Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Håper dette bare er en dårlig drøm jeg har, og at jeg snart våkner fra marerittet??

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 5]

Og det med inflasjon - hvis du har lånt penger så jobber inflasjonen for deg - er inflasjonen på 5% og renta på 5% - så er lånet i praksis en gevisnt - pga av du kan trekke fra 27% av rentene på skatten - realrenta blir negativ.

Inflasjon betyr at du får lønnsøkning - og hvis du har reallønnsvekt har du mer og rutte med hvert år - justert for inflasjonen.

Det er riktig at det f.eks ikke lønner seg å spare til en bolig - når man i mellomtida må leie dyrt - spes ikke hvis det er prisoppgang på bolig. Men so what - oppfør deg og du får lett låne noen mill - til svært gode betingelser.

.....så dere må ikke være så pisseredde og nervøse som gamle kjerringer!

Vis Medlemmets Profil
Atte?
Hvordan får du inflasjon til å bli positivt?
Forklar, er du snill - jeg er ikke smart nok til å forstå...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Haeggis Amateur Line skrev:Atte?

Inflasjon er bra for kjøpefesten, vettu.. Folk skal skremmes fra å spare, sparing ødelegger økonomien..

Ikke bare skal man skremmes fra å spare, man skal sågar også tvinges vekk fra det; Med jeven mellomrom byttes seddlene ut med nye utgaver, og de gamle tas ut av sirkulasjon. Pengene mormor har i madrassen blir verdiløse. Med slike grep forteller dresskledde banksjefer hva dem mener om mormors årelange arbeidsinnsats..

Nok et grep bankmafiaen bruker som vi er maktesløse mot. Men alt er selvsagt til vårt eget beste.

Vis Medlemmets Profil
Øyh!
affraid
Jeg ba Makrellen forklare.
...DU er jo bare gæær'n, du.

Når man ikke forstår så spør man ... Haeggis sa: "Vi burde ha muligheten til å velge veksel selv."
Det samme har vel Trollerud også sagt ... går det an å utdype litt? Hvilken type veksel tenker dere?
Er det noe system i dette, eller er det opp til hver enkelt å sette verdi på en hvilken som helst gjenstand, for så å håpe at motparten ser den samme verdien?
Hva om selger ikke er interessert i den valutaen du tilfeldigvis har?
Kan man ende opp med å sitte på et stort utvalg av utgått verdiløs valuta?
Det blir ikke enklere å spare seg til rik mann i alle fall.

Vis Medlemmets Profil
Eksempel; prøv å få kjøpe en av de gamle Quernaene til Hallis.
...det går neppe - da han ikke er interessert i å kvitte seg med noen av dem, eller pengene det kan innbringe.
Byr du ham derimot en spennende Husaberg, kan det hende handelen er i boks.
Altså er ikke penger gangbar valuta i dette tilfellet. Aktuell veksel er her en ANNEN sykkel...
...eventuelt kunne du bydd en ny motor til en eldre Peugeot Boxer.
Poenget er at PARTENE i handelen bestemmer i felleskap hva DE anser som gangbar valuta, ikke en tredjepart.

Forøvrig gjør inflasjonssystemet sitt til at folk gjerne BLIR sittende med verdiløs valuta. Penger som er gjort mindre verdt som sparebank, da det er ønskelig å holde dem i fri flyt.
"War on drugs" er en stor vits - narkotrafikk og -handel er en av nåtidens beste ivaretager av kontantflyt og forflytning av fysisk valuta.
Vel og merke tar diverse former for trading (som det heter på godt norsk) over i stadig større grad. For eksempel miljøkvotetrading.
Banker, tradere, narkokarteller og våpenhandelen har to ting til felles; de driver kriminell virksomhet, og bidrar til at dagens økonomiske system trives og vokser.
På bekostning av alle helt normale mennesker...

Haeggis Amateur Line skrev:Eksempel; prøv å få kjøpe en av de gamle Quernaene til Hallis.
...det går neppe - da han ikke er interessert i å kvitte seg med noen av dem, eller pengene det kan innbringe.
Byr du ham derimot en spennende Husaberg,  kan det hende handelen er i boks.
Altså er ikke penger gangbar valuta i dette tilfellet. Aktuell veksel er her en ANNEN sykkel...
...eventuelt kunne du bydd en ny motor til en eldre Peugeot Boxer.
Poenget er at PARTENE i handelen bestemmer i felleskap hva DE anser som gangbar valuta, ikke en tredjepart.
Blir ikke det veldig upraktisk hvis du bare har en tørrkjørt gammel Yamaha? ... du må jo ut å finne noen å veksle med. Da har du rimelig flaks om du slår kloa i den Quernaen ... hva nå det måtte være
Og hva om det er dasspapir du plutselig får bruk for, og selgeren bare anser røkelse og myrra som godkjent betalingsmiddel?
Er det ikke da greit å ha et standardisert system som funker over store deler av verden? ... da slipper man å ha geiter med seg som betalingsmiddel til Nord-Afrika på mc-ferie f.eks.

Det er vel for øvrig ingen lov som hindrer deg og Trollerud å bytte skrot?

Vis Medlemmets Profil
Jo, faktisk er det ikke lov når det begynner å være verdt litt.

Haeggis Amateur Line skrev:Jo, faktisk er det ikke lov når det begynner å være verdt litt.
Question What a Face

Vis Medlemmets Profil
Hæggis er en bra stedfortreder mens jeg er ute og jobber svart..

Desverre har ikke Jhn fulgt med på hva jeg har skrvet tidligere:

I 1963 fjernet JF Kennedy Federal Reserve (Usa's privateide sentralbank) enerett på å utstede US Dollar med et vedtak som het EO 11110.
Poenget med dette var at JFK mente at finansdepartementet, dvs Staten, også burde ha tillatelse til å trykke amerikanske dollar. For deg og Haya er visst dette komplett idioti?

Desverre gikk det ikke mange dagene fra EO 11110 ble innført, til JFK fikk hodet blåst av i full offentlighet. Og det ble aldri trykket opp de helt store mengdene med statlige US dollar. Men de var der, og de var i sirkulasjon frem til Reagan fjernet ordningen.

Ikke veldig mange er klar over at Verdens Stormakt Nr 1, The Great US of A, har hatt TO paralelle valutaer gående?

Den statlige dollaren, “Treausry Dollar”, var av det som kalles “specie-valuta”, som betyr at man kunne veksle den inn mot sølv om man så måtte ønske.

Den private dollaren, “Federal Reserve Dollar”, er av sorten som kalles “fiat-valuta”, som betyr at den ikke kan veksles inn mot noe annet enn andre papirlapper.

Her er et bilde av den statlige dollaren som du og Haya så sterkt avskyr. Mørkere farve og røde serienummer, pluss at det står "United States Note" øverst avslører at denne er utstedt av det amerikanske finansdepartementet.

Her er løsningen du og Haya er så sterke forkjempere for; Privat eid, uten fysisk verdi, devaluerbar papirlapp som skremmer oss fra å spare. Grønn i farve, grønne serienummer, og påskriften "Federal Reserve Note"

Videre kan man vel påstå at dem som ikke har fått med seg ting som Bit Coin og andre digitale valutaer, må ha tilbragt mye av sin tid i et nyhetsvakuum? I Hellas vokser alternativer til euroen frem, og det rapporteres om tilsvarende fra stadig flere land. Jeg kan opplyse om at det i disse dager planlegges og utvikles en "Tøyen-valuta" for handelsstanden på Oslo Øst. Vi får se hvor lenge det går før broder'n havner i fengsel... tongue

Fremtiden er IKKE mer bruk av påtvungne betalingsmiddel fra europeiske adelsfamilier. Det er på tide å ta avstand fra den type slaveri. Velkommen Frihandel! Sosial utjevning i praksis! cheers

Vis Medlemmets Profil
jhn skrev:

Joda. Les loven? La meg hjelpe deg å finne frem. Sakst fra Sentralbankloven: (Legg også merke til siste setning her? "Svindel" ville tidligere tiders nordmenn kalle dette?)

§ 14.Tvungent betalingsmiddel

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Banken gir nærmere forskrifter om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter.

Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.

Vis Medlemmets Profil
Haeggis Amateur Line skrev:Atte?

Hvis du ikke forstod innlegget over så blir det vanskelig - veldig enkelt forklart og gjelder for alle med gjeld - det vil vel si deg selv også?

Det er jo riktig at vi baserer oss på låne framfor sparing til en viss grad. Men du må vanligvis vise til en viss evne til sparing ved egenkapital for å komme igang. Ikke alltid med da er renta høy for å kompensere for risikoen.

Gro sa jo i sin berømte miljørapport at det beste er en svak stabil vekst - det vi kaller bærekraftig utvikling.
På den tida snakket mange om 0-vekst - problemet er bare at det er teknisk umulig - det er å balansere på en knivsegg - 0 er veldig presist og vanskelig - det blir gjerne litt + eller litt -.... og blir det minus får vi deflasjon - som i en økonomi som er lånebasert vil gjøre lånene vanskeligere å betjene - det fører veldig rask til en nedadgående spiral som ender i katastrofe.

0-vekts er i praksis umulig - negativ vekst fører til katastrofe - men en svak vekst (inflasjon) vil smøre systemet og gjøre at verden går framover (og man har råd til miljøtiltak som var Gros agenda).

Dette systemet er basert på tillit - høy tillit lav rente.... dårlig tillit høy rente .... når så institusjoner som man trodde man kunne stole på viste seg å drive med noe som lignet svindel - forsvant tilliten mellom disse intitusjonene - og vi fikk økonomisk krise.

Vis Medlemmets Profil
Tvungne betalingsmiddel? Enhver står fritt til å lage egne avtaler som f.eks å bytte aksjer eller genstander. Store selskaper foretar gjerne oppkjøp med betaling i aksjer.

At pengene er papirlapper uten verdi..... OK Trolle og Hægge bevis det ved å gi meg alle kontantene dere har!

Trolle hva mottar du når du jobber svart - og hva bruker de de til?

Grunnen til at dollaren holder sin verdi og til og med øker ifht NOK er jo at folk har tillit til at USA tross gjeld er i stand til å betale sine forpliktelser. Ved litt mindre tillit vil dollaren falle og US-gjelda bli lettere å betale - så det er ikke så dumt det heller. Litt mindre kriging og lett mer av prod. fra Kina til US + mer olje og gass i US + verdifullt jordbruk pga biofuel - så går plutselig US så det griner.

Deres største problem nå er vel at Rep er så påvirket av Tea-party idiotene som gjør enhver fornuftig politikk umulig.

Her hjemme virker det som om de folka er vår regjerings helter - det bekymrer. Og at vi har en finansminister som IKKE er nervøs for at oljeprisen skal falle.....

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:
jhn skrev:

Joda. Les loven?  La meg hjelpe deg å finne frem. Sakst fra Sentralbankloven: (Legg også merke til siste setning her? "Svindel" ville tidligere tiders nordmenn kalle dette?)

§ 14.Tvungent betalingsmiddel

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.

Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Banken gir nærmere forskrifter om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter.

Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.
Jeg tolker ikke dette som at mopeder ikke er en gyldig valuta. Om du verdisetter en moped til 7 milliarder, og Rimi-Hagen er enig, så er det ingen lov som hindrer dere å bytte mopeden mot Orkla. Men om en av partene forlanger å bruke penger, med en nesten udiskutabel verdi, så har han rett til det.
Hver dag brukes f.eks brukte biler som betalingsmiddel ... er dette ulovlig?

Vis Medlemmets Profil
Er Jhn og Haya plutselig også blitt anarkister? Bryr dem seg ikke lengre om Loven?

Jeg linker til Sentralbanklovens paragraf 14, der leser man svart på hvitt at NOK er tvunget betalingsmiddel. Og likevel går dette ikke inn..

Det er IKKE lov å ta seg betalt i en bruktbil, nei. Hvor ofte skal man måtte hamre inn de samme beskjedene til disse to Herrer?

Haya prøver å fremstå som smart ved å dra inn aksjesalg, eller "bytte av gjenstander"?
-Snakk med revisoren din om hvilke muligheter du har for å "bytte gjenstander"?? HELT utrolig at en bedriftseier snakker om at dette er noe man står fritt til å gjøre!

Skal du "bytte gjenstander" MÅ du innvolvere offentlige godkjente takstmenn, det er fullt mulig å få til, men ALT skal (selvsagt) verdisettes i NOK før man får slikt godkjent. Prøv å kjøp ut firmabilen din, fra ditt AS til privatperson?
-Lykke til.

Så kommer man farende med at aksjer endrer på kravet i paragraf 14.. Fantastisk.. Aksjeloven er vel en av de lengste lovtekstene i dette landet, profesjonelle meglerhus engasjeres alltid i forkant av emisjoner, børslanseringer eller fusjonering av selskaper? Og selvsagt kun for å dokumentere verdiene. Som, ved notering på Oslo Børs, er oppgitt i NOK.
Jeg skjønner bare ikke hvor Haya vil med påstanden om at eksemplene hans tilbakeviser paragraf 14..

Så; Du vil vite hva jeg tar for svartjobbene mine?
-Svaret er 0. Jeg jobber kun gratis. Jeg har aldri tatt imot en krone for det jeg har gjort for andre, på min fritid.

Fint at Haya har så stor tro på at Usa sin privateide sentralbank skal klare å gjenoppbygge tillit til sin privateide valuta. Blandt annet ved hjelp av å bruke matjord til å dyrke frem biologisk drivstoff skal verden reddes. Og dette skal selvsagt bidra til at forskjell mellom fattig og rik utjevnes..

-Finnes ingen motstridende logikk i slike argumenter.... silent

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev::
…. ....
Videre kan man vel påstå at dem som ikke har fått med seg ting som Bit Coin og andre digitale valutaer, må ha tilbragt mye av sin tid i et nyhetsvakuum? I Hellas vokser alternativer til euroen frem, og det rapporteres om tilsvarende fra stadig flere land. Jeg kan opplyse om at det i disse dager planlegges og utvikles en "Tøyen-valuta" for handelsstanden på Oslo Øst. Vi får se hvor lenge det går før broder'n havner i fengsel...   tongue
Det ble jo nevnt sparing, mormors madrass og utidige verditap ... du/dere mener altså at bitcoin og div private valutaer vil ha en mere langvarig og stabil verdi, og gjøre det tryggere og enklere å spare? Usedvanlig optimistisk

Men en annen ting ... du kommer stadig med påstander om at jeg og Haya mener ditten, eller jeg og Haya er forkjempere for datten ... du har sjelden rett, og burde følge bedre med. Den største likheten mellom oss er vel at vi gidder å vrøvle om dette. Jeg mener så godt som ingenting om det tema som diskuteres, jeg diskuterer ikke så mye sak, mest person clown
Jeg antar det hadde vært ønskelig med flere som har ditt syn, men med alle de logiske bristene gjør du en dårlig jobb med å verve medlemmer .. eeh sorry, ikke-medlemmer. Du har altfor få og for dårlige svar.

Vis Medlemmets Profil
Det har liksom slått meg at mye av det dere skriver er dirkete fyring, og at jeg er meget dårlig til å la slikt passere.. Neutral

-men hey; Ingen er perfekte?

Kanskje der er andre her inne som fortjener forstavelsen "trolle-" mer enn meg.... scratch

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Det har liksom slått meg at mye av det dere skriver er dirkete fyring, og at jeg er meget dårlig til å la slikt passere.. Neutral

-men hey; Ingen er perfekte?

Kanskje der er andre her inne som fortjener forstavelsen "trolle-" mer enn meg....   scratch
Jeg mener jo at man ikke skal la slikt passere, så på den måten er du jo perfekt.
Det meste jeg sier her inne, gjør jeg med et tjyvglis i munnvika.
Mange fortjener sikkert "trolle-" ... men du er vel fremdeles i en egen klasse

Vis Medlemmets Profil
Haya99 skrev: Litt mindre kriging og lett mer av prod. fra Kina til US + mer olje og gass i US + verdifullt jordbruk pga biofuel - så går plutselig US så det griner.
..?..
Du tror ikke på det du selv skriver her?!??

Haeggis Amateur Line skrev:
Haya99 skrev: Litt mindre kriging og lett mer av prod. fra Kina til US + mer olje og gass i US + verdifullt jordbruk pga biofuel - så går plutselig US så det griner.  
..?..
Du tror ikke på det du selv skriver her?!??

Jodda! .... du kan jo forklare meg hvorfor jeg event tar feil?

Var det alt du var uenig i i det jeg skrev så må jeg jo ha nådd fram.........

Vis Medlemmets Profil
Noe annet som er i ferd med å skje er at oljeprisen går ned - det er ille for Gnore - men bra for nesten alle andre - spes. US og Kina. Så det vil nok lette trykket på økonomien - selv om det antakelig ikke er bra for det berømte miljøet.

Vis Medlemmets Profil
Nei, det var bare at det jeg siterte var så hinsides fornuft og forståelse for økonomi generelt og USA spesielt.

Tilbake til inflasjon.
Les dette utdraget fra en artikkel om temaet:

"Inflasjon er vedvarende vekst i det generelle prisnivået. Inflasjon er det samme som et fall i verdien av penger, det vil si at man får mindre varer enn før for en bestemt pengesum. Ifølge kvantitetsteorien er inflasjon en funksjon av mengden tilgjengelige varer og tjenester målt mot markedets samlede tilgang på penger. En økning i pengemengden utover den faktiske produksjonen er årsaken til inflasjon.

I Norge og andre stater som har et gjeldsbasert pengesystem består pengemengden hovedsakelig av bankkreditt og øker ved låneopptak fra banker. Pengemengden øker raskere ved lavt rentenivå kombinert med stor utlånsvillighet fra bankene."

...og hva annet enn et eskalerende forbruk, teoretisk økning av kapitalbeholdning og spekulering hjelper dette for? HVA er positivt med dette i dine øyne?
Burde ikke Arbeiderpartister,  med sin proklamerte miljøprofil,  jobbe for REDUSERT forbruk? Wink

Forbruk - kan nok deles inn i flere kategorier - nødvendig forbruk - bærekraftig forbruk og sløsing f.eks.

Sløsing er seff ikke bra.... men hvis man har bærekraftig forbruk er det ok. Problemet er at forbruket er skeivt fordelt - vesten forbruker mye og mye er sløsing - 3verden forbruker lite og burde hatt mer.

Ordet forbruk peker på at noe brukes som ikke går å gjenskape - men i praksis går det meste bare over i nye former - ting forsvinner ikke - heller ikke energi.

I vesten trenger vi å vri forbruket til noe som ikke skaper miljøgifter eller overvekt eller annen elendighet.

Som alltid - den tekniske utviklingen kommer til å redde oss....

Vis Medlemmets Profil
Men hvem skal redde oss fra logikken du forfekter?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next