Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Rasert hub på eikefelg

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Rasert hub på eikefelg on Lør 1 Mar 2014 - 22:00

Fikk inn en bakfelg hvor boltene som holder en mellomplate fra drevet til huben hadde løsna. Bolthulla er blitt ovale.

her har jeg demontert eikene, borra ut boltene etter beste evne og borra helt gjennomgående. Vurderer å spenne den opp i dreiebenk og få plan bakside slik at jeg kan både gjenge opp det som er igjen og bruke låsemutter på innsida. ellers er løsgjenger/helicoil et alternativ bortsett fra at jeg ikke har det.. som dere skjønner er en ny sånn hub tydeligvis kostbar :)

mangler en tetningsring på drevsia også. denne hjelper til å sentrere drevplata. håper den er hyllevare på tools

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Rasert hub på eikefelg on Søn 2 Mar 2014 - 8:36

Kanskje bestille nytt hub? Noen er ikke så dyr, men andre har en feit pris da... Talon?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Rasert hub på eikefelg on Søn 2 Mar 2014 - 9:33

joo skrev:Kanskje bestille nytt hub? Noen er ikke så dyr, men andre har en feit pris da... Talon?
har ikke sjekka selv, men iflg eieren var det snakk om flere tusenlapper hvertfall. kjøper han en annen hub passer ikke adaptere til skive og drev. men nytt err alltid best ja :) har bare brukt en time på dette, og det blir nok bare en time til før jeg vet om det går så er ikke noe storprosjekt dette :)

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Rasert hub på eikefelg on Søn 2 Mar 2014 - 17:37

Talon koster rundt 400$, men baller seg på med frakt og moms attåt.
Kanskje greit å prøve i alle fall? Hjulet ramler ikke av om det løsner igjen  What a Face

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Rasert hub på eikefelg on Man 3 Mar 2014 - 21:47

Lagde denne plata som passer styrepinnene på bremseside

sveist den fast i aksel som passa akkurat i hjullagera:

Ble litt sperring da jeg ikke brukte senterspiss, men heldigvis greit å dreie aluminium:

montert eikene:

justert aksial og radial runout. fikk det under 0,8mm noe jeg er fornøyd med siden det er første gang. tror toleransen er på 1mm på motard og 2mm på crossfelger? dette vet sikkert noen av dere?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Rasert hub på eikefelg on Tor 6 Mar 2014 - 20:53

.8 må vel være mere enn godt nok.

Sværa jobb du har hatt deg,du kunne sikkert spart deg en masse med å sette inn løsgjenger istedet. Men kjekt å gjøre seg nye erfaringer,også. Å sette i eiker og rette felg trodde jeg bare var for eksperter,men klarte du det så bra på første forsøk,så er det jo håp for andre også.Kanskje.

7 Re: Rasert hub på eikefelg on Fre 7 Mar 2014 - 9:02

KliffArne skrev:.8 må vel være mere enn godt nok.

Sværa jobb du har hatt deg,du kunne sikkert spart deg en masse med å sette inn løsgjenger istedet. Men kjekt å gjøre seg nye erfaringer,også. Å sette i eiker og rette felg trodde jeg bare var for eksperter,men klarte du det så bra på første forsøk,så er det jo håp for andre også.Kanskje.
Ja, helicoil står høyt på ønskelista :) var en ghettoreparasjon og de er ofte gratis... selve huben skulle være litt offset ifht felgringen pga sporinga til kjedet, men fikk fiksa det også til slutt. brukte vel 3-4 timer effektiv arbeidstid. og det dobbelte i reell tid :) med måleur var det ganske enkelt å ta inn alle skjevheter. er en fordel å være tålmodig og skru likt på alle til å begynne med så man har en noenlunde god start. dette klarer selv mor :)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]

Similar topics

-

» Rasert hub på eikefelg