Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Tigsveis på likeretter

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Tigsveis på likeretter on Tor 27 Mar 2014 - 22:39

Går det å koble tig-sveiseutstyr til et gammelt Kempi likeretter pinnesveiseapparat?

2 Re: Tigsveis på likeretter on Tor 27 Mar 2014 - 23:02

Eg ane ikkje! Prøv!

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Tigsveis på likeretter on Fre 28 Mar 2014 - 0:07

.................................. æ e spent ..................no blei æ trøtt ..........

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Tigsveis på likeretter on Fre 28 Mar 2014 - 5:17

Selvsagt går det! Det er jo nettop det TIG er?

(Lyver selvsagt på meg kunnskaper her, men hva faen forventer dere på et internettforum?)

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Tigsveis på likeretter on Fre 28 Mar 2014 - 9:32

Har du tilkobling til argon?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Tigsveis på likeretter on Fre 28 Mar 2014 - 11:28

Problemet jeg ser er forurensning av wolfram-elektroden ved tenning og en voldsom lysbue ved stopp hvis en ikke har en mulighet til å regulere seg ned mot 0...

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Tigsveis på likeretter on Fre 28 Mar 2014 - 11:33

Jeg har en Genesis 135 likeretter, den har pinne og TIG funksjon. Men sønn min (som er sveiser og en jævel med TIGen) sier det har ingen hensikt å bruke den som TIG, for den har ingen start-stopp funksjon. Da må du "stryke" den for å tenne, og du får dårlige starter og avslutninger på sveisen sier han. Og strøkne sveiser er jo et av TIGens fortrinn da.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Tigsveis på likeretter on Fre 28 Mar 2014 - 13:08

Se her,her kom det jo plutselig noen vetige innspill. Så ikke så lovende ut til å begynne med Suspect 

Ser at det selges slange/kabel m tig-munnstykker på moderne likerettere,men hvis det er som AT sier at den må "strykes" igang,nærmest som enn pinne,så blir det jo litt sånn bob-bob. Var såvidt borti tig for hundre år siden,og menerå huske det var en liten bryter på håndtaket der vi kunne veksle mellom to ulike strømstyrker.Men det var et skikkelig apparat.

Men AT,at han sier det ikke er brukbart,er det kanskje fordi han har tilgang på profft utstyr og derfor ikke bryr seg å prøve ditt? Har du/dere prøvd ditt i det hele tatt?

9 Re: Tigsveis på likeretter on Fre 28 Mar 2014 - 13:23

Joa han er jo forvent med proffutstyr, men vi har snakka om å kjøpe en ny TIG til å ha her hjemme. Det er jo alltid noen som skal ha sveisa noe, spes alu og rustfritt er det jo ikke alle som sveiser hjemme i garrasjen. Det var da jeg nevnte Genesisen, og han mente det var en mindre god løsning.
Og så har du det med likestrøm og vekselstrøm, pinneapparatet dit har vel bare likestrøm? Skal du TIGe både alu (vekselstrøm) og rustfritt/stål (likestrøm), så må du ha tilgang på begge strømtyper. Så en skikkelig TIG maskin er det du må ha, sier han  Very Happy

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Tigsveis på likeretter on Fre 28 Mar 2014 - 15:41

AT- finner du en bra AC/DC maskin til under 20000,- så si i fra.. bounce

Kliffern-Men AT,at han sier det ikke er brukbart,er det kanskje fordi han har tilgang på profft utstyr og derfor ikke bryr seg å prøve ditt? Har du/dere prøvd ditt i det hele tatt?

Har ca 20 år i faget sjøl-its useless..

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Tigsveis på likeretter on Fre 28 Mar 2014 - 20:08

KliffArne skrev:Se her,her kom det jo plutselig noen vetige innspill. Så ikke så lovende ut til å begynne med Suspect 

Shocked Suspect affraid scratch Sad 

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Tigsveis på likeretter on Fre 28 Mar 2014 - 21:19

flonoen skrev:
KliffArne skrev:Se her,her kom det jo plutselig noen vetige innspill. Så ikke så lovende ut til å begynne med Suspect 

Shocked Suspect affraid scratch Sad 

Det var jo ikke deg jeg tenkte på. Neeeida....

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]