Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

kjøpt meg dynobenk!

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 5]

26 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 13 Okt 2014 - 10:12

Espen skrev:
knutk skrev:
Espen skrev:
knutk skrev:
Espen skrev:eksosvifta trekker 6,2A ved 400volt mens innsugsvifta trekker 2,6A ved 400volt. Hva slags ledningstverrsnitt trenger jeg? dette er ikke å anse som en gåte men et spørsmål jeg ikke vet svaret på. fulgte med kabler som er litt korte men jeg syns de ser alt for grove ut (gjetter på 8mm2) klarer jeg meg med 4mm2?  er kun 3-4 meter ledningsstrekk.

Som en tommelfinger regel regner man ca 6A pr mm2, så 1,5 mm2 kabel regnes tilstrekkelig for 10A, 2,5mm2: 16A, 4mm2: 25A
Grunnet høy spenning må du benytte sterkstrømsledning, og da er dusinvaren 1,5mm2, som holder.
hvordan ser jeg forskjell på vanlig og sterkstrømsledning? synes 1,5mm2 høres tynt ut men ser ut som du kan dette :)

Informasjonen kommer opp der du kjøper ledningen.
For veggfast installasjon er ledningen relativt stiv (kun en solid tykk leder isf mange tynne tråder). Skal du ha ledning fra apparat til en stikkontakt må du bruke en mykere type.
De fåes hos jernvare-butikker, Clas Ohlson, Biltema etc. Denne typen for eksempel. Kabel hos Clas Ohlson.
Du velger en de kalle 2x1,5 + 1,5, Dvs to ledere a 1,5mm2 + isolert jord 1,5mm2.

Dersom  kabelen vil få mye juling kan du jo gå opp en dimensjon slik at kabelen blir fysisk sterkere, men da snakker vi om mekanisk styrke, ikke pga elektrisk belastning.
Takk for tips! Men dette er trefase så da blir det 3x1,5 +1,5 ? eller endrer formelen seg da?  Jeg fikk med en kabel med en leder i hver ledning som jeg vil tippe er ca 2,5-4mm2. tror den har vært brukt til tilførsel selv om det står at den skal være 4x6mm2 +6.  den er veldig lang så kan hvertfall bruke den til eksosvifta da. kursen til skapet skal ha 25A sikring.  syns ikke det høres ut som jeg kan klare å trekke så mye uansett om alt står på. er bare disse to viftene og to spjeld som er styrt av et 24v system via en omformer i skapet. hva mener du?

Dersom du allerede har en kabel og du mener at den vil funke ser jeg ingen grunn til å dra på bygda for å finne noe annet.
Det gjør ingen ting om kabel er i tykkeste laget, det gjør den bare litt mer klumpete å handtere.

Siden det er 3-fas bør du også sjekke at viftene snurrer riktig vei. Om de snurrer feil vei er det bare å kryssbytte to av lederne i kontakten.

Regnestykket forøvrig for ampere vs snitt på ledninger er uavhengig av antall ledere.

Vis Medlemmets Profil

27 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 13 Okt 2014 - 10:45

har en til viftene da, men ikke tilførsel siden den har en leder for lite. takk for hjelpa :)

Vis Medlemmets Profil

28 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 13 Okt 2014 - 11:10

Espen skrev:
Espen skrev:eksosvifta trekker 6,2A ved 400volt mens innsugsvifta trekker 2,6A ved 400volt. Hva slags ledningstverrsnitt trenger jeg? dette er ikke å anse som en gåte men et spørsmål jeg ikke vet svaret på. fulgte med kabler som er litt korte men jeg syns de ser alt for grove ut (gjetter på 8mm2) klarer jeg meg med 4mm2?  er kun 3-4 meter ledningsstrekk.

Takk for tips! Men dette er trefase så da blir det 3x1,5 +1,5 ? eller endrer formelen seg da?  Jeg fikk med en kabel med en leder i hver ledning som jeg vil tippe er ca 2,5-4mm2. tror den har vært brukt til tilførsel selv om det står at den skal være 4x6mm2 +6.  den er veldig lang så kan hvertfall bruke den til eksosvifta da. kursen til skapet skal ha 25A sikring.  syns ikke det høres ut som jeg kan klare å trekke så mye uansett om alt står på. er bare disse to viftene og to spjeld som er styrt av et 24v system via en omformer i skapet. hva mener du?

Jeg stusser  litt:
Du sier at det oppgis at der skal være minst 6mm2 kabel, samtidig som oppgitt amperestyrke er oppgitt til hhv 6,2A og 2,6A.

Tror jeg ville dobbelsjekket data her. Ingen grunn til å spesifisere en så kraftig kabel for kun 6A.

Videre, 3-fas motorer benyttes veldig ofte når amperstyrken overstiger 10A, fordi man da har problem å bruke kondensator, selv om man i proff-utsyr er tilbøyelig til å sette inn 3-fas også på mindre motorer.

Vis Medlemmets Profil

29 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 13 Okt 2014 - 11:41

knutk skrev:
Espen skrev:

Jeg stusser  litt:
Du sier at det oppgis at der skal være minst 6mm2 kabel, samtidig som oppgitt amperestyrke er oppgitt til hhv 6,2A og 2,6A.

Tror jeg ville dobbelsjekket data her. Ingen grunn til å spesifisere en så kraftig kabel for kun 6A.

Videre, 3-fas motorer benyttes veldig ofte når amperstyrken overstiger 10A, fordi man da har problem å bruke kondensator, selv om man i proff-utsyr er tilbøyelig til å sette inn 3-fas også på mindre motorer.

amperstyrken på merkeskilta stemmer med det som står i papirene hverfall (når de er kobla for 400) kan det være pga høy startstrøm? syns også det er rart at det skal være 25A sikring og 6mm2 tilførsel når dette blir rundt 9A. kommer de spjelda og en omformer i tillegg da, men ikke noen storforbrukere...

Vis Medlemmets Profil

30 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 13 Okt 2014 - 11:58

Espen skrev:
amperstyrken på merkeskilta stemmer med det som står i papirene hverfall (når de er kobla for 400) kan det være pga høy startstrøm? syns også det er rart at det skal være 25A sikring og 6mm2 tilførsel når dette blir rundt 9A. kommer de spjelda og en omformer i tillegg da, men ikke noen storforbrukere...

Kan tenkes at startstrømmen er høy, særlig om der er litt vekt i propellene i vifta.

Det er dags å kjøre på og ta eventuelle problem ettersom de dukker opp.

En underdimensjonert ledning vil du merke ved at motor er treig i starten, og ledninga kan bli varm. Kobl opp og se hvordan det funker.

Starter vifta greit kan du jo kveile opp ledninga noe løkker (den blir som en enkel spole) og kjenne på kabelen i "spolen" om den blir varm. Skal tåle å bli kveilet opp to-tre løkker samlet uten at du kan merke varme.

Vis Medlemmets Profil

31 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 13 Okt 2014 - 23:05

Tips! Monter en finmasket netting foran luftinntaket utenfor. Det er skikkelig irriterende å måtte demontere alt når man har sugd inn et A4 ark eller en måse..

Vis Medlemmets Profil

32 Re: kjøpt meg dynobenk! on Tir 14 Okt 2014 - 6:41

Øyvind skrev:Tips! Monter en finmasket netting foran luftinntaket utenfor. Det er skikkelig irriterende å måtte demontere alt når man har sugd inn et A4 ark eller en måse..
hehe, det fikk jeg heldigvis med på kjøpet :)

Vis Medlemmets Profil

33 Re: kjøpt meg dynobenk! on Søn 19 Okt 2014 - 17:51

Litt oppdatering: ventilasjon ferdig (ikke ferdig å koble strøm). Rommet ellers er ferdig og montert dør. Eksosavtrekk ferdig montert. har funnet ut at benken må 30cm bakover men det er fort gjort. Montert pc-skjermer og snart blir det å begynne å koble opp alt til benken. var også med noen filterpakker som ser ut som de er til afr-måleren så da bytter jeg dem med tetninger før jeg kjører igang. testa med sykkelen oppå i dag. må bare få tak i et vegghengt stativ for å ha tastatur og mus på. fikk med et men det er alt for stort og tungt og beregna på skjerm også.

Vis Medlemmets Profil

34 Re: kjøpt meg dynobenk! on Søn 19 Okt 2014 - 18:03

Det kommer seg.

Nå kan du snart få så mange hester du vil ut av Yammen,nå som du bestemmer selv clown

35 Re: kjøpt meg dynobenk! on Søn 19 Okt 2014 - 19:14

KliffArne skrev:Det kommer seg.

Nå kan du snart få så mange hester du vil ut av Yammen,nå som du bestemmer selv clown
har ikke endra noe siden jeg benkkjørte i sommer så har hvertfall tenkt å ta et run for å se om det er stor forskjell på benkene. noe kan vel tillegges temp osv, men ikke om det skiller mange hester.

Vis Medlemmets Profil

36 Re: kjøpt meg dynobenk! on Søn 19 Okt 2014 - 20:16

Bare for å være litt "dum og uvitende" (og over 50) Hva i huleste steike ramsalte er hensikten med en slik benk???

Vis Medlemmets Profil

37 Re: kjøpt meg dynobenk! on Søn 19 Okt 2014 - 21:07

Palma skrev:Bare for å være litt "dum og uvitende" (og over 50) Hva i huleste steike ramsalte er hensikten med en slik benk???
tømme alle gira uten å miste lappen? :) sånn seriøst så er det jo for å måle effekt og justere slik at den blir bedre.

Vis Medlemmets Profil

38 Re: kjøpt meg dynobenk! on Søn 19 Okt 2014 - 21:29

Jo, skjønte at det er for å justere osv da :).

Vis Medlemmets Profil

39 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 20 Okt 2014 - 14:21

Espen skrev:
Palma skrev:Bare for å være litt "dum og uvitende" (og over 50) Hva i huleste steike ramsalte er hensikten med en slik benk???
tømme alle gira uten å miste lappen? :) sånn seriøst så er det jo for å måle effekt og justere slik at den blir bedre.

Du glemte hovedhensikten,at du trenger den for å arrangere neste BAN-treff santa

Men for Palma og undertegnende er det vel fare for at det ikke er høyt nok under taket? Kan vel være det samme,er nok en fordel å ikke tune disse motorene våre,la de fortsette å rykke og nappe og vibrere,sånn at vi ikke hører alle ulyder fra kardang etc. rabbit

40 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 20 Okt 2014 - 14:31

KliffArne skrev:
Espen skrev:

Du glemte hovedhensikten,at du trenger den for å arrangere neste BAN-treff santa

Men for Palma og undertegnende er det vel fare for at det ikke er høyt nok under taket? Kan vel være det samme,er nok en fordel å ikke tune disse motorene våre,la de fortsette å rykke og nappe og vibrere,sånn at vi ikke hører alle ulyder fra kardang etc. rabbit

hvis du mener det med takhøyde bokstavelig så blir jeg overraska om dere sliter der.. er 270 i takhøyde der. når du står oppå benken er det fortsatt godt over to meter igjen :) ban-treff er det hvertfall plass til så får vi se om noen er int i det :)

Vis Medlemmets Profil

41 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 20 Okt 2014 - 14:48

Espen skrev:er 270 i takhøyde der. når du står oppå benken er det fortsatt godt over to meter igjen :)

Da går det kanskje akkurat clown

:-)

42 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 20 Okt 2014 - 16:21

KliffArne skrev:

er nok en fordel å ikke tune disse motorene våre,la de fortsette å rykke og nappe og vibrere,sånn at vi ikke hører alle ulyder fra kardang etc. rabbit

Nå skjønner jeg IKKE hva du mener å antyde No confused confused confused

Vis Medlemmets Profil

43 Re: kjøpt meg dynobenk! on Søn 9 Nov 2014 - 19:38

litt fremgang igjen. benken er nå oppe å gå :) har testkjørt og alt virker som det skal :)

Vis Medlemmets Profil

44 Re: kjøpt meg dynobenk! on Søn 9 Nov 2014 - 23:09

Gratulerer med fungerende benk! Dette er rått, ikke mange som har dette... king

Vis Medlemmets Profil

45 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 10 Nov 2014 - 7:37

mortal skrev:Gratulerer med fungerende benk! Dette er rått, ikke mange som har dette... king
Tusen takk :) veldig moro selv om noen mener jeg burde fått en diagnose etter å ha kjøpt noe sånt som privatperson :)

Vis Medlemmets Profil

46 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 10 Nov 2014 - 12:45

Espen skrev:
mortal skrev:Gratulerer med fungerende benk! Dette er rått, ikke mange som har dette... king
Tusen takk :) veldig moro selv om noen mener jeg burde fått en diagnose etter å ha kjøpt noe sånt som privatperson :)
Sånn benk har jeg hatt lyst på også, da jeg kjørte hjemmetimmet Triumph i Classic-racing hadde den vært veldig nyttig. Tenk å kunne stå i ro og mak og fikle med kamtider, tenning, dysing, innsugstrakter og eksoslengder king Jeg testet jo classic-raceren i benk, men det ble jo aldri tid til å utbedre og teste på nytt når man fant større feil.

Vis Medlemmets Profil

47 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 10 Nov 2014 - 19:58

Gratulerer, dette så jo riktig så flott ut, men den grønnsaken du har stappa oppe på benken hva er det confused

Vis Medlemmets Profil

48 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 10 Nov 2014 - 21:46

custom skrev:Gratulerer, dette så jo riktig så flott ut, men den grønnsaken du har stappa oppe på benken hva er det confused
Den er ikke min :) donert til forskning av en kompis. hadde 112 hk når jeg starta og nå er det 118 og fin jevn kurve som har økt over hele registeret.

Vis Medlemmets Profil

49 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 10 Nov 2014 - 23:34

Over 1% av forumets medlemmer har jo sin egen benk Very Happy

50 Re: kjøpt meg dynobenk! on Man 10 Nov 2014 - 23:41

He-he... Ikke verst, slett ikke verst... Dette forumet er noe for seg selv. rabbit

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next