gjøre selv, og ganske rett fram..

1) Av med tanken
2) Av med chokewire, voes, luftfilter og forgasser
2) Av med rockercovere og vippetøy(snu gjerne motor rundt slik at ventilene er stengte når du løsner vippearmene)
3) Skru av toppmuttrene og løft av toppene.

Monter i motsatt rekkefølge. Det er å anbefale å bytte bunnpakningene på sylindrene siden du løsner trykket på disse når du løsner toppene. Det er også viktig at de hydrauliske løfterne får tid til å komprimere seg før du roterer motoren(disse ekspanderer helt når trykket forsvinner fra dem ved demontering av vippearmer/støtstenger)

Det mest kompliserte er kanskje å montere kammene, men så lenge du har en verkstedshåndbok med tegning av alle merkene går det greit. Jeg husker ikke helt, men jeg lurer på om din sykkel har kammer med ulike fargekoder som liksom skal passe overens med foringen i kamdekselet. Det er iallefall verdt å sjekke disse foringene. Om disse må byttes trenger du et spesialverktøy både for bytte og brotsje de nye foringene .

Om du kjøper alle delene hos mectec så regner jeg med at de vet hvilke kammer og støtstenger du trenger:-)

En annen ting du kan vurdere er å oppgradere til f.eks en Mikuni HRS42 forgasser, disse pleier å fungere bra på en trimmet harley, men en oppdyset standard forgasser fungerer også. Jeg ville styrt unna dynojet-kit til std forgasser.

Om du bestemmer deg for å gjøre jobben selv så kan jeg finne litt info fra verkstedsmanualen:-) study 

De skal vel ikke skyte flammer og spytte ut bensin? Hvordan går den ellers? Er det gjort noe med org forgasser?

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Trimme Sportster? on Tor 16 Jan 2014 - 21:20

KliffArne skrev:Trimme en Harli?  Suspect  Jau jau,kaffør ittje..

Trimme en Harley er vel litt i samme gaten som de som trimmer luftkjølte VW.. Det er jo egentlig noe utdatert ræl, men alikevel bruker man titusenvis av kroner på å få en effekt som er nesten like bra som noe japansk fra tidlig 70-tall..

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Trimme Sportster? on Fre 17 Jan 2014 - 5:14

Øyvind skrev:
KliffArne skrev:Trimme en Harli?  Suspect  Jau jau,kaffør ittje..

Trimme en Harley er vel litt i samme gaten som de som trimmer luftkjølte VW.. Det er jo egentlig noe utdatert ræl, men alikevel bruker man titusenvis av kroner på å få en effekt som er nesten like bra som noe japansk fra tidlig 70-tall..

Mye av gleden er spenningen når man kjører; Man vet jo aldri hvor langt man kommer! Man sitter og lytter etter, og kjenner etter, unormale signaler fra motoren hele tiden, DET gir en fantastisk kjøreopplevelse!
-Ikke noe morro med stuff man VET funker...

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Trimme Sportster? on Fre 17 Jan 2014 - 7:10

Trollerud skrev:

Mye av gleden er spenningen når man kjører; Man vet jo aldri hvor langt man kommer! Man sitter og lytter etter, og kjenner etter, unormale signaler fra motoren hele tiden, DET gir en fantastisk kjøreopplevelse!
-Ikke noe morro med stuff man VET funker...  

Hehe,trodde det du nevner her var "standardutstyr"på HD. Vil man ha det ekstra spennende,så er det visst ei bakgårdssjappe oppe i Bergen som tar på seg sånne jobber  clown 

11 Re: Trimme Sportster? on Lør 18 Jan 2014 - 0:22

Nå syns jeg det ble mye Harley diss her  Suspect 

Øyvind, takk for svar.
Angående skyting å litt bensin i luftfilteret antar jeg kommer av at den er dyset alt for høyt. Den er jo ombygd fra 883 til 1200, å det er satt inn ett "standard" dynojet kit for denne jobben. Ingen justering etter det. Den skyter ikke hele tiden, å fungerer stort sett OK, men etter mye pådrag/gass-slipp eller mye kjøring på lavt turtall så gjør den det.  Det er vel en av tingene jeg har lyst å få bukt med i benken.
Men får se om det blir noe av.. Kunne tenkt meg å bare sende inn toppene, kjøpe delene å montere selv. Men får jo ikke kjørt den i benk om jeg gjør det.
Disse Mikuniene, er det mye stress med å justere de, eller er det plankekjøring?

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Trimme Sportster? on Lør 18 Jan 2014 - 11:59

Denne fuskingen/skytingen klarer du ikke å "justere" bort.
Jeg ville kastet hele dynojet-greiene i søppelet og kjøpt nye dyser, nytt stigerør og nytt vakumstempel/nål/fjær (hullet som utlikner vakumet i innsuget med atmosfæretrykket over stempelet er mest sannsynlig borret opp)

180/45 dyser fra H-D burde fungere fint, ev 190 om du skal gjøre mye med toppene og kammene.

Du må også bytte tetninger på innsuget og justere CO%

Mikunien har litt mer justeringsmuligheter enn std H-D, men burde gå greit ut av esken.. Det følger med forskjellige dyser og en ganske god veiledning.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]