Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Husky, noe å ha?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Husky, noe å ha? on Fre 7 Nov 2014 - 20:08

Svirrer rykter om at der er "noen" her inne som liker Huskyer.
Har mysa litt på en 450TE, lurer på om det er kjøpanes? Har aldri hatt den sorten, og vil helst ikke ha noe som er av de som krever mest vedlikehold. Vil KJØRE.
Ser helst etter Husaberg, men utvalget er ikke akkurat gedigent.
(Ja vet at disse har havna under KTM-paraplyen nå...)

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Husky, noe å ha? on Tor 13 Nov 2014 - 20:59

Da var det bare skryt at noen her inne hadde mye Husky-kunnskaper?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Husky, noe å ha? on Tor 13 Nov 2014 - 21:58

joo skrev:Da var det bare skryt at noen her inne hadde mye Husky-kunnskaper?

Det meste her inne er bare skryt..

Husky eller Husaberg,må vel være Trollerud eller Mortal,det. Men de er så opptatt av været for tiden

4 Re: Husky, noe å ha? on Fre 14 Nov 2014 - 6:31

Dette har jeg fint lite greie på, men det hindrer meg jo aldri fra å uttale meg:

Hadde vært greit å vite hvilken årsmodell man snakker om, jeg sluttet vel igrunn å følge med på starten av 1990-tallet. geek

Det koker vel ned til to ting; Hvor hardt vil du gasse, og hvilke servicekostnader kan du leve med..

Jeg føler meg rimelig sikker på at du ikke ønsker deg en 1990-modell uten oljepumpe, så vi hopper over dem.. På starten av 2000-tallet var vel de fleste enige om at valget stod mellom KTM EXC og Husaberg FE, og de fleste landet vel på KTM, Bergen ble for dyr å vedlikeholde.
Så kom 2009, og Husaberg introduserte "The Game Changer", den revolusjonerende motoren med veiva øverst. Det norske forsvaret kjøpte en del slike, og testet dem hardt! -og de kom tilbake for å kjøpe fler!
Trygve her på forumet har vel en slik på hvite skilt, han kan sikkert si litt om erfaringene han har gjort?

Finanskrisa satte en stopper for KTMs vilje til å fore Husabergs R&D department med mer penger til å videreutvikle den snodige motoren, en avgjørelse ble tatt, alle sykler under KTMs paraply skulle ha samme motor. Dette var vel 2012, om jeg ikke tar feil..

Ser du etter en 2012 eller nyere, så er vel Husabergene med KTM motor utstyrt med et hakk bedre deler på noen punkter, uten at jeg skal ta på meg å gå i deltalj på det. Dem sier at de syklene som før het KTM Six Days, heller fikk Husaberg klistremerker og lakk. Jeg tror, men vet ikke, at motoren i 2014 Husqvarna er lik KTM og Berg 2012. Husqvarna fikk en link på bakdemperen, av ukjente årsaker, KTMs PDS fungerte vel supert uten link?

Du må som sagt vurdere hvor hardt du antar at biken skal brukes. Selv synes jeg 450 til tider blir lite. Liten motor -> hardere bruk -> mer service. De (nå) gamle 650 Husabergene, pre 2009, er sykler jeg har sansen for.. 61 hk på bakhjulet orginal.. Serviceintervall fra produsent er 100 timer for storservice, men erfaring viser at man trygt kan kjøre 200 og mer, om man kjører nogen lunde sivilisert.

Prisene på disse begynner å bli lave. Service vet jeg hvor du kan få utført til bedre pris enn over disk.. Selvsagt har utviklingen gått videre, og nye sykler ER bedre enn de litt eldre, men ikke SÅ mye bedre at man ikke kan trives godt på en sykkel med noen år på baken..

For meg hadde det blitt en Husaberg. På andreplass KTM. Qvarna hadde jeg ikke kjøpt. Rett og slett fordi jeg ikke ser vitsen når det finnes to bedre alternativ... tongue

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Husky, noe å ha? on Fre 14 Nov 2014 - 7:24

Takk Trolle, mye info cheers

Den jeg har vært på nippet å bli overvettes interessert i er en 2008, 450TE.
Såvidt jeg har skjønt er det første året de kom med den innsprøytinga, skal være OK men bedre på 2009. Ellers er det visst bare å sjekke for ledningsgnag og andre bagateller jevnlig. Og selvsagt skifte olje ofte.

Har først og fremst sett etter 2-3 år gammel Husaberg FE på hvite skilt. Av den enkle grunn at jeg har kjørt et par FE`er og hatt flotte opplevelser selv med 250FE til mi kjøring! Men opplevd at jeg ikke kom meg opp der de som kjørte FE501 sleit seg over toppen. Dermed tror jeg at opptil 450, men ikke større er det jeg vil ha. Vekta begynner å vokse når kubikken øker, satt smertegrensa på 450 av den grunn. Men brukt-utvalget på hvite skilt er labert på markedet.

Bruksområdet skal være skogsveier, stier, dårlige stier, gjørme og selvsagt noen lengre etapper sammen med andre på grus på Østfolds veger med greit tempo. Mulighet for litt trening i et grustak i perioder også. Tempo og gassing må nødvendigvis stå i stil med en gammel sliten kropp Embarassed

Skulle det bli Husaberg var det interessant at de endra så drastisk på motorene i 2009. Høres ut som en liten revolusjon, til det bedre.

Link; Karen som driver den enduro-skolen jeg har besøkt i Spania sa det så enkelt; amerikanerne TROR at det er så mye bedre med link at de setter det på, det er stort marked der borte. Selv så han ingen hensikt med det, og han kunne kjøre.

Storservice; er vel primært stempelskifte, eller er det normalt behov for råde/lager nede i motorene også?
Servicekostnader; noe må man regne med, men verre om det går sund ofte så det blir store avbrudd i sesongen... Servicekostnadene på GS`en min er for tida begrensa til noen oljekanner, plugger, filtre og et par kose-mekkehelger på vinteren. Billigere enn det kan det ikke bli, så jeg er nok litt bortskjemt der... Da kan man tåle litt skruing på en sykkel til, men må som sagt funke så bra at man kan planlegge å få kjøre en del.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Husky, noe å ha? on Fre 14 Nov 2014 - 8:34

På Husaberg er den såkallte 100-timers servicen en komplett gjenoppbygging med nye lagere rund baut, tror sågar de bytter rådelager og sylinderforing. Denne servicen kostet i underkant av 20 lapper, og denne skremte nok mange unge vekk fra Husaberg.. Dette var før 2009..

Er man realist, og har endurosykkelen som "sykkel nr 2", så er jo 100 timer mye? To år kan en glad amatør fint beregne som serviceintervall da? Sikkert mer også..

Vedr kubikk og vekt: Selve vektforskjellen mellom en 650 Berg og en 450 er forsvinnende liten, motor er igrunn lik, det er kun noen cm forskjell på slaglengde. KTM 525 og 250 er samme motor, kun syl og slaglengde som er forskjellig. Dette utgjør lite på vekten..
Det man merker det på er "roterende masse". Og at man blir mer sliten av å måle muskler med en sterkere motor, da spes på stier / knotete terreng..

Husaberg leverte på starten av 2000-tallet et 390-kit for dem som ville trimme 450'ene sine NED! Very Happy Litt annerledes enn hva man skulle tro at markedet ville forlange, men en kompis av meg kjørte med dette og han hevdet seg høyt opp på resultatlistene i NM..

Skjønner godt at du vil ha en mindre motor om du skal ut i gjørma og ut på stier. Enig med deg der. Men som sagt; på skogsbilveiene, særlig når dem åpner seg opp litt, da er det digg med litt større motor..

-Kanskje du trenger tre sykler, ikke bare to?? Cool

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Husky, noe å ha? on Fre 14 Nov 2014 - 13:43

Men 10 kilo her og 10 der... baller fort på seg. Og med de små tankene må man dra med ei lita ekstrakanne og noen softbags på tur, veier litt det også.
Har opplevd et tilfelle med "whisky-throttle" da jeg var sliten på 250, holdt på å hoppe ut fra fjellsida i de spanske fjellsider. Tør ikke tenke på hvor fort det kunne gått galt med en 650 Embarassed

Netsen så men begynner å tenke på å handle flett ny Husaberg 450... men det er mye penger! Og lagrene av disse syklene er straks tomme.

Jeg har allerede to sykler, hatt 3 i perioder. Men begynner å merke at den store mekkelysten ikke er her nå. Var nettopp nede og stima rein en brukt-motor jeg har tenkt å hive inn i den gamle XTen som snart er veteran, men fikk ikke noe akutt behov for å heise opp gamlingen og begynne å ta ut den gamle motoren. Skremmende. Hadde jeg i det minste skrudd av forgasserne og tatt dem med hjem for ultralydvask og inspeksjon hadde det vært håp, men nei...
Kommer kanskje av at det viser seg å være deprimerende å skru på en maskin som er mye vinterkjørt. Den ene bolten etter den andre ryker, tross flere dager med rustløsing og forsiktig jobbing. Man får se hva vinteren bringer.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Husky, noe å ha? on Fre 14 Nov 2014 - 13:54

Trollerud skrev:
Skjønner godt at du vil ha en mindre motor om du skal ut i gjørma og ut på stier. Enig med deg der. Men som sagt; på skogsbilveiene, særlig når dem åpner seg opp litt, da er det digg med litt større motor..
Dette er vel noe du har hørt av andre det, Trollerud? For du har vel knapt kjørt motorsykkel noen gang? Wink

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Husky, noe å ha? on Fre 14 Nov 2014 - 14:07

mortal skrev:
Dette er vel noe du har hørt av andre det, Trollerud? For du har vel knapt kjørt motorsykkel noen gang? Wink

He he.. Jeg var jo ung en gang, og fikk jo prøvd meg litt den gang.. Det er ikke fælt mange timene 650'en har ruslet, det skal jeg lett innrømme. Men før Husabergen hadde jeg KTM 450, den fikk jeg brukt en del, og det var på den jeg bestemte meg for at jeg ville ha en 650..

(Så solgte kompisen biken, det ble husbygging, tomatdyrking og gressklipping krever sitt, og så er man blitt mer reservert ovenfor å kjøre uregga sykler når man er bikket 40 år.. Var liksom ikke så nøye på det før...)

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Husky, noe å ha? on Fre 14 Nov 2014 - 19:05

Trollerud skrev:....og så er man blitt mer reservert ovenfor å kjøre uregga sykler når man er bikket 40 år.. Var liksom ikke så nøye på det før...)

Personlig måtte jeg bikke 40 før jeg vågde.....

11 Re: Husky, noe å ha? on Fre 14 Nov 2014 - 20:39

Trur ikkje det e prøvd... Derimot kjøring og krasj uten lappen... Embarassed

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Husky, noe å ha? on Tir 21 Jun 2016 - 19:14

Ble Husky likevel, til slutt.

Folkelige intervaller på service, må bare anskaffe shimssett.
10000km før motorgedigenoverhaling. Ennå 7000 igjen på denne.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Husky, noe å ha? on Tir 21 Jun 2016 - 22:28

Tøff liten sak, det. Grattis

14 Re: Husky, noe å ha? on Tir 21 Jun 2016 - 23:20

Grattis Joo
Legg merke til det bondevennlige klistremerket på sidedekslet Laughing

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Husky, noe å ha? on Ons 22 Jun 2016 - 9:39

Takk.
Man må prøve å dempe aggresjoner som evt oppstår.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Husky, noe å ha? on Ons 22 Jun 2016 - 19:40

Grattis! Er det en 450? Årsmodell?

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Husky, noe å ha? on Ons 22 Jun 2016 - 20:25

Takk Very Happy

Er en 2011, første gang reg 2014.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Husky, noe å ha? on Man 27 Jun 2016 - 12:44

hmm ... kunne vært ok å ha en husky og

Vis Medlemmets Profil http://ebay.com

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]