Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

feil posisjon på kamaksel

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 feil posisjon på kamaksel on Lør 15 Mar 2014 - 7:55

Tok en ekstra nøye ventiljustering på den gamle CBR`n (100f-88)og fant ut at innsugskammen var ei tann feil-en tann for "sen".
Hvilke innvirkninger har dette egentlig på gange/effekt? vil dreimomentet flytte seg nedover eller oppover i turtallet?
Kan ikke egentlig si jeg har lagt merke til denne feilen etter jeg byttet kamstrammeren men kjører ikke flatout heller så..

de fleste mc motorer synes jeg blir trangere i ventilene etter mange mil men cbr`n har blitt noe romsligere siden 2007.  Embarassed 

Vis Medlemmets Profil

2 Re: feil posisjon på kamaksel on Lør 15 Mar 2014 - 8:48

Da kan vi si at Honda-mottorn din er "retard" på ånnkli altså  Very Happy 

Vis Medlemmets Profil

3 Re: feil posisjon på kamaksel on Lør 15 Mar 2014 - 9:27

KnutR

Admin
ArcticTiger skrev:Da kan vi si at Honda-mottorn din er "retard" på ånnkli altså  Very Happy 

Badabiisj!!!

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

4 Re: feil posisjon på kamaksel on Lør 15 Mar 2014 - 12:37

Hvis jeg flytter den 2 tenner frem er den forut for sin tid da eller? Fremtidsmottor... cheers

Men spørsmålet er jo hvordan påvirker dette motoren? ytelsen blir jo lavere av en retardert innsugskam antar jeg-er det noen som har brukt justerbare kamdrev og sett effekten av +/- justering av innsug og eksoskammer?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: feil posisjon på kamaksel on Lør 15 Mar 2014 - 14:21

Med retarded kamtiming på innsugskam vil moment og effektkurven vanligvis flyttes oppover å turtallkurven.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: feil posisjon på kamaksel on Lør 15 Mar 2014 - 17:24

Takk den er grei!

hva skjer ved tilsvarende forhold på eksoskam?

Vis Medlemmets Profil

7 Re: feil posisjon på kamaksel on Lør 15 Mar 2014 - 17:36

Eksoskam er ikke så følsom på timing som innsug-, men her er det litt motsatt når det gjelder klaring mot stempel, retarded kamtiming gir mindre klaring mot stempel. så dersom kamkjede strekker seg blir det mindre klaring på eksos-siden, men større på innsug

Vis Medlemmets Profil

8 Re: feil posisjon på kamaksel on Lør 15 Mar 2014 - 17:42

takk-takk.
Da skal vi se om den blir sterkere i bunndraget eller om gangen blir mykere.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: feil posisjon på kamaksel on Lør 15 Mar 2014 - 22:34

En tann tilbake, er ikke det veldig mange grader? På gamle Triumph twinner er det 50 tenner på kamdrevet, å flytte kammen en tann gir 14,4 grader og det er litt utenfor området for kamjustering på disse motorene. Jeg har stilt endel på racing-kammer i triumph, har stort sett havnet på litt senere innsug og litt tidligere eksos pga at stemplene og ventilene stadig krangler om plassen.  rabbit 
Antar at Hondan blir mye bedre med kammen på merkene.  sunny

Vis Medlemmets Profil

10 Re: feil posisjon på kamaksel on Lør 15 Mar 2014 - 23:44

15.65 grader på veiva..46 tenners drev..
vi får se til påske..
nye plugger_iridium fungerte bra på hyosung 125 til guttungen:endelig greide den å varve 12000 rpm uten å fuske sa han smilende..
så jeg bytter på cbr`n også sammen med nytt luftfilter og olje..så får vi se hva gamle dråget mener om litt vedlikehold.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: feil posisjon på kamaksel on Søn 16 Mar 2014 - 13:24

Kan melde deilig myk gange på motoren nå-bare suser-selv med 105000km på telleren og sikkert mer faktisk..  sunny 

nå er det bare litt finish og vente på påske. Sleep 

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]