Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Elsykkel - drar skinnet av det meste…..

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Ons 21 Mai 2014 - 12:25

http://www.gizmag.com/lightning-ls218-unveiled-specs/32142/

350 km/t 200gamp og dreimoment som en lastebil….. 228nm - range 290km

men den ble slått av en Multistrada opp til Pikes Peak 2013 med 20 sek - samme furer. vekt på 228kg drar ned….

Men framtida er uten tvil elektrisk…..

Vis Medlemmets Profil
Nope, tviler sterkt scratch 
Suck, squeeze, bang blow lol! 

Vis Medlemmets Profil
B040 skrev:Nope, tviler sterkt scratch 
Suck, squeeze, bang blow lol! 

…ok da er det nok over og ut for el-biler-sykler - kan ikke slå sånne argumenter!  Shocked 

Vis Medlemmets Profil
Vi er nok inne i en periode der det vil være mye el-biler og sykler, men at det er fremtiden tror jeg ikke. Den reelle miljøgevinsten finnes jo ikke siden strømmen ikke er grønn og destruering av gamle batterier er både dyr og energikrevende

Vis Medlemmets Profil
Strøm fra sol vind vann etc må vel kalles grønn - og det er vel ikke umulig at det kan skje tekniske framskritt f.eks på batteri-tek - som dette:

http://www.gizmag.com/dual-carbon-fast-charging-battery/32121/

Men å brenne fossilt brensel kan aldri bli grønt selv om man forbedrer teknologien.

Og reine ytelser er jo nok til å like dette ut fra at man liker å kjøre - motorlyd blir fort slitsomt etter noen timer….selv om det er tøfft.

Tenk på all motstanden mot motorsport og baner - det meste går på støy - er et formidabelt problem over hele verden.

Vis Medlemmets Profil
Der er riktig at strøm fra sol og vind er grønn, men det er ikke det du får i kontaktene dine. Det er en miks fra kontinentet og det vi lager her hjemme på berget.  Resten av værden har nok en mye mindre grønn strøm enn oss. Hva da med den såkalte miljøgevinsten? Norge er vel ikke akkurat det man kan kalle et stort marked i verdensmålestokk. Det må skje veldig mye på batterifronten og lading før el kan overta for den gamle forbrenningsmotoren.

Vis Medlemmets Profil

KnutR

Admin
Haya99 skrev:http://www.gizmag.com/lightning-ls218-unveiled-specs/32142/

men den ble slått av en Multistrada opp til Pikes Peak 2013 med 20 sek - samme furer. vekt på 228kg drar ned….

Om du leser en gang til, så ser du nok at multistradaen var 20sek bak elsykkelen..
Men dævven døtte, vil ha en sånn!

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil
Jeg er heldig slik. Jeg vil ikke en gang ha et elektrisk speedometer på en motorsykkel. At det er strøm på coilen får være nok.

Argumenter for- eller mot "miljøgevinster" er så dumt at jeg ikke finner ord. Skal man redde miljøet får man ri hest elns, å forflytte seg vha motor, el eller bensin, er et privilegie vi hvite mennesker med masse penger unner oss fordi vi kan og vil, og vi vet at fattigfolket aldri kan leve som oss uansett. Da er det over og ut med miljøet før vi rekker å si bursdagskake. (Gratulerer med dagen til Jan)

Vis Medlemmets Profil
KnutR skrev:
Haya99 skrev:http://www.gizmag.com/lightning-ls218-unveiled-specs/32142/

Om du leser en gang til, så ser du nok at multistradaen var 20sek bak elsykkelen..
Men dævven døtte, vil ha en sånn!

OK han slo Stradaen i 2013 - men rekorden er fra 2012 - Strada 8 sek raskere enn El-sykkelen:

Record Rider Motorcycle Year Time Speed Notes

1205cc Carlin Dunne Ducati Multistrada 1200 2012 9:52.819 121.4 km/h Overall
Exhibition Powersports (Electric) Carlin Dunne Lightning Electric SuperBike 2013 10:00.694 115.7 km/h
h

Men -dette har nettopp begynt - litt utvikling i batteritek nå så er det bye-bye forever……

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Jeg er heldig slik. Jeg vil ikke en gang ha et elektrisk speedometer på en motorsykkel. At det er strøm på coilen får være nok.

Argumenter for- eller mot "miljøgevinster" er så dumt at jeg ikke finner ord. Skal man redde miljøet får man ri hest elns, å forflytte seg vha motor, el eller bensin, er et privilegie vi hvite mennesker med masse penger unner oss fordi vi kan og vil, og vi vet at fattigfolket aldri kan leve som oss uansett. Da er det over og ut med miljøet før vi rekker å si bursdagskake. (Gratulerer med dagen til Jan)

…igjen: det må være trist i din verden Trollis - hvor det ikke er håp for noe…

Foreskriver meddissin: Book en testtur i en Tesla - det er gratis - og god terapi for tungsinn - samtidig som det gir noen haha opplevelser.

Vis Medlemmets Profil
Kjørt ei sånn subsidiekjerre, med performancepakka.

Ok så drar det greit i bånn men det butter rett over 200 og når en bruker pedalen slik pedalen skal brukes når en kjører no arti så holder det knapt 10 mil før "tanken" sier at nå er det på tide å stå stille i en time.... hvis en er så heldig å ha en slik lader som nesten ingen er så heldige at de har ... tilgjengelig.

Og så er det kvaliteten da, den kjerra jeg testa hadde allerede svidd esc-en 2 ganger, eier'n hadde Panamera før og liker å bruke hestekreftene.
Skal en bruke en slik bil slik at den funker som en bil skal funke må en snike ut effekt på linje med en VW lupo TDI og de er jo ikke akkurat spennende.

Tilbake til fordelene:
Staten "betaler" 700' av bilregninga di pluss at en slipper veiavgift&bompenger&parkering og kan kjøre kollektivt.
Man må være passe idiot om man velger en annen bil i prisklasse 4-900' enn Tesla om man bor&jobber i en større by med parkering&bom&kø.

Når det gjelder batterisykkel så har jeg enda mindre trua, med mindre Lipo blir trygt så blir det for tungt for en mc. Dessuten kjører jeg primært tur og da passer det dårlig å måtte parkere for dagen etter 20-25mil hvis målet er 50.

Til banebruk kunne en sikkert ha kunnet laga noe med utskiftbare lipo batteripakker men ikke faen om jeg vil sitte oppå den sykkelen når det smeller. driver litt med rc og har sett endel batteribranner.
At en klarer å kjøre opp pikes peak raskere enn en multistrada sier meg kun at her er det mye å gå på mht. rekord for en rask fører&sykkel.
Om en ser på IOM TT så er elsyklene nesten oppe på 1975 nivå i gjennomsnittshastighet, det er en laaaaaang vei å gå opp til dagens superbiketider.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 10:12

Det virker som folk tror at el er ved endestasjonen - men det har såvidt forlatt stasjonen -for en laaang teknisk utvikling - snakk 5 år fram - da har Teslaen 1000km rekkevidde og sykkelen 600 og veier 20% mindre inn idag minst - og er falt 20-30% i kostnad.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 10:37

Tror nok 5 år er for lite. Lithium batteriet ble oppfunnet i 1912, så det har tatt tid å komme hit vi er i dag. Elmotoren har en veldig høy virkningsgrad, så der er det lite å hente. Elektroingeniør Paul Rosenquist sier dette: "-Batterier er jo en kjemisk innrettning som kun kan akkumulere energi som vi putter inn i form av oppladingsstrøm. Den produserer ikke strøm ut av seg selv.
Første skår i gleden er at de har en elendig virkningsgrad. Når de er nye og friske må de overlades med ca 7% og i enden av sitt liv nærmere 20%.
Dvs at en må lade inn typisk 1100 At for å få akkumulert 1000At. Altså søler vi bort masse energi. Folk hadde nok reagert dersom de bare hadde 90 liter på tanken etter å ha fylt og betalt for 100…

- Ingen ladere har over 90% virkningsgrad heller, så også her søler vi bort energi som han sammenlignes med at bensinslangen mellom pumpa og bilen lekker 10% på bakken.
Batterier har noen kjemiske fastlåste betingelser som gjør at de ikke liker store ut og innladestrømmer, da dette gir temperatur og trykkøkning i cellene og derigjennom kortere levetid. - Det er med batterier som med barneoppdragelse. Tålmodighet og atter tålmodighet. Dagens ønske om å fylle opp ca 1000At på så kort tid som mulig, altså rundt 10 minutter, kan en dvele litt ved. Batteriene liker ikke rushet.
Ladestrømmen må være typisk 1000A i 1t eller 2000A i en halv time eller 4000A i et kvarter.
Tar vi med virkningsgraden vil vi måtte PRESSE inn ca 5000A i 10 minutter, og på nettsiden har vi da behov for så grovt utstyr at noen konebil blir det ikke.
Ser en for seg en ladestasjon med mange slike biler som skal hurtiglades, må E-verkene ut med så grove greier at det kommer til å se ut som noe helt annet enn den kosepluggen som er under "bensinlokket" på forskjermen i dag."

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 11:06

Ref- den linken til batterier over - det er der utviklingen vil skje og potenialet ligger - sammen med selve det å produsere strømmen -som det også forskes mye på.

Også når det gjelder ledere og tap ved overføringer vil det nok skje en god del.

Og hvis du søler 5liter bensin på en tank på 50liter - så er det må du få deg elbil.

Og Voodoo - er du redd for at batteriene skal gå i lufta? - hva med de 20 literne bensin som skvalper rundt foran vomma di ….. røyker du?

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 11:13

Det vil helt sikkert skje litt i utviklingen, men skal du komme deg på tur med el som drivkraft, så bør du satse på tog

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 11:48

B040 skrev:Det vil helt sikkert skje litt i utviklingen, men skal du komme deg på tur med el som drivkraft, så bør du satse på tog

…du får fortelle det til alle Tesla eierne og de andre el-bil eierne …..de har ikke fått det med seg…

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 11:59

På prinsipielt grunnlag boycotter jeg *A.L.T* av elektriske kjøretøy inntil "miljøhypen" forsvinner og folk flest, inkl "de grønne" får forståelse for miljøsvineriet elektrisk fremdrift basert på batteriteknologi og oppbygning av miljøforurensende motorkomponeter i elektromotorer og batterier under dagens produksjonsteknologi.

Synes miljøfrikene at det er "greit" at fabrikkarbeiderne til produsentene dauer av kjemikalieforgiftninger og i høyeste grad helseskadelig arbeidsmiljø, siden verneutstyr koster penger og blir nedprioritert? Bare for at de skal få lov å kalle et elektrisk drevet kjøretøy for "miljøvennlig".

Newsflash for you; Det er ikke lengere lov å kalle elektrisk drevne kjøretøy "miljøvennlig" eller "nullutslipp", det er nå mer eller mindre riktig formulert som "null lokale utslipp".

Elektrisk er *I.K.K.E* veien å gå med dagens teknologi. Her er det LNG og Hydrogen som er fremtiden i "fornybar" energi.

Men hva vet vel jeg? Jeg er jo bare en simpel maskiningeniør..

Edit: Skal jo selvfølgelig være LNG

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 12:03

De bruker jo bilene til og fra jobb på steder det er noe å hente på kollektivfelt, bommring og parkering. Du reiser vel ikke på tur med noe som har en praktisk rekkevidde på 100 til 300 km for så å lade i 8 til 24 timer.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 12:28

B040 skrev:De bruker jo bilene til og fra jobb på steder det er noe å hente på kollektivfelt, bommring og parkering. Du reiser vel ikke på tur med noe som har en praktisk rekkevidde på 100 til 300 km for så å lade i 8 til 24 timer.

Tror du må lese deg litt opp her….

Var en som kjørte t/r Nordkapp i påsken bl.a

I løpet av året kan du kjøre via Teslas superladere (gratis og hurtig) over hele vest-europa.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 13:57

bikeridr skrev:   På prinsipielt grunnlag boycotter jeg *A.L.T* av elektriske kjøretøy inntil "miljøhypen" forsvinner og folk flest, inkl "de grønne" får forståelse for miljøsvineriet elektrisk fremdrift basert på batteriteknologi og oppbygning av miljøforurensende motorkomponeter i elektromotorer og batterier under dagens produksjonsteknologi.

Synes miljøfrikene at det er "greit" at fabrikkarbeiderne til produsentene dauer av kjemikalieforgiftninger og i høyeste grad helseskadelig arbeidsmiljø, siden verneutstyr koster penger og blir nedprioritert? Bare for at de skal få lov å kalle et elektrisk drevet kjøretøy for "miljøvennlig".
Ja, prinsippfast må man være ... av og til.
De forhold du prater om her er vel også utbredt i mobil/dataindustrien, petroleumsindustrien, klær, mat osv, men du har ingen prinsippielle motforestillinger mot å sitte i H&M-klær og taste om forbrenningsmotoren fortreffelighet?

bikeridr skrev:
Newsflash for you; Det er ikke lengere lov å kalle elektrisk drevne kjøretøy "miljøvennlig" eller "nullutslipp", det er nå mer eller mindre riktig formulert som "null lokale utslipp".

Elektrisk er *I.K.K.E* veien å gå med dagens teknologi. Her er det LNG og Hydrogen som er fremtiden i "fornybar" energi.

At man er ingeniør garanterer nødvendigvis ingen større innslag av fornuft, her er hva denne Paul Rosenquist sier om hydrogen

"- Hydrogen er forresten ingen løsning heller. Hva kommer ut av en hydrogenbil? Vanndamp. Hva vil skje opp Lierbakken på en vinterdag? Det vil bli rene Bislett opp der."

Hvis det er et uoverkommelig problem for en ingeniør som påstår at han har laget verdens beste batteri, er det ikke så merkelig at den teknologiske utviklingen ikke går fortere.

Ang miljøgevinst på el-biler:
Dette sier professor Anders Hammer Strømman ved Institutt for Energi og Prosessteknikk ved NTNU:

" - Jeg jobber først og fremst med livsløpsvurderinger ( miljøvurderinger) av energi og transportteknologier.
Vi gjorde en stor analyse på elbiler er for et par år siden, og kom da frem til at en elektrisk bil som f.eks Nissan Leaf vil gi en klimagevinst på rundt 60 prosent sammenlignet med en tilsvarende bil på fossilt drivstoff, hvis strømmen til elbilen kommer fra ren vannkraft.
Hvis vi legger en gjennomsnittlig europeisk strømblanding til grunn, rapporter flere studier gevinster i størrelsen 0 –15 prosent. Dette betyr at det samlede klimafotavtrykket for en elbil i Europa i dag er på rundt det samme, eller litt bedre, enn en bil på tilsvarende størrelse med forbrenningsmotor. Den er uansett ikke verre, og det positive er jo da at vi har en alternativ teknologi som utfra et klimaperspektiv allerede i dag ikke er dårligere enn den vi har.
"

Så i værste fall lik en fossil bil. Den lokale miljøgevinsten skal man vel ikke kimse av heller.
http://www.autofil.no/919543/paul-rosenquist-elbil-er-det-reneste-tov

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 15:20

Egentlig er jeg imponert. Ikke før 3. innlegg kom det "svar på tiltale"  Cool 

jhn skrev:
bikeridr skrev:   På prinsipielt grunnlag boycotter jeg *A.L.T* av elektriske kjøretøy inntil "miljøhypen" forsvinner og folk flest, inkl "de grønne" får forståelse for miljøsvineriet elektrisk fremdrift basert på batteriteknologi og oppbygning av miljøforurensende motorkomponeter i elektromotorer og batterier under dagens produksjonsteknologi.

De forhold du prater om her er vel også utbredt i mobil/dataindustrien, petroleumsindustrien, klær, mat osv, men du har ingen prinsippielle motforestillinger mot å sitte i H&M-klær og taste om forbrenningsmotoren fortreffelighet?
Les innlegget mit én gang til. Så leser du det enda en gang til. Hva var det jeg skrev? Jo, jeg boycotter elektriske kjøretøy grunnet miljøfjompenes konstante gnæging om at dette er "miljøvennlig". Noe det pr. idag *IKKE* er!
Sånn "for the record"; jeg har jobbet i petroleumsindustrien og kjenner til miljøaspektet. Tro meg, jeg vet hvorfor olja er dyr. Nettopp fordi det er høyt fokus på sikkerhet og miljøbeskyttelse. Jeg bruker ikke H&M-klær. Forbrenningsmotoren har hatt langt større fremskritt siden Rudolf fant på den i 1897 enn batteriteknologien som Bysanterne fant opp for 3.000 år siden.

jhn skrev:
bikeridr skrev:

At man er ingeniør garanterer nødvendigvis ingen større innslag av fornuft, her er hva denne Paul Rosenquist sier om hydrogen

"- Hydrogen er forresten ingen løsning heller. Hva kommer ut av en hydrogenbil? Vanndamp. Hva vil skje opp Lierbakken på en vinterdag? Det vil bli rene Bislett opp der."
Ingeniørfornuft eller ikke, det får stå for din egen regning. Jeg har bare lest meg opp litt utenom pensum og gjort meg en formening basert på funnede publikasjoner.
Når det gjelder utslippene fra et hydrogendrevet kjøretøy og Lierbakken (beklager, er ikke lokalkjent, men regner med det er en bratt oppoverbakke det snakkes om), så er det to ting som kan gjøres; friksjonsdekk eller den allestedselskede saltsørpa dere liker for å få ødelagt biler og miljø. Personlig ville jeg nok foretrukket friksjonsdekk i kombinasjon med firehjulstrekk. Bare synd at oppfinneren av nøtteskalldekkene (friksjonsdekkene) ble drept av dekkmafiaen som ikke kunne godta at en "gubbe-fra-bygda" hadde en bedre idé enn dem selv.
jhn skrev:
Hvis det er et uoverkommelig problem for en ingeniør som påstår at han har laget verdens beste batteri, er det ikke så merkelig at den teknologiske utviklingen ikke går fortere.
Denne skjønte jeg ikke..
jhn skrev:
Dette sier professor Anders Hammer Strømman ved Institutt for Energi og Prosessteknikk ved NTNU:

" - Jeg jobber først og fremst med livsløpsvurderinger ( miljøvurderinger) av energi og transportteknologier.
Vi gjorde en stor analyse på elbiler er for et par år siden, og kom da frem til at en elektrisk bil som f.eks Nissan Leaf vil gi en klimagevinst på rundt 60 prosent sammenlignet med en tilsvarende bil på fossilt drivstoff, hvis strømmen til elbilen kommer fra ren vannkraft.
Hvis vi legger en gjennomsnittlig europeisk strømblanding til grunn, rapporter flere studier gevinster i størrelsen 0 –15 prosent. Dette betyr at det samlede klimafotavtrykket for en elbil i Europa i dag er på rundt det samme, eller litt bedre, enn en bil på tilsvarende størrelse med forbrenningsmotor. Den er uansett ikke verre, og det positive er jo da at vi har en alternativ teknologi som utfra et klimaperspektiv allerede i dag ikke er dårligere enn den vi har.
"

Så i værste fall lik en fossil bil. Den lokale miljøgevinsten skal man vel ikke kimse av heller.
Snakk om å møte seg i døra. Han skriver jo direkte at det er det reneste tøv med el-biler. Kom ikke her og fortell meg at gevinsten "på sikt og i det lange løp" er miljøvennlig. Hva skjer når annenhver kineser kjøper seg elbil? Alle kullkraftverkene kommer til å gå på høygear og vi vil aldri lengere oppleve hverken hvit snø eller hvite skyer.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 16:51

bikeridr skrev: Egentlig er jeg imponert. Ikke før 3. innlegg kom det "svar på tiltale"  Cool 

jhn skrev:

Les innlegget mit én gang til. Så leser du det enda en gang til. Hva var det jeg skrev? Jo, jeg boycotter elektriske kjøretøy grunnet miljøfjompenes konstante gnæging om at dette er "miljøvennlig". Noe det pr. idag *IKKE* er!
Sånn "for the record"; jeg har jobbet i petroleumsindustrien og kjenner til miljøaspektet. Tro meg, jeg vet hvorfor olja er dyr. Nettopp fordi det er høyt fokus på sikkerhet og miljøbeskyttelse. Jeg bruker ikke H&M-klær. Forbrenningsmotoren har hatt langt større fremskritt siden Rudolf fant på den i 1897 enn batteriteknologien som Bysanterne fant opp for 3.000 år siden.
Ja nå har jeg lest flere ganger, og det står fremdeles det samme som første gang.
I utgangspunktet er du ikke motvillig mot elektriske kjøretøy, men du har et prinsipp om å ikke bruke de fordi noen mener de er miljjøvennlige, og de maser litt for mye om det? ... om jeg forstår deg rett.
Jeg jobber også i petroleumsindustrien og opplever også stort fokus på HMS, men uavhengig av hvilket yrke man har så vet man at petroleumsindustrien omfatter mye rart fra oljesand i Canada til nabojenta som har sommerjobb på bensinstasjonen, og jeg kan garantere at de har ikke samme skarpe fokus i alle ledd, i alle land.
H&M var bare et eksempel, det trodde jeg du forstod. Det finnes mange ting å kritisere i klesbransjen som det til stadighet "mases" om i media ... har du et prinsipp om å ikke høre på dette "maset" heller?

bikeridr skrev:
jhn skrev:
bikeridr skrev:

Ingeniørfornuft eller ikke, det får stå for din egen regning. Jeg har bare lest meg opp litt utenom pensum og gjort meg en formening basert på funnede publikasjoner.
Når det gjelder utslippene fra et hydrogendrevet kjøretøy og Lierbakken (beklager, er ikke lokalkjent, men regner med det er en bratt oppoverbakke det snakkes om), så er det to ting som kan gjøres; friksjonsdekk eller den allestedselskede saltsørpa dere liker for å få ødelagt biler og miljø. Personlig ville jeg nok foretrukket friksjonsdekk i kombinasjon med firehjulstrekk. Bare synd at oppfinneren av nøtteskalldekkene (friksjonsdekkene) ble drept av dekkmafiaen som ikke kunne godta at en "gubbe-fra-bygda" hadde en bedre idé enn dem selv.
jhn skrev:
Denne skjønte jeg ikke..
Jeg hadde ikke noen dypere mening med denne enn å si at det kan komme merkelige uttalelser fra de merkeligste hold. For meg virker det som om problemet med vanndråper burde være overkommelig, og tviler vel på at dette er grunnen til at hydrogen lar vente på seg.

bikeridr skrev:
jhn skrev:

"

Snakk om å møte seg i døra. Han skriver jo direkte at det er det reneste tøv med el-biler. Kom ikke her og fortell meg at gevinsten "på sikt og i det lange løp" er miljøvennlig. Hva skjer når annenhver kineser kjøper seg elbil? Alle kullkraftverkene kommer til å gå på høygear og vi vil aldri lengere oppleve hverken hvit snø eller hvite skyer.
Hvem møter seg selv i døra? Han sier det ja, men det er jo langt i fra alle elektroingeniører enige i.
Men mens vi venter på at de skal løse problemet med is i Lierbakken, så er det jo positivt med el-biler for asmatikere i de største byene

Jeg tror jo at utviklingen går fremover også innenfor kraftproduksjon, også i Kina.

Poenget mitt er egentlig ikke noe annet enn at jeg synes det er en smule tøvete å være prinsippielt motstander av nyvinninger fordi noen er høylytt begeistret. Hva er det for noe vas?
Det er slett ikke sikkert dette er den "endelige løsningen", men man lærer forhåpentligvis noe nyttig underveis. Den "endelige løsningen" ligger nok mye lengere frem i tid enn at vi får oppleve den

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 17:33

Ok, så får jeg komme med den helt oppriktige flåsete kommentaren da; Jeg *LIKER IKKE* idéen om elektrisk motorsykkel. Ei heller er jeg overbegeistret for elektriske biler. Heller ikke mopedbiler har noe å gjøre i mitt syn på verden.
Det *SKAL* brumle litt mellom bena på to hjul og enten foran eller kanskje rett bak ryggen på fire hjul.

Så, før det blir håndgemeng får vi heller bare være enige om å være uenige. Men én liten kommentar først fra meg (som du gjeren kan kommentere eller imøtegå). 85% av klimaforskerne behøver ikke å ha rett, på samme måte som at om 100 sauer hopper utfor et stup er det ikke den sta tullingen som sto igjen på kanten som har feil..  Very Happy 

jhn skrev:Den "endelige løsningen" ligger nok mye lengere frem i tid enn at vi får oppleve den
Her må jeg nok være 100% enig.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 17:51

Ska dåkker ittje slåsst alikavæll?   Mad

25 Re: Elsykkel - drar skinnet av det meste….. on Tor 22 Mai 2014 - 18:17

bikeridr skrev:Ok, så får jeg komme med den helt oppriktige flåsete kommentaren da; Jeg *LIKER IKKE* idéen om elektrisk motorsykkel. Ei heller er jeg overbegeistret for elektriske biler. Heller ikke mopedbiler har noe å gjøre i mitt syn på verden.
Det *SKAL* brumle litt mellom bena på to hjul og enten foran eller kanskje rett bak ryggen på fire hjul.

Så, før det blir håndgemeng får vi heller bare være enige om å være uenige. Men én liten kommentar først fra meg (som du gjeren kan kommentere eller imøtegå). 85% av klimaforskerne behøver ikke å ha rett, på samme måte som at om 100 sauer hopper utfor et stup er det ikke den sta tullingen som sto igjen på kanten som har feil..  Very Happy 

jhn skrev:Den "endelige løsningen" ligger nok mye lengere frem i tid enn at vi får oppleve den
Her må jeg nok være 100% enig.
Ja, det var argumenter som var lettere å forstå.  Very Happy Det eneste vi er uenige om er begrunnelsen for å ikke kjøre elektrisk, og det er ikke noen kjempegrunn til håndgemeng .. men det har jo skjedd merkelige ting før så ...
Klimaforskerne behøver ikke å ha rett, det er jo riktig, men vanligvis er det et snev av sannhet når en så stor del av ekspertisen har konkludert likt ... men vi kan håpe at klimaforskerne tar like feil som sauene
Jeg har ikke kunnskaper nok til å gjøre den slags analyser selv, så jeg velger å stole litt sånn halvveis på fagfolka.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next