Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Konspirasjon på gang..

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4 ... 21 ... 40  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 40]

51 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 14:17

Haya99 skrev:Har jeg snakket om obligasjoner? Nei.

Men hvis en snakker om det og holder oss til US - så er vi inne på USAs enorme gjeld.

Noe av grunnen til at de trykker penger (ikke noe med obligasjoner å gjøre) - er for å få igang virksomhet og vekst og inflasjon ( litt er bra) -
da vil US-gjelda reduseres - og med mer virksomhet mer penger inn til å betjene gjelda.

Slutte å krige vil redusere utgiftene mye - og samtidig få opp egen prod av olje - alt vil bedre USAs situasjon.
De fleste økonomer anser ikke lenger at USA er det store problemet - men heller deler av EU.

Noe annet som er fordel US er en liten offentlig sektor - dette gjør det lettere å få et totalt overskudd og betale ned gjelda - ulempen er at 30mill lever i fattigdom.

HAYA!!!!! Pengetrykking / Kvantitative lettelser SKJER IKKE UTEN UTSTEDELSE AV NYE STATSOBLIGASJONER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vis Medlemmets Profil

52 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 14:18

Haya99 skrev:Den grafen over pengevedrien vil omtrent være lik i alle land.

Er ikke noe vi kan stemme over.

Min far fortalte at han kjøpte seg en sykkel for 100kr på 30-tallet - han måtte jobbe et halvår for den - idag kan jeg kjøpe en sykkel for ei ukelønn - men den koster 5000.-

Har du noe problem med dette?

1) Nøyaktig HVORFOR kan vi ikke stemme over dette? Er dette bare "slik det er"??

2) SELVFØLGELIG har jeg et problem med at verdien på pengene mine forsvinner om jeg sparer dem, det er TYVERI?!

Vis Medlemmets Profil

53 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 14:44

99Trollerud skrev:
Haya99 skrev:Har jeg snakket om obligasjoner? Nei.

Men hvis en snakker om det og holder oss til US - så er vi inne på USAs enorme gjeld.

Noe av grunnen til at de trykker penger (ikke noe med obligasjoner å gjøre) - er for å få igang virksomhet og vekst og inflasjon ( litt er bra) -
da vil US-gjelda reduseres - og med mer virksomhet mer penger inn til å betjene gjelda.

Slutte å krige vil redusere utgiftene mye - og samtidig få opp egen prod av olje - alt vil bedre USAs situasjon.
De fleste økonomer anser ikke lenger at USA er det store problemet - men heller deler av EU.

Noe annet som er fordel US er en liten offentlig sektor - dette gjør det lettere å få et totalt overskudd og betale ned gjelda - ulempen er at 30mill lever i fattigdom.

HAYA!!!!! Pengetrykking / Kvantitative lettelser SKJER IKKE UTEN UTSTEDELSE AV NYE STATSOBLIGASJONER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Å neivel? Det er det motsatte som skjer - allerede eksisterende obligasjoner kjøpes opp - TULLING!!!

"Sentralbanker oppretter penger jevnlig ved utlån til banker, mens kvantitative lettelser er å øke pengemengden ytterligere ved å opprette ekstra penger som brukes til å kjøpe opp allerede eksisterende gjeldsbrev som stats- og virksomhetsobligasjoner fra banker og andre finansielle institusjoner."

http://no.wikipedia.org/wiki/Kvantitativ_lettelse

Vis Medlemmets Profil

54 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 15:05

99Trollerud skrev:
La oss si det slik: Haya gikk i skogen og snublet over en gullåre? Han begynnte grave opp gullet, og selge det. For pengen han fikk bygde han hus. Han måtte leie inn en snekker, en murer, en taktekker, en rørlegger, fordi han selv var fullt opptatt med å grave gull?

I en paralell verden snublet Haya over det samme gullet. Han begynnte å grave. Der kom Skattefuten og sa; Halvparten er MITT! Haya hadde fremdeles OK med klink, men siden det ikke ble husbygging, ble det litt trange tider for de lokale håndtverkerene?
-Dette lovte Skattefuten å fikse, så Skattefuten brukte halvparten av Hayas gull på arbeidsledighetstrygd til de arbeidsløse håndtverkerene?

I et tredje paralellt univers snublet Haya over det samme gullet. Denne gangen møtte han en klok bankmann, som skulle passe på pengene til Haya, slik at Haya kunne få dem tilbake på et senere tidspunkt, Haya ville jobbe hardt noen år, spare penger, og flytte til Thailand og gni seg mot de lokale jentene når han hadde tilstrekkelig med penger?
Bankmannen tok pengene til Haya, og ga Haya en kvittering, en "pengeseddel" som pantebevis på at bankmannen nå skylte Haya 100 kr verd sin vekt i gull?
Bankmannen var lur, og han lagde en slik pengeseddel til, helt lik den Haya akkurat hadde fått, og han lagde en til, en til og enda en til. Han lagde 20 ganger fler 100-lapper enn han hadde dekning for, og alle som ville signere på at de skyllte bankmannen 100 kr pluss renter, fikk låne! Hele landsbyen var superfornøyde, alle hadde nå massevis av penger? Alle hadde faktisk like mye penger som Haya, som var den eneste som bar gull til banken, men det er ikke så farlig, så lenge alle er glade, spiller det ikke noen rolle om alt bygges på luft og forhåpninger?
Hvis vi driter i de paralelle verdener og forholder oss til en i slengen ... hvilken gjeld oppstår når Haya betaler håndtverkerne med en liten gullklump hver? Gullet han fant i skogen hadde ingen eiere, ingen har tatt opp lån for å grave det fram, Haya gikk i skogen i bare balla, så ingen har satt seg i gjeld for å kle han opp, gullet ble funnet i en urskog, ikke et plantefelt.
Jeg klarer ikke å se at alle verdier utløser gjeld.

Vis Medlemmets Profil

55 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 15:39

jhn skrev:
99Trollerud skrev:
La oss si det slik: Haya gikk i skogen og snublet over en gullåre? Han begynnte grave opp gullet, og selge det. For pengen han fikk bygde han hus. Han måtte leie inn en snekker, en murer, en taktekker, en rørlegger, fordi han selv var fullt opptatt med å grave gull?

I en paralell verden snublet Haya over det samme gullet. Han begynnte å grave. Der kom Skattefuten og sa; Halvparten er MITT! Haya hadde fremdeles OK med klink, men siden det ikke ble husbygging, ble det litt trange tider for de lokale håndtverkerene?
-Dette lovte Skattefuten å fikse, så Skattefuten brukte halvparten av Hayas gull på arbeidsledighetstrygd til de arbeidsløse håndtverkerene?

I et tredje paralellt univers snublet Haya over det samme gullet. Denne gangen møtte han en klok bankmann, som skulle passe på pengene til Haya, slik at Haya kunne få dem tilbake på et senere tidspunkt, Haya ville jobbe hardt noen år, spare penger, og flytte til Thailand og gni seg mot de lokale jentene når han hadde tilstrekkelig med penger?
Bankmannen tok pengene til Haya, og ga Haya en kvittering, en "pengeseddel" som pantebevis på at bankmannen nå skylte Haya 100 kr verd sin vekt i gull?
Bankmannen var lur, og han lagde en slik pengeseddel til, helt lik den Haya akkurat hadde fått, og han lagde en til, en til og enda en til. Han lagde 20 ganger fler 100-lapper enn han hadde dekning for, og alle som ville signere på at de skyllte bankmannen 100 kr pluss renter, fikk låne! Hele landsbyen var superfornøyde, alle hadde nå massevis av penger? Alle hadde faktisk like mye penger som Haya, som var den eneste som bar gull til banken, men det er ikke så farlig, så lenge alle er glade, spiller det ikke noen rolle om alt bygges på luft og forhåpninger?
Hvis vi driter i de paralelle verdener og forholder oss til en i slengen ... hvilken gjeld oppstår når Haya betaler håndtverkerne med en liten gullklump hver? Gullet han fant i skogen hadde ingen eiere, ingen har tatt opp lån for å grave det fram, Haya gikk i skogen i bare balla, så ingen har satt seg i gjeld for å kle han opp, gullet ble funnet i en urskog, ikke et plantefelt.

Det gjør det ikke heller! Når man har en "bytteøkonomi", så er ikke pengene knyttet til gjeld. Det er i vårt Sentralbank-system, og med vår bruk at "brøkdelsresrever" i bankene, "Fractional Reserve Banking" som det heter, at penger ikke skapes før noen signerer ett gjeldsbrev.

Vis Medlemmets Profil

56 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 15:45

Haya99 skrev:
Å neivel? Det er det motsatte som skjer - allerede eksisterende obligasjoner kjøpes opp - TULLING!!!

"Sentralbanker oppretter penger jevnlig ved utlån til banker, mens kvantitative lettelser er å øke pengemengden ytterligere ved å opprette ekstra penger som brukes til å kjøpe opp allerede eksisterende gjeldsbrev som stats- og virksomhetsobligasjoner fra banker og andre finansielle institusjoner."

http://no.wikipedia.org/wiki/Kvantitativ_lettelse

Farlig å google, uten å ha bakgrunnskunnskapen, Haya!

Det du har lest der, er Sentralbankenes BRUK av de nye pengene. Først LAGER de pengene på skattebetalerenes regnig, og Georg Soros spytter sine penger inn i Sentralbanken. SÅ kjøper Sentralbanken "råtne lån", som ikke noen andre vil ha lengre for pengene de LÅNTE av Soros, men som DU skal betale!

Hold tunga rett i munnen nå, dette er nytt for deg, og du er kliss våt bak øra etter å ha gått gjennom isen tidligere idag, du var ute på alt for tynn is, på alt for dypt vann, men du forsøker stadig å ro!

Vis Medlemmets Profil

57 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 15:57

Hadde du lest linken - hadde du sett at de i praksis ikke lager penger - det foregår elektronisk - så skattebetalerne slipper å betale pengetrykkerne.
Resten av "kvantitative letterser" ble faktisk ganske godt forklart av I uten å google - bare bruke litt logikk.

Resten av ditt innlegg er bare BS.

Du bør også svare JHN på hans enkle spørsmål....

Vis Medlemmets Profil

58 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 16:41

jhn skrev:

På oppfordring fra forumets øverste fagmann på feltet, skal vi ta denne en gang til. I ro og mak:

Om en person har en gullåre, og andre er villige til å gjøre arbeid for "Person 1", mot godtgjørelse i gull, skapes ingen gjeld.

Men det skapes, etter våre definisjoner, heller ingen VERDIER. Man har en fast mengde gull. Denne er konstant om den deles på 1000, eller beholdes av en?

Om Person 1 får hjelp av 1000 stykker til å brygge seg en 1000 liter øl, har alle hver sin gull klump, og Person 1 har 1000 liter øl når jobben er gjort?

Det er igrunn lett å se at det fremdeles kun er gullet igjen som kan sies å ha verdi?

So far, so good..

Jeg valgte øl som eksempel fordi det er lettere å bli enig om at øllet ikke akurat er "verdiskapning" slik vi liker å tro. Om jeg hadde sagt at Person 1 fikk et hus i bytte for gullet, ville mange sagt at "DET er verdiskapning"!?

-Noe det ikke er, desverre.

Ikke pr def. Huset blir ferdiskapning først når det er "annerkjent" som verdi, når noen er villig til å signere på et gjeldsbrev der det står "Jeg, Person 2, er villig til å jobbe i 20 år av livet mitt for å få overta huset til Person 1". NÅ er det kommet et omsettelig gjeldsbrev inn i "det økonomiske kretsløpet", og vi har 1000 biter gull og 20 årsverk tilgjengelige i "potten"?

Det finnes ikke noen god grunn til at vi mennesker anser kaldt metall som gull og sølv som så "jævla verdifullt". Det er bare fordi historien har lært oss at det er de gutta som har gullet som får ligge med de pene jentene. Det er alt.

På grunn av kvinners vilje til å legge seg på rygg for menn med gull, ble gull ansett som en egnet verdi man kunne bygge et pengesystem rundt: Om man VISSTE at det lå 1000 biter gull i banken, og banken hadde 1000 kvitteringer som ga innehaveren av kvitteringen rett til å hente ut en gullklump fra hvelvet, ville folk anstrenge seg for å få tak i disse kvitteringene? Dette er i grunnen hva "Gullstandarden", Norges Banks opprinnelige økonomiske modell, baserte seg på. (Nei, jeg sier ikke at de var halliker, Hæggis..)

Om du fikk tak i en slik kvittering, og tok vare på den, var det stor sjanse for at den ville bli MER verd med tiden? Færre kvitteringer i omløp = mer etterspørsel = dyrere pris?

På denne tiden skulle bankene livnære seg av differansen de fikk på å låne gull ut, kontra å oppbevare gull for folk som var redde for inbruddstyver, brann, ran etc? Vi gjør ikke dette mer avansert enn som så..

Så kommer den kjedelige erkjennelsen; Dette er et veldig, veldig "ineffektivt" system! Det tar så JÆVLA lang til å tjen penger på den lille differansen mellom innskudd og utlån, når vi ikke kan ljuge litt på hvor mye penger som FAKTISK finnes i hvelvet??

"Smarte" bankfolk oppdaget kjapt at innskutt beløp / gull, sjelden ble gjort krav på; Folk likte tryggheten med å ha pengene i bankens hvelv. Dette utnyttet kjapt banken, og lånte ut mye mer enn de hadde dekning for.

Når mer penger kom i omløp, var det også lite lønnsomt å spare; Når folk så lett fikk tak i penger i banken, var det mindre etterspørsel etter det som folk hadde stuet ned i madrassen?
-Dette ga jo markedet den ekstra boosten Haya elsker; Når det ikke lønner seg å spare, bruker folk mer.

Jhn; Du ser at det skjedde noe når Bankene begynnte å lage mer penger enn de hadde reserver for? Folk fikk fremdeles kjøpt melk og brød og snekkertjenester, fordi de TRODDE pengene eksisterte?

Da denne pengetrykkingen hadde fått pågått lenge nok, var det kroken på døra for det vi kjenner som "Gullstandarden"; Politikerene måtte erkjenne at det ikke fantes nok gull til å dekke opp for alle sedlene i omløp, og man fjernet enkelt og greit lovnaden om at banken skulle bytte seddel mot gull.

Les teksten selv:

Idag får du ikke noe gull fra Norges Bank. Idag HAR IKKE Norges Bank NOE gull. Ingen ting..

Vis Medlemmets Profil

59 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 16:51

Hollis satser alt på et kort her - at 1 liter øll ikke har noen verdi - lenge siden du har vært på byen?

Og har observert noe viktig:

Lengden på innleggene til Hollis er omvendt proposjonalt med kvaliteten på innholdet.

"Verdiskaping er bruk av kunnskap, kapital og/eller arbeid med det formålet å skape økonomiske verdier. Verdiskaping brukes mer presist om den verdiøkning et (uferdig) produkt eller en tjeneste får i hvert ledd av produksjonsprosessen eller verdikjeden, hvor verdiskapingen er den tilleggsverdi hvert ledd eller hver bedrift gir produktet eller tjenesten."

Øl er et godt eksempel - du har korn , humle , malt og vann - som du har kjøpt av en bonde for 100kr - så med din eminente kunnskap om brygging - så brygger du og får 100liter øl. - det kan du selge for 10kr literen - dvs 1000 kr - så for arbeidet og innsatsen får du 900 kr - som er verdiskapningen du har gjordt.

Vis Medlemmets Profil

60 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 17:00

Alle norske barn lærer sikkert en tilsvarende definisjon av "verdiskapning" som det du har googlet frem her, Haya. Men igjen; det er ikke sikkert at det er riktig selv om mange tror det?

Du skaper deg jo en verdi med din egeninnsats. Det er helt greit det. Men det blir IKKE mer penger i samfunnet av det?
-Er dette vanskelig å forstå?

(Dumt spørsmål, Jeg skjønner jo at det ER vanskelig for enkelte..)

Kort innlegg = bra innlegg?? Ka du trur, Mr H?

Vis Medlemmets Profil

61 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 17:09

99Trollerud skrev:
Haya99 skrev:
Oljefondets snart 4000 milliarder er ikke gjeld - det er innskudd i verdier.

Det banale er at JO, det ER gjeld. Ikke nødvendigvis din og min gjeld, men NOENS gjeld er det. Dette ER vanskelig å forstå, jeg skjønner at du sliter.

Ser du Haya? Dine penger ER en annen manns gjeld? Alltid, og uten unntak?

Når AS Norge har "masse penger på bok" er det tilsvarende beløp som andre mennesker skylder?.

Hvordan stemmer det overens med dette:
99Trollerud skrev: Når man har en "bytteøkonomi", så er ikke pengene knyttet til gjeld. Det er i vårt Sentralbank-system, og med vår bruk at "brøkdelsresrever" i bankene, "Fractional Reserve Banking" som det heter, at penger ikke skapes før noen signerer ett gjeldsbrev.

" ... penger ikke skapes før noen signerer ett gjeldsbrev"
Dette er vel en sannhet med store modifikasjoner

Mesteparten av oljefondet er vel et resultat av "bytteøkonomi"
Det skapes store verdier i den industrielle delen av den vestlige verden ved hjelp av bytteøkonomi.
Men når finansinstuttisjonene skal ta vare på disse pengene starter problemene.
De dobbelkopierer "kvitteringene" til de som snekrer i hop verdier, sveiser i hop verdier, pumper verdier opp fra havbunnen, fisker verdier opp fra havet, graver de opp av jorda, osv osv. ... for å vise hvor stor pengesekk de har
Det blir ikke gjeld før bankene har "solgt" eller "lånt bort" disse verdipapirene flere enn en gang.
Problemene blir vel ikke synlige før alle finner ut at de skal veksle inn sine "verdipapier" samtidig
Der spiller vel de etiske reglene til de forskjellige lands banktilsyn, sentralbanker og alle andre banker en rolle.
Det er vel kanskje en variasjon blandt disse, eller ...

Nei, det her har jeg ikke greie på, og har heller ikke fagtermonologien på plass, men det er sånn min enkle hjerne ser dette .... inntil videre

PS. Ser det har kommet noen flere innlegg siden jeg skrev dette.
Hvis man skal bruke Trollerud teori, så kan det ikke skapes verdier ... overhodet.
Det blir litt for filosofisk til å ha noen ... eeh.. verdi

Vis Medlemmets Profil

62 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 17:25

Jeg vil gjerne se hvilken definisjon av verdiskapning herr Trollerud bruker.

Ikke en egendefinert en som han bruker masse svada på - men en referanse til noe anerkjent.

Vis Medlemmets Profil

63 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 17:49

Det derre med dobbelkopierte papirer er bare BS.

Det foregår en stor verdiøkning i verden - hvis man tar alle vedens kjente verdier på 1500 tallet og sammeligner med idag - så ser man at verdiene er mangedoblet - de har økt mer enn folketallet - da hver innbygger i snitt har større verdier enn tidligere.

Når det snakkes om aksjer - så er dette kjøp av penger - ikke lån. Hvis det er en god aksje så vil den kunne selges videre med fortjeneste - eller beholdes og få utbytte på aksjen i fht pålydende - vedien kan dobles ifht pålydende - hvis firmaet som aksjer er et eierskap i går bra (Apple).

Verdens økonomiske system bygger på verdiskapning. Men så komplisert som ting er blitt så er det vanskelig å få oversikt over hva som funker bra og hva som ikke funker. Gjennom finanstriksingen for noen år tilbake mistet man tilliten til hverandre - man så at man ikke kunne stole på de opplysningene som ble gitt. Det førte til redsel for å investere og å låne ut penger.

Så dukker det opp land i EU - med masse lik i lasten - det er som firmaer som vanstyres - de går med tap. Men det er et land - og de kan ikke bare konkes som en bedrift - så EU må trå til å låne de penger til stor risk - og så må de ta seg i nakken å få ting igang igjen - de har ikke noe valg.

Hadde det ikke vært for euro - kunne Hellas ha devaluert - og reddet seg på den måten (mye enklere da) - husker Sverige gjorde det på 80-tallet - med 25% på en gang.

Det var kort om krisa - glem Trolleruds svada.

Vis Medlemmets Profil

64 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 18:10

Haya99 skrev:Jeg vil gjerne se hvilken definisjon av verdiskapning herr Hollerud bruker.

Ikke en egendefinert en som han bruker masse svada på - men en referanse til noe anerkjent.

Google "Circular Flow", det vil nok forklare?

Her en en YT film jeg fant i farten, greit sted å begynne egentlig:

http://www.youtube.com/watch?v=Hfz1bwK5C4o&list=LPEtbGHDupXRE&index=1&feature=plcp

Vis Medlemmets Profil

65 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 18:43

Haya99 skrev:Det derre med dobbelkopierte papirer er bare BS.

Forstår man ikke Fractional Reserve Banking, er det neppe så lurt å prøve å forklare resten av verdensøkonomien..

-Bare et tips, du har jo igrunn fyllt opp tabbekvoten din for lang tid fremover, dumt å dra på seg mer?

Haya99 skrev:
Det foregår en stor verdiøkning i verden - hvis man tar alle vedens kjente verdier på 1500 tallet og sammeligner med idag - så ser man at verdiene er mangedoblet - de har økt mer enn folketallet - da hver innbygger i snitt har større verdier enn tidligere.

Er det noen som motsier at verdier er skapt? Er det??

Forsøk å konsentrer deg om MÅTEN verdiene dine er skapt på, eller aller helst; hvordan produksjonen av verdiene ble finansiert?

Haya99 skrev:
Når det snakkes om aksjer - så er dette kjøp av penger - ikke lån. Hvis det er en god aksje så vil den kunne selges videre med fortjeneste - eller beholdes og få utbytte på aksjen i fht pålydende - vedien kan dobles ifht pålydende - hvis firmaet som aksjer er et eierskap i går bra (Apple).

Aksjer er kjøp av penger?????? Er det MULIG??

Hva koster penger, da? Du vil nok slite med å finne noen som er villig til å gi mer enn hundre kroner for en hundrings, så hvordan en hel næring (aksjehandel) kan overleve på å selge penger, det tar jeg gjerne imot en liten innførig i? confused

Nok tullprat: Aksjehandel i sin enkleste form er en investering i noe man HÅPER skal gi deg en STØRRE utbetaling i fremtiden?

Kjøp av penger.. Dagens.. Og idag har vært en god dag, igrunn..

Haya99 skrev:
Verdens økonomiske system bygger på verdiskapning. Men så komplisert som ting er blitt så er det vanskelig å få oversikt over hva som funker bra og hva som ikke funker. Gjennom finanstriksingen for noen år tilbake mistet man tilliten til hverandre - man så at man ikke kunne stole på de opplysningene som ble gitt. Det førte til redsel for å investere og å låne ut penger.

Er dette en påstand som taler til fordel for ditt syn på verden, eller er du på vei over på min side nå?

Haya99 skrev:
Så dukker det opp land i EU - med masse lik i lasten - det er som firmaer som vanstyres - de går med tap. Men det er et land - og de kan ikke bare konkes som en bedrift - så EU må trå til å låne de penger til stor risk - og så må de ta seg i nakken å få ting igang igjen - de har ikke noe valg.

Er det deilig å leve i en så enkel verden? "Det dukker opp vanstyrte land som går med tap"?

Vet du hva som har gitt verden sin økonomiske opptur frem til 2007?? Ser du ikke sammenhengen? Er det trær i veien for skogen igjen???

ALLE LAND ER VANSTYRTE; HAYA?! Det er økningen i LÅN som har gitt økonomisk vekst for svingende?! Folk LÅNER penger til hus, til båt, til Iphone, til sydenferier?! NÅR skal dette OMSIDER trenge inn i hjernebarken???

Haya99 skrev:
Hadde det ikke vært for euro - kunne Hellas ha devaluert - og reddet seg på den måten (mye enklere da) - husker Sverige gjorde det på 80-tallet - med 25% på en gang.

Hjelpes meg.. Du mangler mye.. OK, så en devaluering KUNNE helt TEORETISK gjort Drakmen svak, og eksportindustrien sterkere. Men om du ikke har innsett at KINA nå bygger VLCC Supertankere til en brøkdel av hva disse kostet for 15 år siden, og om du INNBILLER deg at grekere kan hamle opp med Foxxcon, da er du enda mer naiv enn jeg har turt å tro.

La oss glemme gresk devaluering, det toget er gått.

La oss heller hedre grekerene for at de bidro til økt forbruk av tyske biler, at de kjøpte norsk olje og norsk laks, at de kjøpte kinesisk søppel og japanske elektro-gadgets?

For nå er det slutt. Hellas, Spania, Italia, England og Frankrike skal kutte forbruket sitt. Vi ser allerede resultatene; Biler hoper seg opp på bilfabrikkene, oljeprien synker, boligbygging har stoppet opp og boligboblene sprekker.
-Det er umulig å spare seg ut av en finanskrise, det vil verden kjapt oppdage..

Haya99 skrev:
Det var kort om krisa - glem Trolleruds svada.

Kort om krisa? Ja, det kan du si.. Kort, og på trynet..

Folkens; Ta gjerne Hayas oppfordring og glem alt jeg skriver. Det er totalt likegyldig for meg hva dere måtte mene og tro. De aller fleste av dere gir faen uansett?

Men nå skal dere få en graf til. Dette er HELE finanskrisa på ett bilde:

Fenomenet dere ser heter "Eksponensiell vekst". Det går stille og pent for seg i starten, så går det fortere og fortere (ikke rart alle var hæppy under Jappe-tiden? -Pengene vokste på trær?), men til slutt er kravet til tilvekst så gigantisk at det ikke lar seg gjøre å få det til.. I 2007 var det slutt..

Siden 2007 har ikke verden hatt økonomisk vekst. Dere hadde større kjøpekraft i 2007 enn dere har idag alle sammen? Si at det ikke stemmer?

Svada? Nei, desverre. Virkeligheten? Ja, desverre..

Vis Medlemmets Profil

66 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 18:58

jhn skrev:
Hvis man skal bruke Trollerud teori, så kan det ikke skapes verdier ... overhodet.
Det blir litt for filosofisk til å ha noen ... eeh.. verdi

Ja, er det ikke rart? Vi har lagd oss et system bare noen få mennesker forstår?

Like sikkert som at 1+1=2, så er det slik at pengene kommer etter gjelden. Gjelden først, så pengene. Bare å pugge denne læresetningen, det er slik verden er skrudd sammen.

Om, eller når du begynner å filosofere rundt dette, vil bitene sakte men sikkert falle på plass. Det ER infløkt, men basicen er enkel.

Det finnes mennesker der ute som EIER pengene dine. Det finnes mennesker der ute som har monopol på å utstede penger mot gjeld.

Gjeld er alltid befestet med renter, og da blir konsekvensen at Gjeld alltid er større enn pengemengden. Man kan ikke prate seg bort fra dette. Dette er 100% grunnleggende, at Haya sier at dette er svada forandrer ikke verden.

Så det hjelper ikke om verden har verdier for 1000000000000000000000000000000000000000000opphøyd i tusenende potens, gjelda er likevel større. Alle penger som finnes er aldri nok til å gjøre opp all gjeld.

Vis Medlemmets Profil

67 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 20:12

Haya, pengesedlene dine er IKKE verdier.
De er standariserte lommegjeldsbrev.

De første pengene i USA (siden US dollar brukes som eksempel her for tiden) HET "Debt Note". Som på godt norsk blir "Gjeldslapp"

Hallis, det er IKKE tilfeldig at gull og sølv historisk sett har vært...gull verdt.
De er begge edelmetaller med konstant farge, finnes i relativt sparsomme kvanta, kan lett foredles til høyere renhet, bærer liten korrosjon (gull INGEN), de har begge karakteristika de ikke deler med NOEN andre metall. Gull er også uovertruffen på grunn av sn høye atomtyngde som krever lite volum og motstand mot syrer som andre metaller skades av, f.eks saltsyre. Bland dog denne med blåsyre og du får Kongevann - det ENESTE som løser opp gull.
Gull ER gull verdt Wink

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

68 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 20:18

Jeg slår meg til ro med at gull gir deg mus, ingen vits å gjøre det mer komplisert enn det.. afro

Vis Medlemmets Profil

69 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 20:26

Det KUNNE jo vært...granitt som hadde den statusen, men da ville jo ALLE blitt styrtrike.
Nei, forresten det er jo ikke overalt man finner granitt, så det ville jo vært urettferdig om en ressurs bare NOEN regioner har skulle vært verdigrunnlag.

Litt som om olje skulle vært forbeholdt noen få, liksom tongue

Men seriøst, Haya; MENER du oppriktig at du tror PENGENE i seg selv har reell verdi?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

70 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 20:29

99Trollerud skrev:
Like sikkert som at 1+1=2, så er det slik at pengene kommer etter gjelden. Gjelden først, så pengene. Bare å pugge denne læresetningen, det er slik verden er skrudd sammen.
Hvis man forutsetter at "penger" er bare penger, altså bare papir, så kanskje ... men hvis man tenker på verdier som kan veksles inn i penger, så nei. Man behøver ikke å påta seg gjeld for å dra ei gulrot opp av jorda, eller en fisk opp av havet.
Verden består av mere enn sedler, aksjer og obligasjoner

99Trollerud skrev:
Om, eller når du begynner å filosofere rundt dette, vil bitene sakte men sikkert falle på plass. Det ER infløkt, men basicen er enkel.
Tja, mulig. Hvem vet. Foruten om du da Laughing

99Trollerud skrev:
Det finnes mennesker der ute som EIER pengene dine. Det finnes mennesker der ute som har monopol på å utstede penger mot gjeld.
Vet ikke helt hva du mener med dette, kanskje at noen har makt til å nedskrive verdien av 100-lappen min, om så helt ned til 0.
Ellers skjønner jeg ikke ... så lenge jeg ikke har lånt den 100-lappen

99Trollerud skrev:
Gjeld er alltid befestet med renter, og da blir konsekvensen at Gjeld alltid er større enn pengemengden. Man kan ikke prate seg bort fra dette.
Gjeld alltid er større enn pengemengden gjelden representerer, ja
men er det sånn at for hver eneste krone finnes det en "antikrone" + renter?

Nuvel, jeg må vel bare innse at det ikke er alt jeg forstår. Det er nok noen gode grunner til at jeg ikke er økonom, hva med deg Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

71 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 20:29

Haeggis Amateur Line skrev:
Men seriøst, Haya; MENER du oppriktig at du tror PENGENE i seg selv har reell verdi?

Han tror man kjøper penger når man kjøper aksjer.. La han slippe å lide mer idag? Neutral

Vis Medlemmets Profil

72 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 20:35

jhn skrev:..er det sånn at for hver eneste krone finnes det en "antikrone" + renter?

Dette er en genial forklaring! Kroner og anti-kroner! Beste ordet jeg har hørt i denne forbindelse!

Man forsøker å gjøre opp gjeld, men anti-kronen er større, så når alle kronene er dyttet inn i det sorte hullet, finnes det fremdeles anti-kroner igjen..

Vis Medlemmets Profil

73 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 21:04

99Trollerud skrev:Jeg slår meg til ro med at gull gir deg mus, ingen vits å gjøre det mer komplisert enn det.. afro

Jeg også. Ei skikkelig gullenke rundt halsen er bankers pig Så får dere andre som har greie på det,diskutere verdensøkonomi.

God underholdning er det.

74 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 21:34

99Trollerud skrev:
Haya99 skrev:Jeg vil gjerne se hvilken definisjon av verdiskapning herr Hollerud bruker.

Google "Circular Flow", det vil nok forklare?

Her en en YT film jeg fant i farten, greit sted å begynne egentlig:

http://www.youtube.com/watch?v=Hfz1bwK5C4o&list=LPEtbGHDupXRE&index=1&feature=plcp

Ok så du kan ikke besvare et såpass enkelt spørsmål engang.
Fy faen for en nisse!

Vis Medlemmets Profil

75 Re: Konspirasjon på gang.. on Ons 31 Okt 2012 - 21:35

KliffArne skrev:
99Trollerud skrev:Jeg slår meg til ro med at gull gir deg mus, ingen vits å gjøre det mer komplisert enn det.. afro

Jeg også. Ei skikkelig gullenke rundt halsen er bankers pig Så får dere andre som har greie på det,diskutere verdensøkonomi.

God underholdning er det.

Enig.
Jeg faller av litt når Hollis drar igang dette gjeld vs penger og hans store makroøko-teoremer...
Jeg følger bedre når han viser til "bomb-oss-tilbake-til-steinalder-og-se-hvordan-du-overlever-da".

Det er jo klart at det er noen som bestemmer og trekker i noen tråder for at vi har ett nokså komplekst samfunn hvor de fleste i det vi kaller sivilisert samfunn/demokrati har det (mer enn) bra.
Utvilsomt mer "velstand" enn det f.eks. våre tippoldeforelder kunne unne seg.
Så kommer det udefinerbare som "lykke" osv.. inn.
Det går utvilsomt greit å sitte kliss naken i en jungel hvor maten vokser rundt deg og du har fri tilang til f***e og er sjefsgorillaen i ditt lille univers.

Så...
Uansett hvilket system du tror på må noen bestemme og følge opp at alle gjør det de skal.
De som gir beng/bryter ut/ikke følger spillereglene må elimineres.
Uansett om det er det blåebruneste kapitalistiske "finansielle instrumenter" samfunn eller PolPotLike-alle-har-sin-oppgave-hjul-i-maskineriet. (Hvor penger og gjeld ikke eksisterer.)
De som bestemmer har det fett og får f***e uansett økonomisk teori.

Noe sånt..

Det var mitt lille bidrag ikveld.

Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 40]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4 ... 21 ... 40  Next