Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Front fork holding tool...

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Front fork holding tool... on Ons 2 Mai 2012 - 20:16

KnutR

Admin
Jessda, jeg har satt i gang igjen med veteransykkelen. 75 modell Yamaha RD350 som skal ut på gata igjen.

Driver og fikser gaflene nå, og har fått demontert en. Innerdelen på nr 2 fant ut at den skulle snurre rundt med skruen i bunnen, og løsningen var i følge Yamahahahaha en såkalt "Front fork holding tool". Ser ut som en diger T, og gikk sikkert ut av produksjon omtrentlig ved de tider Trollerud bare var et lystent glimt i hans fars øyne.

Poenget er: Jeg trenger et alternativ. Hva skal man bruke for å holde igjen dingsebomsen inni der? Gjerne noe man kan ha i en middels utstyrt garasje.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

2 Re: Front fork holding tool... on Ons 2 Mai 2012 - 20:52

Hvis du har den ene av allerede,så ser du jo hvordan det må se ut. Finn en mutter eller bolt som passer nedi den som er demontert,sveis den fast på en stang,så har du laget deg et spesialverktøy.

Alternativt kan du bruke et kosteskaft,spisse det litt og bruk storslegga å slå det ned med rabbit

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

3 Re: Front fork holding tool... on Ons 2 Mai 2012 - 21:01

KnutR

Admin
KliffArne skrev:Hvis du har den ene av allerede,så ser du jo hvordan det må se ut. Finn en mutter eller bolt som passer nedi den som er demontert,sveis den fast på en stang,så har du laget deg et spesialverktøy.

Alternativt kan du bruke et kosteskaft,spisse det litt og bruk storslegga å slå det ned med rabbit

En million smileys og ingen som klasker panne... scratch
Der har jeg igjen for å drive i garasjen uten kaffe. Takk, KliffArne! Very Happy

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

4 Re: Front fork holding tool... on Ons 2 Mai 2012 - 21:13

KnutR skrev:Jessda, jeg har satt i gang igjen med veteransykkelen. 75 modell Yamaha RD350 som skal ut på gata igjen.

Driver og fikser gaflene nå, og har fått demontert en. Innerdelen på nr 2 fant ut at den skulle snurre rundt med skruen i bunnen, og løsningen var i følge Yamahahahaha en såkalt "Front fork holding tool". Ser ut som en diger T, og gikk sikkert ut av produksjon omtrentlig ved de tider Trollerud bare var et lystent glimt i hans fars øyne.

Poenget er: Jeg trenger et alternativ. Hva skal man bruke for å holde igjen dingsebomsen inni der? Gjerne noe man kan ha i en middels utstyrt garasje.

Luft muttertrekker er ofte løsningen. Ingen garanti men det fungerer som regel.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Front fork holding tool... on Ons 2 Mai 2012 - 21:22

KnutR

Admin
Tunofisken skrev:
KnutR skrev:Jessda, jeg har satt i gang igjen med veteransykkelen. 75 modell Yamaha RD350 som skal ut på gata igjen.

Selv om innerdelen snurrer med?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Front fork holding tool... on Ons 2 Mai 2012 - 21:33

Har du tatt ut fjæra?

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Front fork holding tool... on Ons 2 Mai 2012 - 21:37

KnutR

Admin
Robert-K skrev:Har du tatt ut fjæra?
Jupp.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Front fork holding tool... on Ons 2 Mai 2012 - 22:18

KnutR skrev:
Robert-K skrev:Har du tatt ut fjæra?
Jupp.
Sett den tilbake igjen og sett på toppen av demperen. Forsøk å komprimere demperen så mye du greier samtidig som du (eller en venn) prøver å løsne bolten i bunnen. Gjerne med luftverktøy...

Lykke til:)

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Front fork holding tool... on Ons 2 Mai 2012 - 23:41

KnutR skrev:
Tunofisken skrev:

Selv om innerdelen snurrer med? [/quote]

Nei da har den feilet men er det det den gjør, med luft altså? Poenget er jo at med slagene og akselerasjonen på luft trekkeren så er det ofte nok selv om innerdelen følger med lett som bare det når man skrur for hånd.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]