Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Konspirasjon på gang..

Gå til side : Previous  1 ... 11 ... 19, 20, 21 ... 30 ... 40  Next

Go down  Innlegg [Side 20 av 40]

476Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 10:19

Haya99 skrev:
I flg Hollis så er jo hverken papirpenger eller elektroniske transaksjoner reelle penger - så det skulle ikke være noe problem - rent gull er visstnok det eneste som duger.

Det er tydelig at du ikke leser noe av det jeg skriver. Mer morro med jhn, som faktisk gidder å lese.

Vis meg ETT sted jeg har sagt at jeg mener at "det bare er gull som duger"?
-Du vil slite..

Bankene HAR IKKE penger, samme faen hvordan du vrir og vender på det, Haya? Jeg begynner å tro at du ikke en gang vet hva "brøkdelsreserver", eller "fractional reserve banking" er for noe??

Har du deltatt i over 30 sider med konspiratoriske ytringer uten å kunne basicen??

Vis Medlemmets Profil

477Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 10:28

99Trollerud skrev:
Haya99 skrev:
I flg Hollis så er jo hverken papirpenger eller elektroniske transaksjoner reelle penger - så det skulle ikke være noe problem - rent gull er visstnok det eneste som duger.

Det er tydelig at du ikke leser noe av det jeg skriver. Mer morro med jhn, som faktisk gidder å lese.

Vis meg ETT sted jeg har sagt at jeg mener at "det bare er gull som duger"?
-Du vil slite..

Bankene HAR IKKE penger, samme faen hvordan du vrir og vender på det, Haya? Jeg begynner å tro at du ikke en gang vet hva "brøkdelsreserver", eller "fractional reserve banking" er for noe??

Har du deltatt i over 30 sider med konspiratoriske ytringer uten å kunne basicen??

Nei jeg vet ikke det - kan ikke du forklare det ?

...ja morsomt med jhn - han konkluderte vel med at du skrev mye rart?

Vis Medlemmets Profil

478Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 11:11

Haya99 skrev:

Nei jeg vet ikke det - kan ikke du forklare det ?

Jeg kan forklare alt. Still konkrete spørsmål, så skal du få konkrete svar. Sikker på at vi kan få 60 sider ut av denne tråden, uten problem..

Haya99 skrev:
...ja morsomt med jhn - han konkluderte vel med at du skrev mye rart?

Nei. Han syntes at jeg skrev mye rart, han konkulderte ikke med det. Det er en forskjell? Og så var han var ydmyk nok til å innse at verden faktisk ER rar, og at det var greit at jeg tok på meg jobben som budbringer..

Vis Medlemmets Profil

479Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 12:15

Ja det var nettopp et konkret spørsmål som du hevder å vite - hva er "brøkdelsreserver" ?

Vis Medlemmets Profil

480Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 12:31

Haya99 skrev:- hva er "brøkdelsreserver" ?
Du kødder nå!???!?
Du har prøvd å gi inntrykk av at du har forstått noe, og hevder at vi andre IKKE gjør det, og så kjenner du ikke til dette engang?!?

Hu-heeeey; ignoransen kjenner ingen grenser i Carbon- og arkitektmiljøet...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

481Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 13:37

Haeggis Amateur Line skrev:
Du kødder nå!???!?
Du har prøvd å gi inntrykk av at du har forstått noe, og hevder at vi andre IKKE gjør det, og så kjenner du ikke til dette engang?!?

heheh .... kanskje Hæggis den store pedagog kan ta noen linjer om temaet - så alle har det klart for seg?

Vis Medlemmets Profil

482Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 13:40

Jeg sa:
Så kommer det om pengene og gjelda:
Jeg forstår forsåvidt hva du sier, men samtidig ikke. Hva med meg som ikke har gjeld ... jeg har betalt huset, bilen, mc'n, snescooteren og hytta, og har en sterk følelse av at det er jeg som eier alt dette ... stemmer ikke dette?

Trollerud sa:
Vel, kanskje du "eier" det, men du har ikke fri råderett over det.

Så sier jeg:
Jeg mener jeg har råderett over mine betalte eiendommer/eiendeler ... hvis man ser bort fra at jeg må forholde meg til vegtrafikkloven, loven om ferdsel i utmark, ekspropriasjon av eiendommer, hensyn til naboer i forbindelse med utbygging osv ... men dette er ting som er positvt for de fleste av oss

Jeg sa:
Sagbruket, snekkeren, bil og mc-forhandleren har fått sine penger, og de har også betalt sine forpliktelser ... og beholdt fortjenesten ... Vi er alle fornøyde med handelen.
Ingen av oss har hørt noe fra tsaren eller pengetrykkeren. So far so good.

Trollerud sa:
Dette illustrerer igrunn hva en bank faktisk er; Banken er en arbeidsformidling og en utsteder av løfter og avtaler.
-Men du gjør nok en stor feil om du tror at snekker og sagbruk er gjeldsfrie, fordi du har gort opp dine forpliktelser?
-Nettop fordi du forpliktet deg til å betale snekkeren en god slump penger, fikk snekkeren låne penger til sin bolig av banken, og sagbruket fikk lån til maskiner og bygninger. Dette startet et pyramidespill som ikke har annen substans enn de involverte partners lovnad om å gjøre opp for seg på et senere tidspunkt..

Så sier jeg:
Kan ikke se så mye galt med det egentlig

Jeg sa:
Jeg driter egentlig langt og tynt i om det er tsaren eller Sigbjørn som sitter på toppen av pyramiden ... noen må det være ... eller skal vi bare ha grunnflaten i pyramiden? Skal vi dele alle verdier likt mellom alle? Skal alle ha like mye? Så snart jeg kjøper en liter melk har jeg ødelagt systemet
Men jeg er enig ... det må være trasig å være helt på bunnen av pyramiden.

Trollerud sa:
"Noen må sitte på toppen"?
Hvorfor må noen sitte på toppen og blokkere for alle andre?

Ref EO 11110; Hva faen er galt med at folk selv velger valutaform for sine handler?.

Så sier jeg:
Hvorfor ...? Tja si det ... man kan gjerne føle det som urettferdig ... men jeg klarer ikke å se noe annen løsning for et nogenlunde fungerende økonomisk system. Det må på en måte administeres av noen.
... folk selv velger valutaform ... det blir jo veldig upraktisk om alle skulle betale med høns og bananer og gråstein ... det blir mye omregninger og uenighet om all mulig dritt ... for ikke å snakke om transportutgifter for frakte rundt all denne "valutaen"

Jeg sa:
Men noen må alltid være på bunnen, så nå gjelder det å prøve å få det levelig der nede også, det er vel det som er meningen med all denne utskjelte u-hjelpen ... om det hjelper er en annen sak ... men hensikten er god.

Trollerud sa:
Hensikten med uhjelpen er ikke god. Hensikten er å sikre IMF og Verdensbanken råderett over andre nasjoners ressurser. Du bør søke info om hvordan IMF og Verdensbanken har holdt på, og holder på, så ser du kanskje at blidet er litt annerledes enn vi liker å tro....

Så sier jeg:
Joda, hensikten er god. Når div. ideelle organisasjoner blåser i gang en aksjon, så er det ikke etter ordre fra IMF eller Verdensbanken ... at det også er positivt for dem er utilsiktet.
Du har jo en grunnleggende tro på det gode i mennesker ... ikke glem det

Jeg sa:
Det er nok blitt større forskjeller mellom den fattigste og den rikeste, men om John Fredriksen har 10 eller 20 milliarder tenker jeg lite på ... det har liten betydning så lenge jeg har det jeg behøver.

Trollerud sa:
"Behøver" er et fint ord.

Vi må nok revurdere våre personlige "behov" etterhvert, er jeg redd.

Igjen vil jeg oppmuntre til å tenke litt over hvordan behovene blir dekket, hvordan pengene ender opp i lommene dine, hva vi har forpliktet oss til for å få disse "behovene" dekket..

Så sier jeg:
At vi kanskje burde revurdere våre behov er jeg ikke nødvendigvis uenig i.
Men hva har vi forpliktet oss til?

Jeg sa:
Så avsluttet du så fint med dette:
"Jeg har ikke tro på noe system. Jeg har tro på at mennesker kan være gode mot hverandre uten "ledere" ....."
Vi var innom begrepet "naivitet" Dette må være det mest naive utsagnet jeg har sett på lange tider. All erfaring viser at det kan vi ikke..

Trollerud sa:
Så fordi erfaring viser at vi ikke klarer å være snille mot hverandre, må vi gi penger til en gjeng som skal vokte moralen for oss og straffe oss om vi avviker fra det de mener er god kotyme?

Islamske ekstremister liker også den ideen. Jeg anser det ikke som et godkjent argument.

https://www.youtube.com/watch?v=iOf1_oApR2k

Så sier jeg:
Litt merkelig vinkling du har der ... men fordi vi ikke kan være snille, uegostiske og rettferdige har noen tilegnet seg mere makt enn andre ... vi andre har gått med på dette mot at vi til en viss grad får være med på å forme lover og regler som beskytter oss mot våre "neste". Kostnaden med dette er at vi også begrenses en "smule", og at noen av oss tæres opp av misunnelse over at noen tjener mere på dette systemet enn oss selv.

Ja, Islamske ekstremister liker også den ideen, men en viktig forskjell er graden av frihet og medbestemmelse vi har i de beste vestlige demokrati.
Så at ekstremistiske Islamske stater rent prinsippielt bygger på det samme systemet, anser jeg ikke som et godkjent motargument.

En slik "flat" organisering av samfunnet som du ønsker er ikke mulig.
Det er vel kjernen i "evolusjonsteorien" ... din ide passer mere med "skapelsesberetningen"

Vis Medlemmets Profil

483Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 17:13

jhn skrev:
Jeg mener jeg har råderett over mine betalte eiendommer/eiendeler ... hvis man ser bort fra at jeg må forholde meg til vegtrafikkloven, loven om ferdsel i utmark, ekspropriasjon av eiendommer, hensyn til naboer i forbindelse med utbygging osv ... men dette er ting som er positvt for de fleste av oss

"De fleste" er noe som stadig går igjen. Jeg lurer på hvor mye det argumentet er verd? For "de fleste" mennesker på denne kloden har vel under 50 spenn om dagen å leve for, eller noe slikt?

"De fleste" betyr egentlig "de fleste jeg ser rundt meg i mitt dagligliv", og har ingen ting med hvordan verdens befolkning forøvrig lever.

På ett eller annet tidspunkt må man ta ett oppgjør med denne feiltolkningen av hva flertallet mener, ønsker og krever.

OK, kanskje ikke akkurat det du tenker på her, men å forsøke å underkue andre, med en påstand om at "flertallet" ønsker noe annet, er som oftest kun propaganda, og det ligger aldri noen vitenskapelige spørreundersøkeler eller folkeavstemninger til grunn for å underbygge disse påstandene.

jhn skrev:
Hvorfor ...? Tja si det ... man kan gjerne føle det som urettferdig ... men jeg klarer ikke å se noe annen løsning for et nogenlunde fungerende økonomisk system. Det må på en måte administeres av noen.

Det kan organiseres av flere?

jhn skrev:
... folk selv velger valutaform ... det blir jo veldig upraktisk om alle skulle betale med høns og bananer og gråstein ... det blir mye omregninger og uenighet om all mulig dritt ... for ikke å snakke om transportutgifter for frakte rundt all denne "valutaen"

Idag knekker kypriotiske banker sammen. Pyramiden ble for stor.

Hadde man hatt flere forskjellige valutaer, ville de som oppdaget svakheter med en valuta, kunne flyttet sparepengene sine over i en annen på et tidligere tidspunkt. Da ville folk kunne værne om sine verdier langt bedre.

jhn skrev:
Joda, hensikten er god. Når div. ideelle organisasjoner blåser i gang en aksjon, så er det ikke etter ordre fra IMF eller Verdensbanken .

Du tar feil.

jhn skrev:
.. at det også er positivt for dem er utilsiktet.

Du tar feil.
Det er nøye planlagt fra A til Å.

jhn skrev:
[

Faen.. Fort gjort å glemme det..

jhn skrev:

Vi har forpliktet oss til å betale våre lån.

"StatsOBLIGASJONER" betyr at befolkningen i en nasjon har en "Obligasjon" til å oppfylle forpliktelsene som politikere og sentralbanken påfører dem.

Grekere vil i all fremtid være bundet av "obligasjoner" noen få mennesker påførte flertallet. Det er ubegripelig for meg at 95% av nordmenn anser dette som rettferdig. Kollektiv avstraffelse burde vi ta avstand fra, ikke oppmuntre til..

Vis Medlemmets Profil

484Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 17:17

Haya99 skrev:
Du kødder nå!???!?

heheh .... kanskje Hæggis den store pedagog kan ta noen linjer om temaet - så alle har det klart for seg?

Brøkdelsreserver betyr at bankene har et kjempe lager av brøker liggende i reserve. Det er vanlige brøker, og det er brudne brøker. Mest av de vanlige, vel og merke.

Nå er bankene under kraftig kritikk for å vekte seg opp i brudne brøker, vi tea-party folk skjønner at brudne brøker er en uting. Da er det bedre med desimaler!

Igrunn kunne vi hatt mer varisjon av brøker og desimaler, men den debatten får vi vente med til verden har fordøyd det sjokket vi er i nå..

Vis Medlemmets Profil

485Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 17:18

Og det faktum at grekerne er i denne situasjonen fordi veldig mange av dem snyter skatt og drar ut alfor feite pensjoner ser du helt bort ifra?

Hele samfunnet er gjennomsyret korrupt - og det sitter masse rike folk rundomkring - mange har sikkert konto på Kypros.

Se på Putin - nå rasler med sablene på vegne av en skokk kjeltringer - hvor han selv er den desidert største.

Vis Medlemmets Profil

486Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 17:26

99Trollerud skrev:
Haya99 skrev:
Du kødder nå!???!?

Brøkdelsreserver betyr at bankene har et kjempe lager av brøker liggende i reserve. Det er vanlige brøker, og det er brudne brøker. Mest av de vanlige, vel og merke.

Nå er bankene under kraftig kritikk for å vekte seg opp i brudne brøker, vi tea-party folk skjønner at brudne brøker er en uting. Da er det bedre med desimaler!

Igrunn kunne vi hatt mer varisjon av brøker og desimaler, men den debatten får vi vente med til verden har fordøyd det sjokket vi er i nå..

Ja er det noe rart det går til helvete????

Vis Medlemmets Profil

487Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 17:51

Haya99 skrev:Og det faktum at grekerne er i denne situasjonen fordi veldig mange av dem snyter skatt og drar ut alfor feite pensjoner ser du helt bort ifra?

Nå skal jeg forsøke for 1.000'ene gang å forsøke å få deg til å fatte det her. Jeg regner ikke med at det vil funke denne gangen heller, men jeg har ikke vett til å gi meg:

Grekere har gjeld FORDI de har betalt skatt. Ikke fordi de IKKE har betalt skatt!

Hadde grekere ALDRI betalt skatt, ville de ALDRI fått "lån", og da hadde de aldri sittet i gjeldsfella.

Dette ER ikke vanskelig å forstå, om du prøver?

Haya99 skrev:
Hele samfunnet er gjennomsyret korrupt - og det sitter masse rike folk rundomkring - mange har sikkert konto på Kypros.

Og på en eller annen måte, som jeg ikke klarer å fatte, er dette et argument for at alle grekere som fødes på inn i den staten skal vie sittt liv til å betale for en kjøpefest noen få korrupte mennesker har hatt?

-Hvor faen er logikken?

Haya99 skrev:
Se på Putin - nå rasler med sablene på vegne av en skokk kjeltringer - hvor han selv er den desidert største.

Mener du Putin er en større kjeltring enn Ben Bernanke, Henry Kissinger, Lloyd Blankfein, Christine Lagarde og Mario Draghi? (Og snill som jeg er, holder jeg Rotschild utenfor akkurat nå..)

Putin er den minste fisken i dammen.

Vis Medlemmets Profil

488Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 18:01

Hvis grekerne aldri hadde betalt skatt så hadde de fortsatt bodd i huler - og sivilisasjonen as we know it hadde vært en fjern drøm .

Da hadde ikke du kunnet sitte på pc en og google tull og spre svada - men måtte ha tatt kampen med en mamutt i stedet.

Pga internett er det visstnok på tale å opprette en ny Nobel-pris - i kategorien "svada" - du kommer til å være den første til å motta den prisen.

Vis Medlemmets Profil

489Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 18:13

Skatter bidrar ikke til verdiskapning, skatter motvirker verdiskapning. Penger som tas ut av produksjon for å drifte en stat, er en bremsekloss for den bedriften som ble frarøvet pengene.

Du forveksler "verdiskapningen" som kredittekspansjon via brøkdelsreserve-banking med staters vekst!

Jeg er HELT enig i at vi "har kommet langt" med den billige kreditten vi har fått. Vi ville neppe hatt internett o.l uten. Skal ikke motsi deg der.

Men å bruke dette som et argumet for at barn og unge som ikke har tatt del i festen skal betale, er mildt sagt "på trynet", og jeg setter inn et skikkelig tryne for å understreke hvor absurd slike ideer er: pig

Vis Medlemmets Profil

490Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 18.03.13 18:47

99Trollerud skrev:
jhn skrev:

"De fleste" er noe som stadig går igjen. Jeg lurer på hvor mye det argumentet er verd? For "de fleste" mennesker på denne kloden har vel under 50 spenn om dagen å leve for, eller noe slikt?

"De fleste" betyr egentlig "de fleste jeg ser rundt meg i mitt dagligliv", og har ingen ting med hvordan verdens befolkning forøvrig lever.

På ett eller annet tidspunkt må man ta ett oppgjør med denne feiltolkningen av hva flertallet mener, ønsker og krever.

OK, kanskje ikke akkurat det du tenker på her, men å forsøke å underkue andre, med en påstand om at "flertallet" ønsker noe annet, er som oftest kun propaganda, og det ligger aldri noen vitenskapelige spørreundersøkeler eller folkeavstemninger til grunn for å underbygge disse påstandene.
Her tenkte jeg mest på oss i Norge siden de lover og regler jeg nevnte varierer stort fra land til land. F.eks Vegtrafikkloven og Loven om ferdsel i utmark neppe er et så stort tema i ... la oss si Niger. Man må tolke "de fleste" ut fra sammenhengen det brukes i.
Gensen for "ekstem fattigdom" går vel ca ved 10 kr dagen ... dog mener noen den burde være ca 15 kr ... så 50 kr er ikke så værst.
Så senest i dag at en rapport sier antallet mennesker som lever under ekstrem fattigdom stadig minker ... det går rett vei, kanskje litt sakte, men likevel.

99Trollerud skrev:
jhn skrev:

Det kan organiseres av flere?
Men det vil fremdeles være en pyramide ... selv om den blir litt flat på toppen

99Trollerud skrev:
jhn skrev:

Idag knekker kypriotiske banker sammen. Pyramiden ble for stor.

Hadde man hatt flere forskjellige valutaer, ville de som oppdaget svakheter med en valuta, kunne flyttet sparepengene sine over i en annen på et tidligere tidspunkt. Da ville folk kunne værne om sine verdier langt bedre.
Dette skyldes vel at noen i pyramiden ikke følger spillets regler i deres lille nasjonale pyramide. En av det utskjelte sosialdemokratiets styrker er at slike ting ville blitt oppdaget litt tidligere ... forhåpentligvis.
Noe som gjør denne diskusjonen litt vanskelig er at jeg, i motsetning til deg, mener at det er positivt at man betaler skatt til fellesskapet, og et bankvesen med litt regulering fra det offentlige. (må innrømme at jeg vet veldig lite om det Kypriotiske lovverket, men antar det er en forholdsvis tynn bok) Da unngår man gjerne slike situasjoner som Hellas og Kypros har havnet i.
99Trollerud skrev:
jhn skrev:
Joda, hensikten er god. Når div. ideelle organisasjoner blåser i gang en aksjon, så er det ikke etter ordre fra IMF eller Verdensbanken .

Du tar feil.
Nei, men din påstand her står jo i stil med trådens tittel, så da er det vel greit på en måte ...

99Trollerud skrev:
jhn skrev:
.. at det også er positivt for dem er utilsiktet.

Du tar feil.
Det er nøye planlagt fra A til Å.
Se forrige svar

99Trollerud skrev:
jhn skrev:
[

Faen.. Fort gjort å glemme det..
Ja, jeg skjønner det. Det crasher litt mellom sånn du mener verden fungerer og troen på det gode

99Trollerud skrev:
jhn skrev:

Vi har forpliktet oss til å betale våre lån.

Kan ikke se noe galt i det
99Trollerud skrev:
"StatsOBLIGASJONER" betyr at befolkningen i en nasjon har en "Obligasjon" til å oppfylle forpliktelsene som politikere og sentralbanken påfører dem.

Grekere vil i all fremtid være bundet av "obligasjoner" noen få mennesker påførte flertallet. Det er ubegripelig for meg at 95% av nordmenn anser dette som rettferdig. Kollektiv avstraffelse burde vi ta avstand fra, ikke oppmuntre til..
Jeg tror ikke 95% av befolkningen ser dette som rettferdig, men det er vanskelig å se noen annen løsning ... om vi da ikke bare skal kaste grekerne til hundene.
Men grekernes problem skyldes i stor grad den kollektiv aversjonen mot å betale skatt, og myndighetenes aversjon mot å håndheve de skattelovene de tross alt har ... så noen ser det nok som rettferdig
Dette står vel også i kontrast til din tro på menneskers naturlige godhet og rettferdighetssans

Vis Medlemmets Profil

491Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 19.03.13 7:11

En Statsdannelse er en forutsetning for sivilasjonen , for å danne en stat må noen betale skatt , dette er grunnleggende - ikke brøkdelsreserver - som er det siste moteordet Hollis opphøyer til årsaken til alle verdens problemer.

Det virker nesten som du selv tror på det pisset du skriver - det er det værste.

Vis Medlemmets Profil

492Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 19.03.13 8:42

Jeg nekter ikke på at "En Statsdannelse er en forutsetning for sivilasjonen"?

-Jeg bare påpeker at tilhørligheten til stater må være frivillig, stater må endre seg med skiftene demografiske sammensetning, med politiske og økonomiske endringer etc, etc..

Midt-Østen er kroneksempelet på hvor galt det kan gå når noen opphøyer seg til "Ledere" og tvinger befolkningsgrupper uten etnisk tilhørlighet sammen. Det går ikke bra i lengden, og også Haya forstår at tiden er moden for nye statsdannelser i den regionen?

(Når det gjelder det du sier om "brøkdelsreserver" velger jeg fremdeles å tro at du tuller? Basicen bak vårt banksystem, som du har forsvart med nebb og klør i årevis, MÅ du da ha forstått fullt ut??)

Vis Medlemmets Profil

493Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 19.03.13 9:42

99Trollerud skrev:Jeg nekter ikke på at "En Statsdannelse er en forutsetning for sivilasjonen"?

-Jeg bare påpeker at tilhørligheten til stater må være frivillig, stater må endre seg med skiftene demografiske sammensetning, med politiske og økonomiske endringer etc, etc..

Midt-Østen er kroneksempelet på hvor galt det kan gå når noen opphøyer seg til "Ledere" og tvinger befolkningsgrupper uten etnisk tilhørlighet sammen. Det går ikke bra i lengden, og også Haya forstår at tiden er moden for nye statsdannelser i den regionen?

(Når det gjelder det du sier om "brøkdelsreserver" velger jeg fremdeles å tro at du tuller? Basicen bak vårt banksystem, som du har forsvart med nebb og klør i årevis, MÅ du da ha forstått fullt ut??)

Nei jeg har ikke forstått dette - at brøkdelsreserver er det grunnleggende som alt står og faller på - så forklar det jævla nisse !

Vis Medlemmets Profil

494Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 19.03.13 9:58

Haya99 skrev:

Nei jeg har ikke forstått dette - at brøkdelsreserver er det grunnleggende som alt står og faller på - så forklar det jævla nisse !

Nisser pleier å komme med gaver og gode ønsker, ikke med svartmaling og dommedagsprofeiter.

Hvor skal man begynne:

En mann samler sammen en million kr og starter en bank. (Vi gjør det enkelt, og ser bort fra at han må godkjennes av kartellet sentralbanken driver.)

Med en mill som "reserver" begynner han å låne ut penger.

I gamledager kunne han låne ut en mill, og rentene han fikk. Det var ikke god nok butikk, så man måtte begynne å bli mer kreativ:

Hvis han låner ut 10 mill, får han 10x mer renter?

I starten, holdt bankene seg til å "sitte med" 10% reserver. (Altså låne ut 10x mer enn de har som sikkerhet) Selv ikke dette er bra nok nå. Det rytes at de værste gutta i gata, som Santander og Citi har hatt reserver under 1%. Og når man også har akseptert "sikkerhet" i spanske boligboble-prosjekter, Fannie Mae, og Gud-vet-hva av søppel-produkter som finansfolk har markedsført som "rock-solid", ja da har man oppskriften på et pyramidespill som MÅ gi etter en dag..
-Og den dagen ser ut til å nærme seg, med henblikk på hva som skjer på en liten øy i Middelhavet as we speak...

Vis Medlemmets Profil

495Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 19.03.13 10:22

1 dollar fra FedRes blir 10 dollar i CentralBank som blir 100 dollar i corp bank som blir 1000 dollar i filialer som blir 10000 dollar i utlån til kunde.
Enkelt forklart er snaut en titusendedel av utlånet til kunden noe en kan reelt gå god for.
Haien har rett i at dette stimulerer handel, men pengene blir ikke mer verdt av den grunn.

Denne praksisen har pågått så lenge, og valutabinding mot noe håndfast (f.eks gull eller sølv) er fjernet i mellomtiden, så nå kan FedRes bare lage så mange penger de har lyst til uten at noen kan eller vil si stopp...

Jeg vil igjen nevne at de første moderne pengene i seddelform faktisk het "Debt Note", altså gjeldsseddel...

496Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 19.03.13 10:47

Haeggis Amateur Line skrev:1 dollar fra FedRes blir 10 dollar i CentralBank som blir 100 dollar i corp bank som blir 1000 dollar i filialer som blir 10000 dollar i utlån til kunde.
Enkelt forklart er snaut en titusendedel av utlånet til kunden noe en kan reelt gå god for.
Haien har rett i at dette stimulerer handel, men pengene blir ikke mer verdt av den grunn.

Denne praksisen har pågått så lenge, og valutabinding mot noe håndfast (f.eks gull eller sølv) er fjernet i mellomtiden, så nå kan FedRes bare lage så mange penger de har lyst til uten at noen kan eller vil si stopp...

Jeg vil igjen nevne at de første moderne pengene i seddelform faktisk het "Debt Note", altså gjeldsseddel...

Dette er jo å snu problemet fullstendig på hodet - problemet er at lånet i siste instans ikke kan betales - da lånetakeren går konk.

Sub-prime - er nettopp ikke "prime" sikkerhet - og det viste seg at mange ikke kunne betale - og med en konkurslovgivning i US so gjør at lånet følger huset og lånetakeren kan flytte og blir kvitt problemet etter 3 år - så gjør mange nettopp det - blir kvitt gjelda - og banken sitter med boligen som pga av dette har fallt mye i verdi - så de må ta tapet - ikke lånetakeren.

Hadde det vært en svak inflasjon og stigning i boligmarkedet hadde problemet ikke oppstått.

Under krisa her hjemme på slutten av 80-tallet så var det endel som måtte ta tap - men det var i hovedsak den enkelte (inkl. meg selv) slik at problemet ble fordelt utover . Det er alltid den lille man som tar støyten - og slik må det egentlig være - så for han påvirke systemet gjennom valg. Hadde vi da hatt US lovgiving hadde tapet gått til bankene - og det hadde blitt større krise - men til slutt slått tilbake på den enkelte.

Vis Medlemmets Profil

497Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 19.03.13 11:26

Så når banker og spekulanter kjører alt og alle på ræv, er det rett og rimelig at den lille mann skal ta støyten?
Slik islendingene nektet?
Jeg får kalle det du sier det samme du så elokvent titulerer andres ytringer; piss!

498Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 19.03.13 11:48

Nei det er ikke rimelig - men hvis man ikke gjør det kan mye kollapse. Hvis ting som er viktige nok står i fare for kollaps så må felleskapet redde det - ellers blir konsekvensene enda større. Ikke rettferdig men nødvendig.

Så må politikerne lage lover som hindrer at det skjer - ref dereguleringen av bankvirksomheten - hadde ikke det blitt gjort hadde ikke
denne finansakrobatikken vært mulig - da hadde en bank vært en bank - ikke en finansinstitusjone som det var umulig å få oversikt over.

Det er ikke det gamle banksystemet som er problemet - heller ikke lånebasert økonomi - problemet er at endel viktige personer i dette systemet har vært kjeltringer og at tilliten er borte.

Vis Medlemmets Profil

499Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 19.03.13 15:39

Nå kunne det vært morsomt å minne om ditt eget ønske om å diskutere konkrete ting?

Haya99 skrev:Nei det er ikke rimelig - men hvis man ikke gjør det kan mye kollapse. Hvis ting som er viktige nok står i fare for kollaps så må felleskapet redde det - ellers blir konsekvensene enda større. Ikke rettferdig men nødvendig.

Blandt de største bankene som sliter, ligger Citi og Santander veldig høyt oppe på lista.
Dette er banker som har "spydd ut" billig kreditt til forbruk? Alt fra lystbåter til feriereiser har disse bankene vært eksepsjonellt flike til å prakke på folk som ikke forstår hva sluttsummen vil bli?

Sorry, men jeg sliter med å se nødvendigheten av å skattelegge fornuftige mennesker for å finansiere overforbruket til andre.

Blandt alle verdens banker, er det noen vi kan ofre, eller skal alle reddes?

Hvor ofte skal de reddes? Den spanske banken Banika har fått noen astronomiske summer for et års tid siden, og kassa er visst nok igjen tom. Hvor mange ganger skal en bank reddes?

Haya99 skrev:
Så må politikerne lage lover som hindrer at det skjer - ref dereguleringen av bankvirksomheten - hadde ikke det blitt gjort hadde ikke
denne finansakrobatikken vært mulig - da hadde en bank vært en bank - ikke en finansinstitusjone som det var umulig å få oversikt over.

Nå står verden der, og dereguleringene ER utført? Hvordan skal man KONKRET klare å "regulere dem tilbake"?

Hvilke KONKRETE krav skal man stille til bankene?

Dette hadde vært artig å få svar på..

Og så vil jeg gjerne ha et KONKRET svar på hva du mener med at "da hadde en bank vært en bank"?
-For meg høres dette ut som en som snakker om "Fullreserve" banker? Der bankene må leve av diffen mellom inntekter og utgifter, generert av de konkrete verdiene de besitter..

Haya99 skrev:
Det er ikke det gamle banksystemet som er problemet - heller ikke lånebasert økonomi - problemet er at endel viktige personer i dette systemet har vært kjeltringer og at tilliten er borte.

Enig. Det er ingen problemer med det gamle banksystemet. (Vel, jo det er faktisk det, det er like dødsdømt pga renters rente, som ender opp som en ukontrollerbar eksponensiell utvikling over tid, men det er uansett uendelig mye mer bærekraftig enn brøkdelsreserve-systemet.)

Nå vil jeg gjerne høre HVEM som er disse kjeltringene som har ødelagt tilliten til systemet?

Husk å være KONKRET?

Kan jeg få en liste på 10 menn og eller kvinner som du mener har bidratt til å ødelegge tilliten?
-Slår meg til ro med 5 også, men jeg kan ikke akseptere at du ikke nevner ETT navn i denne forbindelsen.. monkey

Vis Medlemmets Profil

500Konspirasjon på gang.. - Page 20 Empty Re: Konspirasjon på gang.. on 19.03.13 16:24

Hvilke banker som skal reddes eller ikke har ingen av oss noen forutsetninger å uttale oss om.

Et eksempel er jo Norge som reddet det som nå er DNB og det ble faktisk en god investering for staten.

Og når det gjelder regelverk - så har nettopp samme bank satt opp renta med hensvining til nye regler som skal sikre bankenes soliditet -
kostnaden havnet alltid hos den enkelte kunde. De kunne redusert marginene sine - men dette er en gylden anledning til å øke dem.

Den listen er lang - men det kan du finne ut av sjæl.

Men jeg synes du skal gjøre som du prediker - flytt til ei hule langt ute i skogen - det må jo være et helvete å eksistere i denne sivilasjonen hvor alt er totalt på trynet?
Hadet!

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 20 av 40]

Gå til side : Previous  1 ... 11 ... 19, 20, 21 ... 30 ... 40  Next