Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Denne blir vanskelig, "osmose" på dagsorden..

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Henvender meg til dette teknisk kompetente og ytterst levende Forum med stor F for nok et teknisk spørsmål:

Hva faen ER egentlig "osmose" og hva er hemmelighetene bak?

Årsaken til min nyvunnede nyskjerrighet har sine røtter i en fuktig kjeller.. Og fuktige kjellere kan gjøres tørre igjen ved denne magiske prosess..

Jeg har trålet Det Store Internettet i søken etter info, finner litt, men det virker til å være litt hemmeligkremmeri rundt den delen som intr meg mest, nemelig hvordan den elektroniske dingsbomsen som sender impulser til katoder og anoder fungerer..

For et snaut år siden var jeg på jobb i en kjeller der Byggherren hadde et slikt system installert. Nytt hadde kontrollboksen kostet ham 80.000 kr, og han hadde nylig solgt den videre til en rørlegger for 20.000 spenn..
-Det får meg til å tenke at dette er avanserte saker, for hvem blar vel opp 80 lapper for en slik boks om man kan lodde den sammen selv på gutterommet? Sant ja?

Overraskelsen ble litt stor da jeg så en DIY startpakke for samme produkt på ebay uk, pris der borte ca 3.000,- kroner...

Kapitalsterk som jeg er, er jeg ikke livredd for å svi av 3.000 for å få testet dette, men jeg er mer redd for å fremstå som en idiot som faller for ebaysvindleres knep..

Så: Finnes det NOEN sjans i havet for at noe som i Norge koster 80.000 kr kan kjøpes på ebay for 2.500?

Eller er ebayproduktet ikke annet enn ren svindel og bedrag?

http://www.ebay.co.uk/itm/Lectros-Electro-Osmosis-Osmotic-DPC-Std-25m-Kit-/221502924734?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item33929a67be

Vis Medlemmets Profil
Har ikke peiling,men har hørt om dette før. Du får holde oss oppdatert.

Ombord på skøyta jeg jobber på,så lager vi ferskvann av sjøvann, omvendt osmose kalles det anlegget  pirat 

Montro om jeg bare kliner til og kjøper den engelske pakka. Det er jo liksom ikke slik at jeg ikke har svidd av tre lapper på noe drit som ikke funker før...  rabbit 

Vis Medlemmets Profil
Jeg tror jeg har litt greie på hva osmose er. Det er på molekylnivå og er en betegnelse på fenomenet at molekyler gjerne vil dra fra steder der det er mange av dem til steder der det er færre av dem.

Omvendt osmose som man bruker for å produsere ferskvann av sjøvann trykker vannmolekyler gjennom en membran som ikke slipper gjennom salt, dvs natrium- og klorioner. Her bruker man høytrykkspumper for å reversere den naturlige prosessen.

Men jeg har ikke peiling på hvordan man vha elektrisitet kan jage vannmolekyler ut av en kjeller. Det ser ut som en slags omvendt osmose dette også, men jeg vet ikke hvordan (eller om) det virker.
Tipper det hadde vært mer utbredt hvis det hadde vært veldig effektivt.

Vis Medlemmets Profil
pelsen skrev:JDet er på molekylnivå og er en betegnelse på fenomenet at molekyler gjerne vil dra fra steder der det er mange av dem til steder der det er færre av dem.

Molekyler er igrunn ganske like mc-folk, altså?

Jeg vet at de "etablerte" systemene funker. Men blir skeptisk til produkter som koster mindre enn 5% av hva vi ellers må betale.. Selve "katodene" har jeg et par stykker av i skuffen, de er ingen ting annet enn en rustfri streng, kappet opp i biter med vinkelsliper og påklemt en billig kabelsko fra Biltema elns. Det er "kontrollboksen" som agivelig skal huse den store hemmeligheten, det er den man må blø for.
-at den engelske versonen ikke ser mer avansert ut enn en gammel, pre iphone, mobillader vekker litt forundring..

Tror jeg kliner til og prøver.. Kapitalsterk som jeg er. Jeg må minne meg selv på at verden ikke går fremover om alle blir like gjerrige og kjipe som det jeg har blitt med årene.

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:
pelsen skrev:JDet er på molekylnivå og er en betegnelse på fenomenet at molekyler gjerne vil dra fra steder der det er mange av dem til steder der det er færre av dem.

Jeg vet at de "etablerte" systemene funker. Men blir skeptisk til produkter som koster mindre enn 5% av hva vi ellers må betale.. Selve "katodene" har jeg et par stykker av i skuffen, de er ingen ting annet enn en rustfri streng, kappet opp i biter med vinkelsliper og påklemt en billig kabelsko fra Biltema elns. Det er "kontrollboksen" som agivelig skal huse den store hemmeligheten, det er den man må blø for.
-at den engelske versonen ikke ser mer avansert ut enn en gammel, pre iphone, mobillader vekker litt forundring..

Tror jeg kliner til og prøver.. Kapitalsterk som jeg er. Jeg må minne meg selv på at verden ikke går fremover om alle blir like gjerrige og kjipe som det jeg har blitt med årene.
Smell til, dette blir rein forskning  alien 

Vis Medlemmets Profil

KnutR

Admin
custom skrev:
Trollerud skrev:

Smell til, dette blir rein forskning  alien 

I verste fall (og i strid med hans egne prinsipper) kan han jo til og med få forskningsstøtte?  Cool 

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil
Æ trur ikke han e såå prinsippfast, mener å huske han pratet om noen dagpenger e.l. fra NAV

Vis Medlemmets Profil
Blir vel satt opp et kamera der nede da?
Så kan vi få vårt eget sakteTV her inne, og følge med på en evt progresjon!

Vis Medlemmets Profil
Omvendt osmose: Å lage ferskvann av sjøvann er egentlig bare å presse vann gjennom ett filter som skiller ut alle andre molekyler enn rene vannmolekyler - DVs h2o molekyler. Dette er ett av de minste molekylene som finnes i naturen etter hva jeg har hørt. Prosessen utnytter forskjell i trykk på begge sider av filteret eller membranen. MYE saltvann brukes på saltvannssiden for å holde membranen ren og saltvannsinnholdet lavest mulig. Kan også brukes til å rense vann for andre forurensinger.

Osmose er mao å presse ett stoff gjennom en membran i en hensikt å skille ut akkurat det stoffet som kommer ut på den andre siden. Membranhullene lages for det aktuelle molekylet som skal filtreres. For at stoffet vi vil ha gjennom membranen skal komme gjennom kan vi bruke forskjell i trykk, temperatur, strøm og annet. Forskjellige gasstrykk kan også brukes for eks kanskje luftfuktighet.... Det var i grunnen det jeg kunne finne ut i korte trekk på en fredagskveld  bounce

Vis Medlemmets Profil
Så snart første NAV-utbetaling er på konto, blir det innkjøp av lureriproduktet fra ebay.

Kamera hørtes jo litt fancy ut, håper NAV betaler godt, kanskje jeg kan kjøpe et kamera også..

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Kamera hørtes jo litt fancy ut, håper NAV betaler godt, kanskje jeg kan kjøpe et kamera også..

NAV betaler brukbart dem,bare bestill.

Sikter meg inn på Svalbardskatt, så jeg slipper å bidra mer enn nødvendig til Hayas Sosialistiske Storprosjekt. Mens jeg stripper jordskorpa for ikke-fornybare ressurser kan jeg kanskje spare opp shilling til en GS. Så kan jeg kanskje få bli med de store gutta på kjøretur til neste år.
-Men hvem skal da bake potetene? scratch

Vis Medlemmets Profil
Det er bra at de sendte deg til Sibir,istedet for å bruke av skattepengene mine.Derfor fikk jeg akkurat igjen et fem-sifra beløp cheers Sånne dager er det ok å betale skatt.

Vi kan kjøre innom et bakeri og kjøpe poteter,så bare leit etter en passende GS du. God tur,ta med deg en snøscooter og et par tråkkemaskiner,så har du noe å sysle med.

Hils Jon Gunnar .... en svær gitarspillende Busahayakjører fra Haugesund......

Vis Medlemmets Profil

KnutR

Admin
Haya99 skrev:hehehe ... til Sibir - den likte jeg....  du får teste ut teoriene på disse sluskene der oppe ....

Speller du gitar og? Very Happy

Tullerud: Jaja, der ser du hva som skjer når du legger deg ut med det etablerte samfunnet som helhet. Da blir du skyssa til den mørkeste plassen på det stedet der sola ikke skinner så mye fra før av (iallefall de neste 6 månedene). pig

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil
KnutR skrev:
Haya99 skrev:hehehe ... til Sibir - den likte jeg....  du får teste ut teoriene på disse sluskene der oppe ....

Speller du gitar og? Very Happy

Tullerud: Jaja, der ser du hva som skjer når du legger deg ut med det etablerte samfunnet som helhet. Da blir du skyssa til den mørkeste plassen på det stedet der sola ikke skinner så mye fra før av (iallefall de neste 6 månedene).   pig

Nei - men det gjør Jon Gunnar....

.....har jo jobbet endel med Stairways to heaven på gitar under studietiden..... men jeg gjorde verden en tjeneste da jeg gav opp det prosjektet...

Vis Medlemmets Profil
Kulde og mørke kan jeg leve med. Men folk som skal underholde resten med sine kombaya-låter på kasseguitaren sent og tidlig, DET kan bli en sann prøvelse i lengden... Mad

Vis Medlemmets Profil
Misunnelig jeg.
Hilse Tone A.

Vis Medlemmets Profil
En spiller gittarr og en heter Tone.. Og jeg er født uten musikalske evner..

Kanskje dette ikke var så god ide?

Vis Medlemmets Profil
og så frk Lutt ... Trude Lutt

Vis Medlemmets Profil
Alle mangler vi noe.

Hilse Linda også, selv om hu ikke er tonedøv.

Vis Medlemmets Profil
Hehe,du får ta med deg ost og kjeks,og kanskje litt vin.

Dette kan bli koselig,når han svære hayabussen tar frem gitaren I love you

Han Jon Gunnar er nok av det mer rocka slaget..... hils han veldig alright fyr - vi kappkjørte med std Busa på ACR såpass at fotografen ble nervøs .... det gnistret i depotsvingen pga maks nedlegg....

Vis Medlemmets Profil
når savnet etter fastlandsnorge øker:

og etterpå:

ha en god tur til "svarteste Noreg".. sunny

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]