Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

XL 600 trekker dårlig

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 XL 600 trekker dårlig on Man 10 Mar 2014 - 18:26

Hei
Har en Honda XL600 som jeg kjøpte i vinter. Den har stått i noen år.
Ved prøvetur på lørdag oppdaget jeg at den dro veldig dårlig fra ca halv gass og oppover. Jeg demonterte forgasserene og renset dysene. Ved ny testtur var det ingen forskjell. Pluggen er ny, bensin er ny. Olje og filter er selvfølgelig byttet. Det virker som den ikke får nok bensin eller luft ved fullt pådrag. Jeg kan ikke nok om dette til å si hvilken av delene.
Noen som har greie på dette og kan gi meg noen tips?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: XL 600 trekker dårlig on Man 10 Mar 2014 - 19:00

KnutR

Admin
Hadde en slik en, 86 modell. Knallfin vintersykkel :)

Forgasserne på denne fungerer slik at den ene (høyre tror jeg det var) slår inn fra ca halv gass og oppover mot toppen. Det var et mekanisk stag mellom dem som måtte justeres til riktig utslag. Masse morsomme muligheter for feil...
Det var (så vidt jeg husker) også forskjellige dyser i forgasserne. Om du bytter om på disse, så vil du slite med å få den til å gå rent.

Hva slags modell er din? Har en bra haug med digitaliserte dokumenter og verkstedshåndbøker..

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

3 Re: XL 600 trekker dårlig on Man 10 Mar 2014 - 19:12

Min er en 1988 XL600 rmg. Jeg åpnet en av forgassene om gangen for ikke å forveksle noen deler. Jeg monterte de ikke fra hverandre, så jeg har ikke rota til når nr2 "slår inn". Det finnes to utgaver har jeg lest meg til. En hvor nr2 virker så og si synkront som nr1 (min er slik), og en som åpner når nr1 er ca halveis åpen. Xl600.de har mye fin info, men mine tyskkunnskaper er noe begrenset.
Det er en membran på siden av forgasser nr1 (primær) som beskrives som "air cut ventil. Hva er denne til? Siden jeg ikke har delt forgasserene fra hverandre har jeg ikke sjekket denne ennå.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: XL 600 trekker dårlig on Man 10 Mar 2014 - 19:26

Har nå stavet meg frem til at denne membranen kan være årsaken.
Eller er jeg helt på bærtur her?

Her er hva det skrives om denne air cut ventilen:
Das Aircutventil im Detail

im Schiebebetrieb wird die Luftzufuhr des Leerlaufsystems teilweise geschlossen, dies führt zu einer *Anreicherung* des 'Leerlaufgemisches' bei hohen Drehzahlen.
Grund:
im Schiebebetrieb magert das Gemisch (verglichen mit Leerlaufdrehzahl) ab, die dann vorhandene schnelle Luftströmung nimmt nicht entsprechend viel Sprit mit.
Dies führt zum berühmten Auspuffknallen.

Die Anfettung durch das Aircut verhindert dies und sorgt für eine bessere Gasannahme aus dem Schiebebetrieb.

Damit ist noch nicht gesagt, was im Falle eines Defektes an diesem Ventil passiert. Wenn es nur nicht mehr schließt wird es im Auspuff knallen.
Andere berichten von ganz verwegenen Symptomen, die auf das Teil zurückzuführen sein sollen.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: XL 600 trekker dårlig on Man 10 Mar 2014 - 20:03

KnutR

Admin
Skeptisk, det ser ut som det der er en anordning for å forhindre eksossmell når du girer ned.. Hvem i alle dager ville ønske å unngå det? Var jo beste med hele sykkelen det jo!  clown 

Det er vakuumforgassere på den tingen der, så vidt jeg husker. Sjekk at membranen der er ok, at stempelet på begge gassere går noenlunde lett.
Er det y-kobling på bensina, eller går det inn på den ene forgasseren og videre til den andre? Sjekk at begge får tilstrekkelig med bensin. Still tilbake skruer til fabrikksettings, og ta det derfra..

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

6 Re: XL 600 trekker dårlig on Søn 16 Mar 2014 - 9:03

Ja her er det flere muligheter...
for det første: er luftfilterboksen på plass og med filter? eller er det byttet til "pod-filtere"?-her er det mye "morro" (jeg har byttet)
Er kam og vippearmer ok? disse har en fantastisk slitasjehastighet.. og er nær umulig å få tak i..

Vis Medlemmets Profil

7 Re: XL 600 trekker dårlig on Søn 16 Mar 2014 - 10:12

Jeg har løst problemet. Det viste seg at eklipsene på dysenålene var feilmontert i tønna. Den fikk derfor alt for lite bensin. Jeg har beholdt orginalfilteret og boksen selv om det er et lite helvete å montere forgasserene ut og inn med det. Det er fristende å bytte til 2 "podfiltre", men batteriholderen og innerskjermen er en del av denne boksen. Har ikke lyst til å skjære i stykker noe, så jeg beholder den orginal.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: XL 600 trekker dårlig on Søn 16 Mar 2014 - 13:20

Godt du fant feilen-er nok fort gjort å stable feil inni der..

Det er lurt å beholde boksen ja...er et helvete å dyse riktig med "podfiltre", de vanlige ståltrådfilterne Emgo og lignende slipper ikke gjennom luft mer enn til ca 5000rpm..så jeg gikk for skumfiltre fra Ram-air montert på enden av forgasser/luftfilter gummislangene dette fungerer dog utmerket.

cheers 

Vis Medlemmets Profil

9 Re: XL 600 trekker dårlig on Søn 16 Mar 2014 - 19:08

Vet du om noen butikker hvor man kan få tak i sidedeksler Mekkern?
Mine er fryktelig sprø og tåler veldig lite.
Ser at det finnes ettermarkedsplast til XR modeller. Vurderer å kjøpe for å tilpasse til min sykkel

Vis Medlemmets Profil

10 Re: XL 600 trekker dårlig on Søn 16 Mar 2014 - 19:51

tja...E-bay er et tips .. men ellers er det vel XR plast som er lettest å oppdrive.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: XL 600 trekker dårlig on Lør 24 Mai 2014 - 2:08

Denne siden har mye deler til 1987 mod, men du klarer vel kanskje å se om det passer eller ikke.. Ofte er det ikke noe som skiller mellom årene :)

http://www.cmsnl.com/honda-xl600r-1987-usa_model7701/partslist/

EDIT:

Jeg har bestilt en del fra disse, og de leverer de. Kan ta noe tid før du får varene.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]