Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Ikkevakker XT600 uten makeup-planer.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Søn 4 Mai 2014 - 17:52

Vet ikke om det er lov å kalle dette et "prosjekt"? Får slette tråden hvis noen føler seg støtt...

Har ingen planer om å få den vakker, men har hatt den et drøyt år og skal dulle litt med de sakene som må til for å holde liv i den og ikke minst bruke den.

Han jeg handla av hadde kjørt den mye på vinteren, og ACF50 hadde han i alle fall ikke brukt.

Det som hadde mest verdi var nok de knakande gode vinterdekka, Mitas med pigg  cheers 

OK, dette "forbedra" utseendet litt men jeg bytta setetrekk bare på grunn av at det gamle var hullete så setet alltid stod fullt av vann. Bytta til svart siden jeg ikke vil ha den så fargerik...

Ellers ble det noe småtteri. TW301/302-dekk satt på til sommerkjøring. Bytta alt av hjullagre etc samt kjede/drev i samme slengen. Faktisk litt stritt å legge om på forhjulet, men det kommer nok bare av at "brønnen" i den smale felgen med slange ikke er så dyp som på de slangeløs-felgene jeg har lagt om på før.

Har ramla inn mye deler av både nytt og veldig brukt. Blir nok veksling mellom å kjøre og å skru. Moro å skru bounce 

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Søn 4 Mai 2014 - 20:35

Saken har vært plagsomt inkontinent, men så sluttet den å lekke gaffelolje. Siden simmeringer neppe reparerer seg selv konkluderte jeg med at der var tomt til slutt.
Tok fram de gaflene som kom med den halve XT`en jeg handla i høst. Tømte dem og hadde på ny olje og trykksatte dem. Så i godværet i dag kosa jeg meg på den nye terrassen. (Egentlig skulle jeg beise terrassen, men det er mer moro å skru). Bytta om, så får jeg ta en større service på de originale med ringer og glidere. Bare jeg får løs innerbena... De skulle jeg nok løsna mens de stod på sykkelen.

Noen mil i ettermiddag med asfalt og grus og ikkeno ramla av... da gjorde jeg det sikkert sånn halvveis rett  cheers 

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Søn 4 Mai 2014 - 21:58

De skulle definitift vært løsnet når de sto på sykklen, men jeg har satt beina fast i stikke med aluminumsbakker der hvor de var festet i tripple tree en gang og det funket bra

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Søn 4 Mai 2014 - 22:04

Det var eb tøff sykkel Joo! Hva iall værden skal du med den dærre åverprisa Beeemern når du har denne  Rolling Eyes 
Er det en gammal Esab sveisemaske du har til frontlykt  Question 

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 5 Mai 2014 - 6:41

@custom 95: har faktisk et ekstra, gammelt triple tree liggende. Var gull for å løsne topplokket på gaflene. Kan sikkert hjelpe når innerbeina skal av, men å få komprimert gaffelen skikkelig hadde hjulpet. Og det skjer lettest med en person på styret når de står på sykkelen og muttertrekker på bolten under. Eller så får man prøve å finne ut hvordan motholdet til Yamaha ser ut, kanskje noen som vet?

@AT: Den overprisa beemern ER bedre på langtur skal vite  Wink  Det er ikke å kimse av det.
Lykta er et par LED-lys, tanken var nok å få ned strømforbruket så den kunne drive varmehåndtak. Men har originallykta, kanskje den kommer på igjen? Trenger bare en liten sveiselarve, og sveiseapparatet mitt står merkelig nok i Harstad...

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 5 Mai 2014 - 9:28

Embarassed 
joo skrev:@custom 95: har faktisk et ekstra, gammelt triple tree liggende. Var gull for å løsne topplokket på gaflene. Kan sikkert hjelpe når innerbeina skal av, men å få komprimert gaffelen skikkelig hadde hjulpet. Og det skjer lettest med en person på styret når de står på sykkelen og muttertrekker på bolten under. Eller så får man prøve å finne ut hvordan motholdet til Yamaha ser ut, kanskje noen som vet?

@AT: Den overprisa beemern ER bedre på langtur skal vite  Wink  Det er ikke å kimse av det.
Lykta er et par LED-lys, tanken var nok å få ned strømforbruket så den kunne drive varmehåndtak. Men har originallykta, kanskje den kommer på igjen? Trenger bare en liten sveiselarve, og sveiseapparatet mitt står merkelig nok i Harstad...
jeg kjenner ikke XT men på XV 1100 er det i bunnen av beina 22 mm seks kant, bare å bruke nok forlengere på skralla  Cool

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 5 Mai 2014 - 10:16

joo skrev:Saken har vært plagsomt inkontinent, men så sluttet den å lekke gaffelolje. Siden simmeringer neppe reparerer seg selv konkluderte jeg med at der var tomt til slutt.
Tok fram de gaflene som kom med den halve XT`en jeg handla i høst. Tømte dem og hadde på ny olje og trykksatte dem. Så i godværet i dag kosa jeg meg på den nye terrassen. (Egentlig skulle jeg beise terrassen, men det er mer moro å skru). Bytta om, så får jeg ta en større service på de originale med ringer og glidere. Bare jeg får løs innerbena... De skulle jeg nok løsna mens de stod på sykkelen.

Noen mil i ettermiddag med asfalt og grus og ikkeno ramla av... da gjorde jeg det sikkert sånn halvveis rett  cheers 

Hmmm..det var mekaniker en skulle ha vært. Jeg må nok beise veranda og slike kjedelige ting, det nytter ikke annet når en er født med tolv tommeltotter...

Det var som kona sa når jeg skulle på rustløserkurs: "Hva skal du med det, du som ikke kan skru/mekke...."  pale 

Vis Medlemmets Profil http://mcsidene.no/

8 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 5 Mai 2014 - 20:38

Får slippe ei lita lommelykt ned i gaffelen og se hva som er øverst på innerbeina...

@GV; Har beisa en veranda, og i dag brukte jeg 4-5 timer på å skrubbe enda en veranda og mekketerrassen. Ikke noe godt for ryggen, og så er det beisinga da...
Men å mekke er strengt tatt bare å handle en manual til sykkelen og skru i filler  What a Face 

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 5 Mai 2014 - 21:37

joo skrev: Kan sikkert hjelpe når innerbeina skal av, men å få komprimert gaffelen skikkelig hadde hjulpet. Og det skjer lettest med en person på styret når de står på sykkelen og muttertrekker på bolten under. Eller så får man prøve å finne ut hvordan motholdet til Yamaha ser ut, kanskje noen som vet?

Har en manual for xt600 1990,sikkert samme gaffel. Problemet er at den er på tysk  Suspect 

Ved en illustrasjon hvor de skrur løs innerben står det:

"Untere Gabelverschluss-Schraube (innensechskant SW 6) ausdrehen.Falls sich Dampferstange mitdreht,mit Nuss SW 27 Dampferstange gegenhalten oder Feder,Vorspannhulse und obere Gabelverschluss-Schraube provisorisch einsetzen, um Dampferstange am Midrehen zu hindern.

Er du god i Tysk,så har du kanskje løsningen her  pirat 

10 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 5 Mai 2014 - 21:47

Dette er gafler av typen "damping rod". På Yamaha (Kayaba/KYB) må du holde igjen i bunnen med en innvendig sekskant. Jeg har laget et verktøy for dette ved å sveise en stang med t-håndtak til en mutter som passer ned i denne sekskanten nederst i gaffelen til mine 43 mm KYB-gafler (YZ 490, IT 490, KX 250). Du finner det ut når du har demonert gaffelen, og kikker nedi der. Det ser ut til at det er 27 mm sekskant, etter hva KliffArne har klart å grave frem.
 rabbit

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 5 Mai 2014 - 21:59

mortal skrev:Dette er gafler av typen "damping rod". På Yamaha (Kayaba/KYB) må du holde igjen i bunnen med en innvendig sekskant. Jeg har laget et verktøy for dette ved å sveise en stang med t-håndtak til en mutter som passer ned i denne sekskanten nederst i gaffelen til mine 43 mm KYB-gafler (YZ 490, IT 490, KX 250). Du finner det ut når du har demonert gaffelen, og kikker nedi der. Det ser ut til at det er 27 mm sekskant, etter hva KliffArne har klart å grave frem.
 rabbit
jeg sveiset også en bolt på ett t håndtak først, men fant ut jeg heller skulle kjøpe pipe med sekskant og bruke forlengere på skralla

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 5 Mai 2014 - 22:07

custom 95 skrev:
mortal skrev:Dette er gafler av typen "damping rod". På Yamaha (Kayaba/KYB) må du holde igjen i bunnen med en innvendig sekskant. Jeg har laget et verktøy for dette ved å sveise en stang med t-håndtak til en mutter som passer ned i denne sekskanten nederst i gaffelen til mine 43 mm KYB-gafler (YZ 490, IT 490, KX 250). Du finner det ut når du har demonert gaffelen, og kikker nedi der. Det ser ut til at det er 27 mm sekskant, etter hva KliffArne har klart å grave frem.
 rabbit
jeg sveiset også en bolt på ett t håndtak først, men fant ut jeg heller skulle kjøpe pipe med sekskant og bruke forlengere på skralla

Jeg har hørt om folk som har banka et kosteskaft fast nedi der for å holde igjen. Ser for meg at man i det minste kunne klart å fått såpass "avtrykk" på enden av skaftet,at man kunne fastslått hvilken størrelse det er.  rabbit 

13 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 5 Mai 2014 - 22:14

joo skrev:

Ikkeno ramla av?! Du mangler jo både forhjul og gaffel mann!  Suspect

Jeg liker gamle XT-er, kan nok bli en trofast kamerat det der.  Very Happy

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 5 Mai 2014 - 22:40

Så kjekt med skru-interesserte her inne som vet  cheers  Takker.

Ja, en kompis, som ellers helst kjører KTM mente det var noe sånt. Men han visste ikke dimensjonen. Skal prøve å ta et avtrykk eller prøve med 27 og kjenne om det tar tak.

@KliffArne: der skjedde "store" endringer på 90-modellen mener jeg. I alle fall ble sakene mye tyngre (elstart) etc. Men ikke sikkert all innmat ble ny? Den tysken som jeg oversatte i Google translate var ikke så god, men rester av skoletysken gjør at jeg aner. Takk.

@custom 95: Får se om jeg får sveisa et "verktøy" når jeg ser lyset eller om jeg har forlengere nok.

@mortal: ja er noe med disse XT`ene. Hadde vært moro å hatt en eldre 500 også, men man skal rekke å bruke sakene også, samt jobben og alt det andre.

"Du mangler jo både forhjul og gaffel mann!" Kjøre på bakhjulet bare det vel  clown 

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 12 Mai 2014 - 15:07

Bremser bør være i orden...? Selv på gamle saker.

Fått en del rep-sett fra Wemoto, og i dag var det vær for å sitte på furtebua og gurgle gamle ting i ultralydvaskeren og ellers filosofere.
Bakre hovedsylinder fra vraket jeg kjøpte ble plukka sund. Ikke særlig vakkert til å begynne med!

Men med litt TLC, ultralyd og luft er det klart til å sette inn ny innmat. Da bør det være omtrent som nytt tenker jeg.

Egentlig mye kos med gammelt ræl  What a Face 

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 12 Mai 2014 - 16:07

Ultralydvasker,ja. Det skulle man hatt  pirat 

17 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Man 12 Mai 2014 - 16:11

Ja, Nytt er Opp-skrytt, det er nå helt sikkert å visst  Exclamation 

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Ons 21 Mai 2014 - 20:52

Ja, gammelt er kos, og da får man brukt ultralydvaskeren også  What a Face 

Skulle bytte ut de bedritne LED Biltema-blinklysene bak med originale. Men så ble bæreren og festene underkjent, mye rust. Så det ble sliping og blåsing til bart metall og grunning og lakking.

Ledningsnettet var hjemmeordna, så det ble litt lodding og knøvling med det også.

Tok av plasten, rensa litt og prøvde å kline på Ovatrol Polytrol. Dette stoffet handla jeg siden jeg har hørt at det skal være guill å ha på forgassere f.eks så de holder seg fine veldig lenge. Skal snart plukke ned gasserne, rense og sjekke sakene. Ultralydvask og Polytrol etterpå bør gi vakre hus det... På alu anbefales å legge det på med fineste stålull i 0000 fukta med dette stoffet.

Men de skal være fin for gammel matt plast sier altså boka/ryktene/jungeltelegrafen. Prøvde sakene på den falma plasten, og så langt ser det faktisk bra ut! Om det varer får vi se, men hører mange som sier dette er bedre enn allslags overprisa lurium av ymse merker.
Her er et av tankdeksla behandla, det andre er ikke. Man kan se en viss forskjell  affraid 

Siden jeg venta på at lakken skulle tørke ble likegodt tanken tømt og sjekka for uhumskheter. Og så lå det et repkit til krana. Så ble det også fixa...
Nu må jeg passe meg så ikke saken blir sånn halvfin før jeg vet ordet av det!

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Ons 21 Mai 2014 - 21:09

Glansforhøjare  Rolling Eyes , åhh-neeii, dette hørtes ikke noe særlig bra ut.....  Shocked

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Ons 21 Mai 2014 - 21:13

KnutR

Admin
ArcticTiger skrev:Glansforhøjare  Rolling Eyes , åhh-neeii, dette hørtes ikke noe særlig bra ut.....  Shocked

*titte bort på kjerringa*

Hvor fikk man tak i detta luriumet der sa du?

bom 

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

21 Re: Ikkevakker XT600 uten makeup-planer. on Ons 21 Mai 2014 - 22:10

Hmmm, skjønte plutselig at det kunne misforståes. Og da blir det nødvendigvis det  affraid 

Handla det på Bauhaus, men finnes sikkert på ymse malersjapper etc. Et av Ovatrol sine mange produkter.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]