Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Langlys som kjørelys.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Langlys som kjørelys. on Lør 19 Apr 2014 - 0:02

Etter som evolusjonen har gått sin gang og Lucas har mistet grepet om markedet har lysene på MC utviklet seg fra styrke-stearinlys til ganske så greie halogen/Xenon lys.

Mange gamle gubber har ikke fått med seg at jorda faktisk snurrer rundt, så de kjører fortsatt med langlys på dagtid.

Undertegnede hører til gruppen som anser dette som en uting.

Møtende trafikk blir blendet, og jeg kan ikke si at jeg oppdager mc tidligere om de kjører med langlys.
Tvert imot, om jeg møter en MC med langlysene på må jeg se en bort fra den siden den blender, og kan således ikke vite hva den gjør i trafikken.
Likeledes om jeg kjører bil og blir tatt igjen av en MC som kjører med langlys opplever jeg ofte at speilene blender ned automatisk (inkludert sidespeil), så jeg har ingen anelse om hva som skjer bak bilen.
Kort sagt, i min verden tjener langlys på dagtid stikk imot sin hensikt.

Så hver gang jeg møter en MC (eller bil) som kjører med langlys på dagtid tenker jeg "Jæ...la idiot".

Er dette ufint av meg?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Langlys som kjørelys. on Lør 19 Apr 2014 - 0:47

Liker heller ikke disse "langlys-kjørerne" i dagslys. Hilser ikke på dem av prinsipp  Suspect 

Kjører jeg bil og blir innhentet av en sånn en,så kan han/hun glemme at jeg legger meg til sides og gir plass til lane-splitting,da legger jeg meg mot midten  Twisted Evil 

3 Re: Langlys som kjørelys. on Lør 19 Apr 2014 - 10:32

Enig med alle over.
Møter jeg en langlystulling når jeg er i bil (og vedkommende langlysidiot ikke har noen bak seg), så setter jeg på fullt langlys på bilen også imot inntil fjompen enten har passert eller til tullingen dimmer ned selv.

Blir jeg innhentet (i bil) så gjør jeg *nøyaktig* det samme som KliffArne.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Langlys som kjørelys. on Lør 19 Apr 2014 - 10:39

KliffArne skrev:
Liker heller ikke disse "langlys-kjørerne" i dagslys. Hilser ikke på dem av prinsipp  Suspect 

Kjører jeg bil og blir innhentet av en sånn en,så kan han/hun glemme at jeg legger meg til sides og gir plass til lane-splitting,da legger jeg meg mot midten  Twisted Evil 

De har ingen forståelse her heller. Det er bare irriterende. Er jeg irritert er det ikke sikkert jeg får sendt riktige meldinger heller til vesenet som ødelegger min tur. Hilser ellers alltid opp eller ned...

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Langlys som kjørelys. on Lør 19 Apr 2014 - 22:08

Om de tror de er mer synlige tar de feil, og om de er så redde bør de heller ta bussen  geek 

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Langlys som kjørelys. on Lør 19 Apr 2014 - 22:29

Har prøvd dette her i en kort periode, bilrema 100W langlys som kjørelys på bonnevillen. Det ble veldig mange tilbakemeldinger fra møtende trafikanter. De var ikke spesielt vennlige  Shocked . Det handler jo om å være synlig, men å blende møtende trafikk er jo ikke særlig smart.
100W pæra hadde forøvrig en meget bra virkning når jeg satte den på bak en venstrefiler  Twisted Evil 
I et forsøk på å være mer synlig enn andre har jeg nå installert gul pære. Aner ikke om det virker men jeg liker det gule lyset.
Jeg hilser heller ikke på mcer som kjører med langlys, jeg kan jo ikke se om de hilser...

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Langlys som kjørelys. on Søn 20 Apr 2014 - 19:29

knutk skrev:Etter som evolusjonen har gått sin gang og Lucas har mistet grepet om markedet har lysene på MC utviklet seg fra styrke-stearinlys til ganske så greie halogen/Xenon lys.

Mange gamle gubber har ikke fått med seg at jorda faktisk snurrer rundt, så de kjører fortsatt med langlys på dagtid.

Undertegnede hører til gruppen som anser dette som en uting.

Møtende trafikk blir blendet, og jeg kan ikke si at jeg oppdager mc tidligere om de kjører med langlys.
Tvert imot, om jeg møter en MC med langlysene på må jeg se en bort fra den siden den blender, og kan således ikke vite hva den gjør i trafikken.
Likeledes om jeg kjører bil og blir tatt igjen av en MC som kjører med langlys opplever jeg ofte at speilene blender ned automatisk (inkludert sidespeil), så jeg har ingen anelse om hva som skjer bak bilen.
Kort sagt, i min verden tjener langlys på dagtid stikk imot sin hensikt.

Så hver gang jeg møter en MC (eller bil) som kjører med langlys på dagtid tenker jeg "Jæ...la idiot".

Er dette ufint av meg?

Nei.
MC-ryttere som kategorisk kjører med fjernlys er like smarte som de som kjører raka rør for å tiltrekke seg (negativ) oppmerksomhet.
Og gir oss "gode, snille" MC-ister ett dårlig rykte. :)

Så ja, jeg er også en av de som mener "langlys" er en uting på dagtid og signaliserer (for meg) kun:
"Her kommer jeg! Pass dere! Jeg skal fram uten hindring!"
Når det defintivt lønner seg å være *veldig* defensiv når en sitter på to hjul uten 2 tonn stål og airbags rundt seg.
Skaper bare unødig agressjon hos de som sitter i slike bur og det er da akkurat det motsatte man oppnår. Mindre sikkerhet mot "burister".

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Langlys som kjørelys. on Søn 20 Apr 2014 - 21:01

Langlys på dagtid kan vel ikke være noe problem. Jeg ser jo at noen gjør dette, men kan ikke huske at jeg noen har blitt blendet dagtid.
Er dere alvorlig når dere sier det irriterer? Jeg ser mange andre uvaner i trafikken som er mye lettere å bli irritert over, og som kunne vært verdt en irritasjonstråd, men langlys i dagslys ....næh.
Jeg tror irritasjon over langlys er en større fare enn selve langlyset.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Langlys som kjørelys. on Søn 20 Apr 2014 - 21:51

jhn skrev:Langlys på dagtid kan vel ikke være noe problem. Jeg ser jo at noen gjør dette, men kan ikke huske at jeg noen har blitt blendet dagtid.
Er dere alvorlig når dere sier det irriterer? Jeg ser mange andre uvaner i trafikken som er mye lettere å bli irritert over, og som kunne vært verdt en irritasjonstråd, men langlys i dagslys ....næh.

Å møte en sånn tusseladd er ikke det verste,syns jeg.Men å ha en sånn bak seg er irriterende,lyset "blafrer" i speilene og forstyrrer øynene mine.Selv om jeg ikke ser direkte i speilene,så ser jeg det i sidesynet,og det tar litt konsentrasjon bort fra det jeg egentlig skal se på.

Fine jenter langs veikanten,f.eks.

10 Re: Langlys som kjørelys. on Søn 20 Apr 2014 - 21:55

KliffArne skrev:
jhn skrev:Langlys på dagtid kan vel ikke være noe problem. Jeg ser jo at noen gjør dette, men kan ikke huske at jeg noen har blitt blendet dagtid.

Å møte en sånn tusseladd er ikke det verste,syns jeg.Men å ha en sånn bak seg er irriterende,lyset "blafrer" i speilene og forstyrrer øynene mine.Selv om jeg ikke ser direkte i speilene,så ser jeg det i sidesynet,og det tar litt konsentrasjon bort fra det jeg egentlig skal se på.

Fine jenter langs veikanten,f.eks.
Ja, det blir litt annerledes å ha de blinkende i speilet, så der kan jeg være enig

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Langlys som kjørelys. on Søn 20 Apr 2014 - 21:57

Det er jo greit det, at du er enig med Kliff. Men sånnt, det SIER man bare ikke  Shocked 

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Langlys som kjørelys. on Søn 20 Apr 2014 - 23:07

ArcticTiger skrev:Det er jo greit det, at du er enig med Kliff. Men sånnt, det SIER man bare ikke  Shocked 
Du har selvfølgelig rett, men det bare glapp ut av den ukontrollerbare kjæften min.
Det har skjedd et par ganger før også, og da har æ fått søvnproblemer ... æ har liksom mista løsta på å være våken

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]

Similar topics

-

» Langlys som kjørelys.