Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Safety first!

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 3]

26 Re: Safety first! on Ons 22 Jan 2014 - 13:47

jhn skrev:Det tviler jeg ikke på

…..helvete heller …. blir jo ikke noe skikkelig "ordskifte" av slikt!!!!

….jeg hadde jo regnet med en skikkelig kjølhaling - alle tre skrogene av slikt et utsagn…

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Safety first! on Ons 22 Jan 2014 - 15:14

Haya99 skrev:

….jeg hadde jo regnet med en skikkelig kjølhaling - alle tre skrogene av slikt et utsagn…

Dette forumet har blitt så tamt i det siste...  Rolling Eyes 

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Safety first! on Ons 22 Jan 2014 - 17:09

Trollerud skrev:
Haya99 skrev:

Dette forumet har blitt så tamt i det siste...     Rolling Eyes 
Ja, beklager den der ... men det slo meg bare at Haya mest sannsynlig har rett i det han sa om"Færderseilere i Oslofjorden" ... det har vært en viss utvikling mtp både titler og arbeidsoppgaver og generelt "alt" til sjøs siden forrige gang jeg holdt til der ute (80-tallet)
Sånne ting som KliffArne nevnte ... "Ryggsekk og førstereis" og andre lignende myter/overtro ... nevnes meget sjelden av noen.

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Safety first! on Ons 22 Jan 2014 - 18:45

jhn skrev:
Trollerud skrev:
Haya99 skrev:

Ja, beklager den der ... men det slo meg bare at Haya mest sannsynlig har rett i det han sa om"Færderseilere i Oslofjorden" ... det har vært en viss utvikling mtp både titler og arbeidsoppgaver og generelt "alt"  til sjøs siden forrige gang jeg holdt til der ute (80-tallet)
Sånne ting som KliffArne nevnte ... "Ryggsekk og førstereis" og andre lignende myter/overtro ... nevnes meget sjelden av noen.

Haya har ikke rett denne gangen heller.Mener å minnes en tråd her inne angående brakkvannseilerne nord for Bolærne og (manglende)sjømannskap.

Utviklingen  til sjøs som du nevner,er nok ikke til å unngå,men sånne gamle hestkuker som oss burde være forpliktet til å irettesette ungdommen når dem møter opp med ryggsekk på gangveien. 90% sier du har ryggsekk ombord hos dere når de skrever,hvilken gjeng er det du har havnet sammen med  Suspect 
Og nøyaktig hvor store ventiler snakker vi om når det blir vanskelig å kalle det en ventil?
Har dere så stor bysse ombord at dere kaller den for kjøkken,også?

Jeg har innsett at det gamle gode sjømannsspråket er i forfall,men jeg liker det ikke.

30 Re: Safety first! on Tor 23 Jan 2014 - 6:21

KliffArne skrev:
jhn skrev:
Trollerud skrev:
Haya99 skrev:

Ja, beklager den der ... men det slo meg bare at Haya mest sannsynlig har rett i det han sa om"Færderseilere i Oslofjorden" ... det har vært en viss utvikling mtp både titler og arbeidsoppgaver og generelt "alt"  til sjøs siden forrige gang jeg holdt til der ute (80-tallet)

Haya har ikke rett denne gangen heller.Mener å minnes en tråd her inne angående brakkvannseilerne nord for Bolærne og (manglende)sjømannskap.

Utviklingen  til sjøs som du nevner,er nok ikke til å unngå,men sånne gamle hestkuker som oss burde være forpliktet til å irettesette ungdommen når dem møter opp med ryggsekk på gangveien. 90% sier du har ryggsekk ombord hos dere når de skrever,hvilken gjeng er det du har havnet sammen med  Suspect 
Og nøyaktig hvor store ventiler snakker vi om når det blir vanskelig å kalle det en ventil?
Har dere så stor bysse ombord at dere kaller den for kjøkken,også?

Jeg har innsett at det gamle gode sjømannsspråket er i forfall,men jeg liker det ikke.

Han dritingse seileren var ikke helt A4 og seilte neppe Færderen….

Styrmenn og skippere må nok inneha ganske mye sjømannskap for å seile de båtene de er på. Det er de samme lovene og utfordringene som før - men med mye bedre utstyr- men et skjær er fremdeles en katastrofe for enhver skute.

Dekksfolk lystrer jo bare ordre og slipper å tenke på annet enn å ha tre kontaktpunkter i tr.. leideren.
Kan ikke si jeg lærte så mye sjømannskap av min tid som jungmann - bortsett fra å styre det være droget - pikke rust og male har jeg alltid kunnet….

Og maskinfolk er jo mekanikere.

Det en lærer mest av er å ha egen båt - og da helst en seilbåt - da er lærekurven bratt. Da skal du ha ansvar for å utføre alle oppgaver det er på en båts/skip - helt aleine - og ha det fulle ansvaret.

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Safety first! on Tor 23 Jan 2014 - 10:34

KnutR

Admin
...for meg som har en 13 fots med 20 hester bakpå stående under et tak bak garasjen, så ser jeg at det nok er mye å lære om både trapper, ryggsekker og vinduer..

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

32 Re: Safety first! on Tor 23 Jan 2014 - 11:32

Det er fint å bo ved sjøen, men jeg priser meg lykkelig at jeg ikke har noe utpå der å gjøre  cheers 

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Safety first! on Tor 23 Jan 2014 - 12:30

Haya99 skrev:

Han dritingse seileren var ikke helt A4 og seilte neppe Færderen….

Styrmenn og skippere må nok inneha ganske mye sjømannskap for å seile de båtene de er på. Det er de samme lovene og utfordringene som før - men med mye bedre utstyr- men et skjær er fremdeles en katastrofe for enhver skute.

Dekksfolk lystrer jo bare ordre og slipper å tenke på annet enn å ha tre kontaktpunkter i tr..  leideren.
Kan ikke si jeg lærte så mye sjømannskap av min tid som jungmann - bortsett fra å styre det være droget - pikke rust og male har jeg alltid kunnet….

Og maskinfolk er jo mekanikere.

Det en lærer mest av er å ha egen båt - og da helst en seilbåt - da er lærekurven bratt. Da skal du ha ansvar for å utføre alle oppgaver det er på en båts/skip - helt aleine - og ha det fulle ansvaret.

Tenkte ikke på han i Tønsberg som fortøyde optimistjolla på en grunne i havna,men de dærre som prøvde å presse både Bastøyferga og
Oseberg-kopien opp i steinene  pirat 

3 kontaktpunkter gjelder visst alle,hvis jeg forstod det rett.

Lærte du ikke noe sjømannskap da du var førstereis,så kan du nok ikke så mye nå heller...

Men frykt ikke,han sjøsamen fra Honningsvåg har dessverre rett når han sier at verden til sjøs har forandret seg. Sjømannskap er nedprioritert,nå sitter det folk på land og skriver prosedyrer og sjekklister sånn at hvemsomhelst kan klare jobben ombord.
Sjømannskap er blitt en klamp om foten

34 Re: Safety first! on Tor 23 Jan 2014 - 12:34

KnutR skrev:...for meg som har en 13 fots med 20 hester bakpå stående under et tak bak garasjen, så ser jeg at det nok er mye å lære om både trapper, ryggsekker og vinduer..

Du er jo fra Toten,så du er unnskyldt  pirat 

Trapper,ryggsekker,vinduer,paraply,no no!! Og så nevner du ikke trekkdyret som du har 20 av på jolla  pale 

35 Re: Safety first! on Tor 23 Jan 2014 - 12:57

ArcticTiger skrev:Det er fint å bo ved sjøen, men jeg priser meg lykkelig at jeg ikke har noe utpå der å gjøre  cheers 

Tror jeg stemmer i her.. Sjøen er igrunn en ganske kjedelig plass, sånn for det meste..

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Safety first! on Tor 23 Jan 2014 - 14:20

KnutR

Admin
KliffArne skrev:
KnutR skrev:...for meg som har en 13 fots med 20 hester bakpå stående under et tak bak garasjen, så ser jeg at det nok er mye å lære om både trapper, ryggsekker og vinduer..

Du er jo fra Toten,så du er unnskyldt  pirat 

Trapper,ryggsekker,vinduer,paraply,no no!!  Og så nevner du ikke trekkdyret som du har 20 av på jolla  pale 

Altså.. Jeg tror jeg har forklaringen her. Og det i kraft av å være totning.
Hver gang jeg er ute på galeien med dårlige kompiser, så setter vi oss til og diskuterer et eller annet totalt borti natta tullete sprøyt. HVER gang. Uten unntak.
Og hver gang ender vi opp med en eller annen konklusjon på den teorien som vi dagen derpå kanskje stusser litt over.

Min hypotese er at sjømenn oppetter tidene har hatt litt for mye hurrabrus lett tilgjengelig, kombinert med litt for mye dårlige kompiser, og ispedd litt for mye tid.
Resultatet av dette er en rekke uskrevne (håper jeg) regler som er såpass omfattende at du trenger 4-5 år ombord bare for å ha hørt om de mest vanlige.

Sådæså.

cheers 

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

37 Re: Safety first! on Tor 23 Jan 2014 - 20:57

Med den plasseringen av balja bør du ikke bekymre deg, ta kaffe koppen på kjøkkenet  clown 

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Safety first! on Tor 23 Jan 2014 - 21:59

custom 95 skrev:
Med den plasseringen av balja bør du ikke bekymre deg, ta kaffe koppen på kjøkkenet  clown 

Øhh, i Byssa mener du kanskje  Question 

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Safety first! on Tor 23 Jan 2014 - 22:36

KnutR

Admin
ArcticTiger skrev:
custom 95 skrev:

Øhh, i Byssa mener du kanskje  Question 

Jeg pleier å klyve oppi båten, og late som jeg er utpå fjorden. Dessverre går det ikke så lenge av gangen da jeg har så god fantasi at jeg klarer å både bli blaut og sjøsjuk.

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Safety first! on Fre 24 Jan 2014 - 6:07

Spørs om det ikke bl brutt noen HMS-regler på denne skuta:

http://www.dagbladet.no/2014/01/23/nyheter/utenriks/skip/storbritannia/31442839/

Logikken med de kannibal-rottene; det blir jo ikke så mange av dem når de spiser hverandre…… men pass opp for han ene digre….

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Safety first! on Fre 24 Jan 2014 - 8:19

He-he... En flott historie fra Dagbladet, kilden er engelske The Sun. Dette lover bra, Dagbladet!  Suspect 

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Safety first! on Man 10 Feb 2014 - 17:34

Her om dagen fikk vi besøk av 3 stykk HSEQ-folk av beste sort.Hyggelige karer,bevares.
Men ble litt betenkt da de gikk iland,han ene gikk baklengs ned gangveien,mens han passet på å holde godt fast med hendene.
Han siste ble usikker da han så dette,og da jeg sa at jeg aldri hadde sett noen gå slik før,så gjorde han så godt han kunne med å gå på normal måte.Men det var tydelig at ingen av dem var spesiellt vant med å gå på en lit t bratt gangvei. De hadde ryggsekk alle mann,heldigvis. Og etterpå har vi hatt drittvær  Suspect 

Men det som gjorde meg betenkt,var at det er sånne karer som sitter bak et komfortabelt skrivebord og forteller oss hvordan man skal jobbe safe  pale 

43 Re: Safety first! on Man 10 Feb 2014 - 17:45

Nå får de sikkert pålegg om ikkje for lenge om å ikkje legge til land slik at landgangen blir for bratt at det er usikker hvilken vei man skal gå ned den! Finne ny kai, vente på lavvann, eller lette båten litt!

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Safety first! on Man 10 Feb 2014 - 18:04

KliffArne skrev:Her om dagen fikk vi besøk av 3 stykk HSEQ-folk av beste sort.Hyggelige karer,bevares.
Men ble litt betenkt da de gikk iland,han ene gikk baklengs ned gangveien,mens han passet på å holde godt fast med hendene.
Han siste ble usikker da han så dette,og da jeg sa at jeg aldri hadde sett noen gå slik før,så gjorde han så godt han kunne med å gå på normal måte.Men det var tydelig at ingen av dem var spesiellt vant med å gå på en lit t bratt gangvei. De hadde ryggsekk alle mann,heldigvis. Og etterpå har vi hatt drittvær  Suspect 

Men det som gjorde meg betenkt,var at det er sånne karer som sitter bak et komfortabelt skrivebord og forteller oss hvordan man skal jobbe safe  pale 
Disse HSEQ-folka ... fulgte de regelverket mtp 3-punktsregelen ... eeh ja, det gjorde de nok når jeg tenker meg om,
"han ene gikk baklengs ned gangveien,mens han passet på å holde godt fast med hendene." sa du, så da var vel alt i orden. Bare glem at jeg spurte .. beklager avbrytelsen ... bare fortsett

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Safety first! on Man 10 Feb 2014 - 21:06

KnutR skrev:

Hver gang jeg er ute på galeien med dårlige kompiser, så setter vi oss til og diskuterer et eller annet totalt borti natta tullete sprøyt. HVER gang. Uten unntak.
Og hver gang ender vi opp med en eller annen konklusjon på den teorien som vi dagen derpå kanskje stusser litt over.

Min hypotese er at sjømenn oppetter tidene har hatt litt for mye hurrabrus lett tilgjengelig, kombinert med litt for mye dårlige kompiser, og ispedd litt for mye tid.
Resultatet av dette er en rekke uskrevne (håper jeg) regler som er såpass omfattende at du trenger 4-5 år ombord bare for å ha hørt om de mest vanlige.

Sådæså.

cheers 

Akkurat her og nå er det betimelig å spørre om denne hypotesen er kommet frem før, under eller etter galeien.

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Safety first! on Man 10 Feb 2014 - 21:45

Okda skrev:
KnutR skrev:

Sådæså.

cheers 

Akkurat her og nå er det betimelig å spørre om denne hypotesen er kommet frem før, under eller etter galeien.
Det må vel være under ... alle de såkalte "mytene" om både hester og kvinnfolk, ryggsekker og plystring og trapper og vegger og kjøkken og bananer og ... fan vet ... er selvfølgelig ikke myter kokt i hop i fylla, men vitenskapelige funderte teorier.
Tilgangen på, og nytten av hurrabrus og andre næringsmidler med lignende virkning må ikke undervurderes ... der har vi sjøfarende nordmenn lange og ærefulle tradisjoner,  helt i fra vikingene for første gang satte sine ustødige bein på eu-jord ... vill i blikket og lommene full av sopp og en eim av mjød hengende over seg

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Safety first! on Man 10 Feb 2014 - 21:56

Tror forresten det var omtrent på den tiden uttrykket "gladvold" oppstod og mannen i gata forstod hensikten med rusmidler.

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Safety first! on Man 10 Feb 2014 - 22:20

jhn skrev:Tror forresten det var omtrent på den tiden uttrykket "gladvold" oppstod og mannen i gata forstod hensikten med rusmidler.

Så dette med "Festvoldtekt" er kanskje heller ikke noe nytt da  study  http://www.dagbladet.no/2013/12/22/nyheter/innenriks/voldtekt/agder/30975247/

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Safety first! on Man 10 Feb 2014 - 22:54

ArcticTiger skrev:
jhn skrev:Tror forresten det var omtrent på den tiden uttrykket "gladvold" oppstod og mannen i gata forstod hensikten med rusmidler.

Så dette med "Festvoldtekt" er kanskje heller ikke noe nytt  da  study  http://www.dagbladet.no/2013/12/22/nyheter/innenriks/voldtekt/agder/30975247/
Det kom sikkert p den tiden, det også ... beklageligvis

Vis Medlemmets Profil

50 Re: Safety first! on Ons 2 Apr 2014 - 17:15

Nå skal det skrives Task Opetation Progress kort,dvs. hver mann skal observere en annen som utfører et stykke arbeide,og gi sine kommentarer til positive og negative måter jobben ble gjort på.

Her om dagen observerte jeg Chiefen som i sin tur observerte 1.maskinisten som holdt på å skifte et filter.
På chiefen's kort skrev han at jobben ble utført bra,,men at først'en med fordel kunne ha bedt om hjelp av noen,da filterhuset var litt tungt å få på plass alene.

Selv skrev jeg på min vurdering av Chiefen at han burde lagt ifra seg penn og papir og hjulpet først'en,da han tydeligvis strevde og svettet med å få på plass filterhuset.Han så i tillegg ganske irritert ut da han så to mann stå rett opp og ned og bare skreiv på et ark.

Og idag ser jeg at først'en har skrevet Safety observation card på chiefen og meg,som ikke gav han en hånd.  Suspect 

Utakknemmlige jævel,vi som gjør vårt beste for at jobben skal bli gjort sikkert  Rolling Eyes

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next