Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Tenningslås

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Tenningslås on Tor 27 Feb 2014 - 18:45

Gjest

Gjest
Tok ut i går. Tenningslåsen har streiket, får ikke slått av tenningen selv om låsen virker mekanisk. I går koblet jeg fra minuspolen da jeg parkerte, koblet tyil i morges og sykkelen startet. Nå i ettermiddag da jeg koblet til fikk jeg opp et varsel; ews tror jeg det sto. Nå vil den ikke starte. En jeg kjenner har måttet bytte tenningslås på en slik sykkel.

2 Re: Tenningslås on Fre 28 Feb 2014 - 15:12

Nå opplyses det ikke hvilken type sykkel/årsmodell det gjelder, men jeg er kjent med at i allefall BMW har et system hvor de benytter en slik forkortelse.

Om det er en tysk sykkel vil EWS kanskje være forkortelse for "Electronische WegfahrSperre".

For mere nøyaktig diagnose trenges nok mere info om pasienten  Very Happy 

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Tenningslås on Fre 28 Feb 2014 - 15:45

Kjører ikke gammelgutt BMW f650gs,2010 eller 2011?

Han kjører jo så mye,at det er sikkert moppen som på sitt eget vis gir beskjed om at nå vil den ha pause  clown 

4 Re: Tenningslås on Fre 28 Feb 2014 - 17:25

Om det er en BMW setter jeg mine penger på en kombinasjon av bryteren til tenningslåsen + problem med ringantenne:

Utfyllende (for den som gidder å lese):

Siden jeg ikke kjenner konkret til F650 blir det litt generelt, men siden BMW kjører mye felles komponent er det trolig relevant.

Tenningslåsen består gjerne av selve nøkkel-låsen, med en egen mikrobryter festet nederst.
I enden av nøkkeltønna sitter en nylontrommel med utsparring som gjør at når nøkkel dreies rundt vil utsparringen på tønna aktivere mikrobryteren. Selve mikrobryteren sitter festet nedest på tenningslåsen og kan byttes uten at det påvirker nøkkelen.
Det hele er nokså smått, siden vi snakker om digitale signal. Men det gjør det også litt sårbart. Skjønt, man ser jo på YouTube at folk kjører disse syklene i vann nesten opp til speila uten at det ser ut til å affisere tenningslås, så den holder da en hviss kvalitet.

Ringantenne:
Etter murens fall har Europa åpna grensene for en del nasjoner hvor innbyggerne har en særdeles kreativ toklkning av eigerskap. I lys av denne situasjonen har man sett seg nødt til å gjøre det vanskligere å starte en motor uten nøkkel.
Man har da laget et system hvor nøkkelen inneholder en liten minnebrikke som er programert med en gitt kode. I tillegg en miniatyrsender som sender denne koden serielt og trådløst.
Nøkkel har ingen batteri. Derimot består ringantenna av to deler, nemlig mottager delen som tar imot koden fra nøkkel, samt en transformatordel som lager et elektrisk felt som så plukkes opp av en spole i nøkkelen, likerettes og gir strøm til sender og minnebrikke.
Det hele er kompakt, og forbruket måles trolig i mikroampere.

Hele EWS kretsen kan således deles i tre seksjoner: Nøkkel, ringantenne inkludert dekoder + EWS computer, som er en del av motorstyringen.
Siden der vises EWS signal i display kan man regne med at EWS-computer funker. Den sender tross alt en feilmelding.
Nøkkel har man flere av, og om ingen av dem virker ville det være påfallende om alle sviktet samtidig.

Da sitter mann igjen med del tre, dvs ringantenna. Og derfor mine penger på den.

Prisen på ringantenne så vel som bryter regnes i hundrelapper, så dette er trolig ikke så kostbart.
Man har også 5-års garanti om sykkel er kjøpt ny i Norge.

Puh.... Den ble lang.  What a Face 
Takk for oppmerksomheten.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Tenningslås on Fre 28 Feb 2014 - 18:37

Hører ikke gs-sykler inn under prosjekt-delen av forumet? Eller er det kun kardang-modellene det kanskje?  What a Face 

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Tenningslås on Fre 28 Feb 2014 - 19:24

flonoen skrev:Hører ikke gs-sykler inn under prosjekt-delen av forumet? Eller er det kun kardang-modellene det kanskje?  What a Face 
Tror man skulle hatt en tråd som het "Gjett hva som skjedde med bmw`n i dag, noen tips?"  clown

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Tenningslås on Lør 1 Mar 2014 - 18:34

flonoen skrev:Hører ikke gs-sykler inn under prosjekt-delen av forumet? Eller er det kun kardang-modellene det kanskje?  What a Face 

custom 95 skrev:
Tror man skulle hatt en tråd som het "Gjett hva som skjedde med bmw`n i dag, noen tips?"  clown

Hehe,jævelungene prøver seg  Suspect  Suspect 

Kanskje lage en tråd "Gjett hva som skjedde med custom 95 og flonoen idag,noen tips?"   clown

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

8 Re: Tenningslås on Lør 1 Mar 2014 - 21:21

Tør ikkje terge GS-banden uten å ta forhåndsregler.. I Bergen når de meg sikkert, derfor har eg reist til spania for å ytre meg kritisk! Ikkje søren om de kjem dekan ned hit uten kardanghavari minst to ganger på vei ned!  tongue 

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Tenningslås on Lør 1 Mar 2014 - 21:36

flonoen skrev:Tør ikkje terge GS-banden uten å ta forhåndsregler.. I Bergen når de meg sikkert, derfor har eg reist til spania for å ytre meg kritisk! Ikkje søren om de kjem dekan ned hit uten kardanghavari minst to ganger på vei ned!  tongue 

Det er ikke et problem!

Tar fly til Spania og leiger en GS der  Laughing 

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Tenningslås on Lør 1 Mar 2014 - 21:50

I Santiago de Compostela en times tid eller så herfra har de visst GS til utleie.. Vurderte det siden det ikke er jobbings på søndagen, men ser været som er meldt ikke er noe å juble over. Har heller ikke noe kjøreutstyr eller skikkelige klær å ha under, så blir mye å leie/kjøpe..

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Tenningslås on Lør 1 Mar 2014 - 22:01

flonoen skrev:I Santiago de Compostela en times tid eller så herfra har de visst GS til utleie.. Vurderte det siden det ikke er jobbings på søndagen, men ser været som er meldt ikke er noe å juble over. Har heller ikke noe kjøreutstyr eller skikkelige klær å ha under, så blir mye å leie/kjøpe..

Synd med været, tror du ville fått en fantastisk dag.

Spania er et praktfullt land for MC. Mange flotte veger, fin natur og behagelig klima...

Drar dit til uka og skal kjøre sykkel en uke  Laughing 

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Tenningslås on Lør 1 Mar 2014 - 22:29

Skal være her ca en mnd, så en mnd friperiode md forhåpentligvis bra mc-vær i heimtraktene, så ned igjen en mnd forhåpentligvis. Men med bare søndager fri, og ofte jobbing de dagene også for å rekke ditt og datt, er det ikke sikkert anledningen byr seg.. Vi får se! God tur til deg iallefall, rekner med du skal litt lenger sør enn jeg er? Er jo ikke akkurat full sommer her i nord..

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Tenningslås on Lør 1 Mar 2014 - 22:54

flonoen skrev:Skal være her ca en mnd, så en mnd friperiode md forhåpentligvis bra mc-vær i heimtraktene, så ned igjen en mnd forhåpentligvis. Men med bare søndager fri, og ofte jobbing de dagene også for å rekke ditt og datt, er det ikke sikkert anledningen byr seg.. Vi får se! God tur til deg iallefall, rekner med du skal litt lenger sør enn jeg er? Er jo ikke akkurat full sommer her i nord..

Drar til Malaga og kjører nordover mot fjellområdene. Yr spår lettskyet og 15..Gler meg som en unge  bounce 

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Tenningslås on Lør 1 Mar 2014 - 23:31

Blir nok knall  cheers 

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Tenningslås on Tir 4 Mar 2014 - 16:44

Gjest

Gjest
Takk for svar.
Sykkelen er en F650GS twin 2011 modell. Den er tre år 19 mai og har bare gått 10270.
Mil.

16 Re: Tenningslås on Tir 4 Mar 2014 - 16:46

Gammelgutt skrev:Takk for svar.
Sykkelen er en F650GS twin 2011 modell. Den er tre år 19 mai og har bare gått 10270.
Mil.

Det er jo leenge sia den runda 100", har du vært slapp med med mc-kjøringen i det siste GG  Question 

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Tenningslås on Tir 4 Mar 2014 - 16:57

Gjest

Gjest
Fjorårets sesong ble avsluttet 9 januar 2014, årets sesong startet 25 februar. Men tenningslåsen streiket 26. Fjorårets sesong ble det bare kjørt ca. 25000 km, så lite har jeg aldri kjørt. Bakdemperen er dårlig, må se å få bestilt ny, så blir det morsommere å kjøre.

18 Re: Tenningslås on Man 10 Mar 2014 - 17:02

Gjest

Gjest
Har fått levert moppen på verksted i dag.

19 Re: Tenningslås on Tor 13 Mar 2014 - 14:08

Gjest

Gjest
Gammelgutt skrev:Har fått levert moppen på verksted i dag.
I dag ramlet det inn en tekstmelding om at moppen var ferdig reparert. Hentet den på formiddagen og de ville ikke ha betalt. Flott av MC Oslo.

20 Re: Tenningslås on Tor 13 Mar 2014 - 14:39

Det var bra! Da må du bare se å hive deg på sykkern så du får tatt igjen de tapte killometra  Very Happy 

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Tenningslås on Tor 13 Mar 2014 - 15:26

Gjest

Gjest
Det blir nok ingen langturer enda. Men må ta en harrytur innen en uke, men det er jo ingen langtur for meg. Har litt arbeid på sykkelen foran meg. Skal bytte bremseskive og klosser foran, og montere gummibelger på gaffelbenene.

I dag har jeg bestilt ny Wilbers bakdemper, den er vel her om ca. tre uker.

Feilen med tenningslåsen var både den elektriske bryteren og ringantennen. Så nå håper jeg det holder i alle fall 100.000 km til.

22 Re: Tenningslås on Tor 13 Mar 2014 - 22:53

@Gammelgutt: Når du nå får Beeemern din opp å gå og kommer deg på veien igjen, hva med da å lage en reise-skildrings-logg her inne fra turene dine?
Sånn som du hadde ei stund på den andre sia, da du farta land og strand rundt på Hyssing-Jongen (eller var det Hoia-Songen  Question  ), det var artig å lese  Very Happy 

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Tenningslås on Fre 14 Mar 2014 - 15:45

Gjest

Gjest
På mandag fikk jeg den nye bremseskiven, original Brembo kjøpt hos Non Stop, 995 kostet den. MC Oslo tok over 2tusen så jeg på en kvittering fra den butikken. Kvissleis gjeng det an?.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]