Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

veteran sykkel med sidevogn?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 veteran sykkel med sidevogn? on Ons 14 Mai 2014 - 0:06

Jeg og en kompis har pratet litt i det siste om å planlegge en tur med motorsykkel til neste år.
Vi har lyst å få kjøpt en gammal enkel sykkel med sidevogn, eller noe annet som kan duge.
Tenkte jeg skulle lufte ideen litt for dere å høre om dere har noen innspill.
Her er tankene jeg vil ha litt innspill på:

Vi kunne tenke oss å gjøre dette på en gammal sykkel, noe som er billig i innkjøp
(i tilfelle den går i fillebiter og vi må gi den bort til en eller annen bonde i bytte mot å bli fraktet til flyplassen så vi kan ta fly hjem)
bør være forholdsvis pålitelig så vi kommer oss lengst mulig, men som kan repareres lett og stort sett hvor som helst med minst mulig verktøy.
også en fordel med stor tank, bagasjemuligheter, og fint om den er någenlunde billig i drift.

ett annet tema er at kompis er svær! vi snakker 204.på sokkelesten.  
Finnes det egnede sidevogner hvor han kan sitte uten å måtte stoppe annenhver mil for å strekke beina?
Eller burde vi satse på en gammal Goldwing eller noe sånt?

Vi er begge rørslige karer som begge får 3 siffer på vekta....

Men hele konseptet med turen skal være at det ikke skal bli "for lett" og på ett kjøretøy med alt for mye luksus.
Det skal liksom være en opplevelse mer enn noe annet, Vi aner ikke hvor vi vil eller skal,
å håper å kunne ta det hele litt på sparket når det kommer til bestemmelsessted.
Men vi blir nok i Europa ... turen skal vare en 2-3 uker (kanskje lengre)

Alle innspill blir satt pris på :)

Vis Medlemmets Profil

2 Re: veteran sykkel med sidevogn? on Ons 14 Mai 2014 - 7:51

Det beror litt på hva "billig" innebærer.

Utfra beskrivelsen tolker jeg et ønske om en sykkel som allerede er satt opp med sidevogn.

Av gamle prosjekt kan man jo ramle over mye rart. Man kan finne en Java e.l med sidevogn, men å dra to mann som ikke har misset så mange måltid kan det bli vel pinglete.
Neste trinn blir gamle BMW eller Ural. Enkle sykler, men gammelt er gammelt. Ural har et frynsete rykte med hensyn til pålitelighet, de gamle BMW-ene ett hakk bedre. Men vi snakker gjerne 5-600cc, og de vil nok slite litt med to på + oppakning.

Kraftigere motorer kom med introduksjon av BMW's K-modeller (rekke-firer), og en ekvipasje med en K-modell som basis vil trolig være både romsligere og kraftigere enn de som baserer seg på bokser-motor (men også høyere priset).
Der finnes også sidevognsprosjekt basert på for eksempel Hondas ST1100 (V4) og Yamahas ette eller annet (900-1100cc, R4 og kardang). Alle er trolig greie både med hensyn til pålitelighet og pris.

Hva dere havner opp med til slutt vil nok bli styrt av tilfeldigheter, men jeg tror 4 sylindre, vannkjøling og kardang bør være minimumskrav om sykkelen skal dra to mann + bagasje.

Lykke til.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: veteran sykkel med sidevogn? on Ons 14 Mai 2014 - 11:39

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=48176429&searchclickthrough=true

Vis Medlemmets Profil

4 Re: veteran sykkel med sidevogn? on Ons 14 Mai 2014 - 12:22

Hehe så den der AT men jeg ser for meg at det der blir meget trangt for kompis på over 2m ?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: veteran sykkel med sidevogn? on Ons 14 Mai 2014 - 12:23

Og takk for innspill knut :) hva tror dere om gold wing ? Plass til en stor kar bakpå ?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: veteran sykkel med sidevogn? on Ons 14 Mai 2014 - 12:36

ZombieToad skrev:Og takk for innspill knut :) hva tror dere om gold wing ? Plass til en stor kar bakpå ?

Med eller uten sidevogn?

Dersom begge viser 3-sifret på badevekta + bagasje for 2, vil nok en solosykkel, uansett merke, bli overlasta.

Når det er sagt, det skjer jo fra tid til annen uansett  Very Happy 
I så måte er vel GW blant de mest romslige syklene man kan velge mellom.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: veteran sykkel med sidevogn? on Ons 14 Mai 2014 - 12:42

Uten sidevogn om det blir GW da...
Er bare akkurat over tresifret høhø ^^
Men vi tenker minimalist tur. Mc klær, hammock med tak/myggnetting hver sin dunpose og litt klær å bytte til...
(Mer enn nok vaskerier i europa)
Har en del erfaring fra interrail/backpacking så trenger ikke så mye.. så det er ikke noe problem foren ganske lang kar å sitte bak på en GW altså? :)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: veteran sykkel med sidevogn? on Ons 14 Mai 2014 - 14:36

ZombieToad skrev:Hehe så den der AT men jeg ser for meg at det der blir meget trangt for kompis på over 2m ?

Dere må kjøre ned-cabbet da vet du. Når man kjører mc skal man jo være UTE  cheers 
Og så er det nok viktig å være nøye med kjede-vedlikeholdet.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: veteran sykkel med sidevogn? on Ons 14 Mai 2014 - 17:34

Joda det er jo en selvfølge! :p tenker mer på beinplass jeg :)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]