Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Leire for å forme plugg før støping

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Leire for å forme plugg før støping on Tir 4 Nov 2014 - 17:05

Jeg har et prosjekt hvor jeg skal lage en sits som planlegges støpt i karbonfiber. Trenger da å forme en plugg først, og kunne tenke meg å modellere denne i leire på sykkelen. Tenkte å lage halve formen, skanne denne, og speilvende formen med egnet programvare. Pluggen kan deretter freses ut, og jeg kan støpe form etter denne.

Men spørsmålet er altså: Hva slags leire er egnet, og hvor får man tak i denne?

Vis Medlemmets Profil

KnutR

Admin
Siden du nå poster et bilde av en som bruker bil-leire (som jeg tror de kaller det), så kan du jo bruke det?
Denne er formbar når den er knadd varm (bruk en pose med varmt vann og legg oppå leira før du begynner), og stivner til når den kjøles til "kald" romtemperatur.

Kjøpte sånn hos Waldemar Ellefsen i Oslo for noen år siden (www.we.no)
Er kanskje greit å ringe dit / stikke innom da hjemmesidene er tildels smått rotete.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

3 Re: Leire for å forme plugg før støping on Ons 5 Nov 2014 - 11:59

Jeg ønsker primært en mc-leire da, skal jo ikke bygge bil... Shocked

Godt tips du hadde, har snakket med dem, og de har "Car-Clay" på lager. Dette er leire som ikke tørker eller herder, men som krever varme for å formes (50-60 grader). Høres ut som det jeg ønsker, men de har også andre alternativer, som jeg kunne komme å kjenne på.

Vis Medlemmets Profil

4 Leire on Fre 7 Nov 2014 - 13:44

Fortell om dine erfaringer. Kunne og gjerne tenkt meg slik leire når æ får ordnet et herderom for Epoxy på jobb :)

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Leire for å forme plugg før støping on Fre 7 Nov 2014 - 14:11

Skal gjøre det når jeg kommer så langt. Har litt sveisearbeider å gjøre også, som prioriteres før sitsen. Planen er selvbærende sits i karbonfiber, men første utgave blir nok på en stålrørsramme, som gjør det litt enklere.

Skal du ha herderom hvor du kan kjøre opp temperaturen, eller er det primært snakk om avtrekk? Og har du vakuumsuger til støpeprosessen, eller legger du opp "fritt"?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Leire for å forme plugg før støping on Fre 7 Nov 2014 - 23:54

Skal lage et som er så stort at man kan herde pulverlakk på en snescooterramme. Og da er veien kort til vakumpumpe :)

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Leire for å forme plugg før støping on Fre 13 Feb 2015 - 13:03

Da har jeg vært innom Waldm. Ellefsen as, og kjøpt inn "Car-Clay". Skal grovforme sete/hekk i 50 mm XPS-plater som limes sammen, og legge leire over dette for å få den rette formen. Under ligger bruksanvisning og datablad for denne leiren, for de som er interessert.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Leire for å forme plugg før støping on Fre 13 Feb 2015 - 13:24

KnutR

Admin
Konge! Si fra hvordan det funker, jeg har litt av samma guffa liggende. Hadde vært artig å tilpasse sidedeksler på caferaceren etterhvert....

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

9 Re: Leire for å forme plugg før støping on Fre 13 Feb 2015 - 21:29

drit i bruksanvisninga, host opp noen bilder og resultater clown

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]