Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Laserkontroll

Gå til side : Previous  1, 2

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 2]

26 Re: Laserkontroll on Fre 11 Apr 2014 - 18:39

Kan jo også i forbindelse med påske og snøscooter nevne at den mye bedre lovgivningen i Sverige som alle vil ha i Norge, kanskje ikke er bedre på alle områder.
Det er mye mere kontroller i Sverige, høyere bøter og konfiskering av snøscooter ved kjøring i ulovlige områder.
Fartsgrensa i Sverige er 70 km/h akkurat som her.
De har lov å kjøre i store deler av utmarka men det er reguleringer der også, og lovbrudd straffes strengere som sagt.

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Laserkontroll on Fre 11 Apr 2014 - 18:42

Er enig i mye av det han fra Sameland skriver når det gjelder fart og kontroller og sånt.Vi vet jo alle konsekvensene av å bli tatt om man kjører for fort.

Kunsten er å enten la være å kjøre for fort,eller la være å bli tatt  Basketball 

28 Re: Laserkontroll on Fre 11 Apr 2014 - 19:31

KliffArne skrev:Er enig i mye av det han fra Sameland skriver når det gjelder fart og kontroller og sånt.Vi vet jo alle konsekvensene av å bli tatt om man kjører for fort.
 affraid Du er en merkelig fyr
KliffArne skrev:
Kunsten er å enten la være å kjøre for fort,eller la være å bli tatt  Basketball 
Den siste der er jeg etter hvert blitt ganske flink på.

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Laserkontroll on Fre 11 Apr 2014 - 19:59

KliffArne skrev:Kunsten er å la være å bli tatt  Basketball 

Amen og bank i bordet... What a Face

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Laserkontroll on Fre 11 Apr 2014 - 23:24

Det skal jo være likhet for loven - hvor mange kjører bokstavelig talt gjennom 5 laserkontroller på 14 dager?

En annen sak - "det er ingen hensikt i å ha kontroller der hvor man ikke tar noen". Hva er dette for noe tull? Skal de ha kontroll for å skrive flest mulig bøter?

Jeg var overbevist om at hensikten med kontroller var å gjøre veiene sikrest mulig og luke ut de som setter seg selv og andre i fare.

Da bør det være en realistisk farevurdering på kontrollstedet slik at det har en hensikt ut over å skrive bøter til flest mulig. Det er jo pr definisjon ikke farlig å kjøre 80 på veier som er laget for dette. Dette vil si at der grnesen er for eks 60, veien kan tåle 80 og det ikke finnes faremomenter i området, så er det andre grunner til at fartsgrensen er holdt nede. Som oftest er det da 2 områder med faremomenter med for kort strekk mellom til at farten settes opp. Veien og forhold for øvrig er mao 80 standard og det er ikke forbundet med fare å kjøre 80. I slike tilfeller mener jeg det ville være riktig at Politiet holdt en svært lav profil i dette området og lar hastighet gli opp uten særlig påtale.....

Her girer de opp kontrollvirksomheten fordi de på dette strekket opplever mange som kjører til dels det som i 60 sone er helt forkastelig 75 - 80 og til dels 85 og sertifikatbeslag.

Det rare i dette spesielle tilfeller er at de over en periode mellom vedtak om å sette opp fart fra 60 til 70 til skiltene ble endret, ca 6 mnd. så var de svært aktive med kontroller. Med en gang skiltene var endret så har de vært totalt fraværende i snart ett år nå...

Jeg mener bøtelegging på denne måten er kun for statistikk og ikke sikkerhet.

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Laserkontroll on Fre 11 Apr 2014 - 23:30

Amen

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Laserkontroll on Lør 12 Apr 2014 - 1:35

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/henla-saken-uten-aa-avhoere-mulig-mistenkt/a/10130550/

Det virker ofte som om yrkesstolthet ikke er å spore hos politifolk.. Eller sitter de med så tunggrodde system at det rett og slett ikke tillater de å yte normal forventet service?
For å ta et eksempel.. Har telefonvakt iblant på jobb, der vi har hvert vårt produkt å serve, 7-8 forskjellige som har vakt. Kunde ringer hovedvakt, som ikke alltid sitter med voldsom teknisk kompetanse, men prøver etter beste evne å sette over til rett bakvakt på hvert produkt, så det skjer iblant at eg får en telefon som jeg forstår helst skulle gått til en annen. Men eg kan godt svare på spørsmålet, bruke 2-3 timer på å sende noen instrukser på mail og foreslå løsninger, da eg veit at det er ingenting som er verre for kunden enn å føle seg som en kasteball mellom forskjellige folk, som sier "dette må du ringe x om, eg jobber med y og vil ikke svare på dette for det er utenfor mitt felt".

Eg får ikke noe positiv tilbakemelding på sånt fordi kunden ikke vet at eg kunne sendt han videre på ny telefonrunde om eg ville, det blir ikke "anerkjent" som noe ekstraordinær innsats (ok, eg ekje jesus heller, det går stort sett i "prøv å skru det av og på igjen"). Men eg tenker litt lenger enn min egen nasetipp iblant, kan eg øke kundetilfredsheten litt uten personlig vinst, men heller ingen voldsom personlig innsats, så gjer eg mitt beste. For offentlig ansatte (det var kanskje en voldsom generalisering) virker det ikkje alltid som om det er tilfellet. Alt skal gjøres etter boka, til etatens fordel og "sluttbrukers" ulempe. Igjen sitter man med noen leie overskrifter som de fleste oppfatter som uvilje til å hjelpe folk flest, men heller å skulle "ta" folk flest. Er staten er til for folket, eller folket til for staten osv..

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Laserkontroll on Lør 12 Apr 2014 - 2:42

Okda skrev:Det skal jo være likhet for loven - hvor mange kjører bokstavelig talt gjennom 5 laserkontroller på 14 dager?

En annen sak - "det er ingen hensikt i å ha kontroller der hvor man ikke tar noen". Hva er dette for noe tull? Skal de ha kontroll for å skrive flest mulig bøter?

Jeg var overbevist om at hensikten med kontroller var å gjøre veiene sikrest mulig og luke ut de som setter seg selv og andre i fare.

Da bør det være en realistisk farevurdering på kontrollstedet slik at det har en hensikt ut over å skrive bøter til flest mulig.  Det er jo pr definisjon ikke farlig å kjøre 80 på veier som er laget for dette. Dette vil si at der grnesen er for eks 60, veien kan tåle 80 og det ikke finnes faremomenter i området, så er det andre grunner til at fartsgrensen er holdt nede. Som oftest er det da 2 områder med faremomenter med for kort strekk mellom til at farten settes opp. Veien og forhold for øvrig er mao 80 standard og det er ikke forbundet med fare å kjøre 80. I slike tilfeller mener jeg det ville være riktig at Politiet holdt en svært lav profil i dette området og lar hastighet gli opp uten særlig påtale.....

Her girer de opp kontrollvirksomheten fordi de på dette strekket opplever mange som kjører til dels det som i 60 sone er helt forkastelig 75 - 80 og til dels 85 og sertifikatbeslag.

Det rare i dette spesielle tilfeller er at de over en periode mellom vedtak om å sette opp fart fra 60 til 70 til skiltene ble endret, ca 6 mnd. så var de svært aktive med kontroller. Med en gang skiltene var endret så har de vært totalt fraværende i snart ett år nå...

Jeg mener bøtelegging på denne måten er kun for statistikk og ikke sikkerhet.
Du må tenke litt over det jeg sa ... og av og til kan små enkelte ord ha en avgjørende betydning for en setning.
Det jeg sa var: 'det er jo lite smart å ha kontroller på steder og tidspunkter man VET det ikke kjøres for fort.'
Det kan du vel ikke være uenig i?
Nei, de skal ikke ha kontroller for å skrive ut mest mulig bøter, men for å hindre fartsoverskridelser og ta eventuelle 'fartsbøller'. Da må det være ørlite smartere å stå der man vet det kjøres for fort, selv om det er snakk om små overskridelser.
Men jeg er heller ikke overvettes begeistret for kontroller som ikke har annen virkning enn å irritere oss.
Som Sir kliff sa, enten må man kjøre lovlig, eller lære seg å unngå å bli tatt ... vi kan reglene, så det blir bare bortkastet å sitte her å syte.
Har du lyst til å forandre trafikkreglene og/eller effektivisere politiet er neppe ikkebike stedet å starte.

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Laserkontroll on Lør 12 Apr 2014 - 2:58

flonoen skrev:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/henla-saken-uten-aa-avhoere-mulig-mistenkt/a/10130550/

Det virker ofte som om yrkesstolthet ikke er å spore hos politifolk.. Eller sitter de med så tunggrodde system at det rett og slett ikke tillater de å yte normal forventet service?
For å ta et eksempel.. Har telefonvakt iblant på jobb, der vi har hvert vårt produkt å serve, 7-8 forskjellige som har vakt. Kunde ringer hovedvakt, som ikke alltid sitter med voldsom teknisk kompetanse, men prøver etter beste evne å sette over til rett bakvakt på hvert produkt, så det skjer iblant at eg får en telefon som jeg forstår helst skulle gått til en annen. Men eg kan godt svare på spørsmålet, bruke 2-3 timer på å sende noen instrukser på mail og foreslå løsninger, da eg veit at det er ingenting som er verre for kunden enn å føle seg som en kasteball mellom forskjellige folk, som sier "dette må du ringe x om, eg jobber med y og vil ikke svare på dette for det er utenfor mitt felt".

Eg får ikke noe positiv tilbakemelding på sånt fordi kunden ikke vet at eg kunne sendt han videre på ny telefonrunde om eg ville, det blir ikke "anerkjent" som noe ekstraordinær innsats (ok, eg ekje jesus heller, det går stort sett i "prøv å skru det av og på igjen"). Men eg tenker litt lenger enn min egen nasetipp iblant, kan eg øke kundetilfredsheten litt uten personlig vinst, men heller ingen voldsom personlig innsats, så gjer eg mitt beste. For offentlig ansatte (det var kanskje en voldsom generalisering) virker det ikkje alltid som om det er tilfellet. Alt skal gjøres etter boka, til etatens fordel og "sluttbrukers" ulempe. Igjen sitter man med noen leie overskrifter som de fleste oppfatter som uvilje til å hjelpe folk flest, men heller å skulle "ta" folk flest. Er staten er til for folket, eller folket til for staten osv..
Jeg tror ikke politifolk har mindre yrkesstolthet enn andre, men at de sliter, som mange andre offentlige ansatte, med dårlige systemer og dårlig økonomi.
Det sto jo i artikkelen at bilbrukstyveri, eller var det bruktbiltyveri, ikke er et prioritert område. Ordre fra Statsadvokaten.
Det er sikkert frustrerende for politiet også, ikke bare bileier.
Jeg tror politifolk har ca samme rettferdighetsans som resten av oss.
Å angripe ufornuft med usaklig ufornuft er jo rett og slett bare ... eeh .... ufornuftig. Men artig også siden det ofte får i gang lange diskusjoner

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Laserkontroll on Lør 12 Apr 2014 - 12:36

Jhn sier lenger oppe at vi ikke har strengere straffer enn andre steder...

Dette er jo bare tull. Ingen andre land har så strenge straffer for 10 - 20 km over grensa. Når disse i tillegg er prikkbelastet med sertifikatbeslag til følge for ca en overtredelse i året så tror jeg du sliter med å finne noen med strengere straff enn her, spesielt når Politiet er så nidkjært som de er her i landet - eller kanskje bare her i distriktet.

Nå kan vi selvfølgelig definere sertifikatbeslag som "ikke straff", kun en befrielse. I så fall nærmer vi oss kanskje andre land men i ett så grisgrent land som Norge er hvor kanskje 50 - 60% av befolkningen er svært avhengig av bil og egen transport så er dette i realiteten en hard straff.

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Laserkontroll on Lør 12 Apr 2014 - 12:47

jhn skrev:
Jeg tror ikke politifolk har mindre yrkesstolthet enn andre, men at de sliter, som mange andre offentlige ansatte, med dårlige systemer og dårlig økonomi.
Det sto jo i artikkelen at bilbrukstyveri, eller var det bruktbiltyveri, ikke er et prioritert område. Ordre fra Statsadvokaten.
Å angripe ufornuft med usaklig ufornuft er jo rett og slett bare ... eeh .... ufornuftig. Men artig også siden det ofte får i gang lange diskusjoner

JEG tror og er relativt overbevist om at de har en stor grad av mulighet til å påvirke egen jobb og utførelse av denne. JEG tror ikke de er interessert i annet enn det de kan gjennomføre og sluttføre uten at de må lage mer enn en skjematisk rapport. JEG tror de velger bort å respondere på ting de ikke er nødt til.

JEG tror at de systematisk de senere årene har vært vesentlig mer opptatt av å øke egen lønn for minst mulig arbeid OG at de har valgt bort enkelte oppgaver for å sette press på politikere. Oppklaringsprosenter er jo ikke veldig overbevisende så de økte midlene som er lagt på bordet de siste årene har jo ikke hjulpet så veldig mye.....

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Laserkontroll on Lør 12 Apr 2014 - 14:04

Okda skrev:Jhn sier lenger oppe at vi ikke har strengere straffer enn andre steder...

Dette er jo bare tull. Ingen andre land har så strenge straffer for 10 - 20 km over grensa. Når disse i tillegg er prikkbelastet med sertifikatbeslag til følge for ca en overtredelse i året så tror jeg du sliter med å finne noen med strengere straff enn her, spesielt når Politiet er så nidkjært som de er her i landet - eller kanskje bare her i distriktet.

Nå kan vi selvfølgelig definere sertifikatbeslag som "ikke straff", kun en befrielse. I så fall nærmer vi oss kanskje andre land men i ett så grisgrent land som Norge er hvor kanskje 50 - 60% av befolkningen er svært avhengig av bil og egen transport så er dette i realiteten en hard straff.

Nå du, hvis du skal referere til hva jeg har sagt, så må du lese alt, og forstå hva jeg sier. Jeg avslutter innlegg nr. 23 med å si : "Men det må sies ... vi er dyrest på små overskridelser."

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Laserkontroll on Lør 12 Apr 2014 - 14:32

Okda skrev:
jhn skrev:

JEG tror og er relativt overbevist om at de har en stor grad av mulighet til å påvirke egen jobb og utførelse av denne. JEG tror ikke de er interessert i annet enn det de kan gjennomføre og sluttføre uten at de må lage mer enn en skjematisk rapport. JEG tror de velger bort å respondere på ting de ikke er nødt til.

JEG tror at de systematisk de senere årene har vært vesentlig mer opptatt av å øke egen lønn for minst mulig arbeid OG at de har valgt bort enkelte oppgaver for å sette press på politikere. Oppklaringsprosenter er jo ikke veldig overbevisende så de økte midlene som er lagt på bordet de siste årene har jo ikke hjulpet så veldig mye.....
Du sier "... de har en stor grad av mulighet til å påvirke egen jobb og utførelse av denne" Det er jeg enig i, men vi vet ikke, i alle fall ikke jeg, hvor mye de har prøvd ... kanskje de har prøvd mye og har nådd en slags grense for hva som er mulig.
Om man må kjempe mot vindmøller hele dagen, hver dag, så blir man både oppgitt og lei.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å sitte her å forsvare politiet, jeg ser jo også at de gjør noen merkelige prioriteringer som jeg ikke nødvendigvis er enig i, men jeg tror ikke norsk politi har lavere moral enn andre folk her til lands.
Ganske arrogant å tro noe annet, vil jeg påstå.
Etter hva jeg har forstått fra media er det flere vest-europeiske land som mener Norge er blandt de beste innen politiutdanning. Men det kan jo være godt kamuflert selvskryt
Store etater og bedrifter er avhengig av gode systemer, og penger, for å kunne gjøre jobben på en god måte.
Som de fleste andre kjenner jeg folk både i politiet og et par andre utskjelte etater, som NAV og helsevesenet f.eks, og jeg klarer ikke se at de skulle være noen dårligere mennesker enn du og jeg.
Eller ... kanskje litt dårligere enn sistnevnte.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Laserkontroll on Lør 12 Apr 2014 - 14:41

jhn skrev:
Eller ... kanskje litt dårligere enn sistnevnte.

Tror også at dagens utdanning er på topp, men jeg tror at det som skjer ute på landeveien er farget av de som ble uteksaminert for 15 - 20 år siden og disse har funnet sin plass i samfunnet tror jeg. Deres revir er veien og den som ikke oppfører seg som de vil der de skal tas....

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Laserkontroll on Lør 12 Apr 2014 - 22:39

@jhn

Men det du Dag-zzr sier om østblokkland er jo bare svada ... det finnes mange land som vi liker å sammenligne oss med, som det så fint heter, som har like strenge trafikkregler som oss, og like 'tjenestetro' UP ... Og høyere bøter.
Vi er hverken best eller værst i klassen.
Det kan være både artig og interessant i diskutere trafikk, men ikke med argumenter som 'østblokkland' 'piss meg i øret' 200 km/h' og 'til helvete ta bussen'
@jhn

Da har du sikkert gjort deg andre og mer korekte erfaringer enn svadaen jeg mener å ha registrert.  Har ingen formening om hvor det er strengest eller størst konsekvenser for å bryte reglene. Er ikke det som er tema for meg.
Jeg snakker steder og tider hvor det blir avholdt fartskontroller..

Beklager at du tar anstøt av mitt ordvalg i beskrivelsen av hva jeg, litt satt på spissen- mener om politiets kontrollregime i norge og en del trafikanter.

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Laserkontroll on Lør 12 Apr 2014 - 23:03

dag-zzr skrev:@jhn

Men det du Dag-zzr sier om østblokkland er jo bare svada ... det finnes mange land som vi liker å sammenligne oss med, som det så fint heter, som har like strenge trafikkregler som oss, og like 'tjenestetro' UP ... Og høyere bøter.
Det kan være både artig og interessant i diskutere trafikk, men ikke med argumenter som 'østblokkland' 'piss meg i øret' 200 km/h' og 'til helvete ta bussen'
@jhn

Da har du sikkert gjort deg andre og mer korekte erfaringer enn svadaen jeg mener å ha registrert.  Har ingen formening om hvor det er strengest eller størst konsekvenser for å bryte reglene. Er ikke det som er tema for meg.

Beklager at du tar anstøt av mitt ordvalg i beskrivelsen av hva jeg, litt satt på spissen- mener om politiets kontrollregime i norge og en del trafikanter.

Ingen grunn til å beklage noe som helst, og kan ikke si at jeg tar anstøt av ditt ordvalg. Jeg er godt vant med et forholdsvis saftig språk.
Jeg synes det kan være artig å diskutere, men det blir litt vanskelig med den slags argumenter, det er liksom ingenting å ta tak i.
Siden jeg ikke kjenner til de lokale forholdene rundt omkring, snakker jeg litt mere generelt.

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Laserkontroll on Søn 13 Apr 2014 - 1:25

jhn skrev:
dag-zzr skrev:@jhn

@jhn

Ingen grunn til å beklage noe som helst, og kan ikke si at jeg tar anstøt av ditt ordvalg. Jeg er godt vant med et forholdsvis saftig språk.
Jeg synes det kan være artig å diskutere, men det blir litt vanskelig med den slags argumenter, det er liksom ingenting å ta tak i.
Siden jeg ikke kjenner til de lokale forholdene rundt omkring, snakker jeg litt mere generelt.

Har vel gitt utrykk for min konklusjon, uten å begrunne dem inngående. Passer det seg en gang skal du få velfundert og saklig begrunnelse.  Very Happy 

Ellers er det vel snart mulig å parkere sparkstøttingen å leite fram mc'n, for deg også ? Kjør pent og trygt.. pirat

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Laserkontroll on Søn 13 Apr 2014 - 1:49

Kanskje vi da kan få noe håndfast å krangle om .... det hadde vært stas bounce 
Sparken har ikke fått mange km ... vi har hatt nærmest bare veier i hele vinter, og det er et transportmiddel jeg ikke benytter ofte ... aldri er vel mere presis.
Tirsdag drar jeg på hytta for å gå litt på ski og kjøre litt snøscooter, når jeg kommer hjem igjen regner jeg med det er kjørbart

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 2]

Gå til side : Previous  1, 2

Similar topics

-

» Laserkontroll