Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Laserkontroll

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 18:42

jada - jeg fikk en smekk siden jeg kjørte litt for fort. Blir litt forbannet på de typene sånn som de holder på men det er en annen diskusjon.

Kom på en sak når jeg hadde kjørt og det var at de stoppet biler i begge retninger. Det vil si at de snurret rundt med laseren på stativet og målte der det kom biler til enhver tid. De hadde kun en laser.

Jeg kjørte tilbake og spurte om det virkelig var lovlig å skyte begge veier med samme laseren. Han mente dette og når jeg betvilte dette så var det like før jeg mista lappen visstnok. Jeg bare kjørte da kan du si....  

Det er i hht instruksen svært viktig å kalibrere laseren mot ett på forhånd oppmålt punkt. Denne kalibreringen skal også sjekkes i etterkant. Hvordan er det da mulig å snurre rundt og måle i vilkårlig retning etter hvor trafikken kom og på samme til garantere at ikke stativet blir flyttet og sparket i under målingene?

Avstandene de målte på var for mitt vedkommende ca 350 meter som de opplyste om under kontrollen, noe som ikke var mulig i den andre retningen hvor det ikke var rett vei mer enn ca 160 meter (jeg har også laser).

De gjorde ett poeng av at det var utenfor en skole og det er jo greit nok men når klokka er 1600 på ettermiddagen så er det lite folk på skolen og dette er ett øde område når det ikke er skoletid.... tidligere 60 sone inntil en nyansatt veiingeniør foreslo å sette ned grensene generelt i området..

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 19:07

det er et sted i distriktet de elsker å ha laser her også..50 sone men det har vært snakk om sette ned til 40...
det er ikke grenser for hvor ille det er at noen skulle kjøre i 60 her...

Dette var forøvrig 60 grense her pga skolen den gang dette var E134 og det IKKE var gang/sykkelsti..

Darbu-sletta

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 19:25

Om det er lov å snu apperatet rundt fant jeg ittno om, men pugger
du dette vil jeg tro du kan sette fast betjenten med enkelte ubehagelige spørsmål
neste gang du sitter i klisteret. Cool 

http://www.nrk.no/contentfile/file/1.4730337!brukerveil_laser.pdf

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 19:26

mekkern skrev:det er et sted i distriktet de elsker å ha laser her også..50 sone men det har vært snakk om sette ned til 40...
det er ikke grenser for hvor ille det er at noen skulle kjøre i 60 her...

Dette var forøvrig 60 grense her pga skolen den gang dette var E134 og det IKKE var gang/sykkelsti..

Darbu-sletta

Her er det ikke snakk om ett sted - her er det ett distrikt med de faste onsdagskontroller i tillegg til at de har jevne vilkårlige kontroller rundt om. Statistikkene viser at de har vesentlig hyppigere kontroller her enn andre steder. Jeg tror at dersom forholdene her nede hadde blitt vanlige landet over så hadde det blitt ramaskrik og opprør...

Nå var det spørsmål om det er god rutine å bruke samme laser i flere retningen i samme kontroll....?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 19:27

Svein2 skrev:Om det er lov å snu apperatet rundt fant jeg ittno om, men pugger
du dette vil jeg tro du kan sette fast betjenten med enkelte ubehagelige spørsmål
neste gang du sitter i klisteret. Cool 

http://www.nrk.no/contentfile/file/1.4730337!brukerveil_laser.pdf

Jeg spurte og fikk til svar at de hadde nå tatt flere og så undret vesenet på om jeg var lei av sertifikatet. Nivået er relativt lavt....

Slik jeg leser dette så er det snakk om å kalibrere laseren i en retning og slik jeg leser dette så er det den retningen kontrollen skal foretas for deretter å sjekke laseren i etterkant.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 20:43

Slik jeg leser dette så er det snakk om å kalibrere laseren i en retning og slik jeg leser dette så er det den retningen kontrollen skal foretas for deretter å sjekke laseren i etterkant.

http://www.invisiblemc.no/Laserm%C3%A5ling/1.4730288!UPs%20laserveiledning%20til%20aktorer.pdf

Side 10 i dette dokumenter...
Mulig lengde å måle med laser på den andre siden av veien - som også ble kontrollert med samme laser - er ca 160 meter i dette tilfellet (målt med min avstandslaser). Vinkel er minst 6 - 8 meter. Med andre ord stor sannsynlighet for det de her kaller sveipmåling og dermed ulovlig.

Så snurrer de rundt og måler andre veien motsatt retning og med 200 meter lengre avstand enn forrige måling og skal holde alt i ro under måling...

Dette dokumentet sier at laser skal stå rettet mot der hvor kjøretøy dukker opp...

Jeg mener dette er feil.... noen som kan bekrefte dette eller...

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 21:42

Okda skrev:
Mulig lengde å måle med laser på den andre siden av veien - som også ble kontrollert med samme laser - er ca 160 meter i dette tilfellet (målt med min avstandslaser). Vinkel er minst 6 - 8 meter. Med andre ord stor sannsynlighet for det de her kaller sveipmåling og dermed ulovlig.

Gammel mann driver og grisekjører  clown 

Hvis laseren stod på skikkelig stativ,så er det sikkert ingen problem for dem å gjøre skikkelige målinger begge veier. 160 m vei er også innenfor kravene til veilengde å måle på.Med sveiping mener dem sideveis bevegelse av laser mens dem måler.

Tror du skal være glad at du tok det riktige valget da du ble spurt om du var lei av lappen din.
Korr myttje mott du ut mæ?  clown 

8 Re: Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 22:05

KliffArne skrev:
Okda skrev:

Hvis laseren stod på skikkelig stativ,så er det sikkert ingen problem for dem å gjøre skikkelige målinger begge veier. 160 m vei er også innenfor kravene til veilengde å måle på.Med sveiping mener dem sideveis bevegelse av laser mens dem måler.

Tror du skal være glad at du tok det riktige valget da du ble spurt om du var lei av lappen din.
Korr myttje mott du ut mæ?   clown 

Æ trur det va bare flaks at han valgte riktig ... æ trur han e glæmsk.
Han sa jo at:
"Her er det ikke snakk om ett sted - her er det ett distrikt med de faste onsdagskontroller i tillegg til at de har jevne vilkårlige kontroller rundt om. Statistikkene viser at de har vesentlig hyppigere kontroller her enn andre steder"
Med all denne infoen innabords e det jo sløvt å bli tatt i en onsdagskontroll på ei kjent laser-utsatt strekning .. på en onsdag. Hæ? E det ikke det?

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 22:17

jhn skrev:
KliffArne skrev:
Okda skrev:

Korr myttje mott du ut mæ?   clown 

Æ trur det va bare flaks at han valgte riktig ... æ trur han e glæmsk.
Han sa jo at:
"Her er det ikke snakk om ett sted - her er det ett distrikt med de faste onsdagskontroller i tillegg til at de har jevne vilkårlige kontroller rundt om. Statistikkene viser at de har vesentlig hyppigere kontroller her enn andre steder"
Med all denne infoen innabords e det jo sløvt å bli tatt  i en onsdagskontroll på ei kjent laser-utsatt strekning .. på en onsdag. Hæ? E det ikke det?

Onsdag er onsdag torsdag er i dag - fra en gammel og glemsk mann til en annen døgnvill norlending. Når man kjører 40 000 i året så skal det godt gjøres å ikke komme inn i noe dritt før eller siden...

Sånn var det visst

og så kan jeg nevne at det er år siden det var kontroll i akkurat dette området, da...

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 22:37

Du skulle kjørt Dauvillen,så hadde du ikke fått så mye fart  Cool 

11 Re: Laserkontroll on Tor 3 Apr 2014 - 22:47

KliffArne skrev:Du skulle kjørt Dauvillen,så hadde du ikke fått så mye fart  Cool 

Den går mye fortere enn det, din støvel...

nå blei han fornærma, men fornærmer han mcen min så.....

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Laserkontroll on Tor 10 Apr 2014 - 21:21

Ville bare si at i går kveld kjørte jeg gjennom kontroll nr 4 og kontroll nr 5 på 14 dager.

Merk at jeg oppsøker ikke kontrollene, de er der hvor jeg ferdes til vanlig og innenfor ca 4 - 5 mil fra hjemstedet. Dette er jo langt fra alle kontrollene som har vært i distriktet, men uheldigvis er det ett par UPer som bor i distriktet og som det ser ut til skal holde seg i nærområdet.

Plassering selvfølgelig helst i bunnen av en lite bakke hvor det vanligvis kommer en naturlig fartsøkning eller de få stedene hvor det er naturlig / sikrest å kjøre forbi.

De er tydeligvis avhengig av å vise til resultater - ikke i forhold til sikker trafikk men mye inndradde midler...

Undersøkelser viser også at vi har utrykningstid som er ca dobbelt så lang som andre sammenlignbare tettsteder så de er ikke tilgjengelige for annet bruk uten videre....

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Laserkontroll on Tor 10 Apr 2014 - 21:38

Provoserende når de gjør slikt som du beskriver, stiller seg opp der det er trygt å kjøre forbi osv. De har vel mål de skal nå, desverre. Har en kompis som jobbet for UP, men gikk over til skikkelig politi for noen uker siden. Skal høre om han vil registrere seg så kan vi stille han skikkelig til veggs.

Skal sies at den gangen (av tre totalt) eg har vært på kant med loven og blitt observert/målt, så var det UP som var greiest med meg. 100 i 80-sone på MEGAoversiktlig sted med jorder på hver side, avkjørings"sone" og lite trafikk gav meg to prikker i forfjor (vanlig politi), det var skikkelig unødvendig. Til han jævelens forsvar drog eg ut et gir og to på strekka rett før, så han hørte vel det kom noe som bråka og håpte på en bedre måling.. Og så har eg to prikker året før der igjen for 71 i 60 med bil, i Røldal, igjen vanlig politi. Forholdsvis grei strekke det og, tenkte ikke i det hele tatt over at jeg kjørte (for) fort. Sikkert en typisk sånn plass der det var 70 for noen år siden..

I september forsvinner de to første :) Synst ikke eg fortjener å skulle miste lappen som "gjenganger" for de to situasjonene der, om jeg kommer opp i en til..

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Laserkontroll on Tor 10 Apr 2014 - 21:48

Fikk nettopp melding om at de i kveld har stått på E39. Da stiller de seg opp like ved overgang til 80 sone... En av 4 veier ut av byen.... gjerne om kvelden når man tror sikkerheten er bedret siden det ikke er så mye annet enn biltrafikk ute på veiene

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Laserkontroll on Tor 10 Apr 2014 - 22:02

Men sånn rent logisk ... om UP ønsker å ta de som kjører for fort, så er det jo lite smart å ha kontroller på steder og tidspunkter man vet det ikke kjøres for fort.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Laserkontroll on Tor 10 Apr 2014 - 22:17

Er jo det som er problemet, de stiller seg opp der folk "flest" kjører for fort, derfor skriver okda "Plassering selvfølgelig helst i bunnen av en lite bakke hvor det vanligvis kommer en naturlig fartsøkning eller de få stedene hvor det er naturlig / sikrest å kjøre forbi."

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Laserkontroll on Tor 10 Apr 2014 - 22:19

jhn skrev:Men sånn rent logisk ... om UP ønsker å ta de som kjører for fort, så er det jo lite smart å ha kontroller på steder og tidspunkter man vet det ikke kjøres for fort.

Er det det som skal være deres rolle? Har ikke disse kontrollene med sikkerhet å gjøre.
Når de er plassert

- der hvor man kjører ut fra en bensinstasjon - rett strekk opp i tillatt hastighet - liten utforbakke og svært mange har 10 - 15 km før de oppdager at den lille bakken har gjort noe med farten og flytter foten over på bremsa men da er det for seint...

- de står og måler 50 meter innenfor 60 skiltet.

- de måler på en vei over ett vann, E39, kun fisker langs veien, riktig nok nedsatt hastighet fra 80 - 70 pga 3 ulykker med dødelig utfall, 1 mc i 300 km/t kolliderte med buss som ikke så mc, en som falt ut av privat buss i fylla, skulle visst pisse ut av døra.... en som kjørte i fjellveggen "uten grunn".

OG så er det ett spørsmål om systemet med bøter og prikker er laget for at politiet skal ha kontinuerlige kontroller over lang tid og slik at det er tilfeldigheter som gjør at folk kjører lovlig eller ikke, ref kontroller som nevnt over. Det er jo "hvermannsen" de i hovedsak tar - ikke de som kjører ekstremt... Hvermansen kjører stort sett sikkert og godt.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Laserkontroll on Tor 10 Apr 2014 - 22:26

Spørsmålet må jo være hvorfor de er på veien... Skal de være der for å sikre oss som kjører i trafikken eller er de der for å sikre egen jobb og inntekter til staten.

Det er så ille nå at de har sluttet å skrive i avisen at de har vært ute fordi de er ute hver dag... noe må de jo gjøre når de likevel skal være på jobb. De kan jo ikke bare drikke kaffe og kontroll er jo enkelt.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Laserkontroll on Tor 10 Apr 2014 - 22:59

Kontroll av fart /trafikk i norge foregår på samme måte som det kun gjøres i tidligere østblokk. Eneste forskjell er at bøtene i norge ikke går rett i lomma på polti- tror jeg.

Er jævla patetisk å se at polti gjemmer seg i veikanten i lykkelig forventning om det sannsyneligvis kommer en eller fler som kjører noen kilometer over fartsgrensen.. Bortkasta utdannelse og yrkesutøvelse.. Med all snakk om reservasjonsrett for leger på enkelte oppgaver, burde enhver (om det er noen) polti reservere seg mot all den meningsløse jakten på at menge kjører litt over.

E 18 vestfold kl 0645. To felt, ingen trafikk, tørr og fin kjørebane. Fartsgrense 100 kmt. Målt med laser til 136kmt ga om jeg husker rett kr 6900 i "gebyr" Var ikke meg, men kunne vært det.

Hva har dette med sikkerhet å gjøre?? Kun respekt for en fartsgrense ? Piss meg i øre- 200 kmt hadde vært en grei fart.

Klarer ikke folk å kjøre fortere enn bilen bak, får dem for h....te ta bussen  Twisted Evil  Twisted Evil 

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Laserkontroll on Tor 10 Apr 2014 - 23:39

dag-zzr skrev:
Kontroll av fart /trafikk i norge foregår på samme måte som det kun gjøres i tidligere østblokk. Eneste forskjell er at bøtene i norge ikke går rett i lomma på polti- tror jeg.

Er jævla patetisk å se at polti gjemmer seg i veikanten i lykkelig forventning om det sannsyneligvis kommer en eller fler som kjører noen kilometer over fartsgrensen.. Bortkasta utdannelse og yrkesutøvelse.. Med all snakk om reservasjonsrett for leger på enkelte oppgaver, burde enhver (om det er noen) polti reservere seg mot all den meningsløse jakten på at menge kjører litt over.

E 18 vestfold kl 0645. To felt, ingen trafikk, tørr og fin kjørebane. Fartsgrense 100 kmt. Målt med laser til 136kmt ga om jeg husker rett kr 6900 i "gebyr" Var ikke meg, men kunne vært det.

Hva har dette med sikkerhet å gjøre?? Kun respekt for en fartsgrense ? Piss meg i øre- 200 kmt hadde vært en grei fart.

Klarer ikke folk å kjøre fortere enn bilen bak, får dem for h....te ta bussen   Twisted Evil  Twisted Evil 

Problemet til disse er at de er overbevist om at dersom de ikke gjør det de gjør så er vi ganske fortapt...

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Laserkontroll on Tor 10 Apr 2014 - 23:56

Okda skrev:
jhn skrev:Men sånn rent logisk ... om UP ønsker å ta de som kjører for fort, så er det jo lite smart å ha kontroller på steder og tidspunkter man vet det ikke kjøres for fort.

Er det det som skal være deres rolle? Har ikke disse kontrollene med sikkerhet å gjøre.
Når de er plassert

- der hvor man kjører ut fra en bensinstasjon - rett strekk opp i tillatt hastighet - liten utforbakke og svært mange har 10 - 15 km før de oppdager at den lille bakken har gjort noe med farten og flytter foten over på bremsa men da er det for seint...

- de står og måler 50 meter innenfor 60 skiltet.

- de måler på en vei over ett vann, E39, kun fisker langs veien, riktig nok nedsatt hastighet fra 80 - 70 pga 3 ulykker med dødelig utfall, 1 mc i 300 km/t kolliderte med buss som ikke så mc, en som falt ut av privat buss i fylla, skulle visst pisse ut av døra.... en som kjørte i fjellveggen "uten grunn".

OG så er det ett spørsmål om systemet med bøter og prikker er laget for at politiet skal ha kontinuerlige kontroller over lang tid og slik at det er tilfeldigheter som gjør at folk kjører lovlig eller ikke, ref kontroller som nevnt over. Det er jo "hvermannsen" de i hovedsak tar - ikke de som kjører ekstremt... Hvermansen kjører stort sett sikkert og godt.

Jo, det er vel økt sikkerhet som er målet ... angivelig.
Om folk ikke vet at de er 15 km/h over grensa, så er de vel strengt tatt ikke helt våken. Jeg kjører også nesten konsekvent over grensa, men jeg vet det og er klar over konsekvensene.

Jeg er ikke noe mere glad i denne praksisen enn dere er, men jeg ser ingen logikk i kontroller hvor man vet alle er innenfor grensa.
Egentlig var målet med innlegget mitt å sette fyr på forumet ... jeg er mere enig med dere enn dere tror.

Men det du Dag-zzr sier om østblokkland er jo bare svada ... det finnes mange land som vi liker å sammenligne oss med, som det så fint heter, som har like strenge trafikkregler som oss, og like 'tjenestetro' UP ... Og høyere bøter.
Vi er hverken best eller værst i klassen.
Det kan være både artig og interessant i diskutere trafikk, men ikke med argumenter som 'østblokkland' 'piss meg i øret' 200 km/h' og 'til helvete ta bussen'

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Laserkontroll on Fre 11 Apr 2014 - 0:01

Okda skrev:

Godt poeng.. Ser på E16 Bergen - Voss at fartsgrensa blir lavere og lavere.. Var vel et år siden eller så at en gammel mann bomma på tunnelåpningen og måtte bøte med livet. Sikkert trøtt eller fikk et illebefinnende, har ingenting med fart å gjøre. Da er vegvesenet på banen med en gang, "her må farten ned", så strekningen gikk fra 70 til 60 trur eg.

JAAA, om gamlingen hadde kjørt i 30 hadde han sluppet unna med livet i behold, men hva om det kom en trailer imot som også kjørte i 30, da blir det omtrent som rett i en fjellvegg i 60, ikke sikkert det hadde gått så bra med gamlingen da heller. Kanskje vi må ned i 15 km/t for at det skal være helt trygt? ELLER, skal vi gi faen i den der nullvisjonen, og innse at folk lever ikke til evig tid, alle må jo dø en gang. Og så mange folk som til enhver tid oppholder seg i trafikken gir det veldig god mening at en del skal dø der også. Er det ikke langt flere som dør av feilbehandling på norske sykehus enn i trafikken?

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Laserkontroll on Fre 11 Apr 2014 - 2:39

Noen eksempler fra det fornuftige og liberale europa:
Mange byer i Italia har innført forbud mot å kjøre inn i sentrum – om du ikke er handikappet eller fastboende.
Det straffes med høye bøter. Om du kommer deg ut av landet uten å betale boten er du trygg ... men om du kommer tilbake innen 5 år risikerer du at de tar beslag i kjøretøyet ditt.
Store fartsoverskridelser er langt dyrere i så godt som hele europa enn i Norge.
Østerrike koster det 16000 å kjøre 50 km/h over grensa
I Storbritania over 20000.
Finland og Sverige har også langt høyere bøter for store overskridelser enn Norge.
Frankrike er omtrent på Norges nivå. De kan beslaglegge kjøretøyet ditt, eller så eskorterer de deg til nærmeste bank.
Dette gjelder forøvrig mange land i Europa.
I Norge er høyeste fartsbot på 9000, mange andre land tar opp mot en månedslønn.
Om politiet og trafikklovgivningen er så mye mere fornuftig i andre land er jeg jaggu ikke så sikker på, vi har i alle fall ikke sett så mange tegn på at det er tilfellet

Noe riktig gjør antagelig norske trafikkmyndigheter siden vi har den beste ulykkesstatistikken, og den blir stadig bedre.
I mange andre land går det andre veien .... AB har en spesielt dårlig utvikling ble det sagt på nyhetene
senest i dag .... pga dårlig vedlikehold av alle ting, i Tyskland av alle steder.

Men det må sies ... vi er dyrest på små overskridelser.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Laserkontroll on Fre 11 Apr 2014 - 8:46

jhn skrev:Noen eksempler fra det fornuftige og liberale europa:
Mange byer i Italia har innført forbud mot å kjøre inn i sentrum – om du ikke er handikappet eller fastboende.
Det straffes med høye bøter. Om du kommer deg ut av landet uten å betale boten er du trygg ... men om du kommer tilbake innen 5 år risikerer du at de tar beslag i kjøretøyet ditt.
Store fartsoverskridelser er langt dyrere i så godt som hele europa enn i Norge.
Østerrike koster det 16000  å kjøre 50 km/h over grensa
I Storbritania over  20000.
Finland og Sverige har også langt høyere bøter for store overskridelser enn Norge.
Frankrike er omtrent på Norges nivå. De kan beslaglegge kjøretøyet ditt, eller så eskorterer de deg til nærmeste bank.
I Norge er høyeste fartsbot på 9000, mange andre land tar opp mot en månedslønn.
Om politiet og trafikklovgivningen er så mye mere fornuftig i andre land er jeg jaggu ikke så sikker på, vi har i alle fall ikke sett så mange tegn på at det er tilfellet

Noe riktig gjør antagelig norske trafikkmyndigheter siden vi har den beste ulykkesstatistikken, og den blir stadig bedre.
I mange andre land går det andre veien .... AB har en spesielt dårlig utvikling ble det sagt på nyhetene
senest i dag .... pga dårlig vedlikehold av alle ting, i Tyskland av alle steder.

og her glipper lappen fortest..

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Laserkontroll on Fre 11 Apr 2014 - 11:41

mekkern skrev:
jhn skrev:Noen eksempler fra det fornuftige og liberale europa:
Østerrike koster det 16000  å kjøre 50 km/h over grensa
I Storbritania over  20000.

og her glipper lappen fortest..
Det er mulig, det har ikke jeg oversikt over.
Om det er værst å miste lappen eller kjøretøyet kan man sikkert diskutere ...eller kan man det?
Poenget mitt var at det er ikke nødvendigvis sånn at vi har det værste politiet, de strengeste fartsgrensene, største bøtene eller den hardeste straffen.
Det blir forholdsvis tåpelig å dra fram sammenligninger med gamle sovjet-stater.
Vi har heller ikke spesielt mye lavere fartsgrenser enn andre ... se bort fra motorveier som vi har kun noen få km av.
I tettbygd strøk variere fartsgrensene fra 10 -50 km/h i Europa. I Norge fra 30-50
På landeveien fra 60-100 rundt om i Europa og 70-90 i Norge. Same but different.
For å dra det enda litt lengere, så kan vi si at reelt sett har vi vel kanskje høyere fartsgrenser enn de andre siden vi etter sigende har Europas værste veier.
Etter mitt syn er det få ting som diskuteres like usaklig som trafikk her til lands .. og det kan jeg dokumentere ... at det er mitt syn altså  Laughing  Laughing

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next

Similar topics

-

» Laserkontroll