Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

flonoens blogg: XR650 og div anna tull

Gå til side : Previous  1, 2, 3

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 3]

51 Re: flonoens blogg: XR650 og div anna tull on Fre 16 Mai 2014 - 18:21

Har ikkje kjørt sykkel på evigheter.. Heldigvis jobba hver dag siste tre ukene, med farting fram og tilbake mellom møre og bergen mellom to verft, så det tar heldigvis oppmerksomheten vekk fra abstinensene.. Ringte yama bergen i dag, de hadde fremdeles jobb igjen, og hadde funnet at felg, bremseskive og gafler muligens må byttes.. Dumt det skal ta så lang tid, men godt alt blir avdekket.

Får hente sykkelen hos foreldra mine på søndag kanskje, i morgen er det jobb igjen..

Vis Medlemmets Profil

52 Re: flonoens blogg: XR650 og div anna tull on Tir 3 Jun 2014 - 17:00

Heiiiii bloggen!

Kom hjem fra årets (første?) tur til Nürburgring i går, kanontur som vanlig med godt vær, god mat og drikke. Kjørte for det meste Swift, samt noen runder i Clio RS200. Møtte på en hyggelig nordmann som lot oss sitte på i hans 997 911 gt3, helt kurrant opplevelse! Klarte tilogmed å sykle rundt ringen på røtne mountainbikes, og tryna bare en gang. Egentlig ikke tryn, men moste kneet i styret. Jævlene eg var med bare lo, selv om det var skamvondt..

I dag var eg innom Yamaha Bergen og Gjensidige i Bergen for å sjekke ståa på Yamahaen min. Nå er det ca 5-6 uker siden uhellet skjedde, og ingenting er gjort med sykkelen utenom en takst. Flott det... Gjensidige innrømte først en glipp i saksbehandlingen sin, før de gikk litt tilbake på det og mente de hadde gjort som normalt ved skader. Da spurte eg om det var sånn at en liten filleskade med helt klare forhold om hvem som er skyldig skal ta 2 mnd "normalt", og om det var tilfellet var eg ikkje interessert i å være kunde hos de lenger. Neei, det var jo ikkje heilt normalt da.. Lager en tråd om dette senere når alt er kommet på plass og sykkelen er tilbake. Lite imponert iallefall!

Helrå redskap som funker ganske godt:

Vis Medlemmets Profil

53 Re: flonoens blogg: XR650 og div anna tull on Tir 3 Jun 2014 - 22:32

Stili!
Dyrt å leie bil og tid?

Vis Medlemmets Profil

54 Re: flonoens blogg: XR650 og div anna tull on Tir 3 Jun 2014 - 23:17

Swift, som er en bil eg virkelig anbefaler, selv om mange synes 134hk og fisen framhjulstrekker høres lamt ut, koster ikke så mye. 449 euro for 6 runder som er en halv dag. Vi hadde to slike 6-runders økter, en hver dag, med en dag imellom der jeg og en kompis delte på en Clio RS200 12 runder totalt. Clioen ble da billigere per runde for oss, men det er så jævlig ukurrant å sitte på, blir kvalm som faen! Tror clioen kom på ca 850 euro for 12 runder. 2 sjåfører inkludert.

Fordelen med leiebil, og spesielt billige leiebiler (swift, clio, golf gti osv) er at man er forsikra, og egenandelen er forholdsvis lav. 2900 euro for swiften, 3900 trur eg det var for clioen. I tillegg må man betale for autovern om man ødelegger det. Greit å vite at samme hvor galt det går, at man smeller Swiften sin inn i to Porscher og en Lambo, tar med seg 8 meter autovern, så kommer man fra det uten å være gjeldsslave. Men den andre fordelen med Swift er at selv om den er skikkelig morsom å kjøre, så kan man kjøre ganske bajas og ha full kontroll. Den er snill i innbremsinger og stabil som fy, selv når den slipper litt sideveis i svinger. Merket godt at Clioen var mer å hanskes med, men gikk jo selvsagt greit med den og.

6 runder Swift = 450
12 runder Clio/2 = 425
6 runder Swift = 450

Totalt 1325, 10 600,-

Så det koster jo.. Men for en kosetur første året holder det kanskje i masse med 6-12 runder med Swift, og om man da deler så blir prisen veldig grei.

Rent4ring.de er skikkelige folk, engelske, men allikevel hyggelige og veldig seriøse. Dale som driver BridgeToGantry.com og facebook-greiene holder til der.
RentRaceCar.de er bra det og, swiften er ikke fullt så ekstrem som R4R sin, den har ikke helbur, og er litt bedre støyisolert, samt mangler skikkelige stoler og seler. Men funker bra. Vi leide derfra siden de har en ganske mye større stall enn R4R som var utleigd.
RSR.de
http://www.rsrnurburg.com/ er seriøse folk, der kan du få til pakkegreier med banedag på Spa Franchorchamps i tillegg, den ligger ca 120km unna.

Med tid er eg usikker på hva du mener, men når vi kjører er det på såkalla turistkjøringer. Banen er åpen for alle registrerte biler, med kun passering på venstre side og normal folkeskikk. Kan sjekke når det er åpent for alle på http://www.nuerburgring.de/en/drives-fun/drives/tourist-rides/tourist-rides-nordschleife/opening-times-nordschleife.html

Mye morro med Swift, her en glad amatør som sikkert har mye å hente i det fleste svinger:)
https://www.youtube.com/watch?v=8L_X3XXYKog&feature=youtu.be

Vis Medlemmets Profil

55 Re: flonoens blogg: XR650 og div anna tull on Lør 7 Jun 2014 - 18:44

Var slett ikke noen skremmende priser, hadde vært gøy å prøvd. Men man må vel ha noen hundre runder før den kompliserte og lange banen begynner å sitte i hodet?

Med tid tenkte jeg på runder på banen, fikk svar jeg, takk  cheers

Tenker det er greit å kjøre Swift. Hadde jeg fått tilbud om en eldre Porsche 911 hadde jeg ikke våget meg ut på en sånn bane. Hadde garantert ikke gått bra for en amatør!

Vis Medlemmets Profil

56 Re: flonoens blogg: XR650 og div anna tull on Tir 10 Jun 2014 - 11:21

Har ca 30-50 runder der, og svinger, hastighet inn mot de osv sitter greit. Sikkert noe/mye å hente på turn-in, men kjører mest for å ha det gøy på en trygg måte, så fokuserer ikke så alt for mye på den biten.

Swift er super begynnerbil! Det er stort sett de som aldri har kjørt banen og iallefall ikke har prøvd swift rundt der som tror og mener det er en håpløs bil :) Og eg trur det er morsommere å kjøre en Swift ned mot 9 minutter enn en 3-400 hesters Porsche/BMW på 8:30 btg. Når man kommer ned på 8:00 og under det med Porschen er det sikkert spennende, men da begynner det å gå fort og risikoen går i været. Risiko er som sagt sannsynlighet x konsekvens, sannsynligheten for at noe kan skje er større med 400 bakhjulshester på 1500kg bil vs 135hk framhjulstrekk og 1000kg bil, og konsekvensen når/om man mister kontrollen er iallefall større! Enkel fysikk.

Ta deg noen runder på gt5/6 på playstation først, rimelig realistisk banen der, selv om kjørefysikken er så som så. Da har du iallefall sekvensen på svingene inne, og slipper de helt store overraskelsene.

Har fått lånesykkel nå, fz8s. Jippi.

Vis Medlemmets Profil

57 Re: flonoens blogg: XR650 og div anna tull on Tir 10 Jun 2014 - 15:29

http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=30131

Vis Medlemmets Profil

58 Re: flonoens blogg: XR650 og div anna tull on Søn 27 Jul 2014 - 18:12

Skulle handle nytt sidedeksel siden det forrige rista laus en eller plass i hardanger, det eskalerte.. Ble bestilt hot cams stage1, kamkjede, og større stator. Til XR'en.

Så knakk en bolt til giret på Yamahaen, staget etter girakslingen bak til pedalen. Heldigvis ikke så langt hjemmefra, så kom meg greit hjem. Får ringe yama bergen i morgen og høre når de har tid til å fikse.

Vis Medlemmets Profil

59 Re: flonoens blogg: XR650 og div anna tull on Ons 30 Jul 2014 - 1:50

Etter å ha snust litt på web'en kom eg fram til at kamkjede er det sikkert ikke nødvendig å bytte, men planen er jo å ha denne sykkelen, så da gjør det ikke noe at det blir liggende og rota vekk til slutt. Ikke var det dyrt heller..

Siden eg skal til med litt småskruing på den (blir vel ikke før i vinter) med ny kam, forgasser forhåpentligvis, få den til å puste litt lettere osv, tenkte eg det hadde vert greit med et lite program som en kan spore forbedring med, i form av horsepowah.

Snekra sammen noe som rekner ut F = ΔV/Δt, samt rekner ut luftmotstand, så har eg lagt til litt rullemotstand ol på gefylen (0.3*F_luftmotstand). Basert på denne kvasivitenskapen rekner så programmet ut hk på hjul ved siste målepunkt. Bruker må trykke inn fart ved to målepunkter, og tiden det tar mellom disse, f.eks 70-100 på andregir, det vil vel være et poeng å ligge seg så nært effekt-toppen som mulig, og helst ha så kort måleintervall som mulig. Men dette går jo på bekostning av målenøyaktighet, så det får være en avveiing :) I tillegg må bruker trykke inn CdA som er drag-koeffisient * A, etter litt googling forstår eg at en "normal" sykkel vil ha ca samme CdA som en kurrant bil, da arealet er mye mindre, men Cd er tilsvarende mye dårligere. Kjempevitenskapelig! Måler man ved litt lavere fart, under 150, vil ikke CdA-faktoren ha så mye innvirkning som om man måler høyere oppe.

Det fungerer så som så, gir noenlunde greie verdier på noen ting eg har sjekka, andre ting ikke fullt så greie alien 
Har sjekka opp mot akselerasjonsvideoer på utuben, noen utdrag som ligger rundt oppgitt effekt:

Duke 690 32kw=43.5hk
http://www.youtube.com/watch?v=WH61hr6UMQE
40mph=64.4kph
70mph=112.7kph
4.55s
P=44.97hk (litt høyt, om 43.5hk er på motor)

XJ600
80
100
1.68
44hk (sikkert spot on, for XJ600 er den lateste sykkelen eg noensinne har kjørt, inkludert mopedtida mi)

C63 AMG
150
190
4.1
P=410hk, 457hk originalt, passe nærme da på hjula..

Programmet kan trykke ut en logg i ei tekstfil også, som blir på dette formatet:

Merke: 430scuderia   Oppgitt effekt: 700   Kalkulert effekt: 587.952   Avvik: -112.048

Merke: a45AMG   Oppgitt effekt: 360   Kalkulert effekt: 281.865   Avvik: -78.1348

Merke: AudiA2   Oppgitt effekt: 75   Kalkulert effekt: 68.7171   Avvik: -6.2829

Merke: 325ie36   Oppgitt effekt: 192   Kalkulert effekt: 183.101   Avvik: -8.89902

Vert kjekt om noen her har benka sykkelen og kan putte inn litt verdier i programmet, og se korleis det held opp mot virkeligheten. Som sagt er dette eg har sjekka hittil kun frå youtube-videoer og stoppeklokke på mobilen, blir ikkje veldig nøyaktig.. Gjort skikkelig kan ein filme en gps, ta i sakte film og sjekke tida mellom to punkter. Da bør det bli noenlunde bra. Faen, skriv på nynorsk no ser eg, begynte vel på bokmål.. Ikkje noe fancy greier dette, eg lærte aldri å lage user interface så det blir herlig console-basert trykking :)

Om de får til å sjekke dette opp mot gode referanser og nøyaktige tider, kan det lettere "justeres" inn, ved å endre gain/korreksjonsfaktor, legge til en offset, samt endre multiplieren for rullemotstand som er tatt fra lause lufta omtrent. Eg har brukt CdA = 0.65 på det meste, her er ei liste over bilers CdA, men dårlig med sykler.. http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

https://www.dropbox.com/s/8cbpbm93ibt902b/pcalc.zip

Kanskje nyttig verktøy for den som skal gjere småforbedringer på sykkelen, og vil ha en indikasjon på effektøkning?
Kan prøve å lage til en config-fil så man kan endre korreksjonsfaktor og slikt, men er jævlig dårlig på å kode..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3