Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Konspirasjon på gang..

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... 21 ... 40  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 40]

26 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 13:24

Det slår aldri feil - hver gang noe konkret blir diskutert og Hollis ikke klarer svare - så begynner svadaen om sentralbanker og USA - og reint babbel han ikke har filla peiling på.

Og dine forsøk på å oppsummere hva jeg mener bør du spare deg - du er ikke i nærheten.

Man bør ikke nødvendigvis være veldig konsekvendt - de ene eller det andre - den norske modellen - er jatakk litt av hvert - en balanse mellom systemer - litt stat og litt privat - det funker viser det seg.

Det er denne balansen høyrekreftene vil ødelegge til fordel for corporate power og sterke private på bekostning av staten.
De vil ha tak i Statens pengesekk - kort og godt. Det tjener neppe "det norske folks sak" som det så svulstig heter.

At Staten er demokratisk er vel ikke så vanskelig å forstå - neste år kan velgerene la noen andre styre hvis de vil.

Ei heller er det vel så vanskelig å ta inn over seg at vi har indirekte demokrati ?

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 13:38

Trollis. Jeg liker det du skriver Very Happy
"Trollerud for president!" cheers

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 16:22

Haya99 skrev:Det slår aldri feil - hver gang noe konkret blir diskutert og Hollis ikke klarer svare - så begynner svadaen om sentralbanker og USA - og reint babbel han ikke har filla peiling på.

Litt peiling på dette har jeg. Så beskjeden kan jeg tillate meg å være.
-La meg minne deg på at DU trodde / tror at Sentralbanken (Norges Bank) bestemmer boliglånsrenta til folk. Dette måtte Trollisen forklare deg at ikke stemte, husker du?

-Jo, Trollisen kan en god del om makro nå.. Hadde flertallet av folket lært seg basic'en på dette feltet, ville vi aldri hatt de idiotiske systemene vi har idag..

Haya99 skrev:
Og dine forsøk på å oppsummere hva jeg mener bør du spare deg - du er ikke i nærheten.

Jeg kommer ikke til å gi meg med mindre du selv forteller hva som er dine prinsipper.

Haya99 skrev:
Man bør ikke nødvendigvis være veldig konsekvendt - de ene eller det andre - den norske modellen - er jatakk litt av hvert - en balanse mellom systemer - litt stat og litt privat - det funker viser det seg.

Også her er jeg uenig. Ledere skal være konsekvente og prinsippfaste. Ja takk her og ja takk der den ene dagen, for så å snu kappen helt rundt neste, er livsfarlig for folket. Ja takk til dieselbiler ett år, og forbud mot å kjøre dieselbiler neste, undergraver folks tiltro til lov og orden. Statsstøtte til biodieselfabrikk ett år, og avgifter som dreper driftsgrunnlaget neste husker vi også? Månelandinger på Kårstø, 100-kvadratmeters søndagsåpne butikker og what not.. Nei, politikere som skal løse verdensproblemer, men bare bidrar til å gjøre dem større har vi hatt nok av nå.. Send ut permitteringsvarsel til disse styringskåte psykopatene, vi trenger dem ikke..

Du hevder at "det viser seg at det funker", jeg sier det viser seg at det ikke funker? Hvem har rett? Hva kan du slå i bordet med som viser at "Den Norske Modellen" funker?

-Jeg kan bevise for deg at den IKKE funker, men når du får argumentene, avfeies disse med at "Trollisen er en superpessimist som ikke forstår"? Vi får bare vente å se; AS Norges driftsugifter er allerede WAY past "bærekraftige", dette vil vi bare merke bedre og bedre de neste månedene og årene. Da vil du forstå at Trollisne hadde rett, synd at du / dere ikke forstår det før..

Haya99 skrev:
Det er denne balansen høyrekreftene vil ødelegge til fordel for corporate power og sterke private på bekostning av staten.

Jens ER en såkalt "høyremann". Han lar Kjell Inge og resten av "Corporate Norge" herje med skattebetalerenes penger som de vil, Rune Bjerke får milliarder inn på DNBs konto bare ved å sende Jens en liten SMS?

La oss huske at Gro fikk Norge inn i EU, til tross for NEI fra folket? La oss huske på Barth Eide som kjøpte JSF uten å vite hva de koster? La oss huske på "hjelpepakkene" skattebetalerene måtte blø med for DNB i 2008? La oss huske på Tjenestedirektivet som slår beina under alle norske fagforenigsfolk? La oss huske på EU-direktivene som gir private RETT til å EKSPROPRIERE norske grunneieres land, om det kan finnes utvinnbare mineraler der?

Jens og AP er IKKE sosialister. De er løpegutter for de VIRKELIG store gutta. De legger alt til rette for at Europa kan samles under ett sett med lover, og dette er STIKK i strid med det DEMOKRATISKE flertallet??

Haya99 skrev:
De vil ha tak i Statens pengesekk - kort og godt. Det tjener neppe "det norske folks sak" som det så svulstig heter.

Her går du NOK EN GANG på den samme limpinnen; STATEN HAR INGEN PENGESEKK!! Når skal du forstå at Staten ikke har penger, KUN gjeld?

"Oljefondet" tipper jeg du parerer med? Oljefondet er ikke kontrollert av Staten. Oljefondet er borte på 4 sekunder om Goldman Sachs ønsker å fjerne det.

OM Staten VIRKELIG hadde brydd seg om Oljefondet, hadde man lagt det under Finansdepartementet, IKKE under "Sentralbanken". Men, men.. Folk VIL bedras, så la dem få det som de vil..

Haya99 skrev:
At Staten er demokratisk er vel ikke så vanskelig å forstå - neste år kan velgerene la noen andre styre hvis de vil.

Ei heller er det vel så vanskelig å ta inn over seg at vi har indirekte demokrati ?

Din endeløse kjærlighet og tiltro til systemet slutter ikke å fasinere meg.. Vi skal snart se NOK en valgkamp komme igang. Vi skal nok en gang få høre om hvor bra vi skal få det, bare rette vedkommende får styre? Vi skal få høre om dobble jernbanespor, full barnehavedeking, enerom for eldre, gratis skolemat, gjerne varm, og svømmebassengene skal igjen fylles med vann?

Kjære folkens; Dette er SVADA?! Det er faenmeg revnende likegyldig om barna har skolemat og vann i bassengene, det er høl i hue å bygge jernbane og motorveier til den standarden vi er i gang med nå. Fergefri motorvei i havgapet fra Kristiansand til Trondheim? -Det er det siste nå.

Før valgkampen starter, folkens, HUSK DETTE:

Staten har INGEN penger. Alt de lover dere, skal DERE betale! Og måten dere skal betale på er følgende:
1) Dere skal låne penger fra internasjonale investorer. Løpetiden på lånene vil være så lange at barna deres også skal betale på det DERE ber politikerene bruke penger på.
2) Dere skal selge olje.
3) Dere skal devaluere den norske kronen.

Det siste punktet er ikke så farlig for dem som kun har gjeld, for de av oss som har spart, er dette dårlige nyheter.

Når dere går til valgurnene, og gir disse styringskåte folkene rett til å bruke pengene deres, oljen deres og deres barns fremtidige inntekt på enda mer luksus enn vi allerde omgir oss med, tenk først etter om det finnes alternativer til denne galskapen?

Gitt valget mellom å måtte jobbe 40 timers uke for å betale Georg Soros renter på norske statsobligasjoner for at sønnen din skal få vann i svømmebassenget, kunne det være et alternativ å heller jobbe 25 timer i uka, og lære sønnen din å svømme selv? Er det berde å tilbringe mer tid med venner og familie, fremfor å bruke hele livet på å betjene Statens gjeld?

Tenk selv, folkens.. Verden KAN organiseres annerledels, men hverken Jens eller Erna eller Siv har planer om dette.

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 16:25

Kongen skrev:Trollis. Jeg liker det du skriver Very Happy

Selvfølgelig! Cool

Kongen skrev:
"Trollerud for president!" cheers

Når Kongen ønsker å abdisere, til fordel for en President, da skal man føle seg beæret? alien

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 16:46

Og når/hvor så jeg at Norge Bank bestemte BOLIGLÅNSRENTA?

Jeg kan ha sagt at NB bestemte rentenivået - dvs til bankene - men er fullt klar over at den enkelte bank bestemmer boliglånsrenta til den enkelte - men en viss sammenheng er det - ellers ville folk ha flyttet lånene sine.

Og i kjent stil prater du svada ved å ikke se skogen for bare trær.

Oljefondets snart 4000 milliarder er ikke gjeld - det er innskudd i verdier.

Det DNB sjefen betaler til staten i utbytte er ikke gjeld - det er cash.

Men igjen - enhver diskusjon med Hollis er fullstendig bortkastet.

At du presterer å si at du har greie på makroøkonomi er vel dagens....

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 17:15

Haya99 skrev:Og når/hvor så jeg at Norge Bank bestemte BOLIGLÅNSRENTA?

Jeg kan ha sagt at NB bestemte rentenivået - dvs til bankene - men er fullt klar over at den enkelte bank bestemmer boliglånsrenta til den enkelte - men en viss sammenheng er det - ellers ville folk ha flyttet lånene sine.

Dato og klokkeslett har jeg ikke tatt vare på, men debatten husker jeg godt.. Du hevdet at Norges Bank bestemte renta, de bestemmer "styringsrenta", men den betyr ingen ting.

Det ser fortsatt ut som du mangler noe innsikt her? Du antyder at folk kan flytte lånene sine om det ikke finnes en viss sammenheng? Vennligst forklar? Kan folk flytte lånene sine til Norges Bank??

De private bankene kan og vil sette renta 100% etter eget ønske. Tilgjengelig kapital på markedet bestemmer hva lånet ditt blir, ikke styringsrenta fra Norges Bank.

Haya99 skrev:

Det banale er at JO, det ER gjeld. Ikke nødvendigvis din og min gjeld, men NOENS gjeld er det. Dette ER vanskelig å forstå, jeg skjønner at du sliter.

Penger SKAPES av gjeld, og om gjeld betales tilbake, FORSVINNER pengene. En manns penger er en annen manns gjeld og summen av penger er alltid mindre enn summen av gjeld, men om du nå bare ser trær, og ingen skog, har jeg forståelse for dette, dette krever litt hjerneaktivitet for å få taket på..

Haya99 skrev:
Det DNB sjefen betaler til staten i utbytte er ikke gjeld - det er cash.

Se forrige avsnitt; Det ER gjeld, men lar den ligge..

Vedr DNB, så skal du være litt obs.. Hørt om OSG Shipping? Og DNBs potensielle tap der?
-Vær forberedt på å stille opp med en ny redningspakke for DNB litt ut på ny-året, for å si det slik..[/quote]

Haya99 skrev:
Men igjen - enhver diskusjon med Hollis er fullstendig bortkastet.

Du er jo ikke kjent for å gi deg.. Eller JO, du ER jo faktisk det nå? To år på rad uten å vise nordlendingene bakhjulet på Busaen på ACR?
-Hvorfor ikke innse at du har møtt din overmann? Jeg kan det jeg prater om, du bare ønsker, håper og synser?

Haya99 skrev:
At du presterer å si at du har greie på makroøkonomi er vel dagens....

Deg om det, Mr "Jeg skal flytte lånet mitt til Norges Bank, jeg"...

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 17:30

Trollerud - du er jo tjukk i hue!

Når jeg snakker om å flytte boliglånet - så er det ikke til NB men til den banken med best rente.

Dette er jo så opplagt at jeg tror 99% av de som leser dette forstår det - men ikke Hollis - han lager en hel konspirasjon ut av det.

... Og når det gjelder ACR så lar jeg meg ikke hisse opp av en som aldri har tatt en runde på en RR sykkel på en bane - og som ikke har
noe som virker - hverken Brøyt, scootere eller mc.....

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 17:41

Haya99 skrev:... Og når det gjelder ACR så lar jeg meg ikke hisse opp av en som aldri har tatt en runde på en RR sykkel på en bane - og som ikke har
noe som virker - hverken Brøyt, scootere eller mc.....

I think you do.. Du blir så sint, så sint, så sint! Jeg merker det på deg! He he he, My job is done here! What a Face

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 17:45

Hei. Det er meg igjen!

Skulle bare si at årsaken til at min RR ikke ble ferdig i år, var at en pengesterk kapitalist hele tiden sneik i køen på verkstedet. Et klassisk hverdagseksempel på at de som jager på mest, og sprer om seg med mest penger alltid klarer å karre seg forbi de med litt mindre ressurser. I politkken, i næringslivet og i hverdagen.. Crying or Very sad

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 18:16

Haya99 skrev:
... ...Men igjen - enhver diskusjon med Hollis er fullstendig bortkastet. ....
Selvfølgelig er det det. Dere to lever i to fullstendig adskilte verdener.
Du er en ganske så fastlåst rød fyr uten vilje til å vurdere om det er noe i det hele tatt som kan gjøres på en annen måte.
Trollerud er en .. tja, vet ikke hvilken farge anarkokapitalister har ... som antagligvis ønsker seg et system vi ikke har sett så mange eksempler på, bortsett fra den islandske fristaten i vikingetiden og Somalia på 90-tallet, i følge noen anarkokapitalistiske filosofer.
Forøvrig vil jeg si at det er ganske underholdende å følge disse diskusjonene deres, til tider også lærerikt.
Jeg lærer ikke direkte av dere to, men det fører til at man blir litt nysgjerrig på div.

Men dette: "La oss huske på EU-direktivene som gir private RETT til å EKSPROPRIERE norske grunneieres land" er jo litt bekymringsfullt. Har ikke fått med meg dette

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Konspirasjon på gang.. on Tir 30 Okt 2012 - 23:15

99Trollerud skrev:Hei. Det er meg igjen!

Skulle bare si at årsaken til at min RR ikke ble ferdig i år, var at en pengesterk kapitalist hele tiden sneik i køen på verkstedet. Et klassisk hverdagseksempel på at de som jager på mest, og sprer om seg med mest penger alltid klarer å karre seg forbi de med litt mindre ressurser. I politkken, i næringslivet og i hverdagen.. Crying or Very sad

Hehe... den var stygg Hollis. :)

Ellers er jeg enig med Jhn her.
Det er underholdende å følge "diskusjonen" og jeg synes det er ett og annet gullkorn underveis.

Jo eldre jeg blir jo mindre fundamentalistisk blir jeg, så jeg kan jo følge Hollis noe anarkisktiske tilnærming til livet/politikk.
Det jeg ikke helt kan følge er disse dommedagsprofetiene.
Det blir for likt J**us-"jævlene"/All**u Snackbar gærningene. :)

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 6:49

jhn skrev:
Haya99 skrev:
... ...Men igjen - enhver diskusjon med Hollis er fullstendig bortkastet. ....
Selvfølgelig er det det. Dere to lever i to fullstendig adskilte verdener.
Du er en ganske så fastlåst rød fyr uten vilje til å vurdere om det er noe i det hele tatt som kan gjøres på en annen måte.

You said it.. Hver og en må tenke selv, som Trond Viggo forsøkte å lære oss på '70-tallet. Haya var vel allerede voksen på den tiden, og gikk glipp av Trond Viggos oppfordring.

jhn skrev:
Trollerud er en .. tja, vet ikke hvilken farge anarkokapitalister har ... som antagligvis ønsker seg et system vi ikke har sett så mange eksempler på, bortsett fra den islandske fristaten i vikingetiden og Somalia på 90-tallet, i følge noen anarkokapitalistiske filosofer.

Med meg er set veldig, veldig enkelt: Samfunn tilpasser seg alltid. Myndigheter er maktesløse over naturlige forandringer. Det er så enkelt som det.

MEN; Det jeg forsøker å gjøre folk oppmerksomme på er at "våre ledere" ikke er de snille menneskene de utgir seg for å være? De "tar på seg oppgaven" med å lede landet, og forventer at vi skal verdsette innsatsen de gjør?
Problemet er at de ikke forteller oss HVORDAN de leder oss? Hvilke "verktøy" de har, hvilke mennesker og institusjoner de støtter seg på både internasjonalt og lokalt?
Klart; I følge Haya er jo dette selve Konspirasjonsteorien; Det finnes ikke noe internasjonalt sammarbeid økonomisk, militært eller på noen annen måte enn det vi allerede vet om.
Haya er fast bestemt på at makt ikke er et resultat av "internasjonalt nettverksbygging", jeg er fast bestemt på at det er.

jhn skrev:
Forøvrig vil jeg si at det er ganske underholdende å følge disse diskusjonene deres, til tider også lærerikt.

Takker.

jhn skrev:
Jeg lærer ikke direkte av dere to, men det fører til at man blir litt nysgjerrig på div.

Og det er det viktigste! Når folk blir nyskjerrige, begynner de å søke informasjon selv. Først da oppdager man at virkelighetens verden er mer kompleks enn VG og NRKs versjon.
-og jeg har mer på lager, så hold dere her på denne kanalen for mer avsløringer om makten bak makten og andre rariteter i dagene som kommer... farao

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 10:05

99Trollerud skrev:
Haya99 skrev:

Det banale er at JO, det ER gjeld. Ikke nødvendigvis din og min gjeld, men NOENS gjeld er det. Dette ER vanskelig å forstå, jeg skjønner at du sliter.

Her er noe for Haya:

http://e24.no/makro-og-politikk/eksperter-kritiske-til-norske-eu-laan/20293489

Her har Jens og Siggen fisket om lag 100 mrd ut av Oljefondet (av enkelte omtalt som "Statskassa"), for "å redde menneskene", som Jens så vakkert kalte det?

Ser du Haya? Dine penger ER en annen manns gjeld? Alltid, og uten unntak?

Når AS Norge har "masse penger på bok" er det tilsvarende beløp som andre mennesker skylder?

Konklusjonen er entydig: Det er deilig å være rik!

Det er deilig å være den som har utestående krav mot andre, eller "Lånehayen" -om du vil?

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 10:48

Forklar det enkelt; hvis de samlede ressurser hos en gruppe på ti mennesker er ti epler og en av dem har fem, blir det færre epler til fordeling hos de andre.
Dette er lett å forstå?
Hvis systemet er lagt opp til at man ikke må kun forholde seg til de reelle ressurser kan man lage gjeldslapper. Han som har fem epler får noen av folkene til å gjøre en jobb for seg, men vil fortsatt holde på eplene, så de får lapper som sier at de har epler til gode. Men eplene råtner etterhvert, så VERDIEN av gjeldslappen er plutselig lavere, så man lager nye lapper uten at mengden epler har økt.
Altså har man skapt kunstige verdier som KUN kan bestemmes av han med flest epler.

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

40 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 11:01

Ok jeg har en hundrelapp i lomma - som jeg har tjent ærlig og redelig - og betalt skatt av - den låner jeg ikke bort til Hollis - så han slipper å få gjeld - problem solved.

Men jeg kunne kjøpt f.eks et tanklokk av han for den hundringsen - da hadde Hollis blitt 100 lapp rikere og jeg hadde fått et tanklokk - ingen gjeld involvert.

Oljefondet drar inn 100milliarder på salg av olje . Det står på konto - ingen gjeld. Men så låner de ut til Helles - da får hellas gjeldt til Oljefondet - ok ved høy rente er det lønnsomt for fondet - hvids de betaler tilbake - hvis ikke kan det føre til tap. Ok synd det men ingen katastrofe det er 3900 milliarder igjen.

Igjen dette blir bare tull ifht det som er interr å diskutere - hva vil skje i Gnore etter valget - ønsker vi et mer høyrevridd samfunn eller ikke?

Og Hollerud - ser du på Staten som din fiende? - og hvem er dine venner da?

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 12:41

Haya99 skrev:Ok jeg har en hundrelapp i lomma - som jeg har tjent ærlig og redelig - og betalt skatt av - den låner jeg ikke bort til Hollis - så han slipper å få gjeld - problem solved.

Du har en hundrelapp i lomma. Hvordan kom den dit? Du sier du har tjent den? Hvem ga den til deg, og hvor fikk de den fra?

Haya99 skrev:
Men jeg kunne kjøpt f.eks et tanklokk av han for den hundringsen - da hadde Hollis blitt 100 lapp rikere og jeg hadde fått et tanklokk - ingen gjeld involvert.

Og så? Hva skal dette eksemplet illustrere? Den totale pengemengden tar vel ikke hensyn til om du eller jeg eller bikkja mi holder i hundrelappen? I det "makroøkonomiske bildet" er verdensøkonomien akkurat like langt i dette eksemplet, som i det første, der du holder hundrelappen..

Haya99 skrev:
Oljefondet drar inn 100milliarder på salg av olje . Det står på konto - ingen gjeld. Men så låner de ut til Helles - da får hellas gjeldt til Oljefondet - ok ved høy rente er det lønnsomt for fondet - hvids de betaler tilbake - hvis ikke kan det føre til tap. Ok synd det men ingen katastrofe det er 3900 milliarder igjen.

Oljefondet "drar inn 100 mrd"? Ja, det gjør de. Hvorfor de gjør dette, og hva som endres nå, er litt intr å ta tak i?

La oss si det slik: Haya gikk i skogen og snublet over en gullåre? Han begynnte grave opp gullet, og selge det. For pengen han fikk bygde han hus. Han måtte leie inn en snekker, en murer, en taktekker, en rørlegger, fordi han selv var fullt opptatt med å grave gull?

I en paralell verden snublet Haya over det samme gullet. Han begynnte å grave. Der kom Skattefuten og sa; Halvparten er MITT! Haya hadde fremdeles OK med klink, men siden det ikke ble husbygging, ble det litt trange tider for de lokale håndtverkerene?
-Dette lovte Skattefuten å fikse, så Skattefuten brukte halvparten av Hayas gull på arbeidsledighetstrygd til de arbeidsløse håndtverkerene?

I et tredje paralellt univers snublet Haya over det samme gullet. Denne gangen møtte han en klok bankmann, som skulle passe på pengene til Haya, slik at Haya kunne få dem tilbake på et senere tidspunkt, Haya ville jobbe hardt noen år, spare penger, og flytte til Thailand og gni seg mot de lokale jentene når han hadde tilstrekkelig med penger?
Bankmannen tok pengene til Haya, og ga Haya en kvittering, en "pengeseddel" som pantebevis på at bankmannen nå skylte Haya 100 kr verd sin vekt i gull?
Bankmannen var lur, og han lagde en slik pengeseddel til, helt lik den Haya akkurat hadde fått, og han lagde en til, en til og enda en til. Han lagde 20 ganger fler 100-lapper enn han hadde dekning for, og alle som ville signere på at de skyllte bankmannen 100 kr pluss renter, fikk låne! Hele landsbyen var superfornøyde, alle hadde nå massevis av penger? Alle hadde faktisk like mye penger som Haya, som var den eneste som bar gull til banken, men det er ikke så farlig, så lenge alle er glade, spiller det ikke noen rolle om alt bygges på luft og forhåpninger?

Haya99 skrev:
Igjen dette blir bare tull ifht det som er interr å diskutere - hva vil skje i Gnore etter valget - ønsker vi et mer høyrevridd samfunn eller ikke?

Saken er den, at du kan vri samfunnet både hit og dit, grunnpillarene er identiske, verdiskapningen er identisk, låneopptakene vil være identiske, ingen ting av betydning vil endre seg uansett hvem som sitter i Regjeringskvartalet, Bankmannen vil fremdeles trykke falske penger, kjøpefesten både vil og MÅ fortsette, det er dette som bærer samfunnet, ikke hvorvidt "bestemorra di er på anbud" eller ikke.
-Beklager å måtte fortelle voksne folk at de har misforstått hvordan samfunnet tikker og går, men noen må tydeligvis gjøre dette..

Haya99 skrev:
Og Hollerud - ser du på Staten som din fiende? - og hvem er dine venner da?

DU er min venn, Haya. "Vi" i Larvik, alle her på forumet (trur jeg?).

Når "all hell breaks lose", DA vil du kjapt merke hvem som er dine venner. Jeg kan LOVE deg at Jens og Sigbjørn IKKE vil være der for deg når du trenger dem, til tross for at DU har vært der for DEM hele livet?

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 12:54

Hollis - kan du fortelle meg når du ble lobotomert?

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 12:56

KnutR

Admin
Diskusjoner mellom dere er i grunn herlige!
Haya opererer på mikroøkonomisk nivå, og Hollis på makroøkonomisk nivå - uten å så mye som et blikk bort på hva den andre snakker om Very Happy

Men fortsett, jeg synes det er interessant - og får faktisk pirra nyskjerrigheta litt her!

Sist endret av KnutR den Ons 31 Okt 2012 - 13:15, endret 1 gang

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

44 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 13:04

Haya99 skrev:Hollis - kan du fortelle meg når du ble lobotomert?

Husker ikke datoen, men det var en varm høstdag i 1996.

Lærte hvertfall dette:

1) Du skal aldri sykle med kollegaer som er sprekere enn deg.
2) Man bør bruke hjelm.
3) Offentlig helsevesen i Norge er bedre enn sitt rykte.

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 13:26

Det med å trykke penger:

US Sentralbank trykker penger - og låner dem ut - til selskaper som de mener kan betale tilbake - disse selskapene får gjeld til SB.

Hvis disse selskapene går bra - så kan de etter ei stund betale tilbake pengene - alt vel.
Hvis de går dårlig - har SB tatt sikkerhet i selskapets verdier - og vil slå dem konkurs - og selge verdiene - men de må kanskje ta et tap på 50%.

Begge selskapene har brukt lånet fra SB til å drive virksomheten - som skaper arbeidsplasser (skatteinntekter) og andre inntekter - skatt - samt forbruk - samfunnets hjul går rundt.

Årsaken til at SB trykker penger er at renten er historisk lav - nesten 0 - mens man vi ha større virksomhet og helst litt inflasjon.
Grunnen til dette er at inflasjon - og vekst - løser gjeldsproblemer etterhvert - gjelda blir mindre verdt - med litt inflasjon - og lettere å betale tilbake.

Grunnen til at US kan trykke penger - og låne dem ut - NB når de blir lånt ut - mot sikkerhet så får de en verdi - selv om det bare var papir - fordi lånet er sikret i realverdier (oftest).

En annen grunn til at det ikke skaper hyperinflasjon - er det historisk lave rentenivået - og det faktum at dollaren er verdens mest brukte valuta - det blir uansett som å pisse i havet.

Noe annet som skjer i US er at de snart er uavhengig av oljeimport - noe som bedrer situajonen mye for dem.

Så Hollis påstand om at US går til helvete er jo feil - som det meste han lirer av seg.

Ut fra det du skriver over her - om det gullet - er det enkelt å se at du ikke forstår bæret av det du selv skriver.

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 13:36

Skal du kanskje slå opp på Wiki hva en "obligasjon" er for noe?????

Det er IKKE de som kjøper Statsobligasjoner som sitter med gjeld etter handelen, det er BEFOLKNINGEN???

Med din logikk skulle det være Georg Soros som skylte Hellas penger??

Noen ganger er det bedre å ikke åpne munnen. Dette var et slikt tilfelle, Haya?

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 13:47

Haya99 skrev:Det med å trykke penger:

US Sentralbank trykker penger - og låner dem ut - til selskaper som de mener kan betale tilbake - disse selskapene får gjeld til SB.

Hvis disse selskapene går bra - så kan de etter ei stund betale tilbake pengene - alt vel.
Hvis de går dårlig - har SB tatt sikkerhet i selskapets verdier - og vil slå dem konkurs - og selge verdiene - men de må kanskje ta et tap på 50%.

Begge selskapene har brukt lånet fra SB til å drive virksomheten - som skaper arbeidsplasser (skatteinntekter) og andre inntekter - skatt - samt forbruk - samfunnets hjul går rundt.

Årsaken til at SB trykker penger er at renten er historisk lav - nesten 0 - mens man vi ha større virksomhet og helst litt inflasjon.
Grunnen til dette er at inflasjon - og vekst - løser gjeldsproblemer etterhvert - gjelda blir mindre verdt - med litt inflasjon - og lettere å betale tilbake.

Grunnen til at US kan trykke penger - og låne dem ut - NB når de blir lånt ut - mot sikkerhet så får de en verdi - selv om det bare var papir - fordi lånet er sikret i realverdier (oftest).

En annen grunn til at det ikke skaper hyperinflasjon - er det historisk lave rentenivået - og det faktum at dollaren er verdens mest brukte valuta - det blir uansett som å pisse i havet.

Noe annet som skjer i US er at de snart er uavhengig av oljeimport - noe som bedrer situajonen mye for dem.

Så Hollis påstand om at US går til helvete er jo feil - som det meste han lirer av seg.

Ut fra det du skriver over her - om det gullet - er det enkelt å se at du ikke forstår bæret av det du selv skriver.

Episk.. Fantastisk..

Kjøper av Statsobligasjoner skylder Staten penger.. Noen må ringe Hellas og fortelle dem at de har blitt lurt!

Årsaken til at du ikke har inflasjon er kort og godt svindel fra SSB; Man endrer parameterene i regnestykket.

USD har mistet 90% av sin verdi siden krigen. Kall det "ønskelig", men da er spørsmålet; Er du sikker på at FOLKET ønsker dette?
-Skulle vi overlatt denne avgjørelsen til en folkeavstemning?

Kan du PLEASE, PLEASE, PLEASE gi meg et eksempel på realverdier kjøpere av Statsobligasjoner stiller som sikkerhet for verdens respektive Sentralbanker? Om du klarer dette; å vise at risken for statsobligasjonene havner hos kjøper, DA skal jeg trekke meg fra debatten! DA skal jeg krone deg til ubestridt Mester i Makro! Da skal jeg foreslå deg til kandidat for Nobelprisen i økonomi, OG til Fredsprisen på en gang! Du ville reddet kloden fra disaster!

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 14:12

Har jeg snakket om obligasjoner? Nei.

Men hvis en snakker om det og holder oss til US - så er vi inne på USAs enorme gjeld.

Noe av grunnen til at de trykker penger (ikke noe med obligasjoner å gjøre) - er for å få igang virksomhet og vekst og inflasjon ( litt er bra) -
da vil US-gjelda reduseres - og med mer virksomhet mer penger inn til å betjene gjelda.

Slutte å krige vil redusere utgiftene mye - og samtidig få opp egen prod av olje - alt vil bedre USAs situasjon.
De fleste økonomer anser ikke lenger at USA er det store problemet - men heller deler av EU.

Noe annet som er fordel US er en liten offentlig sektor - dette gjør det lettere å få et totalt overskudd og betale ned gjelda - ulempen er at 30mill lever i fattigdom.

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 14:15

Haya99 skrev:

Jeg påstor jo ikke bare at US går til helvete, jeg sier at hele den vestlige verden er i samme båt?

Fra E24 idag: I 3.kvartal i år er Oslo Børs omsetning ned 44% sammenliknet med ifjor?

Fra 2007 til idag er 80% av aksjehandel borte vekk. Ingen store emisjoner har skjedd de siste par årene, idag er det kun mulig å hente inn penger til å etablere selskaper vha obligasjonslån. (Slå opp "obligasjon" på Google Haya?)

Peter Warren sier at 100% av omsetningen på Oslo Børs vil være borte i 2014, om frafallet fortsetter som nå.

For en sosialist som hater Corporate Powers, og som setter sin lit til en sterk Stat og pengetrykking, er sikkert ikke dette noe å bry seg med?

Vis Medlemmets Profil

50 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 14:16

Den grafen over pengevedrien vil omtrent være lik i alle land.

Er ikke noe vi kan stemme over.

Min far fortalte at han kjøpte seg en sykkel for 100kr på 30-tallet - han måtte jobbe et halvår for den - idag kan jeg kjøpe en sykkel for ei ukelønn - men den koster 5000.-

Har du noe problem med dette?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 40]

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... 21 ... 40  Next