Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Noen fagfolk (eller andre) som vil kommentere denne løsningen?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Fant Mortal sin KR 500 link ganske spennende, byggeren av biken har lagd denne snodige to-tennpluggsløsningen, har aldri sett noe slikt før.
Er dette bare jåskukeri, eller har det noe for seg?

(En ekstra tennplugg montert under innsugesporten på ett eller annet vis, motor XT 500)

Vis Medlemmets Profil

2 Tennplugg on Ons 19 Nov 2014 - 10:29

Er det borret og gjenget helt inn i forbrenningskammeret ? Isåtilfelle funker det vel på et vis.

Minner meg litt om en kompis som kjørte HD. Gjengen i bunnpluggen gikk i stykker så han gjenget opp til en større dimensjon men alt han hadde som passet den dimensjonen var en tennplugg. Så han monterte den og la ei pluggledning frem til den ( selvsagt ikke koblet til noen coil ).

Folk lurte på hva den var til og da svarte han at det var til bunntenning.... ÅÅ jaa... nikket de tilbake....

Vis Medlemmets Profil
Bunntenning, den var god Laughing
To plugger kan øke forbrenningshastigheten i et stort kammer ved at man fyrer opp på to steder.
Jeg prøvde det på classic-raceren, men uten dyno-benk og masse tid går det ikke å finne ut av det.
På ACR fikk jeg trøbbel med det ekstra tennpluggsettet og koblet ut den ene coilen. Hadde ikke tid til å ta den av, så jeg kjørte trening med en ekstra coil montert. Av alle ting så brakk coilfestet og coilen datt av under treningen. Banemanskapet lurte fælt da de fant en coil på banen, men ingen sykkel som hadde stoppet Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Dette er en ganske vanlig mod. på Guzzi Big Twin, grunnen er som pelsen sier, å få en raskere forbrenning i store og gjerne ugunstig utformede kamre. Jeg tror effekten av dette er minimal, og neppe merkbart på en gatesykkel.

Min konklusjon: Dette er stort sett bare kostbart jåskukeri.

Edit: God historie fra 11-Yngve! Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Mulig jeg husker feil, men var det ikke 2 tennplugger pr cyl på en Shadow 1100 jeg hadde, tro?
Skulle tro det var overflødig, men hvem vet?

Men for å få en bedre bunntenning? ... ja, det har jeg tro på Idea

Vis Medlemmets Profil
Jeg har to sykler med to tennplugger og en sylinder, men på denne XT'en er jo pluggen helt ute ved kanten av squishbandet, og kan det være noe vits å forsøke å antenne ute på kanten?

Store luftkjølte to taktere som slet med detonasjon hadde ofte to plugger, men alltid plassert slik at man antenner i midten (så godt som), og aldri ute på kantene..

Slik jeg ser det vil dette bare virke mot sin hensikt..

Vis Medlemmets Profil
Xv 1900 min har to tennplugger pr sylinder voffor vet ikke jeg, men dette har jeg sakset fra wikipedia om den motoren kanskje noen av dere guruer forstår bedre hva meningen er, siden det er gjort har det nok en mening tror jeg clown

The 1,854 cc (113.1 cubic inches) four-stroke air-cooled V-twin engine was purpose-built to deliver maximum torque at 2,500 rpm in the 55 to 75 mph (90 to 120 km/h) range used for motorcycle cruising. Set at 48 degrees, the cylinders have a four pushrod valves, twin spark plug cylinder heads,[3] with forged pistons having an Alumite coating to reduce friction and ceramic-composite-coated cylinders.[2]

With an undersquare bore and stroke of 100mm (3.937 in) x 118mm (4.646 in), the engine has a compression ratio of 9.5:1 and is the first Yamaha cruiser motorcycle to be equipped with the compact Exhaust Ultimate Power Valve (EXUP) four-stroke power valve system previously only found on their line of high performance sports motorcycles.[2]

An unusual feature of the new engine is a special 'Pent-roof combustion chamber', designed to increase the efficiency of gas flow. The engine also has counter-rotating balancers on both ends of the crankshaft to reduce the vibration typical of large V-Twins.[4]

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Jeg har to sykler med to tennplugger og en sylinder, men på denne XT'en er jo pluggen helt ute ved kanten av squishbandet, og kan det være noe vits å forsøke å antenne ute på kanten?

Store luftkjølte to taktere som slet med detonasjon hadde ofte to plugger, men alltid plassert slik at man antenner i midten (så godt som), og aldri ute på kantene..

Slik jeg ser det vil dette bare virke mot sin hensikt..
Jeg mener jeg så en illustrasjon en gang over strømningene inn i en cyl, som en forklaring på flere plugger. Bensin/luft-blandingen spredte seg med ulik hastighet i forskjellige retninger ... om du skjønner hva jeg mener, litt knotete kanskje ... Pluggene var jo plassert i forhold til denne illustrasjonen.
De gutta med den merkelig plasserte pluggen har kanskje lignende tanker?

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:men på denne XT'en er jo pluggen helt ute ved kanten av squishbandet,.

Hvordan klarer du å se dette?

Det er 2 plugger pr syllinder på -06 Multistrada 1000 S DS  jeg har, den er overkvadratisk (kortslagig med stor borring). Det funker knall, enorm gassrespons på alle turtall. Poenget er å starte flammefronten på to steder, så all (mest mulig) bensinblanding rekker å brenne opp før exosventilen(e) åpner.

Vis Medlemmets Profil
KliffArne skrev:
Trollerud skrev:men på denne XT'en er jo pluggen helt ute ved kanten av squishbandet,.

Synes det ser ut som om den er plassert lengre sør enn innsugsventilen? Mens "riktig" plassering skulle vørt så nærme senit som mulig?

-Kan selvsagt ta feil, er ikke sjømann heller..

Vis Medlemmets Profil
pelsen skrev:Bunntenning, den var god Laughing
To plugger kan øke forbrenningshastigheten i et stort kammer ved at man fyrer opp på to steder.
Jeg prøvde det på classic-raceren, men uten dyno-benk og masse tid går det ikke å finne ut av det.
På ACR fikk jeg trøbbel med det ekstra tennpluggsettet og koblet ut den ene coilen. Hadde ikke tid til å ta den av, så jeg kjørte trening med en ekstra coil montert. Av alle ting så brakk coilfestet og coilen datt av under treningen. Banemanskapet lurte fælt da de fant en coil på banen, men ingen sykkel som hadde stoppet Very Happy

hehe... jasså det tuskes og tukles litt i classic-miljøet også...

Kjører du fortsatt? Hva slags sykler? (de har gjerne flere)

Vis Medlemmets Profil
Haya99 skrev:hehe... jasså det tuskes og tukles litt i classic-miljøet også...

Kjører du fortsatt? Hva slags sykler? (de har gjerne flere)
klart det tukles, det er jo fri trimming Very Happy
Har ikke sluttet å kjøre, har bare tatt en lang pause siden 2003.
Sykkern er en Seeley mk2 med Triumph motor og går i 750-Classic. Selvfølgelig trimmet. Den trenger ny kåpe, sete, tank og potte for å virke igjen.
Jeg kjørte også 250-Racer som var en NM-klasse.  TZ250 '01 modell har jeg solgt, men jeg har en godt oppbrukt 92 modell liggende i deler. Den kan vel snart kjøres i classic, men det koster vel en formue å få den banedyktig igjen.

Vis Medlemmets Profil
pelsen skrev:...men det koster vel en formue å få den banedyktig igjen.

Å? Hvorfor?

Formuer er til for å brukes?

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:
KliffArne skrev:

Synes det ser ut som om den er plassert lengre sør enn innsugsventilen? Mens "riktig" plassering skulle vørt så nærme senit som mulig?

-Kan selvsagt ta feil, er ikke sjømann heller..

Kanskje den står sør-aust? Forøvrig imponert av en landkrabbbe,zenit og greier pirat

Nå kommmer sikkert jhn og forklarer oss hva dette er,han har nettopp studert astronomi

pelsen skrev:...men det koster vel en formue å få den banedyktig igjen.

Å? Hvorfor?

Formuer er til for å brukes?
Sant nok, men jeg gav den opp i 01 og kjøpte en nyere fra Japan, en som hadde gått en sesong.
Den gangen fant jeg ut at jeg måtte kjøpe så mye nytt til en utrangert racer for å få den bra at det var bedre å kjøpe en nyere.
I Classic er den ikke utrangert lenger, men alle de nye delene trengs enda, om de finnes da.

Vis Medlemmets Profil
KliffArne skrev:

Nå kommmer sikkert jhn og forklarer oss hva dette er,han har nettopp studert astronomi

Jhn har studert anatomi, sammen med Hæggis. Astronomi er vel det man lærer på Engleskolen til Mærta. Jeg og Haya er påmeldt på første kurs på nyåret.. alien

Vis Medlemmets Profil

18 Tennplugg antall on Lør 22 Nov 2014 - 17:51

På gamle GSX1100 dragracingmotorer har æ sett 3 tennplugger per cylinder :)

På 30 tallet hadde vel Mercedes en motor med 4 tennplugger per cylinder...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]