Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Verktøy og utstyr fra Biltema

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 9 av 12]

201 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Tir 5 Jan 2016 - 19:58

KliffArne skrev:

Investerte i nytt sagblad til vedkapp-saga fra Biltema her om dagen, og tro det eller ei så skar det bjørke-strangene som om det var smør.  Ei heile stund...

Vet ikke om kvaliteten er tvilsom, eller om sakføreren var litt uvøren, men manglet 2-3 tenner etter halvainna favn var kappet. Kan ikke se helt bort fra at jeg dunka borti fra siden et par ganger, så mulig det er selvforskyldt. Embarassed

Men fremdeles skjærer det bedre enn det gamle, som har stått på i tjue år eller så pirat

Du får sikkert kappa veden Kliffern, men du må ikke tro den brenner etter at du har brukt slik utstyr affraid

Vis Medlemmets Profil

202 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Tir 5 Jan 2016 - 21:55

Litt sånn sett over tid og mye penger brukt.

Jeg har handlet mye på Biltema-Maxbo-AEO-Tess-Claesohlson-Jula-andre og "orginalt" og derifra masse merkenavn Bacho-stahlville-snap-on stihl-Panasonic-elu sandvik aeg makita-mac-usag og annet.
Felles for alle er at alle har noe som er greit men ikke bra og noe som er gull.

Snakker vi verktøy så har jeg greid å ødelegge alle merker med rå vold..
Biltema sine verktøy (10 års) er ikke merkbart dårligere enn andre "normalprisede" verktøy for normal bruk.
Fordelen med prisen er at man kan ta seg råd til å kjøpe mer riktig verktøy til jobben en gjør-(12 kant/6kant piper- PH/PZ skrutrekkere-spesialverktøy)

Men når det kommer til pipesett så har jeg fortsatt ikke greid å drepe "Kamasa" skralla fra det mørkerøde 1/2" settet som fattern kjøpte på 70 tallet.
Den har overlevd 2 meters "hjelperør" ,og slegge til å løsne bolter.. blitt noe mer slarkete men dog...

Billig "plastskrot" finner en over alt og holder stort sett samme dårlige kvalitet uansett-Uansett pris.
En kan finne noen "grisebillige/geniale" dingser/ting/ her og der, men en må se og kjenne litt på tinga og vurdere om det er DETTE en er ute etter og om det virker solid nok til ditt bruk-for andre kan det være bra/dårlig i forhold til din bruk.

Har brukt oljer også "branded" med biltemalogo i over 20 år.. ingen motorer har daua av det heller..
-at oljer med annen logo ligger langt over spec i forhold til de biltema handler inn er ulogisk da dette er "penger i dass"for alle produsenter, men de forskjellige typene (også innenfor hvert merke/viskositet)kan ha mindre forskjeller som gir noe mer/mindre forbruk-støy-gearfeeling....
"Syntet" oljene er bedre på å motstå nedbrytning av høy temp over tid.

Når det kommer til "spesialoljer" er saken en annen, men disse er da også produsert og solgt i henhold til sitt bruksområde.eksempelvis "longlife" oljer for VW-Ford-Merchedes-BMW.

Når det gjelder MC er det enkelte sykler som funker best på enkelte oljer-resten funker like bra på "alt", Luftkjølte V motorer er dog litt glade i "tykk" olje pga temp.

Men H sykler -Honda(rakler mindre)-Hyosung (suzuki gv 125)gearer finest med Motul v300 15W-50. Cbr`n har nok fått mye rare oljer opp gjennom årene men med langt over 100000km på telleren(tror den også er stilt tilbake/skiftet speedometer) så rakler den lite med Motulèn.Håper den holder liv i ventilsystemet på XL600R`n også-Det er laget/konstruert av dritt Sad
Castrol 20w-50 gir desverre ofte clutchprob.

Biltemas batterier vanlige/lukkede er samme som de fleste andre,men "gel" kjøpes kun hvis montering tilsier det.
Lithiumbatterier er jeg litt skeptisk til ennå uten spesielle ladekretser.
en ting en SKAL sjekke med batterier en ikke syrefyller, er en volt/last test før kjøp- noen har stått så lenge i hylla at de har selvutladet og blitt skadd.

Konklusjonen min er at ingenting er helt Sort/Hvitt-Ei heller pris/kvalitet.

Vis Medlemmets Profil

203 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Tor 7 Jan 2016 - 15:44

Mye enig i det du sier her, mekkern, men jeg har ikke noen spesiell erfaring med at Motul 300V er bedre enn annet. Men det kan gjerne stemme, har ikke noe grunnlag for å si noe annet.  Very Happy

Har brukt batterier fra Biltema i noen år nå. Noen av dem har holdt mange år, ett var defekt allerede ved kjøp. Byttet dette i et nytt, som har fungert greit etterpå. Har hatt grisedyrt Yuasa-batteri som kun har holdt to år også. Så ja, batteriene er stort sett som alle andre batterier man får kjøpt.

Ellers har jeg notert at Biltema er "best i test" av nødladere/powerpacks: http://www.dinside.no/933239/test-av-nodladere#article_chapter_7

Vis Medlemmets Profil

204 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Tor 7 Jan 2016 - 18:10

Jeg kjøpte en slik sak og den har fungert bra-også til å lade I-phone som kan være litt sær..
men kan ikke støtte meg til annet enn artikklen når det gjelder kapasitet da jeg ikke har tømt den etter noen oppladninger av tlf og kamera..

Men hadde den hatt startmulighet skulle nok guttungen fikset starttest sammen med stereoen i bilen.. lol!

Når det gjelder olja så er det kun pga gearingsegenskapene og et håp om det jeg har "hørt" angående olja på gamle Honda VF motorers kammer kan ha en positiv effekt på XL motorens møkkaventilsystem, da det er "umulig" å oppdrive nye deler.

Testet forøvrig årets første tur i stad..
-14 grader og snøføre med fykesnø i lufta...

heidenau k66 funker gull!
- men k60 scout med "midtrille" funka ikke til annet enn sladding, spinning og skli når en slipper litt på gassen..selv med Hysesang gt125 clompet.

Vis Medlemmets Profil

205 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Tor 7 Jan 2016 - 19:04

mekkern skrev:
- men k60 scout med "midtrille" funka ikke til annet enn sladding, spinning og skli når en slipper litt på gassen..selv med Hysesang gt125 clompet.

Den støttes 100 %, og det blir hvertfall ikke bedre etter noen mil..

Vis Medlemmets Profil

206 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Fre 15 Jan 2016 - 19:27

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Slipemaskin/Filemaskin-2000019928/

En kjapp prøvekjøring av sliperen avslørte en liten lekk i slangen mot luftkobling-kappet 1cm og skrudde på igjen.
Spennhylser har lett for å gi litt kast på 3-3,2mm aksler men det fungerer greit ved litt nøye oppspenning.
Ellers er maskina brukbart sterk i forhold til størrels og støy/luftforbruk er behagelig lavt.
Smørte opp maskina med næringsmiddelgodkjent raffinert"hvitolje"for luftmaskiner.
Da vil litt oljetåke ikke knekke helsa med en gang.

Resyme så langt:
God maskin for prisen.

Har forøvrig begått kalkulert harakiri med omlakkert biltemahjelm..

Men kjører jo ikke så fort....

Vis Medlemmets Profil

207 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Fre 15 Jan 2016 - 20:15

mekkern skrev:
Men kjører jo ikke så fort....

Suspect Du ljuger !

Vis Medlemmets Profil

208 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Fre 15 Jan 2016 - 21:57

Åsså masse bilremastropper..gisp What a Face

Jeg har vært en tur på BT og kjøpt både gaffelolje og gressklipperolje. Gaffelolja tenkte jeg å bruke på F1, den skal ha ATF-olje ifølge manualen, men den er skrevet før det var noe som het gaffelolje. Tipper at gaffelolje har noen egenskaper som ATF ikke har og at resten av kravene er ivaretatt. Gaffel kan nok få noe mer vanninntrengning enn en automatkasse...
Gressklipper har jeg ikke, det bare ønsker jeg meg til den gangen jeg kjøper meg gressplen. drunken
Gressklipperolja til BT er en GL1-olje og jeg har hørt fra en informert kilde at Tempo-gjengen bruker denne på clutch og gearkasse. En Sachs 50 eller 150 er jo ikke store motoren, men clutchen er jo heller ikke stor, husker at motorolje allerede på slutten av søttitallet fikk disse små clutchene til å slure. Jeg tenker å prøve denne GL1-olja på primæren, dvs clutchen på Triumph istedenfor ATF som jeg bruker nå. Å bruke ATF istedenfor den spesifiserte SAE 20 motorolja er et gammelt triks for å unngå sluring, men den smører jo ikke så godt, det er jo både lager og kjede der. Vaffal kjede på Bonnevillen, Tigerfrøken har belt som tåler olje pirat

Vis Medlemmets Profil

209 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Fre 15 Jan 2016 - 22:04

Stilig ekprementering Pelsen. Det heter kanskje anvendt vitenskap clown

Vis Medlemmets Profil

210 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Fre 15 Jan 2016 - 22:55

Palma skrev:Stilig ekprementering Pelsen. Det heter kanskje anvendt vitenskap clown
Hehe, det skjer jo ikkeno galt om clutchen slurer og jeg må slå av gassen. Tømme BT-olja i avløpet  pig   og fylle på ATF som før. sunny Eller kanskje gaffelolje clown

Vis Medlemmets Profil

211 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Fre 15 Jan 2016 - 23:05

pelsen skrev:
Palma skrev:Stilig ekprementering Pelsen. Det heter kanskje anvendt vitenskap clown
Hehe, det skjer jo ikkeno galt om clutchen slurer og jeg må slå av gassen. Tømme BT-olja i avløpet  pig   og fylle på ATF som før. sunny Eller kanskje gaffelolje clown

Ta deg en tur på Felleskjøpet eller lignende og kjøp 10w-30 Traktor Universal olje, den går både på motor og bakstusser på traktorer. Påenget er at mange traktorer har våte bremser inne i bakstussen, så denne olja har tilsetninger som sørger for at bremsene virker. Og de er jo egentlig det samme som en våt clutch, bare at krafta går "andre veien".

Vis Medlemmets Profil

212 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Fre 15 Jan 2016 - 23:15

Gjengerep-sett fra Biltema, tror dere bunnpluggen kommer til å falle ut igjen? Selv har jeg kjempetroa på at det ble en fullgod reparasjon.  Men må innrømme at jeg for sikkerhets skyld spanderte litt Locktite da jeg satte inn gjengehylsa  rabbit  Skal ut i garasjen senere ikveld og se om den fremdeles sitter i, I'll keep U posted.

99 kroner, og deler til overs.Nok til 3 overteita bunnplugger pirat

213 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Fre 15 Jan 2016 - 23:22

ArcticTiger skrev:
pelsen skrev:

Ta deg en tur på Felleskjøpet eller lignende og kjøp 10w-30 Traktor Universal olje, den går både på motor og bakstusser på traktorer. Påenget er at mange traktorer har våte bremser inne i bakstussen, så denne olja har tilsetninger som sørger for at bremsene virker. Og de er jo egentlig det samme som en våt clutch, bare at krafta går "andre veien".
Takker for tipset, men først skal jeg jo prøve bilremaoljen som jeg allerede har kjøpt, har jo ikke gressklipper  pale

Vis Medlemmets Profil

214 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Fre 15 Jan 2016 - 23:29

KliffArne skrev:Gjengerep-sett fra Biltema, tror dere bunnpluggen kommer til å falle ut igjen? Selv har jeg kjempetroa på at det ble en fullgod reparasjon.  Men må innrømme at jeg for sikkerhets skyld spanderte litt Locktite da jeg satte inn gjengehylsa  rabbit  Skal ut i garasjen senere ikveld og se om den fremdeles sitter i, I'll keep U posted.

Ifølge en informert kilde, dvs denne gangen er det en berømt(ryktet)  mc-mekaniker som har forklart meg at det er to ting som holder en motor sammen. Det er tennplugg og bunnplugg. Disse må trekkes til så mye man kan klare, og gjerne med forlenger så man kan få litt ekstra moment når man drar til. Very Happy  Man må ikke sluntre unna her clown

Vis Medlemmets Profil

215 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Lør 16 Jan 2016 - 9:41

KliffArne skrev:Gjengerep-sett fra Biltema, tror dere bunnpluggen kommer til å falle ut igjen? Selv har jeg kjempetroa på at det ble en fullgod reparasjon.  Men må innrømme at jeg for sikkerhets skyld spanderte litt Locktite da jeg satte inn gjengehylsa  rabbit  Skal ut i garasjen senere ikveld og se om den fremdeles sitter i, I'll keep U posted.

Dette er hva de skulle gjort når det var nytt. Alle "løsgjenger" bør en bruke et egnet anaerobt lim på ja.. Populært kalt "locktite"
Gjenge ting som skal "ofte" opp rett i alu? det er å be om plunder når mange finner frem "verktøyet"..
Men nå er det jo færre og færre som tør/kan/vil serve og fikse på tinga sine.....

Vis Medlemmets Profil

216 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Lør 16 Jan 2016 - 18:05

Grrrrr...  Twisted Evil
Idag takket varmepistolen fra bilræva for seg, satans drit. Plutselig blåste den mildere enn en hårføner, jævla møkk. Ikke var den gammel heller, og ikke mye brukt, faan. Tror ikke det blir noe mer blå dingser med ledning her i huset, har en blå nikkesag som også nærmer seg søplekassa.
Brodern og jeg delte verktøyet etter Far i høst, og jeg fikk både nikkesaga og varmepistolen. Black and Decker varmepistol som jeg husker jeg brukte når vi pusset trebåt på åttitallet, den funker ennå.  Cool

Vis Medlemmets Profil

217 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Lør 16 Jan 2016 - 19:21

Har en gammel "blågrønn" fra bilrema... den har jeg brukt i 20 år nå.. mulig den du har er for ny.. clown

men fra spøk til alvor:
Synes det meste av saker blir dårligere og dårligere..
om det er elektronikk eller hammere spiller mindre rolle kvaliteten synes fallende..

Eneste som har hatt et oppsving de siste 30 åra er kjøretøy-DE holder bedre enn de ofte gjorde før.. cheers

Vis Medlemmets Profil

218 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Lør 16 Jan 2016 - 19:35

mekkern skrev:

Dette er hva de skulle gjort når det var nytt. Alle "løsgjenger" bør en bruke et egnet anaerobt lim på ja.. Populært kalt "locktite"
Gjenge ting som skal "ofte" opp rett i alu? det er å be om plunder når mange finner frem "verktøyet"..
Men nå er det jo færre og færre som tør/kan/vil serve og fikse på tinga sine.....

Men når det først er som det er, med gjenger i alu, så må man nesten berømme Sukuki for å ha laget oljeavtappinga i et lokk som kan skrues av motoren. Gjør hele reparasjonen til en lek.

219 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Lør 16 Jan 2016 - 19:52

Biler har blitt mye bedre ja, den gamle golfen min fra '81 måtte jeg sveise på nye hjulbuer sånn ca '92. Mer sveising i '94. "Nygolfen" fra 2000 som jeg kjøpte ny har ikke rustet noe, her har det skjedd en forbedring. Jeg har måttet bytte gearkasse på den, en svakhet, men en ny kasse for ca 10 laken på Lierskauen er jo helt ok. Nå heter den vintervraket og skal få gå så lenge den kan. På sommern kjører jeg jo sykkel eller TVR.

Tror jeg kjøpte tenningslampe og kamvinkelmåler på BT i Sarpsborg midt på åttitallet, de funker fremdeles, og jeg er en av de få som ennå må stille tenninga med lampe Very Happy

Vis Medlemmets Profil

220 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Lør 16 Jan 2016 - 19:59

pelsen skrev:Biler har blitt mye bedre ja, den gamle golfen min fra '81 måtte jeg sveise på nye hjulbuer sånn ca '92. Mer sveising i '94. "Nygolfen" fra 2000 som jeg kjøpte ny har ikke rustet noe, her har det skjedd en forbedring. Jeg har måttet bytte gearkasse på den, en svakhet, men en ny kasse for ca 10 laken på Lierskauen er jo helt ok. Nå heter den vintervraket og skal få gå så lenge den kan. På sommern kjører jeg jo sykkel eller TVR.

Tror jeg kjøpte tenningslampe og kamvinkelmåler på BT i Sarpsborg midt på åttitallet, de funker fremdeles, og jeg er en av de få som ennå må stille tenninga med lampe Very Happy

Er nok ikke mange som vet hva kamvinkel er heller nå lenger... confused

Vis Medlemmets Profil

221 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Lør 16 Jan 2016 - 20:13

mekkern skrev:Er nok ikke mange som vet hva kamvinkel er heller nå lenger... confused
Er vel omtrent 10 år siden jeg brukte den, på Essex 3-litern som satt i TVRen. Har byttet ut den mot en 2,9 Cosworth V6 med datasprut.
Tigerfrøken har stifter, men de gidder jeg ikke å sjekke hvert år, magneten har jo vekselstrøm over stiftene og da spises de jo ikke opp så raskt. Vet ikke om jeg kan bruke kamvinkelmåler på den heller, bladsøker funker ok på nye stifter. Cool

Vis Medlemmets Profil

222 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Lør 16 Jan 2016 - 20:48

pelsen skrev:
mekkern skrev:Er nok ikke mange som vet hva kamvinkel er heller nå lenger... confused
Er vel omtrent 10 år siden jeg brukte den, på Essex 3-litern som satt i TVRen. Har byttet ut den mot en 2,9 Cosworth V6 med datasprut.
Tigerfrøken har stifter, men de gidder jeg ikke å sjekke hvert år, magneten har jo vekselstrøm over stiftene og da spises de jo ikke opp så raskt. Vet ikke om jeg kan bruke kamvinkelmåler på den heller, bladsøker funker ok på nye stifter. Cool

Når en først hadde justert stiftåpning og tenningstidspunkt så betydde ikke kamvinkelmåleren stort annet enn å indikere slitasje av stift/sleper..
men for "finjustering" av stiften når en ikke hadde tenningslampe så var det "greia".

Takke en viss en for at stifter kun er igjen på gressklipperen...

Men tenningslampa er gull-samme om det er mekanisk eller datajustert fortenning..ikke alltid at giverne er "fit and optimum"

Vis Medlemmets Profil

223 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Lør 16 Jan 2016 - 21:05

mekkern skrev:
pelsen skrev:

Når en først hadde justert stiftåpning og tenningstidspunkt så betydde ikke kamvinkelmåleren stort annet enn å indikere slitasje av stift/sleper..
men for "finjustering" av stiften når en ikke hadde tenningslampe så var det "greia".

Takke en viss en for at stifter kun er igjen på gressklipperen...

Men tenningslampa er gull-samme om det er mekanisk eller datajustert fortenning..ikke alltid at giverne er "fit and optimum"
Minner meg om at jeg skal tegne noen merker på en viss ford motor og sjekke, tror ikke den er mye utenfor men man vet jo aldri før man har sjekket. clown

Vis Medlemmets Profil

224 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Lør 16 Jan 2016 - 22:00

selv skruehulla kan gi 1 eller 2 grader+/- hvis diameteren på den roterende delen er liten...

Må nok sjekke litt tenning på et par motorer til våren jeg også... Laughing

Vis Medlemmets Profil

225 Re: Verktøy og utstyr fra Biltema on Man 18 Jan 2016 - 10:45

mekkern skrev:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Slipemaskin/Filemaskin-2000019928/

En kjapp prøvekjøring av sliperen avslørte en liten lekk i slangen mot luftkobling-kappet 1cm og skrudde på igjen.
Spennhylser har lett for å gi litt kast på 3-3,2mm aksler men det fungerer greit ved litt nøye oppspenning.
Ellers er maskina brukbart sterk i forhold til størrels og støy/luftforbruk er behagelig lavt.
Smørte opp maskina med næringsmiddelgodkjent raffinert"hvitolje"for luftmaskiner.
Da vil litt oljetåke ikke knekke helsa med en gang.

Resyme så langt:
God maskin for prisen.

Takk for info, da skal jeg teste dette verktøyet også. Skal etter hvert gå over innsuget på Guzzien jeg bygger om.

Kjøpte en luftdrevet stiftepistol i helga, med stifter og et verktøy for fjerning av stifter. Skal trekke om noen mc-saler, og forsøkte å skyte inn noen stifter i en av dem i går. Det klarte pistolengreit, men må redusere lufttrykket litt på kompressoren så blir dette bra, den satte stiftene litt for hardt. Kjøpte kun stifter med 10 mm lengde, tenkte at de går opp i skummet. Men ser nå at jeg må ha kortere stifter også, fordi de skal settes sideveis utover enkelte plasser.

Stiftepistol: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Spikerpistol/Luftdrevet-stiftepistol-112-mm-2000031875/
Stiftefjerner: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Stiftepistol-og-Nagleverktoy/Stiftefjerner-B8-2000037088/

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 9 av 12]

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next