Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Anlegge parkeringsplass oppå plen.

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Lør 2 Aug 2014 - 15:47

Er det noen brukbare entreprenører her inne??

Skal utvide parkeringsplassen litt,ut på et område som idag er gressplen.

Hva tror dere,hvis jeg legger en matte rett oppå gresset og pukk oppå,vil det holde? Eller må jeg til å fjerne gress og mold først?

2 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Lør 2 Aug 2014 - 22:39

Hvor djup er jorda under gresset, og er det sand/grus, leire, eller "svartmold"?
Er det tørrt eller vått terreng?
Hvor tjukkt lag med pukk og grus har du tenkt å fylle på?
Hvor tunge kjøretøyer ol. har du tenkt å parkere der?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 4:47

Tviler på at du finner noen brukbare entreprenører her inne, men løsningen du skisserer kalles "Jalla" på folkemunne.

Vekten av det som skal kjøres bør tilsvare vekten på massene som fjernes. Vekten av kjøretøyet "dempes" i steinfyllingen man legger ut, og "forplanter seg" nedover til "jomfruelig terreng" med 45gr vinkel.

Skal vi se om vi klarer å forklare dette så enkle mennesker kan forstå det:

Se for deg en pyramide m 45 gr sider inne i steinfyllingen? Hvis steinfyllingen er 25 cm dyp blir hver side av pyramidens bunn 50cm? Arealet pyramiden belaster jomfruelig terreng på blir 0,25m2?

Ved 50 cm steinfylling blir hver side av pyramiden 1m, og arealet belastningen spres til blir 1m2?

1m dyp fylling og arealet blir 4m2?

En bil, ca 1tonn, ca 250 kg pr hjul? 50 cm fylling, terrenglasten blir 250 kg pr m2
-vekten av den massen som før du gravde den opp veide ca 2 tonn pr m3. Dvs at en halv m3 vil veie 1 tonn. (Komplisert ingneiør mattematikk right there, ha meg unnskyldt, men det må til noen ganger..)

Ser du et bilde tegne seg? Jorda er vant til å belastes med 1 tonn pr m3, og vil nå bli belastet med 250kg istedet? (Pluss litt vekt av stein, men det ser jeg elegant bort fra. Trust me, I know this shit..)

Jeg vil aldri anbefale noen å grave grunnere enn 40 cm, men noen skal på død og liv være kjipe på penga og vil kverrulere seg frem til å grave mindre. Insisterer dem på 30 eller mindre skal jobben gjøres svart, uten noen form for garanti. Skal dem ha fiberduk på plen, med singel på, da skal man passe seg! Disse folka må man anse som utilregnelige, med et sykelig fokus på penger! Folk som for alt i verden skal sno seg unna realitetene for en neve sølvpenger, de vet man aldri hvor man har, bedre å ikke jobbe for disse..

What a Face 

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 9:09

Trollerud skrev:
Ser du et bilde tegne seg? Jorda er vant til å belastes med 1 tonn pr m3, og vil nå bli belastet med 250kg istedet? (Pluss litt vekt av stein, men det ser jeg elegant bort fra. Trust me, I know this shit..)

Nuvel Trolle 1 tonn pr. M2 som du vel mener - kontra 250 kg ehh pr hva? ET hjul er ikke mer enn 0,02m2 od da tilsvarer det 12,5 tonn pr. m2.

Så da blir spørsmålet - hva ligger på toppen for å fordele trykket? F.eks betong heller vil jo hjelpe endel - men en helstøpt plate er jo best.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 9:27

Haya99 skrev:
Trollerud skrev:

Nuvel Trolle  1 tonn pr. M2 som du vel mener - kontra 250 kg ehh pr hva? ET hjul er ikke mer enn 0,02m2 od da tilsvarer det 12,5 tonn pr. m2.

Så da blir spørsmålet - hva ligger på toppen for å fordele trykket? F.eks betong heller vil jo hjelpe endel - men en helstøpt plate er jo best.

Steinen du fyller opp med fordeler trykket. Korrekt lagt ut, komprimert og med finstoff som forkiler toppen er modellen jeg snakker om helt safe.

Newton ville blitt imponert over resonementet som får 250 kg til å bli 12 tonn..

Ser du i Vegvesenets Håndbok 018, så ser også dem vekk fra kontaktflaten dekket har med veien.

Å legge heller, asfalt eller betong på et underdimmensjonert forsterkningslag er vel en av de vanligste feilene man ser rundt forbi i norske oppkjørsler.. :-(
Folk koster på seg beleggningsstein til hundre tusen kroner, lagt på en oppbygging som går i stykker med en gang. Sett mange prosjekter der beleggningssteinen ikke en gang har holdt til bygget er overtatt av Byggherre, anleggsgartner gjør seg ferdig og så kommer flyttebilen... Katastrofe..  Crying or Very sad 

Gjør det riktig, eller ikke gjør det i det hele tatt..

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 9:37

Trollerud skrev:
Haya99 skrev:
Trollerud skrev:

Nuvel Trolle  1 tonn pr. M2 som du vel mener - kontra 250 kg ehh pr hva? ET hjul er ikke mer enn 0,02m2 od da tilsvarer det 12,5 tonn pr. m2.

Steinen du fyller opp med fordeler trykket. Korrekt lagt ut, komprimert og med finstoff som forkiler toppen er modellen jeg snakker om helt safe.

Newton ville blitt imponert over resonementet som får 250 kg til å bli 12 tonn..

Ser du i Vegvesenets Håndbok 018, så ser også dem vekk fra kontaktflaten dekket har med veien.

Å legge heller, asfalt eller betong på et underdimmensjonert forsterkningslag er vel en av de vanligste feilene man ser rundt forbi i norske oppkjørsler.. :-(
Folk koster på seg beleggningsstein til hundre tusen kroner, lagt på en oppbygging som går i stykker med en gang. Sett mange prosjekter der beleggningssteinen ikke en gang har holdt til bygget er overtatt av Byggherre, anleggsgartner gjør seg ferdig og så kommer flyttebilen...  Katastrofe..   Crying or Very sad 

Gjør det riktig, eller ikke gjør det i det hele tatt..

250kg på 0,02 m2 blir 12,5 tonn pr. m2. Dette er rett under hjulene - så spørs det hva som sprer trykket nedover og hvor mye.

Belegningstein er vel det som fordeler trykket minst - en 50x50 betonghelle er da mye bedre - og man kan klare seg med mindre fylling under.

Og eksemplet med flyttebilen er bra - for før eller siden så kommer det noe mye tyngre enn personbilen innpå der - en GS f.eks.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 10:33

Som sagt, en forenklet modell, men lastfordeling i friksjonsjordarter (som f.eks maskinkult) settes til 45 grader.

Hellen vil ikke hjelpe noe som helst, med mindre du har forsterkningslaget i orden. Og hvorfor det? Jo, fordi GS'en må jo først kjøre opp på hellen, og når den skal forsere hellekanten trykkes denne ned i plenen.. Hør på meg når det kommer til steinfyllinger.

Dette kan jeg.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 11:17

Du lager jo ikke en kant opp når du skal utvide gårdsplassen - og hvis man skulle gjøre det må det en eller annen kantstein til som er forankret slik at den tåler punktrykket når den enorme GSen kjører opp.

Men jeg regner med at Kliff har grus på gårdsplassen - så da kommer han ikke utenom å grave opp og gjøre det skikkelig.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 14:22

Prata ikke han om asfalt for noen mnd siden?
Det ser jo ut til at Trollerud vet hva han snakker om Shocked  ... bortsett fra at han glemte og isolere for telehiv  clown 
Om plenen og underlaget er lagt av en av Trolleruds kaliber så er vel fundamentet allerede klart.

Men det viser seg ofte at å følge boka kan bli litt overkill

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 15:01

Haya99 skrev:Du lager jo ikke en kant opp når du skal utvide gårdsplassen

Hæ? Kant opp?  scratch 

Skal man dra nytte av "kompensert fundamentering" må man jo grave? Man skal jo ned til jordmasser som allerede er naturlig komprimert av vekten av massene man fjerner?
Dette er elementært for alle som bygger? (Ellers hadde jeg ikke kunnet snakke om det, jeg kan bare de elementære tingene..)

Fyller du OPP masser, tilfører du vekt, og langtidssetninger vil oppstå.

@jhn: Steinfyllinger og Roman Cannon Law er hva jeg kan. Bare å spisse ørene og lytte når jeg får frislipp på disse temaene..

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 16:20

Ørene er både vasket og spisset, og brillene pusset, så jeg er klar.
Bør jeg spisse tunga også? ...tror du jeg klarer å finne noe å krangle om?
Det er lenge siden jeg kranglet .... her inne

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 16:46

jhn skrev:Ørene er både vasket og spisset, og brillene pusset, så jeg er klar.

Ser det er ikke mye futt i deg på den andre sia heller  Rolling Eyes 

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 17:39

ArcticTiger skrev:
jhn skrev:Ørene er både vasket og spisset, og brillene pusset, så jeg er klar.

Ser det er ikke mye futt i deg på den andre sia heller  Rolling Eyes 
Njææ, har gjort et par tafatte forsøk, men uten at det har ført til det helt store ...
Ellers har det vært mye jobb og hytta, og så blir det jobb igjen i morra, vi operer for tiden på kysten, i skyggen, nesten uten både tlf og nett.

Apropos jobb... den starter med 2 timer nesten uten noe å gjøre, så blir det ca 24 timer fullstendig uten noe å gjøre, og så 2 timer nesten uten noe å gjøre igjen. Sånn går de nesten 14 dager. Men så blir det heldigvis velfortjent fri i 14 dager.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 19:59

Trollerud skrev:

Hæ? Kant opp?  scratch 

Skal man dra nytte av "kompensert fundamentering" må man jo grave? Man skal jo ned til jordmasser som allerede er naturlig komprimert av vekten av massene man fjerner?
Dette er elementært for alle som bygger? (Ellers hadde jeg ikke kunnet snakke om det, jeg kan bare de elementære tingene..)

@jhn: Steinfyllinger og Roman Cannon Law er hva jeg kan. Bare å spisse ørene og lytte når jeg får frislipp på disse temaene..  

Sitter og undres på om ikke du skulle ha væt der oppe på østsida av Mjøsa når de lagde den der 4 felts traktorveien som visstnok ikke er gravd langt nok ned- forresten - det var ett aldeles grusomt påfunn å montere ferdig rusta jern langs veien. Det så ut som gjenvinningsanlegget for stål jeg besøkte i Oslo for 30 år siden, at det er mulig?

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 20:22

Okda skrev:
Trollerud skrev:

Hæ? Kant opp?  scratch 

Sitter og undres på om ikke du skulle ha væt der oppe på østsida av Mjøsa når de lagde den der 4 felts traktorveien som visstnok ikke er gravd langt nok ned- forresten - det var ett aldeles grusomt påfunn å montere ferdig rusta jern langs veien. Det så ut som gjenvinningsanlegget for stål jeg besøkte i Oslo for 30 år siden, at det er mulig?

Det rusta stålet du så er Corten, det blir brunt men ikke mer. Like fint om 30 år. http://en.wikipedia.org/wiki/Weathering_steel

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 21:21

Trollerud skrev:Tviler på at du finner noen brukbare entreprenører her inne, men løsningen du skisserer kalles "Jalla" på folkemunne.

Forslaget kom fra en ex veivesen-kar,så det kan nok stemme med jalla  alien 

Trollerud skrev:Vekten av det som skal kjøres bør tilsvare vekten på massene som fjernes.

Hmmm,så jeg må veie massene jeg fjerner,og så kjøpe et passende tungt kjøretøy etterpå  clown 

Trollerud skrev:Skal vi se om vi klarer å forklare dette så enkle mennesker kan forstå det:

Se for deg en pyramide m 45 gr sider inne i steinfyllingen? Hvis steinfyllingen er 25 cm dyp blir hver side av pyramidens bunn 50cm? Arealet pyramiden belaster jomfruelig terreng på blir 0,25m2?

Ved 50 cm steinfylling blir hver side av pyramiden 1m, og arealet belastningen spres til blir 1m2?

1m dyp fylling og arealet blir 4m2?

En bil, ca 1tonn, ca 250 kg pr hjul?  50 cm fylling, terrenglasten blir 250 kg pr m2
-vekten av den massen som før du gravde den opp veide ca 2 tonn pr m3. Dvs at en halv m3 vil veie 1 tonn. (Komplisert ingneiør mattematikk right there, ha meg unnskyldt, men det må til noen ganger..)

Jeg vil aldri anbefale noen å grave grunnere enn 40 cm, men noen skal på død og liv være kjipe på penga og vil kverrulere seg frem til å grave mindre. Insisterer dem på 30 eller mindre skal jobben gjøres svart, uten noen form for garanti. Skal dem ha fiberduk på plen, med singel på, da skal man passe seg! Disse folka må man anse som utilregnelige, med et sykelig fokus på penger! Folk som for alt i verden skal sno seg unna realitetene for en neve sølvpenger, de vet man aldri hvor man har, bedre å ikke jobbe for disse..

What a Face 

Må motvillig innrømme at det høres ut som du har peiling på dette. Jeg får låne meg en gravemaskin og skrelle av litt først,men tviler på jeg kommer 40cm ned før jeg treffer hard masse.Var ute og sjekket med spettet,og traff stein/grus allerede på 20-30cm.  
Vil det så si at jeg er nødt å gjøre det svart?  Razz

17 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Søn 3 Aug 2014 - 21:41

Sitter og undres på om ikke du skulle ha væt der oppe på østsida av Mjøsa når de lagde den der 4 felts traktorveien som visstnok ikke er gravd langt nok ned- forresten - det var ett aldeles grusomt påfunn å montere ferdig rusta jern langs veien. Det så ut som gjenvinningsanlegget for stål jeg besøkte i Oslo for 30 år siden, at det er mulig?[/quote]

Det rusta stålet du så er Corten, det blir brunt men ikke mer. Like fint om 30 år. http://en.wikipedia.org/wiki/Weathering_steel[/quote]

Nei og nei, skal det være like jæ.... stygt i 30 år????? Det er jo en tragedie så stygt som det var der oppe!

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Man 4 Aug 2014 - 4:13

KliffArne skrev:[ Jeg får låne meg en gravemaskin og skrelle av litt først,men tviler på jeg kommer 40cm ned før jeg treffer hard masse.Var ute og sjekket med spettet,og traff stein/grus allerede på 20-30cm.  

Vil igrunn alltid anbefale å gjøre det svart, forklaringen finner man i konspirasjonstråden.

Fint om det er hardt, med stein og grus, da er det ganske sikkert bra drenert og ingen telefare.

Vedr. traktorveien til Okda; Det som er synd, er vel at slike prosjekter skjærer seg fordi man har rotet til ansvarsforholdene i byggeprosessen..

Som Hanekleivtunnelen; Anleggslederen ville vel sette 10 ganger så mange sikringsbolter som prosjektlederen aksepterte. Tunnelen varte vel ut garantitiden selv om den var alt, alt for dårlig sikret. Så endte regninga for å sette den i forsvarlig (?) stand på nytt hos "folket"..
-dette er det vi entreprenører spekulerer i. Og siden tiden da Vegvesenet hadde myndige og erfarne byggeledere er forbi, så får vi det som vi vil ha det gang etter gang etter gang..

Vær derfor klar over at hver gang et stort prosjekt settes i gang, bygger vi ikke verdier for Norge, vi bygger problemer..

(Kan man lese mellom linjene her at jeg er sånn passe lei en gjennområtten bransje?)

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Man 4 Aug 2014 - 16:05

Trollerud skrev:
KliffArne skrev:[ Jeg får låne meg en gravemaskin og skrelle av litt først,men tviler på jeg kommer 40cm ned før jeg treffer hard masse.Var ute og sjekket med spettet,og traff stein/grus allerede på 20-30cm.  

Vil igrunn alltid anbefale å gjøre det svart, forklaringen finner man i konspirasjonstråden.

Fint om det er hardt, med stein og grus, da er det ganske sikkert bra drenert og ingen telefare.

Vedr. traktorveien til Okda; Det som er synd, er vel at slike prosjekter skjærer seg fordi man har rotet til ansvarsforholdene i byggeprosessen..

Som Hanekleivtunnelen; Anleggslederen ville vel sette 10 ganger så mange sikringsbolter som prosjektlederen aksepterte. Tunnelen varte vel ut garantitiden selv om den var alt, alt for dårlig sikret. Så endte regninga for å sette den i forsvarlig (?) stand på nytt hos "folket"..
-dette er det vi entreprenører spekulerer i. Og siden tiden da Vegvesenet hadde myndige og erfarne byggeledere er forbi, så får vi det som vi vil ha det gang etter gang etter gang..

Vær derfor klar over at hver gang et stort prosjekt settes i gang, bygger vi ikke verdier for Norge, vi bygger problemer..

(Kan man lese mellom linjene her at jeg er sånn passe lei en gjennområtten bransje?)

Du skriver det jeg har tenkt i lang tid - "rikdommen" i entreprenørbransjen sier sitt om akkurat det....

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Man 4 Aug 2014 - 17:04

Okda skrev:
Trollerud skrev:

Du skriver det jeg har tenkt i lang tid - "rikdommen" i entreprenørbransjen sier sitt om akkurat det....
Ja jeg har også trodd lenge at Trollis egentlig er steinrik på tidligere snusk  clown 

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Tir 5 Aug 2014 - 9:35

Når det gjelder å lage anbudsmateriale og innhente priser - samt å vurdere omfanget av et tiltak - f.eks hvor mange bolter som trengs - så er det ofte motstridende interesser - entreprenøren sier 100 bolter - for han vil tjene mer penger - hvis han har enhetspris med regulerte mengder - men sier noe annet -det holder med 50 - hvis han har fast sum. Dette vurderes da opp mot garantitida. Er han på konkursens rand så setter han inn 25 .... han regner jo uansett med å gå konk.

Derfor bør det være regulerbare mengder - og så må prosjekteringen være atskilt fra entreprenøren - ikke totalentreprise.

Problemet er seff at den som prosjekterer kan sikre seg ved å si 100 bolter - for å være sikker - og slippe å prosjektere nøye - mens det hadde holdt med 50.

Derfor må Bygherre ha egen ekspertise som tar beslutninger basert på prosjekteringsgrunnlaget -og som kan vurdere om grunnlaget er bra nok til å ta beslutning. Han tar da noe risiko selv - men er sikret best mulig resultat og minst mulig krangling om ansvar etterpå.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Tir 5 Aug 2014 - 10:48

Teori og praksis er to så vidt forskjellige ting..

For det første er anbudsrunder bare tull. Penger ut av vinduet. Gjør motsatt; Byggherre (som allerede, gjennom sin erfaring, vet sånn sirka hva ting skal koste) setter en pris på jobben og alle entr som er intr i å delta trekker lodd om hvem som får jobben.
Entreprenørene slipper å bruke masse penger på å lønne en stab av kalkulatører og mulighetene for taktikkeri fra entreprenør faller bort. Samme gjør muligheten for korrupsjon.

Desverre er problemet idag at vi bygger kun for å bygge, ikke for å tilfredsstille reelle behov.

Verdens dypeste undersjøiske tunnel, til en øy med 2.000 innbyggere er neste store jobb som kommer..

En diskusjon om alternative måter å svi av pengene våre på er på sin plass, tror jeg.

-og etter fergefri E39, tunnel til Dønnna og enda en milliardkryssing av Oslofjorden, skal gærningene bruke uante mengder penger på en 14-dagers fest i Oslo, i regi av IOC..

Norge er fullstendig uten kontroll på pengebruken. Vi er blitt skattekisten som forer pengehungrige europeere -som allerede har skakkjørt sine egne land. Gå på en byggeplass og se hvor mange nordmenn du finner?

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Tir 5 Aug 2014 - 11:50

OM det er riktig å bruke ørten milliarder på en tunnel til Dønna er en egen diskusjon.

Men Staten bør bruke lite penger i gode tider og mye i dårligere - nå er det gode tider og man burde være mer restriktiv med investeringer - men den nye regjeringa ser bort fra dette og gasser på- da får man mindre for penga og dårlige effekt samfunnsmessig.

Motkonjungturpolitikk er det som har gjort Oljefondet stort så enormt så raskt - Jens fulgte samme linja i sine budsjetter - og der er noe av nøkkelen til suksessen Norge har hatt. Det er sinnsyke summer det er snakk om.

Et eksempel: en ny balkong på et brl i Oslo kostet rundt 1990 ca 25.000 - da var det krise og ent. klorte ut øya på hverandre for å få jobbene. Noen år seinere kostet omtrent samme typen balkong 100.000,-

Anbud er ikke dumt - men det må gjøres riktig - slik at man sikrer skikkelige veier/tunneler som holder - ikke bare i garantiperioden og knapt nok det - og dermed avler rettsaker og advokatmat. Når advokatene kommer inn taper alle - untatt advokatene.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Tir 5 Aug 2014 - 12:35

Man brukter jo advokater allerede på ANBUDSSTADIET, jo!

For å vurdere feil i forespørselen, mulighetene for taktisk prising, etc, etc.

Syk, syk, syk bransje, som bare blir værre og værre...

"Motkonjungtur" sa'n.. I "verdens rikeste land"..

Vi som er så "rike" skulle vel brukt null i disse dager, eller?

Og ideen med "motkonjugtur" i et åpent EU-marked, der ett land alene er i medvind, mens resten er i motvind, dreier seg ikke om våre hensyn, men det dreier seg om å fore EU med midler. Vi blir spist levende..
Skjønner ikke at folk ikke innser dette snart..

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Anlegge parkeringsplass oppå plen. on Tir 5 Aug 2014 - 12:38

Shocked  Jeg trur det er best du lar den plenen din være plen jeg Kliff, dette prosjekte ditt kan visst få uante konsekvenser......

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next