Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hvordan skifte stempelstang på ei pressa veiv?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Hvordan presser man ut veivtappen og setter den tilbake igjen hvis man skal skifte veivlager på en ensylindra veiv med nålelager?

Er det rå makt som gjelder?Skal det varmes etc?

Du må også balansere veien etterpå;-)

Vis Medlemmets Profil
legge veiva i ruller og rette opp veivskinkene m måleur..

Vis Medlemmets Profil
Ser jo overkommelig ut.

Nå har jeg unnskyldning for å kjøpe meg presse pirat

KliffArne skrev:Ser jo overkommelig ut.

Nå har jeg unnskyldning for å kjøpe meg presse pirat

En hver garasje med litt stil har en presse What a Face

Selv var jeg så kjip at jeg kjøpte en presse på Torshov Bilrekvisita. Rød og fin er den.
Men et Kina produkt. Hydraulikpumpa har vært en kontinuerlig problemkilde.
Dårlige tilpassninger gjør at den lekker olje. Ja, den gir trykk, men jeg bruker mer tid på å holde pressa i drift enn jeg hva jeg bruker på det en presse egentlig skal gjøre.
Man får hva man betaler for....

Lykke til. Kjøp deg en presse. Du kommer til å bruke den mye mere enn du tror.

Vis Medlemmets Profil
Det sies at du må ha en som presser minst 20 tonn...

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Det sies at du må ha en som presser minst 20 tonn...

For egen del har jeg kun handtert personbiler og MC, og til nå har min 10T presse holdt i massevis.

Dog kan det tenkes at en 20T presse generelt er bygget opp av bedre komponenter, og det kan jo kanskje trenges. Min 10T presse kunne sårt trenge et kvalitetsløft.
Men for min del er i seg selv 10T rtykk mer enn nok. (personbil, småmotorer og MC)
Det hele koker vel ned til behov.

Vis Medlemmets Profil
ikke alltid det holder m 10 tonn...
Presset ut foringer som holdt bakaksel på en ford taunus og de slapp ikke før ca38 tonn. affraid
de nye skled inn på 3-4 tonn..kan det ha vært ruset fast tro? What a Face

jaja-hadde tilgang på presse opp til 1000 tonn så "noe" hadde nok sviktet uansett..Laughing

Vis Medlemmets Profil
Nu skal etter sigende pressa til knutk være stor nok til å rette opp felger som er banka skeive på dårlige veger i Hurum, men om man ser bort fra bilsaker som ruster fast hva trenger man mer trøkk til?

Vis Medlemmets Profil
Knutk's ekspertise og pressa hans sparte meg for en ny framfelg i fjor Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Påstanden om 20 tonn har jeg fra Eric Gorr sine bøker..

Skal ikke krangle med fagfolket, går det med 10, så går det med 10.. (Men jeg skal kjøpe en på minst 20..) tongue

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Påstanden om 20 tonn har jeg fra Eric Gorr sine bøker..

Skal ikke krangle med fagfolket, går det med 10, så går det med 10..  (Men jeg skal kjøpe en på minst 20..)  tongue

Er vel best å kjøpe såpass stor at man er sikker,prismessig er det jo ikke så stor forskjell på 10 kontra 20

Kjenner en som kjøpte seg en 20 tonner (eller var det 30?) fra Garage15 eller hva det nå heter.. Skulle presse ut et lager av noe slag, hele bjelken svikta myyye, så løsna lageret med et smell, og jekken hoppet 15 cm opp i lufta. Fyren måtte bytte undertøy.
-Kort fortalt, kjøp noe som er solid også, ikke bare med en stor jekk... tongue

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Kjenner en som kjøpte seg en 20 tonner (eller var det 30?) fra Garage15 eller hva det nå heter.. Skulle presse ut et lager av noe slag, hele bjelken svikta myyye, så løsna lageret med et smell, og jekken hoppet 15 cm opp i lufta. Fyren måtte bytte undertøy.
-Kort fortalt, kjøp noe som er solid også, ikke bare med en stor jekk...  tongue

Solid underbukse?

Ser litt på en 30-tonner hos Garage i Skien,den er kampanje på nå. Kanskje derfor den er på salg Suspect

Siden dere har dratt langt ut på jordet åff-tåppic så gambler jeg på å spørre om noe dumt: Er ei sånn presse bra hjelpemiddel til å presse hjullager også? Som knutk har antyda er det behov for mye varme og langt mer makt/power når man skifter lager på BMW enn på den gjengse japse. Skifta hjullager på en framfelg til GS`en i sommer og trudde jeg skulle dælje sund noe tross mye varming. Med presse ser jeg for meg å få inn lager kjappere før felger etc kjøles ned igjen, og lagre freshe fra fryseren blir varme igjen.

Vis Medlemmets Profil
KliffArne skrev:
Trollerud skrev:Kjenner en som kjøpte seg en 20 tonner (eller var det 30?) fra Garage15 eller hva det nå heter.. Skulle presse ut et lager av noe slag, hele bjelken svikta myyye, så løsna lageret med et smell, og jekken hoppet 15 cm opp i lufta. Fyren måtte bytte undertøy.
-Kort fortalt, kjøp noe som er solid også, ikke bare med en stor jekk...  tongue

Solid underbukse?

Ser litt på en 30-tonner hos Garage i Skien,den er kampanje på nå. Kanskje derfor den er på salg Suspect

Ser på Garage15 sin webside at de selger det samme kina-rælet som Torshov Bilrekvisita selger og som Gasolin selger etc etc

Greiene er greie nok til moderat og sporadisk bruk. Det er en grunn til at proffpressene koster 5 ganger så mye.

Tuklete og tungvint i bruk, men litt må man akseptere når man handler Kina-produkt.
De sjeldne gangene jeg trenger ekstra tunge pressjobber drar jeg heller til lokale verksted for den ene sjeldne gangen heller enn å kjøpe en svær og tung presse som 99% av tiden for min del ville være grovt overdimensjonert-

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Siden dere har dratt langt ut på jordet åff-tåppic så gambler jeg på å spørre om noe dumt: Er ei sånn presse bra hjelpemiddel til å presse hjullager også? Som knutk har antyda er det behov for mye varme og langt mer makt/power når man skifter lager på BMW enn på den gjengse japse. Skifta hjullager på en framfelg til GS`en i sommer og trudde jeg skulle dælje sund noe tross mye varming. Med presse ser jeg for meg å få inn lager kjappere før felger etc kjøles ned igjen, og lagre freshe fra fryseren blir varme igjen.

Bare den da er "bred nok" til at du får inn hele hjulet m dekk så er det bedre enn å hammre det inn..

Vis Medlemmets Profil
mekkern skrev:
Bare den da er "bred nok" til at du får inn hele hjulet m dekk så er det bedre enn å hammre det inn..

Takk mekkern Very Happy

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Siden dere har dratt langt ut på jordet åff-tåppic så gambler jeg på å spørre om noe dumt: Er ei sånn presse bra hjelpemiddel til å presse hjullager også? Som knutk har antyda er det behov for mye varme og langt mer makt/power når man skifter lager på BMW enn på den gjengse japse. Skifta hjullager på en framfelg til GS`en i sommer og trudde jeg skulle dælje sund noe tross mye varming. Med presse ser jeg for meg å få inn lager kjappere før felger etc kjøles ned igjen, og lagre freshe fra fryseren blir varme igjen.

Følger opp avsporingen:

Du skal ha en stor presse for å kunne legge hjulet flatt i mellom vangene. Derfor er hobbypresse lite egna til hjullager. Krever en enormt kraftig (og tung) bjelke for å tåle maks trykk på midten. Den ville være for tung til å handtere med muskel kraft.
Ring meg neste gang slik at du får låne tersene mine, så drar du hjullagrene ut med henda på ryggen (i alle fall den ene Razz ).

Man må varme mye mer enn man tror, og da er en IR tempmåler gull verdt. Ved å varme felgen til 110 grader kunne man lett "tappe" inn lagera.
Lakken tåler fint varmen så lenge man beveger varmepistolen.

Trekke ut og sette inn lager i samme slengen er urealistisk da man gjerne vil gjøre rent og rydde opp litt før nye lager settes inn. Jeg gidder ikke å kjøle ned lagera før montering. Stål har så liten utvidelseskofisient sammenlignet med aluminium at det enklere å varme aluminiumen 10 grader ekstra, med mindre man har flytende nitrogen tilgjengelig.

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:
KliffArne skrev:

Solid underbukse?

Ser på Garage15 sin webside at de selger det samme kina-rælet som Torshov Bilrekvisita selger og som Gasolin selger etc etc

Greiene er greie nok til moderat og sporadisk bruk. Det er en grunn til at proffpressene koster 5 ganger så mye.

Tuklete og tungvint i bruk, men litt må man akseptere når man handler Kina-produkt.
De sjeldne gangene jeg trenger ekstra tunge pressjobber drar jeg heller til lokale verksted for den ene sjeldne gangen heller enn å kjøpe en svær og tung presse som 99% av tiden for min del ville være grovt overdimensjonert-

Ja,men hvis man egentlig klarer seg med en proff 10-tonns presse,så vil kanskje en 30-tonns jalla-presse gjøre samme jobben?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52112301&searchclickthrough=true&searchQuery=presse

Kanskje Trollerud'en henter den til meg når han kommer hjem på perm? Han dør vel etter å få kjørt litt bil nå rabbit

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52112301&searchclickthrough=true&searchQuery=presse
Kan du ikke få hjelp tjukka?

Vis Medlemmets Profil
KliffArne skrev:
knutk skrev:
KliffArne skrev:

Solid underbukse?

Ja,men hvis man egentlig klarer seg med en proff 10-tonns presse,så vil kanskje en 30-tonns jalla-presse gjøre samme jobben?

En 30T jalla-presse har trolig de samme begrensningene som en 10T jalla-presse. De begge holder til småjobber, og det er jo det man oftest trenger. Ser at prisen ikke skiller så mye. Det betyr vel at pressene er relativt like, hvor kanskje 30T pressa har litt mer solid sylinder. Vaskelig å vurdere bare ved å se på bilder.

Vis Medlemmets Profil
jhn skrev:
KliffArne skrev:.Hadde nok klart å presse livskjiten ut av Rudolf,på tvers:

Kan du ikke få hjelp tjukka?

Her mangler det enten et komma,eller et "av",uansett lurer jeg på om jeg skal bli fornærma eller ikke Suspect

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]