Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Kausjonere eller forskudd på arv?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Kausjonere eller forskudd på arv? on Søn 9 Feb 2014 - 21:34

Jentongen vil kjøpe seg hus,men mangler litt egenandel. Dette ordnes greit om hun får noen til å kausjonere for det hun mangler.

Men noe sier meg at det kanskje er like lurt å gi henne litt forskudd på arv  Suspect 
Kan man bare gjøre det,just like that,eller er det formaliteter som må ordnes?

Er det grenser hvor mye,feks?

2 Re: Kausjonere eller forskudd på arv? on Søn 9 Feb 2014 - 21:54

Ja du kan gi så mye du vil i forskudd på arv. Før var det en grense på 470.000 før det utløste krav om arveavgift, men dette har vel de blåblå muligens endret?? Det er ikke mere formaliteter enn at dattra di må oppgi beløpet i selvangivelsen, det er en egen post for det.
Ellers er det mulig for deg å hjelpe henne ved å stille ekstra pant/sikkerhet i en eiendom du eier for det beløpet hun mangler egenkapital for. Lånet hennes blir da på 100%, mens du hefter kun for "din" del hvis hun ikke greier det.
Kausjon har jeg ikke prøvd, hefter du for hele lånet da?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Kausjonere eller forskudd på arv? on Man 10 Feb 2014 - 7:58

Spørs jo litt på summen det er snakk om….

Hvis hun får arv -som får hun sannsynligvis mye bedre lånetbetingelser -og lavere totalutgifter- men ikke sikkert hvis det stilles kausjon for samme beløp som et alternativ.

Men Kliff-the-loaded får antakelig mindre formueskatt - ved å gi fra seg litt arv.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Kausjonere eller forskudd på arv? on Man 10 Feb 2014 - 9:20

KnutR

Admin
For avkommet sin del, er arv mest gunstig når det gjelder lånekostnader. Får ofte lavere rente om en klarer å rote lånet innunder de forskjellige prosentgrensene bankene setter.
For Onkel Kliff-Skrue er det vel samme sak, kjedelig å bli sittende med ansvar for et helt lån dersom poden driter på draget. Med en sum i arv, så begrenser det seg til den summen..

For ikke å nevne formueskatt! Jeg går jo ut fra at du stort sett bekoster vegvedlikeholdet på alle stamveiene i nærområdet bare ved hjelp av denne, så slik sett kan du risikere dårligere veistandard etter å ha gitt bort litt. Går jo ut fra at det gis så det merkes?  santa 

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

5 Re: Kausjonere eller forskudd på arv? on Man 10 Feb 2014 - 12:50

ArcticTiger skrev:
Ellers er det mulig for deg å hjelpe henne ved å stille ekstra pant/sikkerhet i en eiendom du eier for det beløpet hun mangler egenkapital for. Lånet hennes blir da på 100%, mens du hefter kun for "din" del hvis hun ikke greier det.
Kausjon har jeg ikke prøvd, hefter du for hele lånet da?

Det er vel det du beskriver ovenfor kausjonistansvaret går ut på,tror jeg.Har ikke vært borti det før,selv.Hefter vel bare for det beløpet man kausjonerer for.
Idag skal folk ha minimum 15% egenandel,dvs hun kan låne 85% av den aktuelle kjøpesummen. Resten må hun sope sammen,eller få kausjonist på.

Og kausjonerer jeg,så skal nok banken ha pant i noe hos meg.Og sansynligvis til en høyere rente enn om jeg låner pengene selv  Suspect  Her kan sikkert trollerud komme med utfyllende opplysninnger  clown 

Vi snakker bare om lommerusk her,men knutr er inne på noe.Tror nok prinsessa kan spare noen kroner i det lange løp hvis jeg kan "låne"henne såpass at hun kommer innenfor 1.prioritet.
Klarer hun ikke forpliktelsene,så er det vel bare å by høyest hvis huset må selges,og leie det ut. Et hus fra eller til spiller vel ingen rolle?

Tror jeg må finregne på dette,snyte banken for litt profitt  pirat 

6 Re: Kausjonere eller forskudd på arv? on Man 10 Feb 2014 - 13:43

Trolleruden kan nok ikke bidra med så mye her, annet enn å påpeke hvor urettferdig det er at kunden må stille 15% sikkerhet, mens bankene selv kun har rundt 5%. Resten av beløpet lager bankene fra løse lufta..  Evil or Very Mad 
-Svinepelser...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]