Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Lese av denne pluggen her..

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Lese av denne pluggen her.. on Tir 28 Jan 2014 - 18:53

Hei!
Kan noen her hjelpe meg å si noe rimelig konkret om varmeverdien, luft/bensin og oljeforbruket ut fra dette her?

Det er min YZ250F, (firetakter) som har den her pluggen.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Lese av denne pluggen her.. on Tir 28 Jan 2014 - 22:55

blandingen er litt mager men dette kommer nok av temperaturen nå.
motoren blir ikke skikkelig varm-sett inn et hakk varmere plugg nå om vinteren så brenner den mer ren.
ellers- ser det ut som den er mosjonistkjørt.  Razz 

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 6:18

Enig i at det hvite på elektroden ser ut til å signalisere en mager blanding. Sotet er i overkant mye og samsvarer vel dårlig med konklusjonen om mager blanding?

Det som er viktig her, er at plugger aldri kan si noe som helst, med mindre de leses av på nøyaktig det øyeblikket og turtallet man skal dyse for, og under de forutsettninger at alle andre variable allerede er fikset. Dvs motortemperatur, tenningstidspunkt, luftfilter og selve pluggen må være 100% først.

Derimot kan en EGT-sensor være en got investering, fant denne linken:
http://www.exhaustgas.com/Catselect.asp?DepartmentID=10&RepID=&MenuID=sub4&BasketID=

Om jeg snart får lønning snart, blir det nok å investere i noe herfra.. Både artig tema, og noe som kan spare deg masse penger...

Denne manualen fra Mikuni er superbra.. Sjekk de siste sidene for forgasserinnstillinger og bilder av plugger..

http://www.yourhusky.com/files/SUDCO_Mikuni_tuning_manual.pdf

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 10:20

ettersom pluggen er for "kald" blir den sotet nesten uansett.
men ellers har vi en tendens til å dyse motorene litt feite sånn som gamle engelske jærn.
de moderne motorene er laget for å gå varmere og sote mindre.(funke bedre)

Hvis du har "tømt" forgasseren i fri med litt turtall-viser dette bare at tomgangskretsen er nogenlunde....

putt inn et hakk varmere plugg og kjør en runde så tar du å kutter motoren på bånn gass etter langstrekka-tar ut pluggen og sjekker.
ALT av tomgang/rolig kjøring/motorbrems ol ødelegger avlesningen.

Sist endret av mekkern den Ons 29 Jan 2014 - 10:34, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 10:27

Hiver meg på synsingen her, har sånt å gjøre...

Pluggen er litt hvit ytterst på katoden, men det tror jeg er skinn fra blitsen. Ellers har den er fint og jevnt tynnt grålig sotlag. Blandingen ligger på den rike siden, helt ok på en luftkjølt motor. Kantene på både katode og anode er fortsatt skarpe og fine, så pluggen har fortsatt flere km i seg.

Store spørsmål: Skal man gå for en varmere plugg eller fortsette med samme type?

Om dette var min sykkel ville jeg beholdt samme type plugg med mindre den gir problem. Man kan alltids prøve med et nummer varmere plugg, men om pluggen blir for varm sprekker den lettere om den blir utsatt for vannsprut.

Sist endret av knutk den Ons 29 Jan 2014 - 14:35, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 10:30

Enig med mekkern, denna sykkern er nok daukjørt.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 11:24

jeg har sluttet å lese av tennplugger, moderne bensin setter ikke farge på pluggene som før. Man kan selvfølgelig se om den er svart eller ikke, men nyansene av brunfarger som man finner i gamle manualer ser man ikke lenger.
Jeg testet for noen år siden, samme grå fargen på pluggene selv om jeg prøvde mange hoveddyser.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 13:18

Her var det mange fine svar.
For å ikke messe det til, skal jeg først bytte komplett eksosanlegg, fra hel FMF til hel OEM/orginalt MED nye pakninger og klemmer. (ebay + smådeler fra Speed sandefjord).
Så får jeg ta det derifra. Motoren er forøvrig vannavkjølt, KnutK.
I høst under kjøring mellom +5-+10, kom jeg frem til at pilot jet måtte fetes, så byttet til to hakk fetere. Da frosvant poppinga ved avslag, nå om vinteren popper den mye igjen.
Maint jet er også to hakk fetere og nåla sto på feteste og gjør det fortsatt.
Jeg har også montert ei nål som er lett å skru på med fingrer for pilot circuit.

Så, jeg bytter anlegg og legger a på fullt jern på strekka, og leser av..il be back.  Very Happy 

Blir vel Leirdalen/Lier NMK 15 februar.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 13:34

Trollerud skrev:Enig i at det hvite på elektroden ser ut til å signalisere en mager blanding. Sotet er i overkant mye og samsvarer vel dårlig med konklusjonen om mager blanding?

Det som er viktig her, er at plugger aldri kan si noe som helst, med mindre de leses av på nøyaktig det øyeblikket og turtallet man skal dyse for, og under de forutsettninger at alle andre variable allerede er fikset. Dvs motortemperatur, tenningstidspunkt, luftfilter og selve pluggen må være 100% først.

http://www.exhaustgas.com/Catselect.asp?DepartmentID=10&RepID=&MenuID=sub4&BasketID=

Om jeg snart får lønning snart, blir det nok å investere i noe herfra.. Både artig tema, og noe som kan spare deg masse penger...

Denne manualen fra Mikuni er superbra.. Sjekk de siste sidene for forgasserinnstillinger og bilder av plugger..

study 

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 13:37

Trollerud skrev:Enig i at det hvite på elektroden ser ut til å signalisere en mager blanding. Sotet er i overkant mye og samsvarer vel dårlig med konklusjonen om mager blanding?

Vedr "Mikuni"..jeg har Keihin FCR MX37 ..  scratch 

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 14:47

Kehin FCR er vel det nærmeste man kommer injection, sies det...  Wink 

Eneste jeg har å si i FCR's disfavør, er at det lar seg gjøre å montere "trottle cut away"-platen opp-ned.. Min Husa 650 var MINDRE god å kjøre før dette ble rettet opp... Neppe det du sliter med, vil bare gjøre folket oppmerksom på dette..

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 19:59

en variasjon en kan tenke litt over er som pelsen sier: det er ikke som tidligere med avlese pluggen.
Brukes 95 oktan eller 98 oktan?
98 oktanen her på østlandet er "ren" pga lagring på vannbunn.
mens 95 oktanan i hele norge har 5% etanol -denne kalles også oxygeneted fuel i usa.
Tilsetningen av etanol gir en annen forbrenning enn ren bensin og noe magrere blanding.
selv om det bare er 5%.jeg har opplevd at pakninger har smuldret opp i 95 oktan sist år.
Det kan være etanolen som ødelegger tolkning av plugger- jeg har vurdert å handle A/F måler men har greid meg med Colortune på lav last på de gamle jærna så langt

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 21:06

mekkern skrev:en variasjon en kan tenke litt over er som pelsen sier: det er ikke som tidligere med avlese pluggen.
Brukes 95 oktan eller 98 oktan?
98 oktanen her på østlandet er "ren" pga lagring på vannbunn.
mens 95 oktanan i hele norge har 5% etanol -denne kalles også oxygeneted fuel i usa.
Tilsetningen av etanol gir en annen forbrenning enn ren bensin og noe magrere blanding.
selv om det bare er 5%.jeg har opplevd at pakninger har smuldret opp i 95 oktan sist år.
Det kan være etanolen som ødelegger tolkning av plugger- jeg har vurdert å handle A/F måler men har greid meg med Colortune  på lav last på de gamle jærna så langt
Det er bare Shell og Statoil som har etanol innblanding i 95 Bf

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 22:17

Jeg kjører 95 fra Best stasjonen her hjemme i Hvittingfoss. Kunne godt tenkt meg 98 da, men det blir for tungvindt.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 22:40

De har ikke 98 her.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Lese av denne pluggen her.. on Ons 29 Jan 2014 - 23:00

jeg lurer på om det er blyfri bensin som er årsaken til at man ikke får lest plugg lenger.
På '92 TZ250'n brukte jeg å halvblande Avgas LL100 med 98 blyfri, den var helt grei å lese plugger på.
Senere kjøpte jeg en '01 TZ250 som gikk på blyfri racebensin. Da var plugglesing blitt vanskelig, måtte av med topp for å se på stempel istedet.
På gatesykkel har jeg bare brukt 98 oktan, med bly var pluggene fine og lysebrune når blandingen var bra, med blyfritt ser jeg ikke forskjell på pluggen når jeg dyser om.
For feit blanding soter jo plugger fremdeles, så litt info kan man jo få fra pluggene.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Lese av denne pluggen her.. on Tor 30 Jan 2014 - 20:35

ZZR-Erling skrev:Jeg kjører 95 fra Best stasjonen her hjemme i Hvittingfoss. Kunne godt tenkt meg 98 da, men det blir for tungvindt.
Statoil leverer til best

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Lese av denne pluggen her.. on Tor 30 Jan 2014 - 20:41

pelsen skrev:jeg lurer på om det er blyfri bensin som er årsaken til at man ikke får lest plugg lenger.
På '92 TZ250'n brukte jeg å halvblande Avgas LL100 med 98 blyfri, den var helt grei å lese plugger på.
Senere kjøpte jeg en '01 TZ250 som gikk på blyfri racebensin. Da var plugglesing blitt vanskelig, måtte av med topp for å se på stempel istedet.
På gatesykkel har jeg bare brukt 98 oktan, med bly var pluggene fine og lysebrune når blandingen var bra, med blyfritt ser jeg ikke forskjell på pluggen når jeg dyser om.
For feit blanding soter jo plugger fremdeles, så litt info kan man jo få fra pluggene.
Du er kanskje inne på det med bly, siden avgassen har enorme mengder med bly LL sår for low lead men alikevel er det 20 ganger mer bly i den, en det var i gamel blybensin

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]