Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Moment, gaffelolje og honing.

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Moment, gaffelolje og honing. on Fre 2 Mai 2014 - 8:19

Et spørsmål om noe som jeg plutselig ble usikker på: Når man trekker til med momentnøkkel, skal det konsekvent være på tørre gjenger, smurte gjenger eller må man konferere med en manual i hvert tilfelle?
Har trodd det skulle være tørre gjenger, men så var det en eller annen skråsikring på et forum (Bike...) som påstod gjengene skulle være smurt... Tror det må være feil, men jeg vet her er noen her inne som sannsynligvis har et svar.

Skal helle gaffelolje på et par gafler som skal fungere som innbyttere på en thumper mens de andre gaflene blir åpnet for bytte av slider og simmeringer. Utenom at jeg lurer på hvordan jeg skal få av skruen i bunnen av beina (har ikke spesialverktøyet) så tenkte jeg at jeg skulle ha på 15W olje. Har kjøpt 20W-olje, og hadde allerede en boks med 10W. Mener bestemt at om jeg blander disse 50:50 skal det bli 15W...?
Også dette er jeg "forholdsvis" sikker på er korrekt, men igjen velger jeg å høre med de her inne som er langt mer kyndig enn meg.

Hvis jeg plutselig bestemmer meg for å ta av toppen på en backupmotor jeg har til thumperen så lurer jeg på om det har noen reell hensikt å uansett bytte stempelringene hvis sakene ellers er OK? Er gått rundt 50k og starter og går.
Og har det noen hensikt å dra lett over med et honingsverktøy på de gamle sakene eller er det risiko for at man gjør sakene verre da?

Huff, ble mange spørsmål dette...

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Fre 2 Mai 2014 - 9:15

Det er normalt angitt med tørre gjenger, men sjekk med verkstedhåndboka til den aktuelle sykkelen. Enkelte steder får man ikke tørre gjenger (oljebunnplugger etc.), og noen steder skal man bruke gjengelåsevæske, som vil redusere friksjonen.

Blander du 20W og 10W i like mengder, får du 15W.

Mål slitasje i sylinder, stempel og avstand i enden av stempelringer for å sjekke mot toleranser i verkstedhåndboka. Generelt vil lett honing og bytte av ringer være riktig å gjøre.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Fre 2 Mai 2014 - 9:37

mortal skrev:Blander du 20W og 10W i like mengder, får du 15W. .

Hvis det er forskjellige merker er det ikke sikkert -men sikkert nær nok.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Fre 2 Mai 2014 - 11:42

Takk for svar  Very Happy 

Ja, er samme merke på gaffeloljene.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Man 5 Mai 2014 - 17:36

kommer helt an på hva du skal trekke til. i motorer skal det ofte være olje på både gjenger og evnt skiver. noen steder skal det være olje blanda med assembly lube og noe skal ha låsevæske. manualen er riktig sted å finne svaret :)

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Man 5 Mai 2014 - 19:00

OK.
Ikke noe motor som skrues nu, men kanskje litt senere på sommeren.
Er der noen bolter som bør byttes, tenker på at smurte bolter som draes med heftig moment får strekk og kanskje ikke bør gjenbrukes for mye?

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Man 5 Mai 2014 - 19:05

joo skrev:OK.
Er der noen bolter som bør byttes, tenker på at smurte bolter som draes med heftig moment får strekk og kanskje ikke bør gjenbrukes for mye?
Det må du nesten se an selv. er gjengene hele og fine ser jeg ikke noen grunn til å bytte. men ser det ut som noen har prøvd å skru det ihjel blir det noe annet.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Man 5 Mai 2014 - 19:25

Takk Johnny, høres riktig ut i mine ører.

Den motoren jeg kanskje skal skru litt på havnet i mitt eie siden det ikke så ut som noen hadde skrudd på den i det hele tatt siden den kom ut på veien i -87. Unntatt oljefilterdekslet da. Så jeg tror den skal være veldig original og ikke hjemmemekka. Sannsynligvis aldri åpna  cheers 

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Man 5 Mai 2014 - 19:39

joo skrev:Takk Johnny, høres riktig ut i mine ører.

Den motoren jeg kanskje skal skru litt på havnet i mitt eie siden det ikke så ut som noen hadde skrudd på den i det hele tatt siden den kom ut på veien i -87. Unntatt oljefilterdekslet da. Så jeg tror den skal være veldig original og ikke hjemmemekka. Sannsynligvis aldri åpna  cheers 
høres veldig moro ut :) husk å dele på forumet her :)

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Man 5 Mai 2014 - 21:03

Johnny Airtime skrev:
Det må du nesten se an selv. er gjengene hele og fine ser jeg ikke noen grunn til å bytte. men ser det ut som noen har prøvd å skru det ihjel blir det noe annet.

Det brukes bolter på enkelte motorer/enkelte plasser som ikke skal brukes oppatt,etter boka. Gjelder vel spesiellt sånne som skal ha et visst moment,for så i tillegg trekke dem f.eks. 180 grader. Har ikke peiling,men husker det var noen sånne på den zx-motoren jeg skrudde på.
Kan kanskje ha noe med at de blir strukket,og gjør man det mange nok ganger så gir dem seg??  scratch 

11 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Man 5 Mai 2014 - 21:06

KliffArne skrev:
Johnny Airtime skrev:

Det brukes bolter på enkelte motorer/enkelte plasser som ikke skal brukes oppatt,etter boka. Gjelder vel spesiellt sånne som skal ha et visst moment,for så i tillegg trekke dem f.eks. 180 grader. Har ikke peiling,men husker det var noen sånne på den zx-motoren jeg skrudde på.
Kan kanskje ha noe med at de blir strukket,og gjør man det mange nok ganger så gir dem seg??   scratch 
det er helt riktig. men nå skrev han at han ikke skulle skru motor så jeg svarte utifra det :)

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Man 5 Mai 2014 - 21:14

Så vrang du skulle være da,han skrev jo at han kanskje skulle skru motor senere i sommer  pirat 

13 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Man 5 Mai 2014 - 21:17

hehe, etterpå ja :) men det er som du sier en del strekkbolter i mange mc motorer. som regel på rådene og der blokka er skrudd sammen rundt veivlagera.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Man 5 Mai 2014 - 22:52

Nå må dere ikke skremme meg så seint på kvelden  affraid 

Når jeg justerer rockerarm-klaring på GS`en skal to av boltene til toppen løsnes. Og de trekkes med moment + 90 grader... Får se i manualen om der er anbefalt et maks antall ganger man kan gjøre det uten å bytte bolter...

Nå er det ikke alle som gjør noe med dette, ikke sikker på at folk vet om det når de ellers ser over ventilklaringene. Og hvis sakene er innenfor spec når man justerer ventilene rører man det selvsagt ikke. Selv om motoren "rasler" mye med maks klaring der. Har bare gjort det en gang så langt på boxeren min.

Og nei, liker absolutt ikke dette med å drive å dreie bolter 90/180 grader etter at de allerede er satt med mye moment. Får vondt i magen og dommedagsfølelse av det. Men tyskerten vet sikkert hva dem gjør! Noe jeg ikke gjør  Laughing 

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Tir 6 Mai 2014 - 8:01

joo skrev:Nå må dere ikke skremme meg så seint på kvelden  affraid 

Når jeg justerer rockerarm-klaring på GS`en skal to av boltene til toppen løsnes. Og de trekkes med moment + 90 grader... Får se i manualen om der er anbefalt et maks antall ganger man kan gjøre det uten å bytte bolter...

Rakleverket til Fritz er sikkert ikke så nøye på det,er så grovbygd  clown  Tror vel heller ikke,som du sier,at det skal være nødvendig å røre disse så ofte når de først er justert.

16 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Tir 6 Mai 2014 - 9:26

KliffArne skrev:

Rakleverket til Fritz er sikkert ikke så nøye på det,er så grovbygd  clown   Tror vel heller ikke,som du sier,at det skal være nødvendig å røre disse så ofte når de først er justert.

Nei, den gangen jeg justerte var de innafor men rommelige. Men satte dem mot minimum likevel. Og det ble mindre lyd. Tviler på at jeg gjør det flere ganger uten at de er utafor.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Ons 18 Mar 2015 - 22:19

Drar opp denne igjen. Har et sett ekstra gaffler til mopeden so mjeg skal sette i stand. De som sitter på lekker godt.
Har kjøpt nye tettninger osv. Men vask av gaffelbeina innvendig, hva bruker dere ? Diesel? Bensin? Parafin? Oppvaskmaskin og SUN affraid ?

Og olje? 5W ? Biltema ok? Det er ikke fjæring i gaffelen på GS'n bare glidning bounce

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Tor 19 Mar 2015 - 17:25

Trenger vel ikke så mye vask?
BT 5W er helt greit det.

Les fra post 12 av her: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=26254

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Tor 19 Mar 2015 - 18:07

joo skrev:Trenger vel ikke så mye vask?
BT 5W er helt greit det.

Les fra post 12 av her: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=26254

Ja, så på den tråden tidligere i da Joo (i arbeidstida:bounce: ), Er nok lurt å vaske litt, det er ikke gjort noe med gaffla på mange km. Det siste som rant ut i går kveld var gurba-aktig. Men skylle med bensin eller diesel, evt noe dårlig hjemmebrent er vel greit nok.

Så forresten i samme tråden på adv at en anbefalte å ha godt med fett under støvringen, altså mellom støvring og simmiring. Det har jeg veldig liten tro på. Støvringen vil ikke kunne klare å dra av det fetter og benet som kommer opp igjen med masse fett på vil være en magnet for støv og dritt. Blir jo slipepasta de-luxe affraid

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Tor 19 Mar 2015 - 18:23

Sjøl hadde jeg nok tenkt diesel eller parafin og ikke bensin om det skulle skylles.
Eller avfetting, noen bøtter med varmt vann for å skylle ut, la tørke skikkelig. En skvett med olje som helles ut igjen og så sette sammen og fylle 5W?

Nei, dempinga tar jo støtdemperen på telelevern seg av. Genial den telelevern.

Lese arbeidsråd i arbeidstida må vel være innafor clown

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Tor 19 Mar 2015 - 19:30

Bruk ett 1000 våtslipepapir dyppet i olje og tverr slip på beinet, det gjør susen.
når beinet går opp drar det med seg en usynlig film med olje og for all del styr unna fett

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Tor 19 Mar 2015 - 19:36

custom skrev:Bruk ett 1000 våtslipepapir dyppet i olje og tverr slip på beinet, det gjør susen.
når beinet går opp drar det med seg en usynlig film med olje og for all del styr unna fett

Hehe, ja styrer langt unna fett. Men den slipinga tror jeg også at jeg styrer unna, bena ser blanke og lekkre ut (som resten av sykker'n) men støvringene var frynsete som ei gammal......... affraid
Kikka nedi beinet etter å ha tømt ut olja, var endel grums der ja. Fikk vaska og stelt de litt så nå blir det lekkert.
Veldig praktisk med to sett med gaffler... Regner nesten med at alle har det clown

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Tor 19 Mar 2015 - 19:45

Palma skrev:
Veldig praktisk med to sett med gaffler... Regner nesten med at alle har det clown

Har det til gammel-Yammahhaen, og begge setta lekker lol!

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Tor 19 Mar 2015 - 20:28

Palma skrev:
custom skrev:Bruk ett 1000 våtslipepapir dyppet i olje og tverr slip på beinet, det gjør susen.

Hehe, ja styrer langt unna fett. Men den slipinga tror jeg også at jeg styrer unna, bena ser blanke og lekkre ut (som resten av sykker'n) men støvringene var frynsete som ei gammal......... affraid
Kikka nedi beinet etter å ha tømt ut olja, var endel grums der ja. Fikk vaska og stelt de litt så nå blir det lekkert.
Den slipinga er faktisk noe de som overhaler gafler gjør, det blir helt usynlig, bare man gider å ta en liten runde med autosol etterpå, Anbefales

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Moment, gaffelolje og honing. on Tor 19 Mar 2015 - 20:32

custom skrev:
Palma skrev:

Den slipinga er faktisk noe de som overhaler gafler gjør, det blir helt usynlig, bare man gider å ta en liten runde med autosol etterpå,  Anbefales
Ja vet det blir gjort, men pusses det ikke langs benet? Du mener at man skal pusse rundt benet, noe ala krysshoning, bare utvendig ?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next