Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Pan American Highway

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 3]

26 Re: Pan American Highway on Fre 10 Apr 2015 - 23:42

custom skrev:
jarle skrev:
KliffArne skrev:Ser det er en kar på det aktive forumet for aktive motorsyklister som planlegger å ta turen nedover Pan American Highway.

Noen her med gyldig passord som klarer å lure han inn hit?

Satt å Googlet noe ang  Pan American Highway å kom over denne tråden.
Ser ut til at dere klarte å lure meg inn like vell :-)

Planen går sin gang å nå er det bare noen dager igjen til første del av turen (Mogreina - London).

Bloggen har skiftet url adresse men eller er vell siden som før:  http://mymotorcycleadventure.com/

Jarle
Fint og få deg hit Jarle velkommen
Tar en liten edit her. Har sjøl kjørt i Colombia og har noe Kontakt med Colombianere om du skulle ha behov underveis.

Kunne være greit med ett par navn - kontaktinfo.
Vet ikke selv hva jeg gjør når jeg kommer til Colombia, men kan jo være at jeg lurer på anbefalte kjørestrkninger etc.

Vis Medlemmets Profil http://mymotorcycleadventure.com/

27 Re: Pan American Highway on Lør 11 Apr 2015 - 0:44

jarle skrev:
custom skrev:
jarle skrev:
KliffArne skrev:Ser det er en kar på det aktive forumet for aktive motorsyklister som planlegger å ta turen nedover Pan American Highway.

Noen her med gyldig passord som klarer å lure han inn hit?

Satt å Googlet noe ang  Pan American Highway å kom over denne tråden.
Ser ut til at dere klarte å lure meg inn like vell :-)

Planen går sin gang å nå er det bare noen dager igjen til første del av turen (Mogreina - London).

Bloggen har skiftet url adresse men eller er vell siden som før:  http://mymotorcycleadventure.com/

Jarle
Fint og få deg hit Jarle velkommen
Tar en liten edit her. Har sjøl kjørt i Colombia og har noe Kontakt med Colombianere om du skulle ha behov underveis.

Kunne være greit med ett par navn - kontaktinfo.
Vet ikke selv hva jeg gjør når jeg kommer til Colombia, men kan jo være at jeg lurer på anbefalte kjørestrkninger etc.
Jarle jeg sender deg pm

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Pan American Highway on Tor 21 Mai 2015 - 12:17

Følger bloggen til Jarle, og det skal ikke være lett. Han kom seg til Deadhorse, men så tok ei elv like godt og sperret veien tilbake sørover.

Som om ikke det var nok, så er nå flyplassen oversvømt/stengt, så moppene står fremdeles der oppe, mens Jarle og kompisen sitter i Anchorage og venter på at de skal bli flyfraktet dit.

Dårlig start, får håpe det går seg bedre til etterhvert.

29 Re: Pan American Highway on Tir 23 Jun 2015 - 7:49

KliffArne skrev:Følger bloggen til Jarle, og det skal ikke være lett. Han kom seg til Deadhorse, men så tok ei elv like godt og sperret veien tilbake sørover.

Som om ikke det var nok, så er nå flyplassen oversvømt/stengt, så moppene står fremdeles der oppe, mens Jarle og kompisen sitter i Anchorage og venter på at de skal bli flyfraktet dit.

Dårlig start, får håpe det går seg bedre til etterhvert.

Ordner seg alltid for snille gutter.

Nå har vi vært i Denver i 3-4 dager. Service på sykkelen i morgen før turen går videre syd/øst.

30 Re: Pan American Highway on Tir 23 Jun 2015 - 21:17

Fint å se at det går seg til og at kilometrene går unna.

En ting jeg tenkte på, vil det være mulig for en utlending å kjøpe seg en brukt moppe i Alaska, registrere/forsikre på seg selv og så bare legge ut på tur? Kjøre til enten moppen eller man selv er fornøyd og så selge/gi den bort.

31 Re: Pan American Highway on Ons 24 Jun 2015 - 0:56

KliffArne skrev:Fint å se at det går seg til og at kilometrene går unna.

En ting jeg tenkte på, vil det være mulig for en utlending å kjøpe seg en brukt moppe i Alaska, registrere/forsikre på seg selv og så bare legge ut på tur? Kjøre til enten moppen eller man selv er fornøyd og så selge/gi den bort.
Godt spm.
Jeg lurer også på det ... av og til

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Pan American Highway on Ons 24 Jun 2015 - 22:02

og
jhn skrev:

Godt spm.
Jeg lurer også på det ... av og  til

Da jeg jobbet i USA for mange kilo siden  kunne man som utlending kjøpe seg bil. Dog trengte man Social Security Number for å få tegnet forsikring.
Det var ike en spesielt vanskelig prosess å skaffe seg et slikt nummer, men om regelen fortsatt gjelder vil jeg tro at om man handler hos en forhandler vil vedkommende være behjelplig med å ordne slikt.
Har selv også leket med tanken om å kjøpe en GS "over there", kjøre den rundt og sende den hjem etterpå.
Ulempen ved import er selvsagt at man blir sittende med en doning med miles på Km teller/Speedometer samt begrenset garanti i forhold til hjemme, så det blir jo et regnestykke om hvorhvidt man like gjerne kan koste frakt begge veier kontra besparelse på kjøp av sykkel der samt kostnader med registrering, eventuelt la en forhandler selge den der etter bruk via kommisjon...

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Pan American Highway on Ons 24 Jun 2015 - 22:04

Tipper AT kan gi oppdaterte detaljer om et slikt tema.

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Pan American Highway on Ons 24 Jun 2015 - 22:50

En annen ting ... hvor tett ligger mc-forhandlerne nord i Alaska?

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Pan American Highway on Tor 25 Jun 2015 - 16:37

jhn skrev:En annen ting ...  hvor tett ligger mc-forhandlerne nord i Alaska?

Sikkert tett nok clown 

Man må jo fly bort uansett, så da er vel Anchorage en sansynlig plass. Og der selger de helt sikkert mopper.

Problematikken som knutk nevner mht.frakt etc. vil ikke være et tema for meg.Jeg tenker som så at man kunne kjøpt seg noe brukanes brukt, man får endel sykkel for det frakten koster, bruke den opp og i verste fall gi den bort når man ble lei.

36 Re: Pan American Highway on Tor 25 Jun 2015 - 19:28

KliffArne skrev:
jhn skrev:En annen ting ...  hvor tett ligger mc-forhandlerne nord i Alaska?

Sikkert tett nok clown 

Man må jo fly bort uansett, så da er vel Anchorage en sansynlig plass. Og der selger de helt sikkert mopper.

Problematikken som knutk nevner mht.frakt etc. vil ikke være et tema for meg.Jeg tenker som så at man kunne kjøpt seg noe brukanes brukt, man får endel sykkel for det frakten koster, bruke den opp og i verste fall gi den bort når man ble lei.
Du har sikkert rett.

Sånn tenker jeg også ... det værste ville vel være om man ikke rakk å bruke opp sykkelen. For god til å kaste, på en måte

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Pan American Highway on Tor 25 Jun 2015 - 23:08

knutk skrev:og
jhn skrev:

Godt spm.

Da jeg jobbet i USA for mange kilo siden  kunne man som utlending kjøpe seg bil. Dog trengte man Social Security Number for å få tegnet forsikring.
Det var ike en spesielt vanskelig prosess å skaffe seg et slikt nummer, men om regelen fortsatt gjelder vil jeg tro at om man handler hos en forhandler vil vedkommende være behjelplig med å ordne slikt.
Har selv også leket med tanken om å kjøpe en GS "over there", kjøre den rundt og sende den hjem etterpå.
Ulempen ved import er selvsagt at man blir sittende med en doning med miles på Km teller/Speedometer samt begrenset garanti i forhold til hjemme, så det blir jo et regnestykke om hvorhvidt man like gjerne kan koste frakt begge veier kontra besparelse på kjøp av sykkel der samt kostnader med registrering, eventuelt la en forhandler selge den der etter bruk via kommisjon...

Jeg har også bodd i USA for noen kilo siden, men for å få SSN (Social Security Number) må man ha en adresse i USA. Altså du må fremvise en attest på at man har bosted i USA før du kan handle både moppe og tegne forsikring. Så det er nok ikke så lett. AT har et hus i USA og kan da fremvise en slik dokumentasjon og kan kjøpe det han ønsker.

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Pan American Highway on Søn 28 Jun 2015 - 6:26

MTS1200 skrev:
knutk skrev:og
jhn skrev:

Godt spm.

Jeg har også bodd i USA for noen kilo siden, men for å få SSN (Social Security Number) må man ha en adresse i USA. Altså du må fremvise en attest på at man har bosted i USA før du kan handle både moppe og tegne forsikring. Så det er nok ikke så lett. AT har et hus i USA og kan da fremvise en slik dokumentasjon og kan kjøpe det han ønsker.

Beklager at det går litt tid mellom hver gang jeg er innom men .......
Min kamerat som jeg kjører sammen med nå kjøpte sin sykkel i Seattle og skal selge den igjen når vi kommer til Florida. Forhandleren kjørte han ned til courthouse i Seattle å der fikset de alle papirene i løpet av noen minutter. Om dette hadde skjedd i Alaska vil jeg tro at det er samme regelverk selv om det kan være litt forskjellige regler i stat for stat. I vårt tilfelle brukte han adressen til forhandleren.

Forsøker med jevne mellomrom å oppdatere bloggen så for de sm har interesse er det bare å følge med. Vi er tross alt på mc tur så mesteparten av dagen går med på å kjøre å da skjer det ikke så fryktelig mye, men når jeg begynner på Sentral og Syd Amerkia kan det muligens bli litt flere historier og bilder.

Jarle
http://mymotorcycleadventure.com/

39 Re: Pan American Highway on Søn 28 Jun 2015 - 17:08

Se der, der fikk vi jo det svaret vi ville ha. Da er det bare for jhn å bestille billetter over.

Ellers har du ingen grunn til å beklage, gjør det du dro over for å gjøre.Kos dere, har fulgt med i bloggen din. Med unntak av den noe trøblete starte, så har det jo værrt bra Very Happy

God tur  videre

40 Re: Pan American Highway on Søn 28 Jun 2015 - 22:30

Fantastisk reise! Very Happy
God tur videre!
sunny

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

41 Re: Pan American Highway on Man 29 Jun 2015 - 3:44

KliffArne skrev:Se der, der fikk vi jo det svaret vi ville ha. Da er det bare for jhn å bestille billetter over.

Ellers har du ingen grunn til å beklage, gjør det du dro over for å gjøre.Kos dere, har fulgt med i bloggen din. Med unntak av den noe trøblete starte, så har det jo værrt bra Very Happy

God tur  videre

Ja det har vært en fin tur så langt. Synn vi måtte gi opp TAT ruta men man bør beregne bedre tid for å klare å gjennomføre dette, ha en lettere sykkel og ha mindre bagasje. Men det er godt å ha noe på misten til en annen gang.

42 Re: Pan American Highway on Ons 2 Sep 2015 - 8:18

Sist gang jeg var innom her skrev jeg at man burde beregne lenger tid på TAT ruta.
Denne gangen vil jeg oppfordre de som lurer på å ta Pan Am Hyw turen å bruke lenger tid på denne også :-)

Det er så masse å se, så mye å oppleve, så mange man skulle tilbrakt mer tid sammen med etc.

Nå har jeg vært på veien i 3 1/2 mnd. hvis vi ser bort fra dagene det tok å kjøre til London. De siste 25 dagene i Mexico. Bare her i Mexico burde man hatt minst 6 mnd. men hvis jeg fortsatt skal ha unger der hjemme som setter pris på faren sin (de er voksne, men ønsker en far i nærheten like vell) bør jeg vell komme meg hjem en vakker dag :-)

Så planen er fortsatt å komme hjem til jul, men ser på muligheten til å bruke 1 mnd ekstra slik at jeg slipper å stresse.

Å til de som tenker på å ta turen å lurer på sikkerheten. Jeg kan ikke svare for landene videre sydover enda, men sikkerheten her i Mexico er bra. Jeg føler meg trygg hele tiden selv om jeg kjører alene. Men jeg passer alltid på å finne overnatting hvor sykkelen kan parkeres trygt og helst i umiddelbar nærhet slik at jeg hører alarmen (ikke i natt dessverre, men den står i alle fall innelåst). Alarm, låse styret, og skivelås er standard her gang jeg parkerer.

Ha en fortsatt fin mc høst.
Ride Safe

43 Re: Pan American Highway on Ons 2 Sep 2015 - 9:48

Kjempehyggelig med en oppdatering.

Nei -skal en ha med seg "alt" så rekker en vel ikke komme seg hjem i det hele tatt.. Laughing
Godt å høre at ikke "narkokartellene" kværker alt og alle... affraid
men det er vel litt avhengig av hva en oppsøker også..

God tur videre. bounce

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Pan American Highway on Ons 2 Sep 2015 - 10:41

Misunner deg turen.
Altså ikke at jeg misunner deg den, men at du har kommet deg avgårde og opplever cheers

Har anskaffet meg en rimelig tracker, kun siden den har bevegelsessensor og sender meg en SMS om noen flytter på sykkelen min når den er aktivert. Ekstra sikkerhet, i tillegg til skivelås med alarm.
Ikke at man må ha det her hjemme, mer for turene utalands når det er langt hjem og man kan få ødelagt mye av en lang ferie om doningen forsvinner. Resten har man forsikring til.

God tur videre Very Happy

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Pan American Highway on Ons 2 Sep 2015 - 11:21

Følger med i bloggen din, Jarle. Måtte le litt da du hadde gått med briller uten glass i Laughing

46 Re: Pan American Highway on Ons 2 Sep 2015 - 16:11

KliffArne skrev:Følger med i bloggen din, Jarle. Måtte le litt da du hadde gått med briller uten glass i Laughing

Hadde ett glass i så jeg så litt :-)

47 Re: Pan American Highway on Ons 2 Sep 2015 - 16:14

joo skrev:Misunner deg turen.
Altså ikke at jeg misunner deg den, men at du har kommet deg avgårde og opplever cheers

Har anskaffet meg en rimelig tracker, kun siden den har bevegelsessensor og sender meg en SMS om noen flytter på sykkelen min når den er aktivert. Ekstra sikkerhet, i tillegg til skivelås med alarm.
Ikke at man må ha det her hjemme, mer for turene utalands når det er langt hjem og man kan få ødelagt mye av en lang ferie om doningen forsvinner. Resten har man forsikring til.

God tur videre Very Happy

Har tracker jeg også men bruker den bare til å oppdatere Internett kartet slik at turen i sin helhet blir track'et.

48 Re: Pan American Highway on Ons 2 Sep 2015 - 16:18

mekkern skrev:Kjempehyggelig med en oppdatering.

Nei -skal en ha med seg "alt" så rekker en vel ikke komme seg hjem i det hele tatt.. Laughing
Godt å høre at ikke "narkokartellene" kværker alt og alle... affraid
men det er vel litt avhengig av hva en oppsøker også..

God tur videre. bounce

De er der, men bryr seg ikke om turister.
Å robbe eller drepe en turist betyr økt politi aktivitet, å det ønsker de ikke.

49 En liten hilsen fra Belize on Søn 20 Sep 2015 - 6:33

Etter 44 dager rundt omkring i Mexico har jeg endelig kommet meg ett steg videre :-) Kom til Corozal i Belize nå i ettermiddag. Kjekt å komme til ett Engelsktalende land igjen. Blir vell det siste på denne turen. Tror Belize er ett spennende lite land som skal bli gøy å utforske i noen dager.

Ha en god mc høst hjemme i Norge

50 Re: Pan American Highway on Søn 20 Sep 2015 - 8:13

jarle skrev:Etter 44 dager rundt omkring i Mexico har jeg endelig kommet meg ett steg videre :-) Kom til Corozal i Belize nå i ettermiddag. Kjekt å komme til ett Engelsktalende land igjen. Blir vell det siste på denne turen. Tror Belize er ett spennende lite land som skal bli gøy å utforske i noen dager.

Ha en god mc høst hjemme i Norge

Hei.
Har fulgt bloggen din med stor fornøyelse. Takk for at du tar deg tid til å legge ut beskrivelse, bilder og video. Nesten som om vi er med på turen, (i allefall litt Laughing )

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next