Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Utfordring på verkstedet..

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Utfordring på verkstedet.. on Søn 13 Jul 2014 - 18:13

Skal, forhåpentlig vis, få koblet elektrisitet til en dreibenk jeg har investert i.

Jeg må rådspørre den eminente forsamlig her inne, med litt flaks er det en i denne hurven som har litt greie på strøm og strømforsyning.

Jeg tror en av parameterene i likningen var ampere, her og nå husker jeg ikke den lille detaljen, men det skal finnes en formel for å regne ut diameter på kabel som jeg må legge opp til denne benken?

Og så finnes det sikkert en typebetegnelse for slike kabler? Har tenkt å legge den "åpen", med klammer langs vegger og tak...

Maskinen trekker 5500 watt, mener jeg å huske, og så snakker vi 230Volt.

Hvem føler seg kapabel til å konkludere på kabel størrelse og kabeltype?
-og kanskje også tips om hvor jeg kan få kjøpt slikt? (Billig, selvsagt..)

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Utfordring på verkstedet.. on Søn 13 Jul 2014 - 19:47

lengde da?
rent effektmessig greier du deg nok med 4 kvadrat men hvis det er noe lengde (10m+)bør du gå opp til 6...

TROR jeg da.... scratch 

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Utfordring på verkstedet.. on Søn 13 Jul 2014 - 20:21

Du må ha 25amp sikring/kurs. Det burde vel holde m 4 kvadrat da.

Har du nok strøm i hønsehuset  Suspect 

4 Re: Utfordring på verkstedet.. on Søn 13 Jul 2014 - 23:13

25A kurs og 4mm kvadrat... Da er du svært i grenseland.
Hadde valgt minst 30A kurs, og 6mm kvadrat. Så sjekker du spenningsfallet med drift og last, maks tillatt er knapt 10V på sløyfa. Bør gå bra med 6...
Men kanskje du kjører 3-fas?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Utfordring på verkstedet.. on Man 14 Jul 2014 - 5:29

Tre faser, ja. Og lengde er akkurat 10 meter.

Så.. 6-kvadrat, så er man safe? Men den kabelen man skal ha har vel en type-betegnelse? Fant ikke noe på Biltema over 2,5kvadrat, så jeg må visst lete andre plasser?
-Men hvor?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Utfordring på verkstedet.. on Man 14 Jul 2014 - 9:23

Trollerud skrev:Tre faser, ja. Og lengde er akkurat 10 meter.

Så.. 6-kvadrat, så er man safe?  Men den kabelen man skal ha har vel en type-betegnelse? Fant ikke noe på Biltema over 2,5kvadrat, så jeg må visst lete andre plasser?
-Men hvor?

3-fas og bare 10 meter,ja.Småtteri  clown  Jeg tenkte 1-fas.

Da klarer det seg med 16A kurs og 2,5mm2. På den kan du ta ut over 6 kilowatt.Men klart,hvis du vil legge opp for fremtiden og flere forbrukere så legger du opp togskinner  clown 

Vi bruker noen som heter Solar når vi kjøper el-materiell,tror de er landsdekkende.Tror kabelen du trenger heter PR-et eller annet tall bak. Tallet gjennspeiler antall ledere og tverrsnitt.

7 Re: Utfordring på verkstedet.. on Man 14 Jul 2014 - 16:57

Trollerud skrev:Tre faser, ja. Og lengde er akkurat 10 meter.

Så.. 6-kvadrat, så er man safe?  Men den kabelen man skal ha har vel en type-betegnelse? Fant ikke noe på Biltema over 2,5kvadrat, så jeg må visst lete andre plasser?
-Men hvor?

Har gode erfaringer med dette firma.
Ikke bestandig laveste pris, men stort utvalg og rask leveranse.
http://elfa.se.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Utfordring på verkstedet.. on Man 14 Jul 2014 - 18:24

Trollis det ligger en sjappe bak YX på Alfaset tror den heter el giganten der kan hvem som helst handle, kanskje du har konto på Ahlsell. Uansett bør du bruke stikker med fase vender, sparer deg for en del kjedelig skruing

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tir 15 Jul 2014 - 5:18

Tenkte også en-fas først, så du kan glemme det med 6-kvadrat ja  clown 

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tir 15 Jul 2014 - 5:34

Gummikabel...?

Kabel

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tir 15 Jul 2014 - 19:26

Hmmmmm................ I beskrivelsen av gummikabelen sies det at den er tiltenkt "flyttbare maskiner"..
-Denne skal aldri flyttes..  study 

Men på samme nettside finner jeg 4kvadrat PN, for å trekke i trekkerør.. Jeg kan forsåvidt vurdere det..

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tir 15 Jul 2014 - 19:59

Ja, PN er jo den helt korrekte kabelen å trekke i rør og til faste installasjoner. Eneste som er lov å legge inni vegger siden man ikke kan kortslutte om man spikrer i den, siden alle lederne ligger alene og ikke i samme kappe.
Da legger du trekkerør hele vegen, og metall over hvis den ligger så du kan tråkke på den.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tir 15 Jul 2014 - 20:58

Mon tro hvor stor dim man må ha på trekkerøret, om man skal gå for en løsning med 4stk 4kvadrat PN-kabel?

scratch 

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tir 15 Jul 2014 - 21:30

Trollerud skrev:Mon tro hvor stor dim man må ha på trekkerøret, om man skal gå for en løsning med 4stk 4kvadrat PN-kabel?

scratch 

Går sikkert med 16mm.

Du er klar over at du må redusere faktoren du bruker på hvor mye du kan belaste det med når du legger i rør?  Suspect 

Men bruker du 4kvadrat så har du jo plenty å gå på

15 Re: Utfordring på verkstedet.. on Ons 16 Jul 2014 - 5:56

KliffArne skrev:

Du er klar over at du må redusere faktoren du bruker på hvor mye du kan belaste det med når du legger i rør?  Suspect 

Take a wild guess?

Forumavstemming:

Trollerud er klar over dette:

Trollerud er ikke klar over dette:

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Utfordring på verkstedet.. on Ons 16 Jul 2014 - 6:56

Blir nok bra,uansett.

Hva er det du skal dreie?

17 Re: Utfordring på verkstedet.. on Ons 16 Jul 2014 - 7:43

Enhver lurundreier med respekt for seg selv, må ha egnet dreieutstyr? -selv om man ikke går med konkrete dreieplaner?

For å svar litt mer seriøst på spørsmålet, så er det vel et iboende ønske om en dag å kunne beherske et spennende fag som leder meg til å handle på denne måten. Og, hvem var klar over, at også "dreie- og fresemiljøet" har sine entusiastiske ildsjeler som styrer med mange rare prosjekter rundt om i det ganske land? Møtte en "internasjonal selger" fra Drammen som restaurerte dreibenker og fresemaskiner for å koble av fra en hektisk hverdag. Utrolig bra arbeid som utføres! Har ingen problemer med å se en sammenheng mellom en som restaurerer maskiner og en som restaurerer motorsykler, "attention to detail" er altoverskuende for å lykkes for dem begge?

På helt kort sikt, tror jeg det blir å forsøke å dreie noen avstandshylser for å tilpasse noen hjul, på lengre sikt har jeg lyst å dreie veivtapper, og kanskje gir, og også å lære meg å herde disse..

Inspirasjonskilde:

https://www.youtube.com/user/mrpete222

cyclops 

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Utfordring på verkstedet.. on Ons 16 Jul 2014 - 22:41

han her er imponerende....
http://www.123hjemmeside.dk/gunnarsorensen/30857372

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tor 17 Jul 2014 - 8:13

mekkern skrev:han her er imponerende....
http://www.123hjemmeside.dk/gunnarsorensen/30857372

Bare å ta av hatter og luer ja  Very Happy 

Kassereren i modellflyklubben min bygger også mye motorer selv, og har kjørt litt kurs for noen medlemmer. Går i semidieseler, og han flyr med dem! Her er sida hans, jeg lar meg gjerne imponere når jeg får se på f.eks den store stjernemotoren.

Wolfgangs motorside

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tor 17 Jul 2014 - 9:02

Du får ta deg en tur opp og prate med GV1200 Trollis - han har endel peiling på avanserte automater- så får du nok høre hva som er mulig å lage.

Men en gammel dreiebenk….. vel - nåtidas materiale er jo compositt - det er det mye morsomt som kan gjøres…. og som har framtida foran seg - ikke bak seg..

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tor 17 Jul 2014 - 10:48

KnutR

Admin
Haya99 skrev:Du får ta deg en tur opp og prate med GV1200 Trollis - han har endel peiling på avanserte automater- så får du nok høre hva som er mulig å lage.

Men en gammel dreiebenk….. vel - nåtidas materiale er jo compositt - det er det mye morsomt som kan gjøres…. og som har framtida foran seg - ikke bak seg..

Støpe en motor i compositt/carbon.. Der begynner vi å snakke fuggel. Noen som vet om det er gjort (vellykkede) forsøk på dette? I jakten på vektbesparelser, så burde kanskje dette være det ultimate målet?

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

22 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tor 17 Jul 2014 - 12:38

KnutR skrev:
Haya99 skrev:Du får ta deg en tur opp og prate med GV1200 Trollis - han har endel peiling på avanserte automater- så får du nok høre hva som er mulig å lage.

Støpe en motor i compositt/carbon.. Der begynner vi å snakke fuggel. Noen som vet om det er gjort (vellykkede) forsøk på dette? I jakten på vektbesparelser, så burde kanskje dette være det ultimate målet?

Det kunne vel tenkes at bunnpanna og nedre delen uten sylinderne + deler av girkassa kunne lages av spesiell carbon - der er vel tempen lav nok - så får sylinderblokka toppen og stempler veiv og råder være metall.

Men først hele chassiet og ramma.

Man kan jo også dreie deler av carbon - og jeg vet at enkelte biler har mellomaksel i carbis.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tor 17 Jul 2014 - 19:38

Etter å ha sett linkene til Mekkern og Joo, har jeg jo mest lyst å bare begynne å grine.. Det nivået kommer man aldri til...  Sad 

Ja, jeg burde stikke innom GV.. Sikkert mange tips å få med derfra..  alien 

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Utfordring på verkstedet.. on Tor 17 Jul 2014 - 19:42

Haya99 skrev:
Man kan jo også dreie deler av carbon - og jeg vet at enkelte biler har mellomaksel i carbis.

Finnes båter med propellaksling i karbon  What a Face 

25 Re: Utfordring på verkstedet.. on Søn 3 Aug 2014 - 0:48

Jeg har en kraftig Colchester Mastiff dreiebenk med god senterhøyde jeg vurderer å selge. Den er i topp stand og med masse utstyr. Står i Andebu. Dette er en stødig sak, veier 2,5 tonn. Ideell for den seriøse dreie-fetisjist.
Jeg skal til Andebu i neste uke, kontakt meg på mail/PM hvis  interesse.

PS: Du må nok ha mer enn 3x16A sikringer skal du ha denne....

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next

Similar topics

-

» Utfordring på verkstedet..