Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bulk i spilefelg, kan det fikses rimelig?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Bulk i spilefelg, kan det fikses rimelig? on Tor 27 Feb 2014 - 20:59

Forhjul til en KTM Sting. Sykkelen har vært i skauen og truffet moder natur litt hardt. Dekket er ødelagt og skal byttes, men jeg hadde håpet at felgen var fin. Merker at det er litt kast i den, se video:

Ikke så allverdens enkelt å få tak i tilsvarende felg, så må prøve å bruke denne. Er dette noe en hvilken som helst dekkforhandler kan fikse? Eller må jeg til en spesialist? Eller kan jeg bare dr.. i det, dette kan fint kjøres med?

Hører til i Bergen. Ser det ryktes på nettet om en Jensen Felgservice i Godvik, men det er stort sett gammel info jeg finner...

Vis Medlemmets Profil
Dette er da ingen skade! Dette er normalt vedlikehold! Du fikser dette selv, om du prøver..

Men det gjleder å bruke hodet, ikke skru mye av gangen. Du må feste et egnet objekt på gaffelen for å følge med hvor kastet er..

Skru på motsatt side av kastet, maks en omdr på eikene der kastet er størst, kanskje 0,25 omdr 3-4 eiker til hver side for punkt med størst avvik. Snurr hjulet på nytt og sjekk. Gjenta.

Til slutt strammer du alle eikene så det er "fin lyd" i dem når du slår på dem. Tonen skal være pluss minus den samme for alle.
-Viktig at du ikke gjør hjulet skjeivt igjen mens du strammer opp eikene, derfor må du hele tiden sjekke mot den dingsen du har festet på gaffelen for å sjekke avstanden..

Dette tror jeg du klarer..  Cool 

Vis Medlemmets Profil
Okei sjef!  What a Face 

Jeg skal vrenge av dekket, og se hva jeg får til. Takk for støtte  cheers 

Vis Medlemmets Profil
Har titta på den store werdenswewen på videoer for eikehjul, hadde tenkt å bytte eiker på et gammelt XT-hjul sjøl... Tviler vel på at det går bra, men skal i alle fall prøve.
Prøver jeg ikke så vil jeg alltid tvile på at jeg klarer det.
Og klarer jeg det ikke så er jeg ikke i tvil lenger.

Får gjøre det en fin sommerdag når man kan sitte ute med en brun i lanken, kan visst ta sin tid  What a Face 

Søkte bare på "How to lace and true spoked motorcycle wheels" og da er problemet å plukke ut noen videoer av folk som både kan sakene og snakker lesbart.

Eks:

Vis Medlemmets Profil
"Prøver jeg ikke så vil jeg alltid tvile på at jeg klarer det.
Og klarer jeg det ikke så er jeg ikke i tvil lenger."

Vel talt  cheers cheers 

Har laaang erfaring med kombinasjonen kose-jobb og de små brune. Funker fantastisk! Bortsett fra at fruen blir litt grinete  Twisted Evil 

Vis Medlemmets Profil
Et måleur kan være kjekt å ha.. Iallefall for de viderekomne;-)

Ellers så er det mest prøving og feiling.. Jeg klarer vel etterhvert å få det bra, men det tar mye tid og ikke spes gøy..

På app-store så kan du kjøpe en app som bruker mikrofonen i telefonen til å avgjøre om tiltrekkingsmomentet er riktig basert på info om lengde/tykkelse/antall på eikene.. Hehe;-)

Vis Medlemmets Profil
Aner meg jeg kommer til å flekke av dekket, og sjekke tilstanden på "skruene" på spilene, og evt bare levere den inn. Timer har jeg så forbasket lite av... Eller vent litt, om jeg kan kombinere med et par brune.... Hmm, tenke-tenke..  cyclops 

Vis Medlemmets Profil
Kjenner du noen bulker i felgbanen/kanten på felgen?

Vis Medlemmets Profil
Øyvind skrev:Kjenner du noen bulker i felgbanen/kanten på felgen?
Ja, jeg tror det. Jeg _tror_ den er litt slått inn på ett punkt, slik at felgkanten tyter litt ut. Kan prøve å få tatt noe bedre video, kanskje alt i aften  drunken 

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]