Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Palmasus og DRIT OG DRA

Gå til side : Previous  1 ... 15 ... 26, 27, 28

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 28 av 28]

676 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 16 Jan 2016 - 16:49

Introduksjonen av alle de rare forkortelsene bør vel sees i en større sammenheng.

Da jeg begynte å kjøre sykkel på -70 tallet var Norton Comando, Triumph Bonnevil, BSA Rocket etc kongen på haugen. Sykklene var utstyrt med trommelbremser, og man skulle være sterk i klypa for å oppnå merkbar bremsevirkning. Man kan godt si at bremsene var blokkeringsfri, selv om ingen hadde hørt om ABS.
Kawasaki 900 var en monstersykkel med sine 82 hk.

I dag har selv min 800GS 85hk, men ingen i sine fulle fem ville tenke på den som en monstersykkel.

Dagens motorer er et lysår kraftigere enn de var på -70 tallet , og der skal ikke være mye reduksjon i underlaget før bakhjulet rykker løst, selv med moderate gasspådrag. For de av oss som er uerfarne og mangler et Gudsbenådet talent kjennes det trygt å vite at om man i et ubetenksomt øyeblikk skulle finne på å vri litt for mye på gassen kan vi gjøre dette i trygg forvissning om at sykkelen ikke spinner rundt og slenger oss i bakken.

Samme når det gjelder bremser. Dagens bremser er så effektive i forhold til hva de var for 10-15 år siden at man lett kan låse fremhjulet med selv moderat bremsekraft. Veien til å gå på snørra er utrolig mye kortere på en relativt ny sykkel kontra hva de var tidligere.

Det er derfor min erbødige påstand at de nye hjelpemiddlene har gjort det mulig for fabrikantene å forbedre sykkelen samtidig som den kan handteres på en trygg måte av middelmådige førere.

Vis Medlemmets Profil

677 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 16 Jan 2016 - 17:55

mekkern skrev:
Kan ikke snakke for andre enn meg selv.
Cross/offroad/snørasing holder jeg utenfor:
jeg blokkerte bakhjulet og tryna i en sving med moped som 15 åring..
ellers har det gått forbløffende bra...sikkert noe flax også, i tillegg til andre flinke førere som har unngått meg.
ikke kræsjet eller blitt nedkjørt heller men har en del "tilbud" jeg har valgt å ikke benytte meg av...
Men nå kjører jo jeg som ei krøkke så farta er jo ikke så høy og jeg har litt tid og marginer for å unngå noen av situasjonene noen stadig opplever.

Men tror nok at fristelsen for å strekke strikken lengere kan komme(muligens ubevisst) med disse "hjelpemidlene" som lover deg nærmest total frelse fra førerfeil...

ABS, også i kombinasjon med -kombinerte bremser er også sikkert flott for mange spesielt "2hjulsbusser" som goldwing og store tunge cruisere men også "eventyrsykler" nedlesset til vektgrensa.
Mens ABS fint kan ligge å vente på en situasjon der jeg får panikk og høgger inn bremsen uten at det plager meg, -er det å høgge inn bremsen/panikkbremse de lærer i dag..når jeg fikk opplæring snakket vi om å "dosere bremsene riktig" og unngå kombinasjonen av panikk og bremsing.

de systemene som skal stanse/fange opp førerfeil som full gass i svingen på våt asfalt og wheeliecontrol og slikt ser jeg ikke behovet for..

Akkurat som jeg ikke har så dårlig selvkontroll at jeg kjøper alkolås på bilen....
Å prøve å kontrollere noe som er livsfarlig er jo hele greia med mc.
hvis elektroniske systemer skal erstatte alle ferdigheter og farer? -Hva faen er gleden i å BLI KJØRT?
Vil jeg spinne ja da skal dritten spinne
vil jeg steile så steiler jeg-om det så er så høyt at jeg tryner
vil jeg dra på til jeg dauer -ja da gjør jeg det
når jeg ikke lengre bestemmer over min kjøring da kan jeg likegodt ta buss.
(Eller kjøre bil da det ikke funker med buss her) clown

Dette er typisk argumentasjon fra en som ikke har prøvd greiene i praksis.
Sykklene som refereres til som relativt kotrollerbare uten alskens hjelpemiddler er gjerne gamle sykler med moderate bremser og moderat effekt.

Har integralbremser på den ene av syklene mine, og jeg må innrømme at det er fabelaktig. Integralbremsen gjør det mulig å trekke bena helt tilbake på fothvileren slik at skoa ikke skarper i sving, man kan kjøre med en finger konstant på bremsehendel og oppnå maksimal effekt selv med moderat kraft.  Ypperlig om der feks spretter en sau opp fra under autovernet eller andre uforutsette hendelser. Å betrakte elektroniske hjelpemiddel som en hindring for positiv kjøreopplevelse blir som å insistere på at alle telefoner bygget senere enn de grå fra Telenor er tilbakeskritt.

Vis Medlemmets Profil

678 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 16 Jan 2016 - 18:25

Du er inne på noe der Knut, Televerkets Grå fra -67 er vel egentlig den siste Ordentlige Telefonen Very Happy

Vis Medlemmets Profil

679 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 16 Jan 2016 - 18:51

ArcticTiger skrev:Du er inne på noe der Knut,  Televerkets Grå fra -67 er vel egentlig den siste Ordentlige Telefonen Very Happy
Hihi, godt at det er flere av oss, den skikkelig tallskiven savner jeg flower

Vis Medlemmets Profil

680 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 16 Jan 2016 - 19:02

knutk skrev:

Dette er typisk argumentasjon fra en som ikke har prøvd greiene i praksis.
Sykklene som refereres til som relativt kotrollerbare uten alskens hjelpemiddler er gjerne gamle sykler med moderate bremser og moderat effekt.

Hva jeg har kjørt og ikke aner du ikke mye om.

mine personlige meninger har jeg heller ikke sagt er for "alle andre"?

ellers bekrefter du på en måte JHN`spørsmål som jeg svarte på(673).

Vis Medlemmets Profil

681 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 16 Jan 2016 - 19:29

For meg er ikke MC et fremkomstmiddel, det er leketøy. RC8Ren har ingen elekrtoniske krykker og vil ta livet av meg hvis jeg ikke sørger for å ha kontroll. Dette er litt av gleden for meg å med kjøre en slik maskin. Gasser jeg for mye går jeg på ryggen eller highsider, bremser jeg for mye går jeg over styret eller ligger flat under den mens den seiler inn i autovernet. Å ha kontrollen over et sånt dyr er ganske ok Cool . Jeg har ikke prøvd sykkel med krykker, men jeg er litt skeptisk til at man lærer opp folk til å stole på krykkene og bruke dem. De som har lært å kjøre på denne måten kan jo ikke kjøre en skikkelig maskin. affraid

Vis Medlemmets Profil

682 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 16 Jan 2016 - 19:40

pelsen skrev: De som har lært å kjøre på denne måten kan jo ikke kjøre en skikkelig maskin. affraid

Nei, det er nok best de holder seg til mopper med alskens hjelpemidler. Eller kanskje rett og slett bil..

683 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 16 Jan 2016 - 20:03

KliffArne skrev:
pelsen skrev: De som har lært å kjøre på denne måten kan jo ikke kjøre en skikkelig maskin. affraid

Nei, det er nok best de holder seg til mopper med alskens hjelpemidler. Eller kanskje rett og slett bil..
Bil er nok best for dem, jeg har jo en bil med krykker og er litt takknemlig for det. 4-hjulstrekk og 500 hk vet jeg egentlig ikke hvordan jeg skal håndtere og det er litt ok å få litt hjelp.
TVRen med sine 200 gamp på 1000kg og kort akselavstand gir ingenting gratis, må kjøre den med den samme respekten som for RC8Ren. king

Vis Medlemmets Profil

684 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 16 Jan 2016 - 20:25

He he, nå er det fristende å spore skikkelig av og diskutere grå telefon kontra knappetelefonen fra EB Very Happy

Hva som er "skikkelig MC"  kan vi vel og lage en egen tråd om.

Som så mange andre her inne besitter jeg mer enn en MC.
Min veteransykkel fra 1975 har ingen elektroniske hjelpemidddler, og jeg føler heller ikke at det er påkrevd. Jeg storkoser meg når jeg kjører den.

K1300GTer nesten moderne, og har integralbremser, ABS og TC.
På denne sykkelen anser jeg det som en stor fordel. Den dagen jeg plutselig får horisonten full av lastebil vil bremsa automatisk bli knipe inn til maks, og uten abs vil det trolig medføre en tryning før jeg får reagert. Likeledes, på våt asfalt rykker den løs bakhjulet selv på 6. giret om jeg drar på..
Jeg storkoser meg også på den sykkelen.
Greier ikke å se hvordan hjelpemidlene skal hindre kjøregleden utover å hindre at jeg i et svakt og uoppmerksomt øyeblikk  gjør en liten feil som ellers kan få katastrofale følger.
Man kan selvsagt hevde at man ved å ha maks oppmerksomhet kan reagere riktig og derved unngå at feil blir gjort. men når man kjører dagsturer på 70-80 mil vil det ikke være mulig å være på topp hele tiden. Og hjelpemidlene bidrar til at man heller ikke trenger det.

Vi har alle ulike ambisjoner og muligheter for hvor og hvordan vi kjører,  men jeg sliter med å se den store gevinsten i å ikke ta all hjelp man kan få. Når hjelpemidlene trår inn er man allerede utenfor sonen man handterer, og hjelpemidlene gjør at man får en sjangse til.

Kunnskapen om å handtere redskap på "gamlemåten" er helt greit for gamle greier, men jeg greier ikke å se poenget med å ikke ha det på nyere sykler.
Ny redskap med ny  teknologi krever annen kjøreteknikk enn de gamle greiene, men det er ikke nødvendigvis dårligere av den grunn.

I tiden før telefon var det telegraf som var greia. Den som kunne morse kjappest var konge på haugen. Men man får ikke mer glede av å snakke i telefonen ved å ta et morsekurs først.

Kunnskap for handtering av gamle sykler passer til gamle sykler, men kunnskapen er ikke verdt mye ved bruk av moderne redskap. Det er en tid for alt.

Vis Medlemmets Profil

685 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Tor 28 Jan 2016 - 17:18

Litt skruing etter det kom forsyning fra Motorworks her om dagen.
Bremsene bak var overmodne for utskifting affraid

Vis Medlemmets Profil

686 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Tir 2 Feb 2016 - 23:50

Det ble litt ryddedag i dag. Det har stadig blitt mer og mer ledninger og duppeditter osv under tanken og setet. Lite system. Så i dag tok jeg en time med avbiter og rydda litt.

Før:

Etter: Litt bedring.

Vis Medlemmets Profil

687 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 19 Mar 2016 - 10:51

Fikk lyst til å lyse opp litt her i den fjerne østen. Fikk tak i noen lamper på Amazone.co.uk som dattera tok med hjem i går. Ble litt ok syns jeg da.

Vis Medlemmets Profil

688 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 26 Mar 2016 - 14:56

Så har styret fått litt løft og litt mer bakover. Kina-risers får holde til Betty, nesten billigere og dårligere kvalitet enn... ja dere vet..

Vis Medlemmets Profil

689 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 26 Mar 2016 - 22:00

lol!

Vis Medlemmets Profil

690 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Lør 26 Mar 2016 - 22:20

Svein2 skrev:

lol!

Et stykke igjen dit da Svein2 haha

Vis Medlemmets Profil

691 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Man 30 Mai 2016 - 22:01

Betty har fått litt face-lift siste dagene. Har sponsa noen polske rørleggere til å lage litt bur til hu

Syns nå at hu var litt kul. Litt GSA light liksomm Cool

Vis Medlemmets Profil

692 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Man 30 Mai 2016 - 22:18

Har leka litt med tanken å utvide veltebøylene litt selv, etter modell av Touratech sin til den nye GS1200.

Men det er sikkert lettere å kjøpe nytt, både sykkel og bøyler. pirat

Fikk jo sjansen å studere GSA/ GS i helga, og må jo si at den ordinære GS'en triple black edition er den peneste.Ekstra bøyler på den, så kommer man ikke nærmere det perfekte rabbit

Jeg skjemmes litt over å si det, men at BMWilly har vært medlem her lenge klarte jeg ikke å huske, selv om jeg satt å prata med han i helga. Fin sykkel hadde han ihvertfall.

Du skulle vært der, palma. Jeg var den eneste med god gammel årgang der santa

693 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Tir 31 Mai 2016 - 7:10

KliffArne skrev:Har leka litt med tanken å utvide veltebøylene litt selv, etter modell av Touratech sin til den nye GS1200.

Men det er sikkert lettere å kjøpe nytt, både sykkel og bøyler. pirat

Fikk jo sjansen å studere GSA/ GS i helga, og må jo si at den ordinære GS'en triple black edition er den peneste.Ekstra bøyler på den, så kommer man ikke nærmere det perfekte rabbit

Jeg skjemmes litt over å si det, men at BMWilly har vært medlem her lenge klarte jeg ikke å huske, selv om jeg satt å prata med han i helga. Fin sykkel hadde han ihvertfall.

Du skulle vært der, palma. Jeg var den eneste med god gammel årgang der santa

Ja det ble stilig syns jeg. Var mest for at de originale var så pinglete. Nå kan jeg skli på grus uten å ødelegge for mye tror jeg. Selv om det er ikke noe mål allikevel.

Har stor sansen for GSA jeg da, men klart litt mer røropplegg på GS så blir den og kul.

GS'n til Willy er jo knallfin. Og han er jo ikke den som har ropt høyest på forumet så du ble sikkert unnskyldt Suspect

Jeg tror at jeg må satse på å slenge meg med neste år. Det ser jo ut til å ha vært en suksess fra ende til annen :)

Vis Medlemmets Profil

694 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Tor 2 Jun 2016 - 16:05

Palma skrev:Var mest for at de originale var så pinglete. Nå kan jeg skli på grus uten å ødelegge for mye tror jeg. Selv om det er ikke noe mål allikevel.

Min gikk i bakken sideslengs rett i asfalten, jeg rakk å tenke; "Faaaen, nå bulker jeg tanken med mere". Men fikk bare ei lita skrape på ventilkåpa pluss på motorbøylen. Så den pinglete versjonen beskytter ganske bra. Den pluss styret tok støyten, og jeg bøyde ikke styret heller. Speilet klarte seg også. Egentlig overrasket hvor bra det gikk santa

695 Re: Palmasus og DRIT OG DRA on Fre 3 Jun 2016 - 7:09

Ja slike velt som står beskrevet på Finn.no(veltet mens den sto alene i garasjen) så holder nok orginalen godt, men med litt fart og belastning langs med sykkern Suspect Suspect

Min hadde fått en liten smell en gang i tiden og var allerede litt bakoverbøyd...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 28 av 28]

Gå til side : Previous  1 ... 15 ... 26, 27, 28

Similar topics

-

» Palmasus og DRIT OG DRA